tipy na vybavení domácí dílny Jízdní kolo coby relativně složitý stroj vyžaduje kromě občasného umytí a namazání řetězu také čas od času větší servisní úkon. Je jedno, zda se jedná o přecentrování kol, výměnu řetězu či středového složení, jehož dny jsou dávno sečteny, ale téměř vždy se dostaví otázka - co kdybych si pomohl sám a netrmácel se opět do servisu? Pro mnoho cyklistů je tato soběstačnost i jakousi stavovskou ctí - nejen že na kole umím jezdit, zvládnu si ho i opravit! Jednoznačně pochopitelná je argumentace typu: Své kolo si chci opravovat jen sám, jen tak si budu jistý! Jiným cyklistům oprava kola přináší téměř stejné uspokojení jako jízda na něm. Jenže je tu malý problém, to vše totiž vyžaduje, abychom byli vybaveni jistou zručností a hlavně nářadím. Tedy měli zařízenu svou domácí dílnu. Kvalita jejího zázemí se odvíjí jak od možnosti zřízení v bytě či domku, tak i našich představ - co jsme schopni zvládnout a co ne. Velmi častým popudem pro její zřízení však bývá také snaha ušetřit za servis. Zapomenut by proto při rozhodování neměl být ještě jeden důležitý aspekt v podobě ekonomické výhodnosti pořízení toho kterého nástroje. 0 tom všem pojednávají následující řádky. Finance v první řadě Pravidelné servisní úkony jsou úměrné počtu najetých kilometrů a nevybaveným cyklistům nezbývá nic jiného, než navštívit nejbližší servis. Pokud se ale najeté kilometry začnou pohybovat v řádu tisíců, je účet zatězkán ještě řádově více. Částky za servisní úkony se si- ce kraj od kraje liší, ale i tak nepatří k zrovna zanedbatelným položkám. Pokud se k tomu ještě připočítají náklady na cestu do a ze servisu (každý nemá servis jen několik metrů od vchodových dveří), potom se i jen taková výměna brzdových špalíků, destiček, kazety či řetězu může vyšplhat na poměrně vysokou částku. Cena se také ještě může navýšit v případě, že oprava nebude provedena na počkání a do třeba 30 km vzdáleného servisu je třeba se za několik dní pro opravené kolo vrátit. A to nemluvíme o ztrátě drahocenného času. Při zjištění, že podobné servisní úkony dokáže zvládnout každý průměrně technicky nadaný člověk, bývá logicky vyvozeným závěrem zařízení vlastní dílny, dílničky či jen malého koutu pro takovéto úkony. Zápal a nadšení je však věc jedna, ovšem volný prostor věc druhá. Ne každý má k dispozici volnou místnost pro svoje experimenty. Ale i v paneláku je 68 I VELO 6/2006 ■1 68 možné vytvořit malé zázemí, napríklad na chodbě či ve sklepní kóji. Mnohdy ke štěstí (a také nenarušení rodinného prostředí) stačí kus starého koberce položeného na podlaze a na něm umístěný skládací stojan - tato „dílna" nezabere více jak metr čtvereční, ovšem umožní netušené. Při nákupu specializovaného nářadí je v prvé řadě třeba dobře si rozmyslet, jaké servisní úkony hodláme na kole provádět. Nákup nářadí mechaniky-amatéry probíhá zpravidla po částech, většinou v tom pořadí, jak ten který získává na zručnosti a troufá si do stále větších oprav. Jen stěží někdo půjde a skoupí veškeré potřebné klíče a přípravky, aniž by měl tušení k čemu a jak se správně používají, o finanční stránce nemluvě - kompletně vybavená dílna na standardní profesionální úrovni představuje položku v řádu mnoha desítek tisíc korun. Kde začít a kam až jít Dílenské nářadí začínajícího údržbáře (opraváře by ještě znělo hodně nadsazeně) by rozhodně mělo obsahovat sadu kvalitních im-busů, plochý a křížový šroubovák, plochý klíč na pedály, kombinované a štípací kleště, samostatný nýtovač řetězu, kónusové klíče, měrku řetězu a velkou nožní pumpu (kdo používá na svém kole vzduchový systém pružení, pak také speciální pumpu). K tomu je třeba připočítat montážní stojan (v nouzi postačí drátěný pod zadním kolem), lepení na duše, montpáky, čistící a mazací prostředky. Doplnit je dobré postupně také klasické ploché klíče (alespoň 8/9/10 mm). Výhoda této základní výbavy spočívá v tom, zeji lze umístit do malé krabice, v lepším případě basičky na nářadí, a tak nepřekáží ani v malém bytě. Pokročilý mechanik by v prvé řadě měl rozmýšlet o stálém prostoru, kde by mohl realizovat své nadšení a všechno nářadí mělo svoje místo. Rozhodně by tam neměl chybět pevný montážní stojan s možností nastavení polohy upnutého kola, centrovací vidlice s centrklíči, pracovní stůl a svěrák, stahovák na kliky a misky středového složení, různé narážeče a lis hlavového složení, praktickou pomůckou je také přípravek pro rovnání patek přehazovačky. Z dalších je vhodné jmenovat stahovák kazety s bičíkem, paličku, speciální kleště na lanka a bovdeny. Kdo si troufá na servis hydraulických kotoučových brzd, neměl by rozhodně postrádat odvzduš-ňovací sadu. Nožní pumpu může nahradit menší kompresor, se kterým lze také vyfukovat nečistoty z komponentů, je dobré také nezapomenout na zákoutí s tekoucí vodou pro mytí kol a ostatních součástek. Až potud lze hovořit o výbavě dílny cyklistického fandy, který zvládne podstatnou část servisních úkonů. I přesto, že se někomu může zdát částka vynaložená za takovou hromadu nářadí a přípravků přehnaná, není ve finále tak vysoká. Navíc pokud se mezi kamarády a známými rozkřikne výbava vaší dílny a vaše řemeslné umění umožní opravovat kola i jim, samozřejmě za jistý finanční obnos, část nákladů se může vrátit. Nikdo z party tuto výpomoc za úplatek určitě nebude vnímat špatně, naopak. Zřízení domácí dílny může být nejen praktické, dokáže uspokojit i jinak. Ať tak či onak, ve finále si jen dejte pozor, abyste nakonec pro samé servisní úkony měli čas také na kole sami jezdit! Text a foto: André Vebr JEM SI VYBRAT! Pro vaši maximálně jednoduchou a rychlou orientaci v potřebném dílenském vybavení jsme připravili následujícího průvodce. Je rozdělen do tří pater využitelnosti nářadí. U každého klíče najdete i tzv. koeficient využitelnosti. Bodová škála má rozpětí od nuly do deseti bodů, kdy maximum značí výhodnost a praktičnost investice. Bodování vychází z poměru ceny nářadí a ceny za servisní zásah specialisty, přihlíží samozřejmě i k četnosti využití. Abychom byli ještě podrobnější a vaši představu ucelili, přikládáme i orientační ceník jednotlivých zákroků v cykloservisu. Jedná se zhruba o průměrné ceny, servis od servisu se ale mohou i výrazně lišit. Následující výčet nářadí není kompletní, jedná se pouze o průřez zaměřený právě na domácí dílničku. Na rozdíl od ostatního cyklistického vybavení není nabídka dílenských produktů tolik široká a omezuje se pouze na několik značek. PRVNÍ PATRO - ZÁKLADNI kameny Imbusy Imbusové klíče patří k základnímu vybavení každého cyklisty. Bez tohoto nářadí není možno opravovat moderní kolo, pryč jsou totiž doby šestihranných hlavic šroubů. Je možno je zakoupit za pár korun například | v hypermarket^ ovšem pozor, pokud to myslíte s opravami kola vážně, je skutečně lepší poohlédnout se po vyšší kvalitě. Laciné imbusy se po krátké době opotřebují a mohou způsobit poškození hlavic šroubů na daleko dražších komponentech. Obdobná situace je s imbusy na multiklíčích, které se mimo to i pro špatnou manipulaci nehodí k běžnému servisu. cena od: 50 Kč/sada tip: IceToolz sada Pro (2-8 mm), 59 Kč Pračka řetězu Praktická pomůcka usnadňující a zefektivňující běžnou údržbu kola. Jako náhradu lze samozřejmě použít třeba štěteček a misku na čistidlo. Pumpa na vidlici a tlumič Jestliže je kolo vybaveno odpruženou vidlicí či zadním tlumičem pracujícími se vzduchovou náplní, je tato pumpa nepostradatelná. Správný tlak v pružících elementech je totiž potřeba častěji kontrolovat, či upravovat podle stylu jízdy. Montážní stojan, držák Pro servis kola asi jedna z nejdůležitějších položek v dílně. Umožňuje pevné zajištění kola s dobrým přístupem k jednotlivým komponentům, to vše v optimální poloze. Tyto stojany, popřípadě držáky lze podle typu umístit na zeď, uchytit do svěráku, v případě profistojanu s podstavcem volně do prostoru. Jako dostatečnou a finančně nenáročnou náhradu pro začátečníka je pak možno zvolit stojan na kolo umístěný pod zadní kolo. Stabilita bicyklu není sice stoprocentní a jeho pozice blízko zemi vyžaduje práci v předklonu či v kleku, je to ale stále lepší řešení nežli kolo opřené o zeď-zadní kolo se může volně otáčet a není —**f tak problém seřizovat i řazení či brzdy. Podobně si lze pomoci i některými dalšími produkty označovanými jako držáky či stojany pro opření kola, ne montážní stojany. Ekonomické a do určité míry i praktické je zavěšení opravovaného kola na hák ke stropu. Kónusové klíče Vzhledem k tomu, že jejich používání není až tak časté jako například u imbusových klíčů, mechanikovi-amatérovi postačí základnější provedení. cena od: 100 Kč/sada *:~: sada Park Tool, 175 Kč/kus Podlahová pumpa nebo kompresor s manometrem Bez těchto pomocníků nelze nahustit plášť na správný tlak, manipulace s minipumpou je navíc nepohodlná a zdlouhavá. cena od: 400 Kč tip: Blackburn Air Tower 4, 990 Kč Centrovací klíče (centrklíče) Dělí se podle rozměrů niplů (3,2/3,3/3,5 mm), k běžnému centrování však postačí jeden univerzální, obsahující nejpoužívanější velikosti. V případě centrklíče je lepší zakoupit dražší provedení z kvalitnějšího materiálu, aby při manipulaci nedocházelo k znehodnocení niplů. Šroubováky plochý a krizový Jedno z mála potřebných nářadí, které není třeba kupovat ve specializované prodejně lomateriálem. Postačí běžné produkty, ale určené spíše pro malé hlavičky šroubů. cena od: 100 Kč/sada tip: sada Pedros, 687 Kč Nýtovač řetězu b Kvalitní a samostatný nýtovač řetězu by neměl rozhodně chybět v žádné cyklistické dílně. Sice je možno použít ten, který podřimuje v podsedlové brašně, s ním však není manipulace příliš pohodlná a měl by být užíván pouze v nejvyšší nouzi. Palička Vhodná je buď s drevenou hlavici, nebo pryžovou, prípadne i kombinace železo/pryž. Používá se například při demontáži vidlice pro uvolnění z hlavového složení. Nouzově je možno použít kladívko a úder přes hranol z tvrdého dřeva. Centrovací vidlice Poměrně finančně náročný dílenský komponent, avšak pro pokročilého mechanika nezbytný. Přípravek na rovnání patky přehazovačky Slouží k nastavení souososti patky přehazovačky v závislosti na ráfku. Vzhledem k tomu, že na tomto nastavení závisí přesnost řazení a ohnout patku je otázka okamžiku, je tento produkt pro výbavu správné dílny takřka nezbytný. > Orientační ceník zákroků v cyklistickém servisu Centrování - centrování; centrování + dotažení výpletu 130-300 Kč - nový výplet + vycentrování (dle typu ráfku) 360-500 Kč Náboje kol - seřízení 20-50 Kč - výměna vazelíny, věnečků, seřízení 90-150 Kč - s výměnou osy, kuželů, úpravami náboje______90-200 Kč Středové složení - montáž celého kompletu - demontáž kompletu - stažení kliky stahovákem 160-300 Kč 60-200 Kč 20-60 Kč Brzdy - seřízení 30-100 Kč - výměna lanka, bovdenu, špalků, seřízení 40-200 Kč - montáž celého kompletu__________________100-500 Kč Pedály - seřízení - výměna vazelíny, seřízení - montáž pedálu 50-90 Kč 100-160 Kč 20-130 Kč Řazení - seřízení 40-130 Kč - výměna lanka, bovdenu, seřízení 90-300 Kč ■ montáž celého kompletu__________________130-400 Kč Řetěz - promazání - montáž, zkrácení 20-50 Kč 60-100 Kč Hlavové složení - seřízení 20-70 Kč - výměna vazelíny, věnečků, seřízení 130-300 Kč - montáž celého kompletu__________________160-400 Kč Kazeta - oprava - stažení stahovákem - montáž/demontáž 100-260 Kč 20-100 Kč 30-80 Kč Oprava defektu Kč Umytí kola 50-200 Kč Práce se závity 0-3OO Kč Lis na hlavové složení a narážeč spodní části složení na vidlici + vyrážeč misek Bez tohoto nářadí se nelze obejít při výměně hlavového složení. Jakékoliv náhražky typu šroub s podložkami či naklepávání misek pomocí dřevěného hranolu a kladívka je nepřípustné, tímto způsobem nelze zaručit souosost misek, navíc lze dosáhnout i poškození rámu. TRETÍ PATRO - NÁDOBÍ PROFESIONÁLŮ Výstružníky, frézy, závitníky Asi nejnákladnější položka dílenského vybavení, bez které se ovšem profesionál neobejde. Tímto nářadím se frézují například dosedací plochy hlavového a středového složení nebo vnitřní průměr ^^ sedlové trubky. 72 I VELO 6/2006 ■ ■ ÜI