...nad řídítka. Zejména mělké muldy lze s touto malou pomocí překonat bez šlápnutí, ovšem i v delším výjezdu pomůže každý trošek energie. Když člověk hlídá delší úsek před sebou, ideální stopa se rýsuje sama. Za horizontem kopce, který člověk vyjede, vyjde, prostě přežije, čeká obvykle odměna v podobě sjezdu. Ten se dá zvládnout více způsoby -bezpečně za cenu pomalejší jízdy, nebo rychle, kdy člověk na vrcholu vypne mozek a pustí to dolů, aniž by věděl, jak dopadne, nebo také ideální kombinací rychlé a bezpečné jízdy. Pro ni je potřeba ctít několik základních pravidel. Ke starostem se správnou pozicí jezdce přibývá v některých případech i aerodynamika posedu. MTB Běžný sjezd Sjezdy s menším sklonem terénu nevyžadují od jezdce žádné změny pozice. Vyjma aerodynamického posedu, který se sice spíš využívá při jízdě na silnici, ale i bikové tratě skýtají úseky, kde je lepší přestat šlapat a na kole se schoulit pro co nejmenší odpor větru. Eáklady JiailjjJL Z KOKE Říkejte mi BLESK! Více k němu přinášíme v silniční části. V prudkých sjezdech však nastává čas pracovat s těžištěm. SPRÁVNĚ: Těžiště jezdce se při větším sklonu terénu posunuje dozadu, mírně za sedlo, čímž se předchází nechtěnému výletu přes řídítka. Ruce i nohy jsou mírně pokrčené, aby mohly lépe vstřebávat terénní nerovnosti. Kliky by měly být ve vodorovné poloze - kolo je pak do stran rovnoměrně zatíženo, obě nohy mohou pracovat rovnocenně. V případě extrémně prudkého sjezdu se zadek jezdce přesunuje až těsně nad zadní kolo, těžiště tedy jde ještě více dozadu a blíže k zemi. ŠPATNĚ: Zůstávat v prudkém sjezdu v sedle je hazard, už při focení jednotlivých situací jsme se přesvědčili, že stačí malý sklon, aby ve spojení s drobnou nerovností jezdce katapultoval z kola. V sedle navíc jezdec nemůže příliš korigovat terénní nerovnosti. Pokud se při pozici vstoje zapomene jezdec posunout dozadu, říká si také o nechtěné opuštění kola. Traverz Pěšina člověka občas donutí zdolat kopec na šikmo, traverzem. SPRÁVNĚ: Kolo mírně odklonit směrem od svahu tak, aby s terénem svíralo větší úhel. VELO 6/2001 Naopak jezdec by měl své těžiště přesunout spíše ke svahu. ŠPATNĚ: Pokud se jezdec i s kolem nakloní ke svahu, je sice jeho pozice celkem přirozená, ovšem kontakt pláště se zemí se zužuje na jeho hranu a lehko dojde k podklouznutí kola. Pokud se naopak jezdec vykloní od svahu, zhoršuje se ovladatelnost kola, těžiště jezdce má tendenci jej odklonit z traverzové pěšiny. Brždění Pro správné zvládnutí sjezdu je mimo jezdcovu pozici důležité také ovládání brzd. Nelze nezačít od úchopu brzdových pák. SPRÁVNĚ: K ovládání páky se používá jeden až dva prsty, ostatní zajišťují bezpečný úchop řídítek. Tyje nutno držet pevně, nikoliv však křečovitě. Kolo si často se spoustou věcí dokáže poradit samo, je potřeba mu pro to ponechat prostor. ŠPATNĚ: Pokud páky ovládají tři nebo čtyři prsty, nemůže jezdec dostatečně sevřít řídítka. Stačí větší nerovnost, aby je vyrazila z ruky, následky jsou nasnadě. Samotné brždění je nutné přizpůsobit danému okamžiku. SPRÁVNĚ: Brzdnou sílu je potřeba přiměřeně dávkovat. Nastane-li potřeba intenzivně brzdit delší dobu, je dobré brzdit systémem „ABS" - tedy v malých intervalech stlačit brzdu přerušovaně. Brzdit je potřeba oběma brzdami současně a rovnoměrně. ŠPATNĚ: Se zablokovaným zadním kolem nelze bike dobře ovládat, kolo míří jedním směrem. Nešetrné dávkování brzdné síly u zadního kola způsobí nečekaný smyk, rozhození jezdce a ztrátu zvolené stopy. U předního kola pak přílišný stisk brzdové páky zapracuje s kinetickou energií jezdce, zatíží se přední kolo, stroj je hůře řiditelný. Převod Šlapavé rychlé sjezdy požadují na jezdci volbu jediného převodu - toho nejtěžšího. Ve sjezdech pomalejších, ve kterých není na šlapání čas ani prostor, se vyplatí zařadit převod tak, aby byl řetěz co nejvíce napnut přehazovačkou a co nejméně se křížil. Jeho šance spadnout nebo klepat o rám se zmenší. Ideální stopa Když zvolíme špatnou stopu ve výjezdu, skončí to maximálně tím, že jeho zbytek vytlačíme. Nevhodná volba ve sjezdu může dopadnout daleko hůře. Proto je zde opět potřeba kontrolovat ideální stopu nejen těsně před předním kolem, ale alespoň zběžně delší úsek vepředu. měřící zařízení tepové frekvence S610 IR»» UPLINK 9000,- S710 ,&w£,-AS9 10 500.- Nový model S710 v sobě zahrnuje všechny funkce modelu S610 jako je kontinuální záznam tepové frekvence a bezdrátový přenos dat do počítače. Navíc je vybaven funkcemi cyklocomputeru včetně čidla pro rychlost. Další čidla na kadenci nebo výkon šlapání je možné dokoupit. Největší prodejce POLAR v ČR WM H.S.M. Sport s.r.o. Gornzdovo 5,120 00 Praha 2 metro Karlovo nám., výstup Palackého nám. tel: 02/24 9191 52, fax: 02/24 92 Ol 46 http://www.hsh.cz, e-mail: sport@hsh.cz Prodejny: Sport Watch Centre, Benediktská 9,110 00 Praha 1 tel: 02/24 82 74 16 mĚ ms& MOBIL TIME I, Palackého 7, 110 00 Praha 1 tel: 02/24 94 9183 111 sobotní prodej III *v &*