Seminář č.3 nOsobnost učitele n A.požadavky na profesi učitele B. B.kompetence v učitelském vzdělávání Osobnost učitele Jaký by měl učitel být ? ndůsledný nkomunikativní nkreativní nlaskavý nnápaditý npracovitý npřiměřeně přísný nshovívavý ntolerantní ntrpělivý nvzdělaný nzásadový n Učitel by měl mít: nVstřícný vztah k žákům nSchopnost empatie-schopnost vnímat žákovu osobnost nSmysl pro spravedlnost nSmysl pro humor nSchopnost zaujmout žáky nOrganizační schopnosti nEkologické myšlení a chování nSpolečenské vystupování n A.POŽADAVKY NA PROFESI UČITELE n 1.Pedagogické znalosti 2. 2.Pedagogické dovednosti 3. 3.Schopnost evaluace pedagogické činnosti n 1. Pedagogické znalosti nZnalosti obecné didaktiky (metody, formy, struktura vyučování, řízení práce žáků) n nZnalosti kurikula nZnalosti kontextu (historické, kulturní, filozofické základy vzdělání) n nZnalosti sama sebe (slabé a silné stránky osobnosti) znalosti nKauzální (vztahy mezi vyučováním a učením) n nNormativní (znalost cílů vzdělávání) n nEmpirické (vznikají na základě zkušeností a jejich reflexe) n nPředmětové (obsahové) n nVšeobecné (všeobecný rozhled učitele) 2. Pedagogické dovednosti Ø- jsou účelné a cílené činnosti učitele zaměřené na řešení pedagogických situací -jsou založeny na individuálních zkušenostech (k upevňování a krystalizování dovedností dochází při hospitacích, prvních výstupech v hodinách) -neodmyslitelnou součástí vytváření a rozvoje pedagogických dovedností je sebereflexe a sebehodnocení PEDAGOGICKÉ DOVEDNOSTI Ø1. Plánování a příprava vyučování Ø -formulace výchovně-vzdělávacího cíle, volba vhodných vyučovacích prostředků, kterými se možné cílů dosáhnout (vhodné metody a formy výuky, příprava pomůcek, rozvržení času) Ø - s cílem něco naučit, a ne jen “odučit“ 2.Organizační a realizační dovednosti Ø -dovednost motivace a aktivizace žáků Ø -dovednost udržení pozornosti žáků a kázně Ø -nutná je příznivá atmosféra ve třídě Ø 3.Jazykové, sociálně-komunikativní a prezentační dovednosti Øodráží osobnost člověka, jeho kultivovanost, odborné znalosti Ø4. Dovednost přizpůsobit se prostředí i změnám pedagogické situace, schopnost modifikovat metody podle situací (schopnost improvizace) Ø5. Diagnostické a evaluační dovednosti Øsledování reakcí žáků, jejich činností a chování (zpětná vazba) Øspravedlivé a objektivní hodnocení výkonu žáků a využívání hodnocení jako účelné motivace (využívat různé způsoby hodnocení) Ø6. Dovednosti sebehodnocení Ødůležité pro zkvalitnění pedagogické činnosti Øsebereflexi lze aplikovat na základě záznamů vlastních výstupů + zpětná vazba od kvalifikovaných pozorovatelů Ø autorita učitele Ø - přirozená autorita učitele je vybudována na: Øzískané odbornosti a schopnosti jejího uplatnění Øochotě žákům pomáhat Øumění vyslechnout je Øřadě charakterových vlastností osobnosti člověka (empatie, tolerance, kreativita, smysl pro spravedlnost a odpovědnost, trpělivost, důslednost, pracovitost) Øúsměv učitele 3. Schopnost evaluace pedagogické činnosti nHodnocení práce učitele (zaměřené na jeho znalosti a dovednosti) n nPozorování činností učitele při vyučování v rámci hospitace (písemný záznam pozorování, řízený rozhovor s učitelem, výpovědi žáků o svém učiteli- dotazníky) B. Kompetence učitele Øschopnost pedagoga využívat jeho vědomostí a dovedností v nových profesních situacích Ø ØŘada autorů vymezuje kompetence jako souhrn způsobilostí (např.způsobilost účinně motivovat žáky, interpretovat příčiny kázeňských problémů, jednat s rodiči atd.) Ø Kompetence učitele (podle Švece) Ø 1.Kompetence k vyučování a výchově 2. 2.Osobnostní kompetence 3. 3.Rozvíjející kompetence 1.Kompetence k vyučování a výchově Ø ØPsychopedagogická (zaměřená na projektování postupů podněcujících učení žáků) Ø ØKomunikativní (umožňuje účinnou komunikaci mezi učitelem a žáky v různých ped. situacích) Ø ØDiagnostická (učitel dovede diagnostikovat nejen vědomosti a dovednosti žáků, ale také jejich pojetí učiva) 2. Osobnostní a pedagogické kompetence Øvrozené způsobilosti (např. schopnosti a pedagogické nadání, empatie, flexibilita) Ø Øzpůsobilosti získané učením (pedagogické vědomosti, dovednosti a zkušenosti, schopnost sebereflexe) Ø 3. Rozvíjející kompetence ØInformační (spočívající ve zvládnutí moderních inf. technologií a jejich využití v práci učitele) ØAdaptivní (umožňující učiteli orientovat se ve společenských změnách) ØVýzkumné (umožňující učiteli řešit pedagogické problémy s využitím vědeckých metod a zkoumat svoji ped. činnost) ØSebereflektivní (umožňující učiteli zamýšlet se nad svou pedagogickou činností a projektovat změny) ØAutoregulativní (spočívající ve zdokonalování jeho vyučovacího stylu a ped. dovedností) Kompetence učitele (podle Vašutové) 1.Předmětová 2.Didaktická a psychodidaktická 3.Pedagogická 4.Diagnostická a intervenční 5.Sociální, psychosociální a komunikativní 6.Manažerská a normativní 7.Profesně a osobně kultivující 1. Kompetence předmětová Øučitel má osvojeny systematické znalosti z aprobačního oboru Ø Øje schopen transformovat vědní poznatky do vzdělávacích obsahů vyuč. předmětů Ø Øintegrovat mezioborové poznatky Ø Øumí vyhledávat a zpracovávat informace 2.Kompetence didaktická a psychodidaktická Øovládá strategie vyučování a učení Ø Ødovede využívat vyučovací prostředky Ø Ødovede využívat nástroje hodnocení žáků Øzná vzdělávací program a dovede se podílet na tvorbě ŠVP Ø Ødovede využívat informační a komunikační technologie pro podporu učení žáků 3.Kompetence pedagogická Ødovede se orientovat v kontextu výchovy a vzdělávání na základě znalostí vzdělávacích soustav Øovládá procesy výchovy na základě psychologických, sociálních a multikulturních aspektů Øje schopen podporovat rozvoj individuálních kvalit žáků Ømá znalosti o právech dítěte a respektuje je ve své pedagogické práci 4.Kompetence diagnostická a intervenční Øpedagog dovede použít prostředky pedagogické diagnostiky na základě individuálních a vývojových zvláštností žáků Ødovede diagnostikovat sociální vztahy ve třídě Øovládá prostředky zajištění kázně ve třídě Ødovede pracovat se žáky nadanými i se žáky se specifickými poruchami učení Øje schopný rozpoznat sociálně patologické projevy žáků (zná jejich možnosti prevence a nápravy) Ø 5.Kompetence sociální a komunikativní Øpedagog ovládá prostředky socializace žáka a utváření příznivého pracovního klimatu ve třídě na základě sociálních vztahů mezi žáky Ødovede řešit sociální situace ve třídě Ø Øovládá prostředky pedagogické komunikace (dokáže je uplatnit i při komunikaci s rodiči) 6.Kompetence manažerská a normativní Øpedagog má znalosti o zákonech a normách vztahující se k jeho profesi Ø Øovládá administrativní agendu Ø Ødovede organizovat práci žáků a řídit jejich vzdělávání (i mimovýukové aktivity) Ø Øje schopen vytvářet projekty 7.Kompetence profesně a osobně kultivující Øpedagog má široký vědomostní a kulturní rozhled Ø Øje schopen reflektovat vzdělávací potřeby a zájmy žáků Ø Ømá předpoklady pro kooperaci se svými kolegy a je schopen sebereflexe Seminář č.4 Ø ØVyučovací styl učitele Ø ØDidaktické řídící styly Ø ØPraktické využití didaktických metod Ø