Seminář č.4 n nVyučovací styl učitele n nDidaktické řídící styly n nVyužití didaktických metod 1.VYUČOVACÍ STYL UČITELE nvlastní postup učitele při řešení pedagogických situací (promyšlená a na základě rozhodnutí vytvořená strategie učení) n nje utvářen v průběhu pedagogické praxe a pro učitele je nezaměnitelný, typický a je odvislý od učitelova kognitivního stylu n nučitel začátečník obvykle nepřichází do praxe s vyhraněným vyuč. stylem (inspiruje se vyučovacími styly jiných učitelů) vyučovací styly nLze posuzovat podle těchto hledisek: njak učitel zná obsah výuky njaké používá metody njak chápe vzdělávací a výchovné cíle njak vnímá žáka njaké jsou vztahy mezi ním a žáky n n Po posouzení uvedených složek je možné vyuč. styl rozdělit do 3 kategorií (všechny styly jsou chápány pozitivně, vzájemně se kombinují): n MANAŽERSKÝ STYL n FACILITAČNÍ STYL n PRAGMATICKÝ STYL n nMANAŽERSKÝ STYL nVyznačuje se: nefektivitou npovzbuzováním žáků k učení nsystematickou organizací nkorektní zpětnou vazbou n nFACILITAČNÍ STYL nje zaměřen: nna žáka a na vnímání jeho potřeb a zájmů ndůraz je kladen na individualizaci výuky a procesy učení n nPRAGMATICKÝ STYL nje zaměřen: nna cíle a dosažení znalostí ve spojení s jejich aplikací nzdůrazněny jsou, kromě procesů učení, i výsledky vzdělávání interakční styl učitele nVztah učitele k žákovi, orientace učitele na rozvoj osobnosti žáka n nKaždý učitel disponuje svým interakční stylem, který je ovlivněn jeho charakterovými vlastnostmi a pedagogickými dovednostmi n nInterakční styly různých učitelů se mohou výrazně lišit INTERAKČNÍ STYL UČITELE (podle Gavory) nUčitel ORGANIZÁTOR (učivo jasně vysvětluje, udrží pozornost) nUčitel POMÁHAJÍCÍ (vytváří příjemnou atmosféru, je přátelský, žáci mu důvěřují) nUčitel CHÁPAJÍCÍ (trpělivý, tolerantní, se žáky často diskutuje) nUčitel,který vede žáky k ZODPOVĚDNOSTI (velkorysý, dává žákům rozhodovat o věcech týkající se třídy) nUčitel NEJISTÝ (bývá zmatený, často si neví rady) nUčitel NESPOKOJENÝ( podezřívavý, vyhrožuje) nUčitel KÁRAJÍCÍ (netrpělivý, má špatnou náladu, chová se povýšeně) nUčitel PŘÍSNÝ (vyžaduje naprosté soustředění a bezpodmínečnou poslušnost) 2.Didaktické řídící styly Ø ØPředstavují uspořádání řídících činností učitele a činností žáků s ohledem na dosahování specifických cílů Ø ØStyly se vzájemně doplňují, každý má zdůvodnění v konkrétní situaci Didaktické řídící styly: 1.Didaktický styl příkazový 2.Didaktický styl úkolový (praktický) 3.Didaktický styl se vzájemným hodnocením (reciproční) 4.Didaktický styl se sebehodnocením 5.Didaktický styl s nabídkou 6.Didaktický styl s řízeným objevováním 7.Didaktický styl se samostatným objevováním Didaktický styl příkazový ØDirektivní řízení činnosti žáků učitelem ØUčitel přesně vymezuje úkoly, dává pokyny ØŽák provádí danou činnost podle pokynů (žáci cvičí najednou nebo ve skupinách) Ø Ø+ jednoduchá organizace, dobrá formální kázeň žáků Ø- veškerá rozhodnutí provádí učitel, absence vlastní volby, menší aktivita žáků Didaktický styl úkolový (praktický) ØPřenesení některých rozhodnutí na žáka (volba prostoru, rozestavění žáků při plnění pohybového úkolu) ØPo předvedení daného cvičení žáci provádějí daný úkol samostatně, učitel koriguje nepřesné cvičení Ø+ učitel může více kontrolovat žáky, opravovat chyby Ø- náročnější na organizaci a udržení kázně Ø Didaktický styl se vzájemným hodnocením (reciproční) ØŽáci jsou rozděleni do skupin, každému je přidělena role: 1- cvičí , 2- pozoruje, hodnotí a opravuje ØUčitel pracuje s pozorovatelem, učí žáky vnímat pohybovou kvalitu i odhalovat chyby Ø Ø+ žáci ztrácí ostych, osvojí si pozorovací schopnost Ø- citlivé vnímání negativního hodnocení, proto závěry diskutují pozorovatelé s učitelem Didaktický styl se sebehodnocením Ø Ø ØNavazuje na předchozí styl ØŽák si po ukončení cvičení snaží uvědomit provedení cviku, co se podařilo, nepodařilo (po konzultaci s učitelem je motivován ke zlepšení výkonu) Ø Ø Didaktický styl s nabídkou ØUčitel nabízí několik variant pohybové dovednosti ØŽák samostatně rozhoduje o své výkonnostní úrovni ØUčitel kontroluje, radí, povzbuzuje ØŽáci se po výkonu sami hodnotí Didaktický styl s řízeným objevováním Ø ØUčitel nesděluje všechny instrukce a možnosti řešení daného úkolu ØVede žáky k samostatnému objevování řešení formou otázek (Jaké druhy přihrávek znáte?) ØSprávné řešení je oceněno a upevňováno ØŽáci pracují jednotlivě nebo ve skupinkách Didaktický styl se samostatným objevováním Ø ØŘešení problému provádí žák samostatně bez podnětu učitele ØV pohybovém učení existuje více řešení, úkolem žáka je najít to nejlepší ØMéně nadaní žáci často napodobují pohybově talentovanější 3. Využití didaktických metod n V Tv chápeme metodu jako teoretický model uspořádání činností a časových aspektů, který je záměrně naplánován učitelem s ohledem na vytyčené úkoly n n METODY (podle Mojžíška) nMOTIVAČNÍ nEXPOZIČNÍ nFIXAČNÍ nDIAGNOSTICKÉ MOTIVAČNÍ METODY nOvlivňují vztah žáka k učení, jeho iniciativu, trvalost a intenzitu volního úsilí v činnosti n nAplikace odměny n nVhodná organizace a výběr soutěží EXPOZIČNÍ METODY 1.Přímý přenos poznatků 2.Zprostředkovaný přenos pomocí názoru (ukázka, model, schéma) 3.Heuristický přístup (tvůrčí aktivita žáků) 4.Metody samostatné činnosti žáků n FIXAČNÍ METODY nPodstatou je procvičování, upevňování a zdokonalování nacvičeného učiva n nMETODA OPAKOVANÉHO ÚSILÍ n nNEPŘERUŠOVANÉ METODY DIAGNOSTICKÉ METODY 1. 1.Vstupní DIAGNOSTIKA 2. 2.Průběžná DIAGNOSTIKA 3. 3.Finální DIAGNOSTIKA 4. I.N.S.E.R.T.-znaménkování interaktivní poznámkový systém pro efektivní čtení a myšlení n nStudenti touto metodou vyhodnocují, třídí a systematizují vědomosti n nznámé myšlenky(ˇ), nnové inf.(+), nčemu nerozumí a chtějí znát víc (?), ns čím nesouhlasí (-), Didaktické metody (podle Berdychové) nMetody seznamování s učivem n nMetody nácviku n nMetody výcviku n nMetody diagnostické a klasifikační Metody seznamování s učivem 1.Metody vytváření motivační sféry žáka (pochvala, hra , soutěž, prožitek něčeho nového) 2.Metoda ukázky (přímá a nepřímá ukázka) 3.Metody slova 4.Metoda výkladu, pokynů, dotazování, rozhovoru (pokyny stručné, výstižné) 5.Metoda pozorování (záměrně řízené a organizované sledování pohybu, žáci se učí kontrole) Metody nácviku nMetoda napodobení ukázky (hra na….) nMetoda opakování (při nácviku nové dovednosti) nMetoda pasivního pohybu (úprava správné polohy) nMetoda pohybového kontrastu (správná+špatná ukázka) nMetoda pohybového úkolu (individuální řešení) nMetoda domácího úkolu nMetoda hry Metody výcviku nKruhový provoz n nDoplňková cvičení Metody diagnostické a klasifikační nDiagnostickou činnost učitele dělíme na: 1.Vstupní 2.Průběžnou 3.závěrečnou n nMetoda pozorování (co žáci ovládají?) nVyužití testování (pohybových schopností nebo dovedností ) Seminář č.5 n nZákladní metody a prostředky rozvoje pohybových schopností n nSebereflexe n