6.2.3 Chyby v posuzování (percepční stereotypy) • Haló-efekt - nejznámější, protože zároveň jedna z nejčastějších chyb při vnímání či posuzování lidí. Celkový hodnotící pohled na druhého člověka je redukován na hodnocení nějakého, většinou výrazného (ne však již podstatného) znaku osoby. Tento znak jednak odpoutává pozornost od dalších zjevných charakteristik osoby, jednak zabarvuje vnímání osoby. Také ostatní charakte_ ristiky osobnosti jsou nazírány "skrze" pocit, který nápadný znak vyvolal. Haló-efektu propadají nejčastěji lidé, jejichž dovednost pozorovat není příliš rozvinuta, dále lidé, jejichž zaměření pozornosti ovlivňují nějaké aktuální vnitřní děje (např. nevyřešené konflikty, nejasná kritéria hodnocení, nestabilizované hodnoty, ambivalentní postoje atp.). Haló-efekt se projevuje častěji při posuzování vlastností, které se obtížně pozorují, na něž usuzujeme z více projevů člověka ap.88Snížení haló-efektu lze docílit především důkladným výcvikem percepčních dovedností. Pomůže i jednoduchá taktika posuzování. Když budeme např. porovnávat nejdtíve jeden rys u všech hodnocených osob a postupně další jednotlivé rysy, ubráníme se haló-efektu poměrně dobře. Pro porovnávání např. jednotlivých žáků v určitých rysech je lepší si upravit již záznamový arch tak, že posuzujeme "po rysech", ne "po osobách". • Efekt novosti - výraznější vliv na utváření dojmu o jiném člověku mívají nejnovější informace. • Logická chyba - (chyba "subjektivní logiky"); každý člověk má tendenci cokoliv "vidět a zvláště hodnotit" podle toho, jak se mu to "jeví logicke". Problémy způsobuje tento percepční stereotyp proto, že si nebýváme dostatečně vědomi subjektivního zkreslení vnímání, a tak nebýváme schopní ani korekce chyby. Řešení je v kultivaci usuzování, tj. především v rozpoznání vnitřních mechanizmů usuzování. 89 88 H. D. Schmidtuvádív knize PosudzovanieIudského správaniarating-škálami,že halóefektu se propadá častějiu jevů, o kterých se málo diskutuje, které nejsoujednoznačně definované,které se vztahujína styk s jinými lidmi a které mají velký morálnívý_ znam (Bratislava,SPN 1970, s. 38-39). 89 Tímto problémem se zabývácelá řada autorských škol, které se snaží odhalitzvláštnosti dějů, které se na usuzovánípodílejía také hledáním postupů k jejich kultivaci. Tzv. Teorie selektivní volby (autor:J. St. B. T. Evans) uvádí, že člověk se zaměřuje pouze na závěry usuzování (sylogismu) a jeví-lise mu závěr přijatelný (uvěřitelný), nevěnuje již pozornost postupům, které k němu vedly. Také tzv. teorie mentálních modelů G.Oakhill, P. N., Johnson-Laírd) dokládá na výzkumech fakt, že člověk má tendenci si vytvořit určitý "počátečnímodel"jednotlivýchprernis i závěr vyplývající z tohoto modelu.Řečenojednodušeji,člověksi vytvoříurčitou představu o tom, co by mohlovést k určité situaci,a pak přemýšlío tom, mohlo-liby to být i jinak. Nepřijde-li na nic takového a závěr se jeví "přijatelný",považuje svou představu souvislostiza zřejmou a svým"promyšlením"potvrzenou.Uvedeníautoři uvádějí,že lidé majíproto tak často tendenci tímto způsobem přejímat neplatné závěry, protože "uvěřitelnost" závěru nemobilizuje potřebu hledání jiného výkladu souvislostí (srv. Stríženec,M. 1995, s. 146 a 148). 102 • Efekt shovfvavosti - (chyba mírnosti, efekt dobroty) a efekt ptísnosti; takto je označována tendence hodnotit rozdílně lidi, ke kterým má pozorovatel kladný vztah, a lidi, k nimž má již (třeba i na základě zkušenosti) výhrady nebo zřetelně negativní postoj. Nejde o kalkulativní "nadržování", jde opět o chybu způsobenou spíše nedostatečným náhledem takové tendence. • Chyba centráJnJ tendence - projevuje se zejména při posuzování většího počtu osob. Nekultivované srovnávání je příznačné tím, že namísto diferencovaného rozlišování posuzovaných znaků dochází k přiřazování pozorovaných vlastností či projevů nepřílíš diferencovaným "typům" - "škatulkám" (např. "dobtí", "špatní" a"ti ostatní"). Poměrně snadno tak vyčleníme z určitého hlediska protikladné póly, protože jsou dobře registrovatelné, avšak rovněž "oni ostatnt'" nejsou pochopitelně "stejnt"'. Diferenciace je zde však obtížnější, a tak při povrchním vnímání "splývají" v jeden celek "průměrných". Určitou variantou popisované chyby je naopak tendence extrémnim hodnotám se při posuzování vyhýbat Bývá důsledkem nejistoty posuzování, obavy z důsledků nedostatečně podloženého hodnotícího soudu. • Chyba kontrastu - projevuje se jako tendence přiřazovat pozorovaným lidem takové vlastnosti, které jsou v protikladu k vlastnostem pozorovatele. Můžeme to říci i jinak: když zaregistrujeme na druhém člověku právě určité vlastnosti, protože se nám zdají zvláště nápadné - pokusme si ověřit, zda nejde náhodou o takové rysy či vlastnosti, které jsou právě nám "zcela cizí" (které my "rozhodně nemáme"), Je-li tomu tak, mohla právě tato skutečnost ovlivnit onen "výběr odhalených" vlastností či projevů. • Chyba hHzkosti (chyba "hUzké esociace") - z výzkumů percepčních dějů vyplývá, že časová nebo prostorová blízkost podnětů vede k tomu, že jsou častěji posuzovány analogicky. Máme prostě tendenci jevy blízké posuzovat shodně. Blízkost v čase a prostoru se často jeví jako blízkost (podobnost) významová a obsahová. • Pfedsudky - percepce osob a vztahů mezi nimi bývá značně ovlivněna podvědomými tendencemi pramenícími z dávno utvořených předpojatostí jak vůči konkrétnímu člověku, tak vůči národnosti, rase, pohlaví a třeba i barvě vlasů. Předsudky jsou vlastně nezdůvodněné (nepodložené), ale poměrně pevné postoje, které jsme si vytvořili např. pod vlivem neoprávněně generalizované zkušenosti. 90 90 Patří sem ovšemi společensképověry(vizasertivita)a další formy společenskýchpředsudků, např. "to, co dělajíjiní, se ke mně vždyvztahuje,je to pro mne životnědůležité a proto musím usilovato změnu jejich chování",anebo "moji minulost nesu stále sebou, nikdy neuniknu své minulosti, která bude vždy zásadně ovlivňovatmoji přítomnost i budoucnost", případně: "podstatné zásahy do života člověka vyvolávajívnější příčiny,na tom nemohu nic změnit, mám jen velmimalý prostor pro ovlivňovánísebe sama" atp. (srv.podrobnějinapř.: in: Čáp,J. 1996, s. 121-122). 103 ŘEZÁČ, Jaroslav. Sociální psychologie. Brno : Paido - edice pedagogické literatury, 1998. 268 s ISBN 8085931486. Tento materiál je určen pouze k studijním účelům • Tradice - lidová moudrost. Tzv. lidová moudrost je vlastně souhrnem jednoduchých zákonitostí života vyjádřených obraznou formou. Kromě toho, že trefně vyjadřují ve zkratce, podobně jako aforizmy, různá naučení a životní zkušenosti, jsou takříkajíc "po ruce", kdykoliv se potřebujeme "něčím zaštítít". A tak aniž si to často uvědomujeme, namísto abychom v rozpoznání složitosti svě~ objevili to podstatné, činíme pravý opak, zjednodušujeme vnímanou skutečnost • Vulgarizace - jde vlastně o neoprávněné, tj. neopodstatněné zjednodušení Určitých poznatků, principů, zásad ap. při jejich praktické aplikaci. Je především důsledkem povrchního myšlení, avšak nedostatek hlubšího zvažování je často ještě násoben citovým zaujetím provázejícím úsilí o rychlé řešení nějakého problému, situace. • Osobníposuzovacf styJ- nejčastěji takto bývá nazývána skutečnost, že každý posuzovatel má svoji individuální míru "přísnosti", kritičnosti, či naopak "mírnosti", která ovlivňujecelkové posouzení a nabývá významu zvláště tehdy, musíme-li si při vytváření obrazu žáka vypomáhat hodnocením např. jiných učitelů. Jde o něco podobného, jako jsou diference v posuzování třeba rozhodčích v krasobruslení. Důležité je, abychom se při "vzájemné výměně hodnotících soudů" nesnažili "přizpůsobovat metru toho druhého". Je lepší, když budeme stále dodržovat každý svůj individuální styl. To je pro partnera vždy čitelnější, než když "překládáme" své soudy "do řeči" partnera sami. Vnímání jiných lidí výrazně zabarvuje určité očekávání, které s nimi (jejich chováním a jednáním) spojujeme. Vliv učitelova očekávání na vnímání, posuzování, a tedy i prognózování je i u nás empiricky dlouhodobě zkoumán. Součástí učitelova očekávání je i stanovisko, zda se žák, k němuž se očekávání vztahuje, může - či nemůže změnit, zlepšit ap. (srv.: Mareš, J. Křivohlavý, J. 1989, s. 137-145). Pokud učitel očekává zlepšení, začíná s určitým žákem obvykle bezděčně jednat odlíšně'" a svým přístupem výrazně žáka "dotváří" v závislosti na svém "pozitivním" očekávání. Bohužel platí tento mechanizmus i v případech, kdy si učitel vytvoří třeba i zcela neadekvátní "negativní" očekávánř.f Jak uvádí J. Mareš, "učitelovo očekávání může za určitých okolností nabýt podoby tzv. sebesplňujícf piedpovědí, sebenaplňujícího proroctví" (Mareš, J. Křivohlavý, J. 1989, s. 137). Uvedené mechanizmy se uplatňují v závislosti na podmínkách pedagogické situace (působí např. především na žáky, kteří jsou senzitivní vůči jednání autorit, mívají tendenci se přizpůsobovat sociálnímu tlaku atp.), důležité je rovněž to, zda učitel podléhá popsaným tendencím situačně, krátkodobě, anebo jde o relativně trvalý rys jeho percepce a atribuce atd.93 91 Tento jevbýváoznačovánjako "Pygmalion",či "Galatea-efekt". 92 Tzv."Golem-efekť'. 93 ilustrativnípopis reálných situací popsaného typu uvádíme v kapitole ták ve výchovné situaci vpráci S. Střelce a kol. Kapitolyz teorie a metodiky výchovyI., která vyjde v roce 1998. 104 Mnohá zkreslení percepce a tatcrpretace událostí je způsobena tím, že si lidé neuvědomují, co vše do zpracování dat vstupuje. Někteří psychologové proto hledají cesty kultivace usuzování a poznávání vytvářením náhledu a vhledu do percepčních dějů. Jak uvádí M. Stríženec (1995, s. 147), jde o jev tzv. mentální kontaminace (T. D. Wilson a N. Brekke (1994), který je důsledkem neuvědomovaného, nekontrolovaného, mentálního zpracování údajů. Podle uvedeného pramene jde např. o nedostatečné poznání nebo aplikování normativních pravidel vyvozování. Lidé dostatečně neregtstrulí vlivy, které intervenují do jejich uvažování. Mentální kontaminaci způsobují nedostatky v sebekontrole vlastního uvažovaní, ale i neochota zabývat se příčinami možného zkreslení. Stručně řečeno, způsobují mentální kontaminaci např. naučené strategie, vliv předsudků, nerozpoznání či nevěnování pozornosti zdrojům různých vlivů, např.: reklamy, manipulace atp. Výše uvedený]. St. B. T. Evans se s kolektivem spolupracovníků zaměřili na odstraňování zkreslení pomocí instrukce. Lze říci, že nejvýrazněji se na zkreslení příjmu a zpracování podnětů podílí: • zaměření pozornosti na vybrané aspekty informace o problému (předvědomá heuristika) , • tendence zaměřovat se spíše na fakta, která výchozí předpoklady potvrzují, • u tvrzení a úsudků, k nimž zaujímáme stanovisko, záleží na pořadí a návaznosti jednotlivých premis, • tendence považovat závěr sylogismu za validní (platné) či nevalídní (neplatné) v závislosti na tom, zda se jeví jako subjektivně přijatelný (uvěřitelný) či ne, • nedostatečná úroveň kultivace procesů usuzování, • podceňování sebekontroly při posuzování, • neznalost možných vnitřních a vnějších vlivů intervenujících do percepčních, atribučních a interpretačních dějů. (Stríženec, M. 1995, s. 147) 105 ŘEZÁČ, Jaroslav. Sociální psychologie. Brno : Paido - edice pedagogické literatury, 1998. 268 s ISBN 8085931486. Tento materiál je určen pouze k studijním účelům