vybavení dílny snadno a rychle UŠE ZA 1 TRETE 1 NÁŘADÍ! 1 Aby šlo lanko volně protáhnout Pokud jsou na silničním kole anatomicky Klíče pro seřizování kónusů nebo Pokud doma chybí centrovací bovdenem, doporučujeme po jeho tvarovaná řídítka, nemusí jít brzdové páky závitového hlavového složení lze vidlice, lze si vypomoci ustřižení nejprve roztáhnout teflonovou Campagnolo nasadit bez toho, aby se snadno vyrobit pomocí zbroušení a kolo poměrně přesně vložku uvnitř. K tomu může posloužit musela jejich objímka zcela demontovat. běžného plochého klíče. Pokud centrovat v čelisti brzdy. To do špičky obroušený kus starého Pro usnadnění opětovné montáže může nemáme horizontální brusku a vhodné lze aplikovat jak u MTB, tak drátu z výpletu, nebo úzký hodinářský pomoci kousek párátka vklíněný mezi chlazení, jen těžko se ubráníme silničního kola. Pokud brzdíte šroubovák. řídítka a šroub. změně mechanických vlastností z důvodu přehřátí materiálu. Navíc jen těžko zabezpečíme rovnou opěrnou plochu - při neopatrnosti tak může dojít k poškození seřizovaného komponentu. kotoučovkou, dřík umožňující kontrolu házení ráfku do stran prostě připevněte k vidlici rámu. Při centrování ráfku na výšku pak stačí přiložit nad ráfek kupříkladu pravítko, krabičku od lepení, nebo i šroubovák. """'1 s^ jte Bk>'» ^ ^^^bZzs a. ^9 ^Efc -jL. l J ^^^5^, ^MJ ^H mÉ^ÍjěL. ^^ ^^pyL v\ Éfi&^^^^ÄjÉJ^ Ym tam 1 M ň' i rw \ Wst ■Ppi , wĚ Při zkracování l """. 3f bF^MB bovdenů a lanek ' lá ■■ bf PQH existuje řada U " ^ ^ improvizací, není ^^^^Hk nutně třeba vlastnit r p 'i ~1 ^■j^Bj^Bj^Bj^BBBBBJ drahé kleště. Ze zkušeností starší vl f 1 i^rn generace vybíráme sekání bovdenu sekerou a ranou kladivem, nebo ^^tk. In i vsazení bovdenu i • Xf do kleští a uštipnutí Pokud vlastníte starší středové složení, Pro montáž ježka do krku vidlice opět jednou ranou kde byly na upevnění klik použity může kromě speciálního přípravku kladiva. Zabráníme šrouby se šestihrannou hlavou velikosti posloužit i kousek trubky s větším ^fc*»^^~ Ám tak roztřepení 15 mm, není třeba zoufat. V železářství průměrem, než je závit, nebo i šroub, bovdenu, řez je i poměrně čistý. koupený ořech pro tzv. gola nářadí který se do závitu ježka našroubuje. ^ě ^Ě Br nebo očkový klíč bude po malé úpravě Jen pozor, aby ježek nebyl v krku ^Ě ^r Přesto jde o způsob vnějšího průměru na brusce spolehlivě vidlice usazen nakřivo. 1 ^^^ hodný středověkých fungovat. Sfe^^T praktik. \ 46 1 VELO 3/2007 Vybavení domácí dílny závisí nejen na šikovnosti mechanika a jeho chuti pouštět se i do náročnějších zásahů, ale také na častosti využití nářadí - s ní je efektivita investice spojena nejvíce. Pokud se vám nechce vynaložit mnoho set korun za originální nářadí, zkuste si pomoci jinak - vyrobte si jej sami! Jen pozor, ne každá tato operace se vyplatí. Stačí sečíst čas, energii věnovanou úpravě a cenu ..polotovaru" nutného k výrobě, a můžete se zamyslet, zda se pouštět do akce. Navíc není při úpravě nářadí na koleni vždy zabezpečena plnohodnotná funkce, pevnost materiálu a podobně. Mnohdy ale není zapotřebí ani originální nářadí, ani upravené - stačí jen tip. jak využít, co je v dílně k dispozici. Eda Pinkava Foto: Štěpán Hájíček. archiv Sundávání grípu ze řídítek si lze usnadnit šroubovákem a stříkačkou. Pokud má stříkačka i jehlu, stačí na několika místech grip propíchnout a vstříknout tekutinu pod něj. Pak jde volně stáhnout. Druhou možností je nadzvednutí konce grípu šroubovákem avstříknutí přípravku rozstri kováčem nebo stříkačkou. Pozor - používejte k tomuto úkonu čistou vodu nebo ještě lépe přípravek na čištění oken. Po jejich vyschnutí bude grip dobře držet. Na výrobu tzv. biče pro stahování pastorků lze využít téměř vše, co se v dílně najde. K často používaným patří kus hliníkového pásku, do nějž se vyvrtají otvory pro protažení čepu řetězu (zbytky po jeho zkracování, starší řetěz). Lze si vystačit i s částí nepoužívaných kleští, do jejichž mechanizmu lze řetěz nanýtovat. Když momentálně chybí nýtovač řetězu, lze si ve výjimečných případech vypomoci i naklepnutím čepu přes matici nebo podložku. Toto řešení použijte pouze v krizové situaci, nedoporučujeme tímto způsobem postupovat často, hrana článku nemá stejnou opěrnou plochu jako při nýtování plynulým tlakem a může dojít k roztažení tohoto spoje. ^^;x-t> / £0&\ ^ *. A W ^ÍSL w ^0*fc Bj y^\*^ % Namísto dlouhého imbusu stačí použití jeho delší strany. 0 dostatečnou páku se pak postará kus trubky nebo očkový klíč. Podobně je tomu i s imbusy na odpružené vidlice. K jejich výrobě lze případně použít i silnější kulatinu potřebné délky, do níž se vyvrtá přiměřeně velký otvor pro vsazení imbusu, který se poté zaletuje.