Androdidaktika Teorie vzdělávání dospělých Specifika vzdělávání dospělých lDospělí si uvědomuje objektivní požadavky na své vědomosti a dovednosti lZapojuje se do procesu z vnitřních pohnutek ⇒ selekce potřeby osvojovaných informací lSrovnávání látky se zkušenostmi lMusí mít možnost aktivně se podílet na řešení problémů a úkolů Specifika vzdělávání dospělých lVíce modelů postupů a did. Analýzy lLektor má autonomii pro výběr učiv a a jeho zpracování lLektor si musí svou odbornou a morální autoritu sám vybudovat lMusí počítat s širší škálou reakcí lPartnerský vztah účastník- lektor a účastník- účastník Specifika učení dospělých lVztah k učení – emocionální stránka, sebehodnocení lZkušenosti se vzdělávání – navazovat na ně lDospělí jsou partneři a spoluaktéři ve vzdělávacím procesu lFormování vlastního stylu učení Zásady vzdělávání dospělých lAktivní zapojení do procesu lMotivace lNázornost lSystémový přístup lVlastní tempo učení lRespektování věkové a individuální osobnosti Poradenství ve vzdělávání lInformativní funkce lOrientace – hledání nejvhodnějšího programu a směru lIntenzivní pomoc – vyskytne- li se konkrétní problém Vliv zkušeností na proces učení lPříznivé -Kritičnost -Snaha třídění informací -Potřeba sebeuplatnění – větší motivace lNepříznivé -Odlišné názory – odmítání látky -Stereotyp – odmítání řešení problémů -Konfrontace výukové situace s realitou -Hledá jen bezprostředně aplikovatelné poznatky lVzdělávání dospělých ⇒ skupinové ⇒více informací ⇒záměr proložen experimentem, objevováním a zkušeností Oblasti specifičnosti lFyziologická - sestupná tendence tělesných i senzorických funkcí lPsychická – jiné vnímání času, pocit odpovědnosti, citlivost na ztrátu prestiže lSociální – přizpůsobení soukromého života, nová životní situace Rozdíly v char. vzděl. procesu lAktivity institucionální a stabilizované X lAktivity decentralizované a flexibilní lCíle, obsah a formy – unifikované X lCíle, obsah a formy – diverzifikované podle potřeb lTradiční didaktické metody X lTvorba operativních metodických soustav podle účastníků a podmínek lZískané vědomosti aplikované časem X lVědomosti a dovednosti využívány hned nebo za krátkou dobu Formy vzdělávání lKlasická – prezenční lDistanční lKombinovaná lE-learning Trojdimenzionální model výuky dosp. l1) kognitivní dimenze – hybridní proces, osvojování vědomostí, dovedností a návyků l2) pragmatická – získávání nové kvality jednání a chování l3) kreativní – tvůrčí modifikace poznání a zkušeností