titl CZ OPVK_MU_vlevo_2 Antropomotorika PhDr.Radek Vobr, Ph.D. 2. Teorie tělesných cvičení CZ.1.07/2.2.00/15.0199 Cizí jazyky v kinantropologii 1 zahlavi CZ 2. Teorie tělesných cvičení CZ.1.07/2.2.00/15.0199 Cizí jazyky v kinantropologii 2 Osnova prezentace * Klasifikace lidského pohybu * Teorie tělesných cvičení (TC) * Strukturální stránka TC * Procesuální stránka TC * Finální stránka TC zahlavi CZ 2. Teorie tělesných cvičení CZ.1.07/2.2.00/15.0199 Cizí jazyky v kinantropologii 3 Klasifikace lidských pohybů POHYB ČLOVĚKA ŘÍZENÝ POHYB REFLEXNÍ POHYB PODMÍNĚNÝ NEPODMÍNĚNÝ OBRANNÝ POTRAVOVÝ zahlavi CZ 2. Teorie tělesných cvičení CZ.1.07/2.2.00/15.0199 Cizí jazyky v kinantropologii 4 Tělesná cvičení * Rozeznáváme tři stránky tělesných cvičení: * 1) strukturální - tvarová stránka * 2) procesuální - dějová, vývojová stránka * 3) finální - výsledná stránka Tělesná cvičení jsou systematicky opakované pohybové celky, které se uplatňují ve sportu a tělesné výchově. zahlavi CZ 2. Teorie tělesných cvičení CZ.1.07/2.2.00/15.0199 Cizí jazyky v kinantropologii 5 Strukturální - tvarová stránka •a) cyklické pohyby (běh, plavání, atd.) : video ukázka • - hlavní fáze (odraz, záběr,..) • - mezifáze (let, přenos,..) •b) acyklické pohyby (výmyk, hod, atd.): video ukázka - přípravná fáze (svis, nápřah,..) • - hlavní fáze (záběr, odhod,..) • - doznívající fáze (vzpor, dokrok,..) •c) kombinované pohyby (hod oštěpem, skok do výšky, atd.): • kombinace cyklického a acyklického pohybu • video ukázka zahlavi CZ Příklad cyklického pohybu 2. Teorie tělesných cvičení CZ.1.07/2.2.00/15.0199 Cizí jazyky v kinantropologii 6 zahlavi CZ Příklad acyklického pohybu 2. Teorie tělesných cvičení CZ.1.07/2.2.00/15.0199 Cizí jazyky v kinantropologii 7 zahlavi CZ Příklad kombinovaného pohybu 2. Teorie tělesných cvičení CZ.1.07/2.2.00/15.0199 Cizí jazyky v kinantropologii 8 zahlavi CZ 2. Teorie tělesných cvičení CZ.1.07/2.2.00/15.0199 Cizí jazyky v kinantropologii 9 •Procesuální stránka - proces motorického učení * Procesuální stránka je úzce spjata s motorickým učením. V procesu motorického učení rozlišujeme některé důležité prvky: •a) výchozí pohybové schopnosti, dovednosti a vlastnosti pohybové soustavy •b) aktivita cvičence •c) zpětná vazba •d) docilita: schopnost rychle a kvalitně se učit novým pohybům (kvalitu naučení se nového možno měřit retencí – uchováním koordinačních spojů) •e) interference: staré koordinační spoje narušují tvorbu nových (tenis – stolní tenis) •f) transfer: pozitivní přenos koordinačních spojů z jednoho cvičení na jiné (bruslení – skating). * Důležité prvky: a) výchozí vlastnosti organismu • b) aktivita cvičence • c) zpětná vazba * Fáze motorického učení: 1) generalizace • 2) diferenciace • 3) stabilizace • 4) tvořivá asociace * Důležité pojmy: • - interference: staré koordinační spoje narušují tvorbu nových • - transfer: přenos koordinačních spojů z jednoho cvičení na jiné • zahlavi CZ Fáze motorického učení * V rámci procesuální stránky pak cvičenci prochází čtyřmi fázemi motorického učení a záleží především na docilitě jak dlouhá je doba trvání jednotlivých fází. U některých technických sportů je proto tato vlastnost jednou ze stěžejních vlastností pro výběr nových talentů. A nyní jednotlivé fáze motorického učení: * •1) Generalizační fáze: seznámení žáka s pohybovým úkolem, které je spojeno s demonstrací a následnými pokusy o vlastní provádění. První pokusy jsou většinou vedené, případně s velkým množstvím nadbytečných pohybů a dochází k iradiaci CNS (vytváření dočasných spojů v různých oblastech mozkové kůry). Pro zdárný průběh této fáze jsou důležité dva prvky: a) široký senzorický kanál: využití co největšího počtu analyzátorů pro seznámení se s pohybem (ukázka, slovní instrukce, zpomalený videozáznam, vedení těla v průběhu prvních pokusů, atd.) • •b) optimální motivace: z hlediska efektivity motorického učení není vhodná nízká motivace (žák pasivně přistoupí k samotnému nácviku) ani vysoká motivace (kdy žák je zaujat pohybem a projevuje velkou snahu a aktivitu v procesu učení, ale není schopen přemýšlet nad samotným průběhem pohybu) • •2) Diferenciační fáze: nácvik pohybové dovednosti je realizován opakovaným prováděním pohybu, proto je nutné zajistit optimální podmínky pro nácvik. Pomocí zpětných vazeb (vnitřních i vnějších) dochází ke zpevňování žádoucích a efektivních pohybů, čímž se postupně pohyb zapisuje do pohybové paměti ve formě pohybového programu. V podstatě se jedná o vytvoření sledu podmíněných reflexních pohybů jejichž prostorové a časové provedení je uloženo v paměti. • •3) Stabilizační fáze: pohyb je prováděn v automatizované detailní a jemné souhře všech potřebných pohybů. Pohyb je harmonizován a zdokonalování probíhá s cílem podání optimálního výkonu v soutěži. V nácviku je kladen důraz na dokonalé provedení v různých podmínkách, v různých vazbách, v časové tísni a pod psychickým tlakem. Pohybová schopnost je stabilizována a její překonání je velice obtížné. • •4) Asociativní fáze: tato fáze je charakteristická vysokou plasticitou pohybových dovedností vzhledem k vnitřním i vnějším podmínkám. Pohybové dovednosti jsou využívány v měnících se podmínkách závodní situace, proto stoupá podíl poznávacích procesů, které musí sportovec analyzovat během soutěže. V této vrcholné fázi se významně projevuje anticipace chování spoluhráčů i protihráčů, která umožňuje některým jedincům vyniknout nad ostatní – nejvyšší stadium rozvoje talentovaného sportovce. * 2. Teorie tělesných cvičení CZ.1.07/2.2.00/15.0199 Cizí jazyky v kinantropologii 10 zahlavi CZ 2. Teorie tělesných cvičení CZ.1.07/2.2.00/15.0199 Cizí jazyky v kinantropologii 11 Finální - výsledná stránka tělesných cvičení qVýkon je míra realizace zadaného pohybového úkolu. q qMaximální výkon: po dlouhodobém a systematickém zatěžování se může jedinec k limitnímu výkonu přiblížit. q qVýkonnost: je schopnost podávat nejvyšší výkon opakovaně po delší časový interval. q qLimitní výkon: dán somatickými, fyziologickými a psychickými předpoklady jedince. q qS rostoucím výkonem jednotlivce roste energetický výdej exponenciálně. To se promítá do konstrukce bodovacích tabulek - progresivní bodovací tabulky. zahlavi CZ Klasifikace sportovních výkonů 2. Teorie tělesných cvičení CZ.1.07/2.2.00/15.0199 Cizí jazyky v kinantropologii 12 DRUH SP. VÝKONU PŘÍKLADY STRUKTURÁLNÍ CHARAKTERISTIKA FYZIOLOGICKÁ CHARAKTERISTIKA PSYCHICKÁ CHARAKTERISTIKA senzomotorické výkony střelectví, kuželky, golf, bowling, atd. malý počet pohybových dovedností Þ jednoduchá struktura pohybu 400-700% náležitého bazálního metabolismu velké nároky na koncentraci pozornosti a koordinaci typu oko-ruka rychlostně-silové výkony sprinty, skoky, plavání, dráhová cyklistika, atd. malý počet pohybových dovedností Þ většinou cyklický standardizovaný pohyb 10 000-30 000 % náležitého bazálního metabolismu maximální koncentrace úsilí v krátkém časovém úseku, mobilizace všech potřebných vlastností organismu vytrvalostní výkony běžky, biatlon, střední a dlouhé tratě v atletice a plavání, cyklistika, atd. malý počet pohybových dovedností Þ většinou cyklický standardizovaný pohyb 3 000 % náležitého bazálního metabolismu + zvýšené nároky na oběhový a dýchací systém vysoké volní úsilí, schopnost odolávat nepříjemným vnitřním stavům a schopnost udržovat dlouhodobě pozornost na málo intenzivní a řídké podněty (vigilance) technicko-estetické výkony gymnastika, krasobruslení, skoky do vody, atd. velký počet pohybových dovedností Þ složitá struktura acyklických pohybů 2 000-5 000 % náležitého bazálního metabolismu + nároky na plasticitu CNS nároky na CNS – koordinace pohybů, rovnováha (statická i dynamická) a vysoká kreativita pohybu úpolové výkony tenis, box, zápas, judo, šerm, atd. velký počet pohybových dovedností Þ tvůrčí pohybová činnost 2 000-3 000 % náležitého bazálního metabolismu + nároky na silovou schopnost (statickou i dynamickou) schopnost zvládnout agresivitu, rozvoj taktického myšlení a anticipace (předvídání) kolektivní výkony basketbal, volejbal, fotbal, hokej, atd. velký počet pohybových dovedností Þ tvůrčí, variabilní pohybový projev 2 500-3 500 % náležitého bazálního metabolismu tvůrčí, taktické myšlení, jednání v kolektivu, anticipace výkony spojené s ovládáním stroje, nástroje či zvířete letectví, windsurfing, lyžování, jízda na koni, motoristické sporty, atd. velký počet pohybových dovedností Þ složitá pohybová struktura v měnících se vnějších podmínkách 500-2 000 % náležitého bazálního metabolismu překonání strachu, odvaha, rizikovost, nároky na rozhodování, schopnost řešit neočekávané problémy zahlavi CZ OPVK_MU_vlevo_2 2. Teorie tělesných cvičení CZ.1.07/2.2.00/15.0199 Cizí jazyky v kinantropologii 13 •Děkuji za pozornost.