C:\Documents and Settings\hrstudent\Local Settings\Temporary Internet Files\Content.IE5\9EJP358X\MPj04388620000[1].jpg Teorie a didaktika úpolů SEBS Informace o předmětu C:\Documents and Settings\hrstudent\Local Settings\Temporary Internet Files\Content.IE5\9EJP358X\MPj04388620000[1].jpg •Ukončení: zkouška –Obecná TaD úpolů –TaD zadaného úpolového sportu – •Vyučující: –PhDr. Michal Vít, Ph.D. –Doc. PhDr. Zdenko Reguli, Ph.D. • Předpoklady studia C:\Documents and Settings\hrstudent\Local Settings\Temporary Internet Files\Content.IE5\9EJP358X\MPj04388620000[1].jpg • •Student: •Zná systematiku průpravných úpolů a umí charakterizovat jednotlivé skupiny cvičení •Orientuje se v základních historických meznících úpolových sportů • Osnova •Systematika úpolů –Průpravné úpoly –Úpolové sporty –Sebeobrana •Osobní sebeobrana –Sebeobrana dětí a mládeže »Sebeobrana ve školním vzdělávání –Sebeobrana seniorů –Sebeobrana žen •Profesní sebeobrana •Determinanty didaktiky úpolů –Fylogeneze –Ontogeneze –Sociální –Psychologické •Fyzický kontakt v úpolech • Osnova • •Nácvik a výkon úpolových dovedností –Nácvik •Didaktická omezení nácviku –Výkon •Sportovní –Soutěže –zkoušky •Sebeobranný •Bezpečnost cvičení úpolů •Úpolové aktivity ve vodě • Osnova •Aplikace teorie a didaktiky sportu v úpolových sportech a sebeobraně –Složky tréninku •Kondiční –Pohybové schopnosti –Specifické testování •Technická –Pohybové dovednosti, motorické učení •Psychologická •Taktická •Teoretická •Regenerace –Cykly a plánování –Efekt tréninku – forma, přetrénování... • Osnova Teorie a didaktika vybraných úpolových sportů (definice úpolového sportu, jeho vývoj a současnost, rozšíření ve světě a v ČR, výstroj a výzbroj, technické prostředky, trénink, pravidla) Informační zdroje: literatura C:\Documents and Settings\hrstudent\Local Settings\Temporary Internet Files\Content.IE5\9EJP358X\MPj04388620000[1].jpg •REGULI, Zdenko a Michal VÍT. Názory učitelů Jihomoravského kraje na výuku úpolů na základních školách. In MUŽÍK, Vladislav a Vladimír SÜSS. Tělesná výchova a sport mládeže v 21. století. 2009. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2009. od s. 88-96, 8 s. ISBN 978-80-210-4858-4. info •VÍT, Michal a Zdenko REGULI. Základy úpolových sportů pro tělesnou výchovu. Elportál, Brno: Masarykova univerzita. ISSN 1802-128X. 2009. URL info •VÍT, Michal a Zdenko REGULI. Zjištění současného stavu výuky úpolů na vybraných základních školách v Brně. In Kinantropologické aspekty v psychologii a sportu. Brno: FSpS MU, 2007. od s. 133-140, 7 s. ISBN 978-80-210-4318-3. info •REGULI, Zdenko a Miroslav ĎURECH a Michal VÍT. Teorie a didaktika úpolů ve školní tělesné výchově. Brno: Masarykova univerzita, 2007. 88 s. Fakulta sportovních studií. ISBN 978-80-210-4318-3. info •REGULI, Zdenko. Taxonomie úpolů z pohledu školní tělesné výchovy. In Sport a kvalita života. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2004. od s. 72-72, 1 s. ISBN 80-210-3541-2 Informační zdroje: e-learning C:\Documents and Settings\hrstudent\Local Settings\Temporary Internet Files\Content.IE5\9EJP358X\MPj04388620000[1].jpg •http://is.muni.cz/ → E-LEARNING → ELPORTÁL → e-PUBLIKACE → Výběr podle fakult → Fakulta sportovních studií: • •Základy úpolových sportů pro tělesnou výchovu •http://is.muni.cz/elportal/?id=887088 • •Aplikované úpoly •http://is.muni.cz/elportal/?id=919711 • •Metodika džúdó •http://is.muni.cz/elportal/?id=919706 • •Základy osobní sebeobrany •http://is.muni.cz/elportal/?id=970733 • •Teorie a didaktika úpolů • • • • • • Systematika úpolových sportů Struktura, teorie jednotlivých úpolových sportů Úpoly ve sportu •Definice sportu - dvojí chápání • –Sport jako činnost zaměřená na vrcholný výkon prezentovaný na soutěži – –Sport jako jakákoliv zájmová pohybová činnost (Evropská charta sportu, 1992) • Evropská charta sportu – 1992 • „všechny formy tělesné činnosti, které ať již prostřednictvím organizované účasti či nikoli, si kladou za cíl projevení či zdokonalení tělesné i psychické kondice, rozvoj společenských vztahů nebo dosažení výsledků v soutěžích na všech úrovních.“ • Znaky úpolových sportů •název •vývoj (každý se zrodil v jistých historických souvislostech) •prostředky (technické, taktické, materiální) •členskou základnu a její vnitřní hierarchii •zastřešující organizaci a systém národních a regionálních organizací •metody a formy výcviku, vzdělávání a výchovy (vzájemně více, či méně odlišné) •soutěžní sporty i systém soutěží a pravidel •nesoutěžní sporty systém zkoušek, titulů a hodností Vztah k soutěži • •Soutěžní úpolové sporty, ve kterých se pořádají soutěže, většinou na různých úrovních. • •Nesoutěžní úpolové sporty, ve kterých se nepořádají soutěže Zaměření úpolových sportů •soutěžní úpolové sporty • (systém soutěží a příprava na ně) • •sebeobranné úpolové sporty • (zaměření na aplikaci úpolového sportu pro potřeby sebeobrany) • •komplexně rozvíjející úpolové sporty (celoživotní rozměr a mnohodimenzionální rozvoj člověka v oblasti tělesné, duševní, sociální i spirituální) Podle technických prostředků • •Používající zejména zbraně: •šerm, kendó, iaidó aj. • •Používající zejména kontakt částmi těla: •s použitím zejména úderů a kopů: • box, karate, taekwondo, kickbox aj. •s použitím zejména hodů a znehybnění: • zápas, džúdó, galhofa, sumó Podle kulturních konotací • •Evropské (šerm, zápas, savate…) •Americké (wrestling, karate kempo • Gracie džúdžucu, capoeira…) •Asijské §čínské (tchai ťi, pakua, hunggar…) §korejské (taekwondo, hwarangdo, hapkido…) §japonské (aikidó, džúdó, sumó, kendó…) §indické (vadžrámušti, kalaripajattu…) §thajské (muai thai) Sebeobrana jako aplikace úpolů Mládež a sebeobrana, násilí a zneužití síly. Verbální sebeobrana, metody předcházení konfliktním (sebeobranným) situacím. Taktika sebeobrany, úvod do právní úpravy nutné obrany. Úvod •Otázky •společenská potřeba výuky sebeobrany ? •důvod pro zařazení do RVP ? •nápad trestné činnosti ? •kriminalita mládeže ? • •Odpovědi •preventivní účinek •systém pro řešení krizových situací •vědomí příčin a následků jednání • Zakotvení sebeobrany v RVP G • 5. 7 Člověk a zdraví • 5. 7. 2 Tělesná výchova • •Taxativní výčet: úpoly – sebeobrana; základy džudo; základy aikido; základy karatedo (základem je sebeobrana, rozsah ostatních činností je stanoven v návaznosti na připravenost vyučujícího a zájem žáků) • •Sebeobrana = cíl výuky Moderní pojetí sebeobrany •multifaktoriální povaha sebeobranné situace •řešení vyžaduje znalosti a dovednosti z více oblastí vzdělávání •překrývání vzdělávacích oblastí, oborů a jednotlivých předmětů •sebeobrana – interdisciplinární předmět •cíl = doplnění informací o sebeobraně z jiných oborů než jen tělesné výchovy Vzdělávací oblasti a obory RVP G se vztahem k sebeobraně Primární vztah Sekundární vztah 5. 7 Člověk a zdraví 5. 7. 1 Výchova ke zdraví 5. 3. 4 Geografie 5. 3. 1 Fyzika 5. 7. 2 Tělesná výchova 5. 3. 3 Biologie 5. 3. 4 Geografie 5. 4. Člověk a společnost 5. 4. 1 Občanský a společensko vědní základ 5. 4. Člověk a společnost 5. 4. 2 Dějepis 6. Průřezová témata 6. 1 Osobností a sociální výchova 5. 7 Člověk a zdraví •získání schopnosti aktivně podporovat a chránit zdraví •sledovat, hodnotit a v daných možnostech řešit situace související se zdravím a bezpečností •uvědomění hodnoty lidského života a zdraví, povinnosti člověka k jeho ochranně a v případě nutnosti i aktivnímu vystoupení proti bezprávní a násilí 5. 7. 1 Výchova ke zdraví •psychohygiena: předcházení stresům v mezilidských vztazích, zvládání stresových situací, efektivní komunikace, hledání pomoci •komunikační strategie •ovládání vlastních emocí •hledání odborné pomoci •zvládání posttraumatického stresu •snížení rizika sekundární viktimizace • Rizika ohrožující zdraví a jejich prevence •odmítavé postoje studentů ke všem formám rizikového chování •znalost důsledků porušování paragrafů trestního zákona •schopnost vyvozovat z nich osobní odpovědnost •rozhodovat podle osvojených modelů chování a konkrétní situace o způsobu jednání v situacích vlastního nebo cizího nebezpečí •modelové sebeobranné situace 5. 7. 2 Tělesná výchova •převážná část výuky v tělocvičně •složky: strategická, taktická, technická, psychologická a kondiční •pozitivní vztah k úpolovým činnostem •praktické využití v životě •pádová technika – protiúrazová zábrana •upevňování vazeb: zdraví – tělesná, duševní a sociální pohoda (zdatnost) – péče o zdraví a bezpečnost – odpovědnost – vzájemná pomoc 5. 4. Člověk a společnost • 5. 4. 1 Občanský a společensko vědní základ • •kriticky reflektovat společenskou skutečnost, včetně patologických jevů ve společnosti •kriminalita a extremismus •vědomí neopakovatelnosti a jedinečnosti života Občan ve státě, Občan a právo •způsobu obhajování lidských práv •uvážlivé vystupování proti jejich porušování •rozlišování trestného činu a přestupku •vymezení podmínek trestní postižitelnosti •znalost a aplikace paragrafu 29 Nutná obrana Trestního zákona • Úvod do filozofie a religionistiky •zamyšlení nad etickými a morálními souvislostmi svého jednání •rizika abusu informačních technologií (kyberšikana) •snížení významu běžné i taktilní komunikace mezi lidmi •přetrhání sociálních vazeb 5. 4. 2 Dějepis •historické události bojového charakteru (středověké bitvy, povstání, moderní válečné konflikty) •exkurze do muzeí, hradů a pevností •výklad o použitých válečných technologiích v historii lidstva •pochopení historické zkušenosti lidstva s bojovými činnostmi a nesmyslnou eskalací násilí •uvědomění si podmínek současné sebeobrany 5. 3 Člověk a příroda • 5. 3. 1 Fyzika • •Doporučená témata výuky sebeobrany na fyzikálním základě: • •biomechanické faktory stability •biomechanika zvedání živého břemene •biomechanika pádové techniky •hody a jejich využití v sebeobraně •páky a jejich využití v sebeobraně •údery a kopy v sebeobraně •zbraně v sebeobraně • 5. 3 Člověk a příroda –5. 3. 3 Biologie • •stavba lidského těla •slabá a zranitelná místa •ochrana očí, hlavy, solar plexu, genitálií, páteře, jater a ledvin •znalost rizik poranění = prevence jejich vzniku •zamezení nejvážnějším poraněním • 5. 3 Člověk a příroda • • 5. 3. 4 Geografie • •vývoj metod boje od původně loveckých dovedností k boji proti nepříteli •Vznik úpolových systémů na základě místních geografických a klimatických podmínek (hornatost terénu, vlhkost, povrch, střídání ročních období aj). earth Slepá mapa Box Arnis Galhofa Kaliripajat Capoera Savate Sambo 6. Průřezová témata • 6. 1 Osobností a sociální výchova • •zdravý a zodpovědný život jako jednotlivcům i členům společnosti •sebeúcta, sebedůvěra a schopnost přebírat zodpovědnost za své jednání v různých životních situacích •respektovat názory a práva ostatních •strategie zátěžových situací tak, aby co nejméně ublížily Mezioborové přesahy •aplikace mezioborových přesahů v pedagogické praxi závisí na motivaci • a přípravě každého pedagoga •sebeobrana je jistě vážné téma, které by nemělo být v povinném vzdělávání opomíjeno •sebeobrana se týká nás všech jako učitelů, rodičů a občanů Determinanty didaktiky úpolů •fylogeneze lidstva • •ontogeneze pohybu člověka • •sociální faktory • •psychologické faktory • Fylogeneze lidstva •Čerpáme z paleoarcheologie, fyzický boj byl na počátku existence člověka •Význam boje (nadřazeného úpolům) v kritických fázích vývoje lidstva •Odraz v umění a společenských normách • • Fylogeneze lidstva •Zachovaly se archetypy hrdinů – jsou spojeny s úpolovými aktivitami • •Kontaktní překonání člověka je hluboko v podvědomí, je součástí vnitřní výbavy zdravého jednotlivce Ontogeneze pohybu •Dotyk je prvním komunikačním prostředkem dítěte • •Děti spontánně jednají úpolově – v kontaktu (nemají jiné prostředky aktivní obrany) Ontogeneze pohybu •Spontánní aktivity dětí v různých obdobích zahrnují úpolové aktivity • •Pro didaktiku úpolů je kritické období 8 – 9 let, dítě začíná chápat vztah mezi příčinou a následkem Sociální faktory •Úpoly nelze (dlouhodobě) provádět osamotě, předpokládají fyzickou přítomnost druhého člověka a jeho aktivitu • •Budují se sociální vazby (silněji v bojových uměních) Sociální faktory •Cvičenci úpolů působí na společnost a opačně • •Cvičení úpolů musí být spojeno s přísným dodržováním spoločenských norem (etiketa) • Fyzický kontakt v úpolech •dotek je (v ontogenezi i fylogenezi) prvním a univerzálním komunikačním prostředkem člověka •moderní, informační společnost znehodnocuje komunikační funkci doteku •tělesná výchova a sport umožňuje znovuobjevování doteku •cvičení je emotivní, cvičenci „zapomínají“, že se stydí • Fyzický kontakt v úpolech •Kontakt jako stresor • •mediátor kontaktu •doba trvání kontaktu •velikost plochy kontaktu •intenzita kontaktu •taktilní zóna • Fyzický kontakt v úpolech •Mediátor kontaktu • •oděv – oděv, náčiní (např. přetláčení zády) •oděv – pokožka (např. vytahování partnera za rukáv) •pokožka – pokožka (např. přetláčení rukama) Fyzický kontakt v úpolech •Doba trvání kontaktu • •cvičení s krátkodobým kontaktem (dotknout se soupeřova ramena) •cvičení s delší dobou nevyhnutelného kontaktu (udržet co nejdéle soupeřovo zápěstí) • Fyzický kontakt v úpolech •Velikost plochy kontaktu • •v kontaktu jednou částí těla (nejčastěji ruka) •v kontaktu s více částmi těla •v kontaktu trupem • Fyzický kontakt v úpolech •Intenzita kontaktu • •letmý dotyk •úchop nebo objetí •úder • Fyzický kontakt v úpolech •Taktilní zóna • •v kontaktu rukama •v kontaktu zády nebo dolními končetinami •v kontaktu přední části trupu, obličejem, vnitřní stranou stehen • Fyzický kontakt v úpolech •Respektujeme také • •věk cvičenců (některá kritická období psychosexuálního vývoje) •pohlaví cvičenců (zejména u koedukované výuky) •individuální zkušenost s dotykem (zejména negativní) • Psychologické faktory •Ztráta vědomé sebekontroly po dobu cvičení •Práce s fyzickou (totální) porážkou, nebo vítězstvím •Práce s bolestí •Agresivita ano, ale konstruktivní (benigní) Nácvik a výkon úpolových dovedností Metodika nácviku technik úpolových sportů, aplikace motorického učení v úpolech Rozvoj úpolových pohybových dovedností • •Způsoby projevu dovedností • –Nácvik – –Výkon • Nácvik dovedností •Je zaměřen na učení se pohybovým dovednostem • •s určením obránce a útočníka: – •bez určení obránce a útočníka: Nácvik dovedností •s určením obránce a útočníka: –s určením dopředu dohodnutých technik –s volným použitím technik (nebo skupiny technik) – •bez určení obránce a útočníka: –s určením dopředu dohodnutých technik –s volným použitím technik (nebo skupiny technik) Didaktická omezení nácviku •podle úkolů •podle počtu účastníků •podle zaměření na jednotlivé části těla •podle použití nářadí a náčiní •podle času cvičení •podle použitých technických prostředků •podle prostoru Didaktická omezení nácviku •Podle rozdělení úkolů: •s rozdělením úkolů (na obránce a útočníka, jeden z cvičenců je po dobu jednoho cvičení vždy jen obráncem nebo jen útočníkem, jejich pohybové (úpolové) úlohy se liší) • •bez rozdělení úkolů (cvičenci jsou současně obránci i útočníky, úkoly zúčastněných jsou zpravidla stejné) Didaktická omezení nácviku •Podle počtu účastníků (mohou mít rozdílné nebo stejné úkoly): •dvojic, •skupin (za skupinu považujeme už triádu a každý další větší celek): –každý proti každému – každý člen skupiny bojuje proti všem ostatním sám za sebe –skupina proti skupině – cvičenci bojují společně, rozdělení ve skupinách, členové každé skupiny navzájem kooperují –jednotlivec proti skupině – cvičenec bojuje proti skupině jako celku, nebo postupně proti jednotlivcům ze skupiny Didaktická omezení nácviku •Podle části těla: • •paží •nohou •trupu •hlavy •kombinované Didaktická omezení nácviku •Podle použití nářadí: • •bez nářadí, •na nářadí • •Podle použití náčiní: • •bez náčiní, •s náčiním Didaktická omezení nácviku •Dynamizace cvičení omezením času, prostoru a prostředků: • •Čas: • bez časového omezení (cvičení se končí splněním úpolového úkolu) • • s časovým omezením (cvičení končí po uplynutí určeného času) Didaktická omezení nácviku •Dynamizace cvičení omezením času, prostoru a prostředků: • •Prostor: • bez prostorového omezení (cvičenci využívají všechen dostupný prostor) • • s prostorovým omezením (cvičenci mohou využívat jen omezený prostor) Didaktická omezení nácviku •Dynamizace cvičení omezením času, prostoru a prostředků: • •Prostředky (zejména u odporů): –bez omezení prostředků (cvičenec může použít ke splnění úkolu jakýkoliv pohybový prostředek v souladu s druhem cvičení), –s omezením prostředků. Nácvik úpolových dovedností •Jedná se o aplikaci procesu motorického učení •V úpolech vycházíme z obecných znalostí teorie sportu • •Nácvik – zdokonalení – stabilizace • •Generalizace – diferenciace – automatizace – tvořivá koordinace • Motorické učení •Tradiční a moderní metody –Drilování –Ritualizace –Ideomotorická metoda –Zkušenostní učení –. –. –Modelování (řešení modelových situací) – Proces motorického učení •Podmínky –Vnitřní •Kondiční •Dovednostní •Psychologické •atd. –Vnější •Prostředí •Učitel •Metody a formy •Didaktické pomůcky •atd. Proces motorického učení • Výkon v úpolech •Cílová kategorie •Někdy sleduje i didaktické cíle (součást nácviku) • •Výkon –Sportovní –Sebeobranný Sportovní výkon •Soutěže –Podle soutěžních řádů jednotlivých sportů •Různé kategorie soutěží –Výkon na soutěži je výsledkem přípravy v některých úpolových sportech •Zkoušky –Stupně v bojových uměních Sebeobranný výkon •Skutečná reálná situace •Není možné ji plně nacvičit –Modelové situace •Ideálně nedojde k takovéto situaci (paradox v sebeobraně) Bezpečnost u cvičení úpolů •Cvičení úpolů není nebezpečnější, než jiné pohybové aktivity • •Dodržování didaktických zásad • •Respektování specifika úpolů (kontakt) Bezpečnost u cvičení úpolů •Připravenost cvičenců –Kondiční –Psychická –Úpolová •Průpravné úpoly –Základní úpoly –Základní úpolová technika Bezpečnost u cvičení úpolů •Hygiena –Osobní hygiena –Správné ustrojení •Vhodný cvičební úbor •NE: hodinky, náramky, piercing, náhrdelníky,…) –Úprava •Nehty •Drobná poranění •líčení Bezpečnost u cvičení úpolů •Didaktika –Vhodný výběr cvičení –Popis cvičení –Vymezení úkolů cvičenců –Jasné instrukce k začátku a ukončení cvičení (domluvené signály) Bezpečnost u cvičení úpolů •Zásady –Cvičenci přebírají odpovědnost za bezpečnost spolucvičence –Řízená sebekontrola (pohybová, emocionální) –Respektování determinantů didaktiky úpolů Úpolové aktivity ve vodě (příklady aplikace nácviku a výkonu) Úpolové aktivity ve vodě Bezpečnost • •Zvýšená bezpečnostní opatření •Vysvětlení principu cvičení •Zásada vzájemné zodpovědnosti •Sledování cvičení ze břehu (druhý vyučující) • Dělení úpolových cvičení ve vodě 1.Průpravné úpoly a úpolové hry 2.Základní úpolová technika (bez partnera) 3.Technické prostředky (s partnerem) 4.Boj ve vodě 5.Záchrana tonoucího (s využitím úpolových technik) 6. Průpravné úpoly a úpolové hry •Rozmanité úpolové hry pro kondiční rozvoj, rozvoj koordinačních schopností, otužování, zlepšování pohybu ve vodním prostředí (v dosažné i hluboké vodě). • a.Dvojice b.Skupina (všichni proti všem) c.Skupiny (proti sobě) • Úpolové hry Úpolové hry Základní úpolová technika (bez partnera) •Princip: využití hydrodynamického odporu jako přirozené zátěže • 1.Úderová technika (údery, seky, kopy) 2.Techniky hodů – tandoku renšů 3. •Rozvoj kondičních předpokladů •Rozvoj technického provedení – špatné provedení vede k většímu odporu vody. Voda dává studentovi „zpětnou vazbu“ o správné či nesprávném provedení. •Rozvoj výbušnosti provedení • Techniky úderů a seků Techniky kopů Techniky kopů Technické prostředky (s partnerem) •Princip: a.snížení adheze na těle (partner při provedením klouže, je těžké ho hodit) b.působení hydrostatického vztlaku, který oba partnery nadnáší • •Provedení technik v dosažné vodě se proto liší od provedení na souši. Studenti se učí modifikovat provedení techniky tak, aby byli schopni je aplikovat při boji ve vodě. • Boj ve vodě •Především pro účely profesní sebeobrany •Různé formy cvičného boje ve vodě s přihlédnutím k následujícímu dělení: • a)Boj bez oblečení b)Boj s oblečení c)Boj v dosažné vodě d)Boj v hluboké vodě • Boj ve vodě Boj ve vodě Boj ve vodě Boj ve vodě Záchrana tonoucího •Příslušník bezpečnostních složek může být rovněž účastníkem situaci, kdy je nutné zachránit tonoucího. Tato dovednost by měla být součástí jeho výcviku. •Jak je známo, v některých situacích se tonoucí snaží chytit nebo přemoci zachránce, který se může stát sám obětí situace. •Je vhodné nacvičovat základní strategie a technické prostředky vhodné pro záchranu tonoucího útočícího na zachránce. • Děkujeme za pozornost Sebeobrana •Osobní –Sebeobrana specifických skupin •Profesní • • • •V mezinárodním právu –Kolektivní sebeobrana (sebeobrana státu) Sebeobrana specifických skupin •Sebeobrana žen •Sebeobrana dětí •Sebeobrana seniorů • •Specifické –Hrozby –Prostředí –Prostředky –Didaktika • Sebeobrana žen •Hrozby –Obtěžování, sexuálně motivované násilí •Prostředí –Známé prostředí (domácnost, práce, u přátel, …) •Prostředky –Obranné technické prostředky (chemické, elektrické,…) •Didaktika –Přesvědčení, že je nutné bojovat • Sebeobrana dětí •Hrozby –Hloupé žerty, šikana, loupeže •Prostředí –Škola, kroužky, na rutinní cestě, s kamarády •Prostředky –Komunikace, práce se vzdáleností, únik, vyhledání pomoci, … •Didaktika –Hra, přesvědčení, že vždy není vhodné se prát • Sebeobrana seniorů •Hrozby –Loupež, podvod, … •Prostředí –Známé prostředí (domácnost, obchod, veřejná doprava, …) •Prostředky –Komunikace, ochranné bariéry, technické zabezpečení domácnosti •Didaktika –Schopnost rozeznat nebezpečí, nácvik i triviálních bezpečnostních opatření • Profesní sebeobrana •Profesní sebeobrana = osobní sebeobrana • •Boj z blízka •Použití donucovacích prostředků Profesní sebeobrana •Použití donucovacích prostředků (policie) • •Boj z blízka (armáda) • •Osobní sebeobrana (různé profese mimo silových rezortů) Aplikace teorie sportu v úpolových sportech a v sebeobraně •Složky tréninku –Kondiční –Technická –Psychologická –Taktická –Teoretická –Regenerace •Cykly a plánování •Efekt tréninku – forma, přetrénování Struktura sportovního výkonu •Amatérská soutěž * •Profesionální soutěž * •Ne zcela legální soutěž * • •Osobní sebeobrana •Profesní sebeobrana * Kondiční příprava •Vycházíme ze struktury sportovního výkonu v jednotlivých úpolových sportech • •F=m*a –Vysoká zátěž, nízká rychlost –Střední zátěž a střední rychlost –Nízká zátěž, vysoká rychlost Kondiční příprava •Příklady: • –Vysoká zátěž, nízká rychlost (držení, páky, škrcení, zvedání, …) –Střední zátěž a střední rychlost (hody, strhy, …) –Nízká zátěž, vysoká rychlost (údery, kopy, boj se zbraněmi) Kondiční příprava •Obecná kondiční příprava –Obecný rozvoj pohybových schopností –Základní (vícekloubové) cviky –Rozvíjí se v přípravném období •Speciální kondiční příprava –Energetické krytí blízké výkonu –Specifická pro jednotlivé sporty/sebeobranu –Specifické metody, prostředky, programy,… –Kondiční programy v sebeobraně Kondiční programy v sebeobraně příklady •CrossFit * •TacFit Commando Program * •300 - Spartan workout * •300 - Kettlebell challenge * •Caveman Training™ System * •TacGym Spartan Challenge •Tactical Gymnastics •TacFit R.O.P.E. * •Naked warrior •Russian Kettlebell Challenge * •Convict conditioning * •Viking warrior •a mnohé další… Kondiční příprava •Posilování specifických svalových skupin * •Tradiční trénink sovětského typu *: porovnejte s moderními komerčními programy •Používání specifického náčiní * * * * • •Otužování úderových ploch * •Otužování těla * • •Drilování * Technická příprava •Ritualizace * •Drilování * •Stínování •Sparring •Modelové situace Psychologická příprava •Odlišná v: •Úpolových sportech * * * •Bojových uměních •Sebeobraně • • Cykly a plánování •Jak skloubit zvyšování výkonu v různých, vzájemně si odporujících parametrech? • •Jak optimalizovat superkompenzační efekt? –Pro výkon sportovní (potřeba načasování formy na dopředu známý okamžik) –Pro výkon sebeobranný (potřeba udržení formy pro jakýkoli okamžik) Superkompenzace •Těžký trénink (až do vyčerpání, např. 4 série, 8 – 12 opakování, 75-80% maxima) –Například HIT (High Intensity Training) –vysoká superkompenzace –dlouhý čas regenerace(2-3 dny) • •Lehký trénink (nikdy do vyčerpání, např. 6-8 sérií (s dlouhým odpočinkem), 3-5 opakování 85-90% maxima) –Například HFT (High Frequency Training), PT (Permanent Training) –Nízká superkompenzace –Krátký čas regenerace (do 24 hodin)