PATOFYZIOLOGIE TĚLESNÉ ZÁTĚŽE Fyzioterapie 2012/2013 FSpS MU Brno - Přehled biologického působení pravidelné pohybové aktivity Pohybová aktivita Obecně •zvyšuje pracovní kapacitu •zkracuje dosažení rovnovážného stavu při zátěži a zotavení po zátěži •zvyšuje toleranci zátěžového stresu •usnadňuje zvládnutí pocitů únavy Metabolismus •pozitivně změna spektra krevních tuků •zvýšení citlivosti periférie na inzulín •vzestup glukózové tolerance •pokles klidové produkce inzulínu Pohybová aktivita Složení těla •pokles množství tělesného tuku •zvýšení aktivní (svalové) hmoty Autonomní nervový systém aktivita se přesunuje směrem k vagu Kardiovaskulární systém •práce srdce se stává ekonomičtější •snižují se nároky myokardu na kyslík •zvyšuje kontraktilita myokardu •zvyšuje se (zejména u mladších jedinců) systolický objem a maximální minutový objem •zlepšují se podmínky svalové mikrocirkulace •zvyšuje se objem cirkulující krve (při nezměněním hematokritu) •zlepšuje se ortostatická tolerance •zlepšuje se žilní návrat Pohybová aktivita Kosti •přestavba trabakul •zvýšené ukládání minerálních solí v mezibuněčných prostorách Šlachy a vazy zesilují a tím se zvyšuje tahová odolnost Svaly •zvyšuje se množství kontraktilních bílkovin •stoupá obsah iontů draslíku a enzymů (v závislosti na typu tréninku) •v důsledku hypertrofie (méně hyperplazie) se zvyšuje svalová hmota •zlepšuje se i nervosvalová koordinace Pohybová aktivita Psychika •snižuje se psychický stres •zlepšuje sebedůvěru •aktivizuje postoje člověka k vlastnímu zdraví •pozitivně ovlivňuje životní návyky a výživu http://www.mujpoker.cz/gallery/f668_f.jpg VĚKOVĚ SPECIFICKÉ EFEKTY Kojenecký věk (od 28. dne do konce prvního roku života) Zpočátku ovlivňuje •zrání CNS a pohybového systému •růst a architektonika kostí, svalů, šlach a vaziva •rozvíjení většiny ostatních funkcí Později •výrazné zrychlení rozvoje kvality pohybu •převaha krátkodobé dynamické obratnostní a rychlostní činnost se zapojením celého organismu Pohybová (reflexní) stimulace kojence pozitivně ovlivňuje jeho vývoj (výjimečný a limitující význam u retardovaných jedinců) VĚKOVĚ SPECIFICKÉ EFEKTY Batolecí věk (1 až 3 roky) •propojení fyzického a psychického zrání •řada nových pohybových projevů (chůze – běh) Dominuje hra (rychlé střídání rychlostně vytrvalostní, silové a obratnostní činnosti) Spontánní PA tvořivě vybírá a spojuje pohybové činnosti ovlivňuje celý proces růstu a harmonického vývoje Vytvářejí se i některé základy kvality funkcí pro celý další život např. hyperplazie myokardu výrazně ovlivní funkční kapacitu srdce v dospělém věku VĚKOVĚ SPECIFICKÉ EFEKTY Předškolní věk (3 – 6 let) Rychlý vývoj •nervového systému (počátky abstraktního myšlení, možnosti volby pohybových činností) •pohybového systému (pružnost vaziva a neukončená osifikace = pohyb přesahující kapacitu kloubů = kloubní hypermobilita) • nová motorická spojení = bohatá a střídavá dynamická aktivita POHYB= ZÁKLADNÍ POTŘEBA ZDRAVÉHO A HARMONICKÉHO VÝVOJE Nová rizika spojená s PA (nejčastěji pád z výšky) VĚKOVĚ SPECIFICKÉ EFEKTY Předškolní věk Tvořivá dětská hra rychlost, obratnost, vytrvalost a dynamická síla záměrné omezování statických činností (asi 50 % doby bdění by mělo být ponecháno pro spontánní aktivitu dítěte) PA •stimuluje růst a vývoj dítěte •slouží už jako prevence pozdějších patologických stavů (CHNO) VĚKOVĚ SPECIFICKÉ EFEKTY Předškolní věk HYPERMOBILITA, HYPOMOBILITA Nedostatek pohybu nebo nesprávný pohyb = •negativní změny pohybového a oběhového systému •prodloužení reakční doby při převodu podnětu ve svalové tkáni Nedostatek pohybu = předpoklad patologických adaptací (maladaptací) = •CHYBY V RŮSTU A VÝVOJI DÍTĚTE •POŠKOZENÍ AKTIVNÍHO ZDRAVÍ VĚKOVĚ SPECIFICKÉ EFEKTY Školní věk POHYBOVĚ NADANÍ JEDINCI SPORTOVNÍ TRÉNINK rozvíjet všechny jejich vlastnosti speciální výcvik < 50 % času věnovaného tréninku PŘEDČASNÝ SPECIÁLNÍ TRÉNINK = •narušení harmonického vývoje dítěte •jednostranné přetížení pohybového systému •svalové dysbalance •mikrotrauma VĚKOVĚ SPECIFICKÉ EFEKTY Školní věk INTENZIVNÍ SPORTOVNÍ TRÉNINK může (ale nemusí!) (v důsledku oslabení imunitního systému a přetěžování) zvýšení nemocnosti POHYBOVĚ PRŮMĚRNÉ DĚTI s průměrnými motorickými schopnostmi = ADEKVÁTNÍ PA 1 hodina/den intenzivní cvičení •školní TV •spontánní PA rozvíjející zejména všechny pohybové schopnosti VĚKOVĚ SPECIFICKÉ EFEKTY Školní věk DĚTI OSLABENÉ některým chronickým interním onemocněním (diabetes mellitus 1. typu, chronické zánětlivé onemocnění ledvin, atd.) často jen dočasné omezení PA Získat pohybové návyky = zařadit do zdravotní školní výchovy Jedinci s postiženým hybným systémem •rehabilitace •cvičení umožňující kompenzovat jejich hendikep VĚKOVĚ SPECIFICKÉ EFEKTY Školní věk ZDRAVÉ, ALE NEOBRATNÉ DĚTI Většinou nadváha nebo obezita = horší známky ze školní tělesné výchovy ??? vůči pohybu často cítí odpor ??? POVZBUZENÍ A MOTIVACE V ŽÁDNÉM PŘÍPADĚ BY NEMĚLY BÝT OSVOBOZOVÁNY OD TĚLESNÉ VÝCHOVY VĚKOVĚ SPECIFICKÉ EFEKTY Dorostový věk RYCHLÝ ↑TRÉNOVANOSTI (zejména svalové síly) často závodní sportovní činnost někdy vrchol tělesné síly a schopnosti podávat maximální výkon (zejména v krátkých intenzivních zátěžích) VĚKOVĚ SPECIFICKÉ EFEKTY Věk dospělosti ↓ příležitost a chuť k pravidelné PA MOTIVACE: U mladších dospělých (spíše mužů) často soutěživost a sociální kontakt u mladších žen často snaha udržet si optimální konstituci Věk 40 – 65 let převažují zdravotně preventivní důvody Pokud nepředchází dlouholetý a systematický trénink sportovní soutěživost spíše negativní konsekvence závodění ze zdravotního hlediska není většinou žádoucí VĚKOVĚ SPECIFICKÉ EFEKTY Věk dospělosti Pro udržení nebo obnovení •tělesné zdatnosti •výkonnosti oběhového ústrojí •muskuloskeletálních funkcí nutná dlouhodobá kontinuita přiměřené a adekvátní PA (CELOŽIVOTNÍ ADHERENCE) Několik týdnů tělesné inaktvity = ↓ téměř všech fyziologických ukazatelů tělesné zdatnosti (viz kapitola desadaptace) VĚKOVĚ SPECIFICKÉ EFEKTY Věk dospělosti Základem a) VYTRVALOSTNÍ DYNAMICKÁ svalová aktivita CYKLICKÉHO CHARAKTERU se zapojením co největší svalové hmoty, např. •rychlá chůze •severská chůze •jogging •běh •plavání •pohyb na běžeckých lyžích •jízda na kole •aerobik a další formy společného cvičení s hudbou i bez ní •veslování •atd. •atd. + b) ODPOROVÉ (SILOVÉ) CVIČENÍ VĚKOVĚ SPECIFICKÉ EFEKTY Věk dospělosti b) ODPOROVÉ (SILOVÉ) CVIČENÍ + c) ACYKLICKÉ PA (zejména sportovní hry) (potřeba ↑ soutěživé motivace) + d) racionální ROZCVIČENÍ (kombinace dynamického cvičení nízké intenzity a statického protahování zkrácených svalových skupin) + e) ZÁVĚREČNÉ PROTAŽENÍ A RELAXACE pohybového systému Po delším období hypokineze nižší intenzita zatížení a kratší trváním (tzv. STARTOVACÍ PROGRAM) Postupné zvyšování intenzity zatížení a prodlužování (tzv. FÁZE ZVYŠOVÁNÍ TĚLESNÉ ZDATNOSTI) VĚKOVĚ SPECIFICKÉ EFEKTY Vyšší věk > 65 let (rozhodující je biologický věk) Ø Ø řada biologických funkcí se progresivně zhoršuje, např. •omezení kloubního pohybu •zvýšená lomivost kostí •výrazný úbytek svalové síly •degenerativní změny kloubních chrupavek a vaziva •atd. Nejčastější a nejzávažnější limitující faktory: •ICHS nebo závažné aterosklerotické změny periferních cév •Onemocnění nebo negativní funkční změny pohybového systému VĚKOVĚ SPECIFICKÉ EFEKTY Vyšší věk !!! VÝZNAM pravidelné PA mimořádný !!! •brání progresi osteoporózy •udržuje kloubní flexibilitu •udržuje svalovou hmotu a svalový tonus •brání poklesu aerobní a pracovní kapacity •optimalizuje tělesné složení CÍLE PA: •udržení nebo dosažení žádoucí kvality života •udržení soběstačnosti •zvýšení sebedůvěry VĚKOVĚ SPECIFICKÉ EFEKTY Vyšší věk STARTOVACÍ PROGRAM (základ): •opakované cvičení flexibility •prostá chůze (postupné zrychlování) U DLOUHODOBĚ TRÉNUJÍCÍCH OSOB STARŠÍHO VĚKU SPEKTRUM SPORTOVNÍCH AKTIVIT PODOBNÉ JAKO VE STŘEDNÍM VĚKU