resize_img4d5e6054f3084 KLIMA TŘÍDY kniznica •„Dobře vyučovat je způsobovat, aby se někdo učil rychle, příjemně a důkladně až k pohotovému užívání. Je potřeba potěšení, aby se nevloudila omrzelost a odpor, ale aby se duch povzbuzoval potěšením a přidržoval při díle“ • J.A. Komenský UZ9_poz_klima_skoly_hlavni Faktory ovlivňující klima třídy •Motivace a klima • •Příjemná a neohrožující atmosféra • •Humor • •Kázeň • UZ9_poz_klima_skoly_hlavni Učitel jako spolutvůrce klimatu •Učitel je jedním ze základních činitelů vzdělávacího procesu, profesionálně kvalifikovaný pedagogický pracovník, spoluzodpovědný za přípravu, řízení, organizaci a výsledky tohoto procesu. (Pedagogický slovník) •Učitel je hlavním zprostředkovatelem systematicky upravených a srovnaných poznatků z nejrůznějších oborů vědních ve škole a zároveň vedle otce a matky třetím hlavním činitelem při vychování. (Stručný slovník pedagogický) UZ9_poz_klima_skoly_hlavni Učitel jako spolutvůrce klimatu •Osobnost učitele – autorita •Role ve kterých vystupuje- např. vychovatel a vzdělavatel, diagnostik, poradce a partner rodičů a žáků, manager, garant zdraví a bezpečí žáků -nejčastější role: soudce, policista, misionář, detektiv (podle J. Prokopa) •• Typologie - logotrop • - paidotrop •• Styl výchovy • UZ9_poz_klima_skoly_hlavni •Vytvoření kladného klimatu ve třídě hodně závisí na tom, jaké vztahy učitel s žáky naváže. Žáci se budou nejefektivněji učit v prostředí, kde jsou vztahy založeny na vzájemné úctě a kontaktu mezi nimi a učiteli. venk7 Jak ovlivňovat a zlepšovat klima třídy •Znalosti efektivního řízení třídy •„desatero“ podle Čápa a Mareše 1)Zjistit přání žáků/učitelů týkající se sociálního klimatu ve třídě 2)Zjistit stav s časových odstupem (týden) 3)Zjistit, v čem se liší přání žáků s aktuálním vnímáním reality 4)Porovnat přání žáků a učitelů- rozdíly 5)Vybrat oblasti, kde je třeba klima zlepšit 6) venk7 •6) Promyslet pedagogické postupy, které by zlepšily klima třídy (vztahy mezi žáky, zájem o průběh výuky, klid a pořádek ve třídě) •7) Provádět cílené zásahy do klimatu, kdy se budou sledovat reakce učitelů a žáků •8) Zásahy musí být systematické, citlivé a dlouhodobé- změnu nelze očekávat ihned •9) Vyhodnocovat účinnost zásahů – dotazníky •10) Zjišťovat a podporovat snahu udržet dlouhodobý charakter změn k lepšímu