Didaktické prostředky Androdidaktika Didaktické prostředky uVše co nám pomáhá dosažení cílů vzdělávání uObsah, formy, metody, pomůcky, technika, organizace, komunikace atd. uProjektová příprava, prostředky didaktické diagnostiky, hodnocení efektivnosti Projektová příprava uZpracování písemného projektu uFormulace myšlenek uZjištění požadavků zadavatele uFormulování cílů projektu uRealizace koncepce uRozhodnutí o projektu Formulování cílů projektu uMá tři základní fáze – výstup jedné fáze je zároveň vstupem pro fázi druhou uTři základní otázky: uProč ? – Co? - Jak? Proč? uPodrobná specifikace vzdělávací potřeby uPopisuje účel projektu uJasně stanoveny důvody a jejich uplatnění v praxi uTzv. Požadavkový dokument Co? uRozsah prací a kvalitativní kritéria produktu uStrategie řešení uZ pohledu účastníků uZ pohledu lektorů uTzv. úkolový dokument Jak? uŘešení projektu a stanovení konkrétního postupu uHarmonogram uVyloučení chyb, průběžná, rychlá a jednoduchá kontrola průběhu Fáze vzdělávacího projektu uZákladní cíle projektu uPrvní verze projektu uPřipomínky odborníků uPřipomínky lektorů uPřipomínky zadavatele uPilotní projekt uTest projektu uPřipomínky účastníků uPřipomínky lektorů uPřipomínky zadavatele uDefinitivní projekt uRealizace projektu Struktura projektu uNázev vzdělávací akce uJméno organizace a jméno garanta uCharakteristika a cíl vzdělávací akce uKritéria pro výběr účastníků uObsahová náplň uČasový plán uMetodika uPožadavky na lektory uVyhodnocení průběhu a účinnosti uKalkulace ceny Didaktická diagnostika ve vzdělávacích projektech uDiagnostika – poznávání a hodnocení individuálních zvláštností účastníků uDidaktická diagnostika – zkoumá vědomosti, dovednosti a profesní návyky Organizační problémy uJak provádět sběr dat o účastnících, v jakém rozsahu, ochrana dat uVytvoření kritérií pro hodnocení úspěšnosti účastníků v průběhu výuky uZpracování systému diagnostiky a jeho implementaci v didaktickém procesu Činitelé diagnostiky uMotivy, potřeby, sklony, zájmy uPřístup ke vzdělávání uSchopnost (dovednost) učit se uKoncentrace a vůle k učení uHodnocení výsledků studia účastníkem Časové dělení diagnostiky uPředběžná diagnostika uVstupní diagnostika uPrůběžná diagnostika uVýstupní diagnostika Předběžná a vstupní diagnostika uFormou dotazníků, indiv. konzultací, testování uFunkce: poznání osobnosti, upřesnění vzděl. potřeb, poznání motivace, sestavení optimální výuk. skupiny, údaje o znalostech a dovednostech Průběžná diagnostika uFunkce: zjištění a zhodnocení osvojování si znalostí a dovedností uPo časovém , nebo problémovém celku uRůzné metody- dotazník, diskuze, písemné-seminární práce, testy, Výstupní diagnostika uMetody: písemné a ústní zkoušení, hospitace, praktické zkoušení, konzultace, projektové metody uFunkce: získání informací o studijním úsilí účastníků, motivace, efektivitě uSrovnání se vstupní diagnostikou uTesty: srovnávací- relativní výkon, ověřovací testy – absolutní výkon, Hodnocení efektivity uNutné vyloučit subjektivitu uZákladem je kvalitní projekt uCo největší možné množství kvantifikovaných zdrojů uKonfrontace výsledků se zainteresovanými i nezainteresovanými osobami 4 úrovně hodnocení efektivity Kirkpatrick 1991 uRůzné metody- testy, intewiew, dotazníky, - bezprostřední reakce na kurz uKlasické školní metody – testy, referáty, zkoušení – zpracování dovedností a znalostí uSledování změn chování v průběhu kurzu- simulované situace, hry uZkoumání naplnění hlavního cíle – změna produktivity práce Základní pohledy na efektivnost výuky uÚčastník – čemu se naučil X kolik, energie, času, námahy a peněz vynaložil uPodnik – okamžitý nebo dlouhodobý efekt/ rizika X celkové náklady uLektor – akceptování lektorského vystoupení / odměna X čas a energie spotřebovaná na přípravu uVzdělávací zařízení – posílení image firmy X náklady versus příjmy Možnosti hodnocení Koubek 1995 uPorovnání výsledků vstupních a výstupních testů uVliv náhodných faktorů uTendence k nadhodnocování výstupních testů uPráce nezávislých pozorovatelů uZejména hodnocení lektorů Hodnocení – kdo- koho uHodnocení uKdo uÚčastníci uNezávislí pozorovatelé ulektoři uKoho uÚčastníky uLektory upodmínky