vyšší škola jízdy silnice - průjezd zatáčky Pro nacvičení průjezdu zatáčky volíme kopec u Omic, nedaleko Janových domovských Ostopovic. Přestože, jak sám říká, tro chu ztratil onu absolutní jistotu v ovládán kola, svoluje, že se stane průvodcem a za světí mne do tajů práce s těžištěm i kolem Narozdíl od předchozích dílů vyšší školy jimž dominovali vesměs upovídaní bikeři se však nedočkám dlouhého vysvětlování Komunita silničářů je obecně mlČenlivějšr mottem článku by tak mohlo být i strohé rčení: kdo brzdí, nevyhraje. Parkujeme auto na kraji serpentin a pomalu vykládáme z kufru kola. Přitom se snažím pochytit něco málo z teorie, ovšem marně. „Všechno uvidíš, není to těžké, jen mne kopíruj," ří- ká Jančí (tak je mu přezdíváno) a natahuje na sebe poslední díl kompletu v barvách týmu Lampre, v němž strávil velkou Část své aktivní kariéry. Vlastní nacvičování zatáčky jsme rozdělili do třech dějství. Prvním je klasický průběh, kdy se snažíme projet zatáčku s minimální ztrátou rychlosti, samozřejmě v ideální stopě a současně dostatečně monitorovat dění před sebou. Nečekané auto v protisměru může totiž znamenat i přes dodržování pravidel provozu riziko kolize, nebo leknutí a stresovou reakci, jež taktéž mnohdy vede k pádu. Druhým příkladem je přítomnost nečistot snižujících adhezi plášťů. Typickou situací je období po deštích, kdy je na silnici (stejně ja- ko při naší modelové situaci) naplaven písek nebo zemina. Pokud jezdec takové okamžiky nezvládne, může skončit v lepším případě na svodidlech. Posledním dějstvím jsou pak již jen příklady minimalizace ztráty rychlosti při výjezdu nebo pozice při větším poloměru zatáčky. Zatímco kluci v bikových dílech vysvětlovali, proč je dobré umět seskočit z výšky, jet po kladině a podobně, v případě rychlého průjezdu silniční zatáčky není nutné připomínat důvody. Vedle rychlosti navíc jde i o bezpečnost, a tu zaručí dokonalé zvládnutí techniky jízdy. Eda Pinkava Foto: Jan Brychta 82 I VEt011/2008 ■■". • % & K *■ v-'" • RT^ĚĚ A VÉL i J i zé x vy *JJ ma t é ■jji'j^ŕ y]y_ Práce s těžištěm a odstředivou silou S těžištěm lze pracovat jen v rychlosti, v níž je také nejpatrnější působeni odstředivé síly. V zatáčce je však již pozdě na korekci rychlosti jízdy, důležité je proto její přizpůsobeni ' vlastním schopnostem, ale i stavu povrchu ještě před zahájením náklonu. Těžiště se snažíme dostat co nejníže, ale zároveň i k vnitřní straně zatáčky. Nejlepší tak je zvolit spodní úchop, hodně pokrčit lokty a vyklonit koleno. Současně se ale pořádně opřeme vnější nohou do pedálu, čímž získáme spolehlivý kontakt kola s podkladem. CITEL Ján Svorada (40) Za dobu aktivní kariéry postupně reprezentoval tři země, Československo, Slovensko a Česko. Na kontě má přes 1300 závodů, což mu za sedmnáct let aktivní kariéry vyneslo na 80 vítězství, kde nechybí ani 11 etapových vavřínů v Grand Tours (Tour de France, Giro ďltalia a Vuelta). K nejcenněišim patři triumfální dojezd na Champs Elyseés v roce 2001, sen snad každého spurtéra. V současnosti je jeho pozice ve vztahu k cyklistice trochu odlišná: stále je sice věrný značce Lampre, ovšem dnes již v pozici manažer" " je jejich výrobků pro Českou i Slovenskoi liku. Navíc ještě stihá zvládnout post rr v Merida Biking teamu, ředitele festivalu Bike Vysočina či se zabývat vlastni značkou kol Svorada a pomáhat s provozem cyklistického obchodu v centru Brna. »:* Nečistoty na silnici Pokud se na silnici objeví nejistý úsek, ať již s prachem, listím nebo hlínou, je třeba ještě před najetím na něj trochu narovnat náklon. Alespoň pro průjezd přes nejnebezpečnější místo volíme přímý směr - z náklonu se na chvíli narovnáme a poté se do něj opět položíme. Vyhneme se tak riziku nechtěného a na silnici navíc mnohdy nezvladatelného smyku. Opět pomůže vyklonění vnitřní nohy. VEL011/2008 I 83 silnice - průjezd zatáčky Nájezd do za Praktickou radou je monitorování co největšího prostoru zatáčky. To znamená pokusit se ještě před najetím do oblouku podívat se až za ni. Můžeme si tak vybrat nejen ideální stopu, ale zároveň předejít nečekané situaci. Výjezd ze zatáčky Ke zrychlení výjezdu ze zatáčky pomůže krátký nástup při dokončování oblouku. Pomocí několika šlápnutí opětovně dosáhneme rychlost, kterou jsme jeli před zatáčkou, za cenu jen minimální vynaložené energie. Aerodynamická pozice V místech, kde lze projet zatáčku bez brždění, lze využít i aerodynamickou pozici. Kromě dobrého odhadu vlastní technik jízdy je dobré věnovat pozornost stavu povrchu - nečekaný vými či kámen přejetý s těžištěm nad řídítky může mít fatální následky Před návštěvou Jana Svorady jsem měl trochu obavy, zda bude možné mou techniku jízdy vylepšit. Ne že bych si připadal dokonalý, ale přece jen mám již zažitý styl a jak známo, starého psa novým kouskům nenaučíš. Z omylu mne vyvedlo již prvotní najíždění zatáčky pro úvodní fotku. Jančího ujišťování, že jedeme pomalu, aby byl záběr ostrý, mne postavilo tváři v tvář realitě. Má nejčastější věta byla ten den: „Počkej!" Navíc mi zmiňované kopírování Janova stylu, u nějž jsem si zpočátku myslel, že si ulomím nohu v kotníku, opravdu pomohlo ke zrychlení průjezdu a navíc s pocitem o poznání větší jistoty. V čem jsem ale nestačil, a to i kvůli vlastnímu pudu záchovy, byl průjezd na prachu. Zde mám ještě velké rezervy, vždyť Svorada na tomto povrchu jel stejně rychle jako já na čistém asfaltu- Tato zkušenost mi otevřela nový prostor pro učení. A i jako starý pes se do něj rád vrhnu. 84 I VELO 11/2008