Androdidaktika Vzdělávání nSmyslem vzdělání je dosáhnout moudrosti, nejen prostého vědění nJ. A. Komenský Vzdělávání nProces osvojování soustavy poznatků a činností ⇒vnitřními procesy ( interiorizací) - učením⇒ve vědomosti, dovednosti, návyky nDva činitelé nVzdělavatel (lektor, učitel) - vyučování nVzdělávaný (žák, účastník)- učený nEdukace – činnosti při nichž se jeden subjekt učí a druhý mu učení zprostředkovává n nNový přístup – partnerský vztah mezi institucionálním systémem výchovy a vzděláváním a učením jedince Vyučování nČinnost učitele/ lektora nMotivace, usměrňování činností žáka nVychází z charakteristik žáka nVolí vhodné postupy n nMotivace k učení⇒získání informací⇒aplikace⇒ověření úrovně osvojení⇒korekce chyb v učení n n n n n Vyučování nLektor aktivnějším a řídícím činitelem nVysílání informací, organizace, volí metody, hodnotí, kontroluje nRole lektora – proměnlivá – laskavý optimista nVystupuje v roli režiséra, ředitele i řadového herce nMakarenko, Moreno Učení nAktivní činnost žáka nKvalitativní a kvantitativní nárůst poznatků nZměna hodnot, postojů, zájmů ⇒další rozvoj člověka nSoučást rozvoje jedince, součást pracovního a společenského zapojení nProces individuálního zlepšování a zdokonalování X uchopení reality nVzdělávání a učení – proces individuálního n( skupinového) zlepšování a zdokonalování n Učební strategie nDvojitá učební strategie n nLearning by doing – učení se činností n nDoing be learning – jednání skrze učení n Fáze procesu učení nNevědomá neznalost – nevím, že nevím n nVědomá neznalost – vím, že nevím n nVědomá znalost – vím, že vím n nNevědomá znalost – nevím, že vím Strategie učení nRe- prezentation n n1) co víme? Víme to? n2) Co nevíme? n3) Co potřebujeme vědět? n4) Odkud se to dozvíme? Výuka nKomplexní proces ⇒synergický efekt vyučování a učení nDidaktický proces nTypy interakcí (lektor- účastník) nPracovní – řešení problému nRozhodovací – vyplývá z přání účastníků nVzájemné ovlivňování – modelový zp. Chování a jednání nVytváření prostoru pro osobní reakce – vzájemná hodnocení Výcvik nDruh výuky ( skutečné, simulované) – osvojení dovedností na úroveň profesních návyků nOdborná příprava nOdborný rozvoj n nPracovní proces – plnění prac. role – kompetence, kvalifikace a rozvoj osobnosti Vzdělávací potřeby, rozvoj vzdělávání, lidský kapitál nVelké změny ve sféře vzdělávání nPotřeba vzdělání je jednou z hlavních lidských potřeb nVědomosti – nástroj nebo prostředek řešení problémů a úkolů nVzdělávací potřeba = základní prostředek výchovy nProfesní vzdělávání = deficit informací, vědomostí, dovedností, prof. Návyků, schopností, způsobů jednání a chování ⇒vyžaduje profese, pracovní pozice a odborné kompetence Vzdělávací potřeby, rozvoj vzdělávání, lidský kapitál nCeloživotní vzdělávání = investice do lidských zdrojů = lidský kapitál = hodnota schopností lidí vytvářená investicemi n nŠkolní vzdělávání = veřejný statek nProfesní vzdělávání dospělých = spotřební statek Složky zákl. lidského kapitálu nEkonomický – materiální bohatství nKulturní – vzdělání, informovanost nSociální – známosti, uznání nSymbolický – prestiž plynoucí z předchozích n nVzdělání = průřezová složka lidského kapitálu nDidaktika by měla hledat cestu, jak efektivněji formovat jednotlivé složky lidského kapitálu