Didaktické metody Androdidaktika Didaktické metody l-did. metoda spočívá ve vytvoření souboru postupů, kterými lektor předává poznatky a formuje dovednosti, případně návyky účastníků. l- did. metody- postupy účastníka, kterými si vědomosti, dovednosti či návyky osvojuje. Dělení lPodle vztahu k praxi účastníků lPodle pomoci ( podpory) vyvíjené lektorem lPodle řešení individuálních vzdělávacích potřeb účastníků Podle vztahu k praxi účastníků výuky lTeoretické -Klasická přednáška, přednáška ex katedra, přednáška s diskuzí, cvičení, seminář lTeoreticko- praktické -Diskusní metody, problémové metody, programované výuky, diagnostické a klasifikační metody, projektové metody lPraktické -Instruktáž, koučing, mentoring, counseling, rotace práce, stáž, exkurze Metody teoretické lPředání teoretických poznatků lPůsobí na rozumovou stránku osobnosti lProcvičení teoretických operací lZměření: poznatky, pojmy, obnovení vědomostí, logické operace, principy, teorie Metody teoreticko-praktické lNejen poznatky, ale i předpoklady k jednání lStimulace praktických podmínek lVýcvik ke koncepčnímu myšlení Zaměření: mentální dovednosti- analýzy problému, formulace rozhodnutí, ovlivnění postojů, Metody praktické lPostupy praktického nácviku lZdokonalují pracovní schopnosti a dovednosti lV pracovním prostředí firmy lNěkdy charakter zácviku lZaměření: motivace práci, způsob komunikace, Podle pomoci ( podpory) vyvíjených lektorem lMetody transferu -Přednáška, seminář, dialogické metody, problémové metody, konzultace, exkurze, ověřování výsledků výuky lMetody facilitace -Instruktáž, koučing, workshop, open Space, studijně-řešitelská činnost, výcviková firma, E-learning Metody transferu lLektor „Shora“ přednáší lPřenos vědomostí, dovedností a návyků Metody facilitace - Podpora učebních aktivit a celého procesu učení účastníka Podle řešení individuálních vzdělávacích potřeb účastníků lMetody zaměřené na poznání problémů -Přednášky, semináře, cvičení, diskusní metody, situační metody, inscenační metody, lMetody zaměřené na řešení problémů -Ekonomické hry, systematické pozorování, přímý zácvik, metody funkčního zařazení, exkurze a stáže Metody zaměřené na poznání problému lMetoda přednášení -Tradiční metoda -Často poukazuje na neúčinnost verbální formy výuky -Možné zařadit teoreticky náročná témata -Velké i malé skupiny posluchačů -Cílem je vyvolání vnitřního dialogu u posluchačů -Často využívaná metoda přednáška s diskuzí- dvě možnosti lBěhem přednášky lPo jejím ukončení - Struktura přednášky lMetoda cvičení a seminářů -Návaznost na přednášku -Rozvoj schopností a dovedností -Interakce mezi posluchači -Opakování a procvičení známé látky -Samostatná práce -Práce s literaturou -Vypracování písemné práce na dané téma -Diskuse lDiskusní metody -Skupinové řešené problémů -Vyžaduje pozornost, koncentraci, logické usuzování lŘízená diskuze lMalé skupinky, téma zadané, lSkupinové řešení problému lV malých skupinkách- každá své téma, diskuze mezi skupinkami lDiskuze v plénu lČasový limit příspěvků, velké skupiny, možné rozdělení, lPanelová a pódiová diskuze lŘešení problematiky mezi odborníky – teoretici i praktici, interdisciplinární přístup, velmi konkrétní téma Situační metody lVytváření intelektuálních i praktických dovedností lProblematika řízení a rozhodování lDemonstrace na konkrétních případech -Rozborová situace- rozbor konkrétních případů -Konfliktní situace – -Metoda incidentu – krátká zpráva o problému- dotazy účastníků -Postupné seznamování s případem -Metoda došlé pošty Metody zaměřené na řešení problému lEkonomické ( manažerské hry) -Podnikové a funkční hry -Řešení konkrétní situace ve firmě , podniku -Napodobování dané funkce v podniku -Systematické pozorování -Pasivní role účastníků vzdělávání -Pozorování starších kolegů při výkonu povolání -Posuzování pozorovaných situací -Přímý zácvik -Pracovníkem -Přímým nadřízeným -Kvalifikovaným instruktorem lMetoda rezerv -Každá pozice má svého náhradníka, zaučení přímo od pracovníka -Metoda rotace zaměstnanců -U mladých zaměstnanců, manažerů -Školení metodou přímého zácviku -Prokázání specifických dovedností -Exkurze a stáže -Poznání praxe z již předané teorie -V závěru diskuze -Krátkodobé studijní pobyty -Prozatímní pověření, létající tým, metoda několikanásobného vedení