Testování rychlostních schopností © Tom Vespa MOTORICKÉ SCHOPNOSTI © Tom Vespa Měkota 1) reakční rychlostní schopnost: a) jednoduchá: od podnětu do začátku pohybu (podněty mohou být dotykové - taktilní, sluchové - akustické, zrakové – vizuální), reakční časy se pohybují okolo jedné až dvou desetin sekundy b) výběrová: zde platí Hickův zákon, který říká, že vztah mezi výběrovou reakční dobou a logaritmem počtu alternativ je lineární. 2) akční (realizační) rychlostní schopnost: ČÁSTI TĚLA, KOMPLEXNÍ a) akcelerační: dosažení maximální rychlosti pohybu (šlapavý způsob běhu) b) frekvenční: rychlost střídání kontrakce a svalové skupiny (švihový způsob běhu, tečkování, dotýkání) c) rychlost se změnou směru: rychlost spojená se změnou směru: (sportovní hry, člunkový běh, hvězdicový běh) Testy reakční rychlosti © Tom Vespa TO sedí rozkročmo na židli, ruku opřenou o opěradlo, examinátor vloží do otevřené dlaně tyč tak aby nulový bod byl na úrovni horního okraje ruky, v dalších 4 sekundách pustí tyč, opakujeme 5x měříme v cm, nejlepší a nejhorší škrtáme a ze zbývajících počítáme aritmetický průměr účel zrakový analyzátor, inervace HK, jednoduchá reakce Zachycení padající gymnastické tyče Testy reakční rychlosti © Tom Vespa TO sedí u stolu, ruka je přes okraj stolu, chycení plochého měřítka se děje pomocí protipohybu palce a prstů, opakujeme 20x měříme v cm, 5 nejlepších a nejhorších škrtáme a ze zbývajících počítáme aritmetický průměr účel zrakový analyzátor, inervace HK, jednoduchá reakce Zachycení plochého měřítka rukou Testy reakční rychlosti © Tom Vespa TO sedí čelem ke stěně a padající ploché měřítko zachycuje přitisknutím špičkou ke stěně, opakujeme 20x měříme v cm, 5 nejlepších a nejhorších škrtáme a ze zbývajících počítáme aritmetický průměr účel zrakový analyzátor, inervace DK, jednoduchá reakce Zachycení plochého měřítka nohou Testy reakční rychlosti © Tom Vespa Reaktometr je zařízení, které současně podá signál (zvukový, vizuální) a zapne stopky. TO okamžitě reaguje stisknutím příslušného tlačítka. Toto zařízení dovoluje testovat jak jednoduché podněty tak i podněty složené (výběrová reakční rychlost). Reaktometrie Testy akční rychlosti © Tom Vespa Tapping paží TO se střídavě dotýká dvou terčů (průměr 20cm), které jsou připevněny na stole ve vzdálenosti jejich středů 81 cm měříme počet celých cyklů za 20s účel frekvenční rychlost HK Testy akční rychlosti © Tom Vespa Tapping nohou ve stoje TO stojí čelem ke zdi, kde je upevněn terč (20x20 cm ve výšce středu 36cm), zvedne nohu ze země, 2x se špičkou dotkne terče a opět ji položí na zem, totéž provede i druhou měříme celkový počet dvoudotyků za 15s účel frekvenční rychlost DK Testy akční rychlosti © Tom Vespa Tapping nohou v sedě TO sedí na židli a pohybuje preferovanou nohou přes 15cm vysokou desku tak aby se vždy dotknula špičkou země, počítáme cykly = 2 dotyky země měříme celkový počet cyklů za 20s účel frekvenční rychlost DK Testy akční rychlosti © Tom Vespa Běh na 50m s pevným startem TO vybíhají z polovysokého atletického startu ve skupinách nejméně dvoučlenných měříme čas s přesností na 0,1s účel akcelerační rychlost DK, maximální běžecká rychlost Věk 14 18 Výkon chlapci dívky chlapci dívky slabý 8,9 9,3 7,8 9,3 průměrný 8,2 8,6 7,3 8,7 výborný 7,6 8,0 6,8 8,1 Testy akční rychlosti © Tom Vespa Běh na 20m s letmým startem TO má 35 metrový náběh za kterým následuje 20 metrový měřený úsek a 20 metrový doběh, časoměřič vytváří s počáteční a cílovou metou rovnostranný trojúhelník měříme čas s přesností na 0,1s účel maximální běžecká rychlost Testy akční rychlosti © Tom Vespa člunkový běh (zařazen do UNIFIT testu) dvě mety ve vzdálenosti 10m z nichž jedna je na startovní čáře, TO obíhá první dvě mety tak aby tato dráha tvořila osmičku, třetí a čtvté mety se dotýká měříme čas s přesností na 0,1s, zaznamenáváme lepší ze dvou pokusů účel rychlost se změnou směru www testy sokol Výkon/věk 12-15 16-19 slabý do 15,1 do 14,8 průměrný do 13,3 do 12,8 dobrý do 11,6 do 11,1 výborný do 10,2 do 9,7 Testy akční rychlosti © Tom Vespa prostý člunkový běh 4x15m (4x10m) TO startuje z polovysokého startu a přebíhá co nejrychleji 4x mezi čarami (alespoň jednou nohou se musí dotknout za čarou měříme čas s přesností na 0,1s účel rychlost se změnou směru www testy sokol Testy akční rychlosti © Tom Vespa Běh na místě TO stojí čelem k žebřinám, pažemi se přidržuje a na povel běží namístě maximální frekvencí po dobu 10s zaznamenáváme počet kroků za 10s účel frekvenční rychlost DK Testy akční rychlosti © Tom Vespa Testování akční rychlosti jednoduchých pohybových aktů pomocí počítače Programové vybavení – kamery, program, např. SIMI MOTION © Tom Vespa