Mgr. Zuzana Kročáková Dnešní témata 1.Jak se učit efektivně? 2.Školní úspěšnost a neúspěšnost. 3.Příčiny šk. neúspěšnosti a reakce na ni. 4. § Jak se učit efektivněji? §Stanovte doporučení pro: §fyzický stav §psychické naladění §práci v čase a s časem §prostředí a fyzikální podmínky §učební materiál, pomůcky § Fyzický stav §Zdravý §Odpočatý, ne ospalý §Po mírné fyzické námaze (je prokrvený mozek) §Ne bezprostředně po jídle §Střízlivý §V hladině alfa (pro ty, co to umí) Psychické rozpoložení §Motivovaní, dobře naladění §Pozitivní stres, co motivuje §Zájem §Nerušící myšlenky §Soustředěný Práce s časem a v čase §Respektovat biorytmy §Přestávky musí být §Mít plán a zveřejnit ho Prostředí, fyzikální podmínky §Jedno místo §Teplota 21 stupňů §Světlo, hodně světla §Přiměřený klid §Vyvětráno §Poloha vsedě Učební materiál, pomůcky §Mít je §2 učební materiály §Tužku §zobání Motivace k učení §vnější § § § §vnitřní § § §Která na Vás funguje lépe? § Prokrastinace – fajn práce §MVH nebo GTD §www.mitvsehotovo.cz §webové stránky o tom, jak si uspořádat práci tak, abyste byli efektivní, neztráceli čas a omezili prokrastinaci § §vychází z knihy Getting Things Done Davida Allena Domácí úkol: §Popište svůj styl učení se. §Co vám nejvíce vyhovuje, jaký typ studijních materiálů? §Kdy se učíte nejefektivněji? §S jakými nejčastějšími potížemi se potýkáte? školní úspěšnost §Co je to školní úspěšnost? §Situace, stav žáka, kdy žák zvládá učivo, povinnosti, dostát nárokům na chování, dodržování pravidel. Zvládnout jiné prostředí, obstát v kolektivu, jednat s autoritami. §Pocit úspěšnosti, žák rád chodí do školy. školní neúspěšnost §chování žáka a výsledky jeho činností neodpovídají/nedostačují normám odpovídajícím věku §relativní – dočasná §absolutní – neodstranitelná § §Důsledek sociálně patologických jevů působících na žáka. školní neúspěšnost §Prof.PhDr.Rudolf Kohoutek,CSc. §tzv. absolutní školní neúspěšnost. To je taková výuková nedostačivost, kdy žák neprospívá proto, že nemá dostatečně rozvinuté intelektové schopnosti nutné k úspěšné docházce do normální školy. § školní neúspěšnost §www.ferovaskola.cz §V užším kontextu (pedagogickém i laickém) jde o podprůměrné až nevyhovující výsledky při školním hodnocení vzdělávacích výsledků žáka („špatné známky“). Odráží se ve skutečnosti, že v ČR u určitého počtu žáků dochází k opakování ročníku nebo k nedokončení studia. Z hlediska pedagogicko-psychologického a sociopedagogického je tento pojem chápán šířeji, a to jako selhávání dítěte či adolescenta v podmínkách školního edukačního prostředí nejen špatným prospěchem, ale také vytvářením negativních psychických postojů a emočních stavů ve vztahu k vlastnímu učení, ke vzdělávání vůbec, učitelům aj. příčiny §nízká inteligence, úroveň schopností §fyzické poruchy, nemoci §prostředí či situace §osobní nastavení – sebevědomí, cílevědmost, hodnoty §poruchy učení, ADHD §emoční problémy – motivace, vztahy, šikana možné reakce na školní neúspěch §Pokud jedinec zažije frustraci je jeho přirozenou reakcí tento nepříjemný pocit kompenzovat (sebepotvrdit ego, vrátit mu hodnotu). §Existuje celá řada kompenzačních mechanismů (reakcí na frustraci) a my vybíráme naučené, ověřené strategie s přihlédnutím na situaci, která frustraci vyvolala. §Tj. je přirozené, že žák na prožitý neúspěch reaguje, v naší moci je ale naučit ho strategie, které neubližují jemu ani ostatním. možné reakce na školní neúspěch §agrese obrácená ven §práskání dveřmi, ničení školního majetku, napadání učitele i spolužáků, házení věcmi, §zesměšňování úspěšných žáků nebo pravidel a jejich dodržování §agrese obrácená dovnitř §podceňování, sebeobviňování, sebetrestání, sebepoškozování §projekce §obviňování jiných z neúspěchu – spolužáků, učitele, příp. rodiny a sourozenců kompenzace šk. neúspěchu §racionalizace §zdůvodňování neúspěchu, hledání „výhod“ neuspění, přepólování neúspěchu na úspěch „já jsem to tak chtěl“ §vytváření póz, masek §cílem je neztratit sociální prestiž – předstírání lhostejnosti k neúspěchu, bagatelizování, ironizování – přesouvání důležitosti na něco jiného (peníze, sport…) §postoj „když nemůžu být nejlepší, budu nejhorší“ §únik §nalézání úspěchu v jiné oblasti a utíkání do ní (počítačové hry, sport, skaut, hry na hrdiny, ale i parta, alkohol…) §vyhýbání se škole, učiteli, písemkám § kompenzace šk. neúspěchu §náhradní cíl §většinou nižší hodnoty – peníze, krása, štíhlost, svalnatost, sportovní úspěchy §snaha o oblibu u učitelů –nošení dárků, drobné úsluhy §dělání kašpárka §rezignace §žák se přestane snažit, ztratí motivaci, přesvědčí se, že to nemá cenu, ztráta sebedůvěry §regrese §návrat k vývojově překonanému chování, „chová se jako malej“, obzvláště směrem k učitelům, autoritám – např. roztomilé dětské chování § shrnutí §Každý žák někdy zažije období neúspěchu. §Neúspěch může být pociťován v sociálních vztazích, v neschopnosti dostát nárokům, ve zklamání vlastních očekávání. §Při diagnostikování školní neúspěšnosti je rozhodující žákův pocit. §Pocit neúspěšnosti navozuje pocit frustrace a snížení sebehodnocení, které je kompenzováno různými reakcemi, které mohou vypadat jako nekázeň.