Mgr. Zuzana Kročáková 16.12. 2011 ¡ ¡…I KDYŽ TO MNOHDY NEVÍ J 1.nastoluje vztah 2.pozoruje a vnímá 3.řídí a rozhoduje 4.vytváří podmínky 5.řeší problémy a konflikty • učitel je tvůrcem vztahu ¡UČITELOVA OČEKÁVÁNÍ ¡POJETÍ ROLE UČITELE ¡SOCIÁLNÍ STATUS ¡KONFORMITA ¡OČEKÁVÁNÍ se týkají ¡schopností (měkkých i tvrdých) ¡vědomostí a dovedností (adekvátních věku) ¡základní podoby vztahu ¡způsobu spolupráce ¡výsledků ¡vývoje (vztahu, dovedností, uplatnění) ¡… ¡ ¡Učitel je dává najevo ¡svým přístupem ¡způsobem komunikace ¡zadáváním úkolů ¡celkovým chováním a vystupováním ¡pojetím své učitelské role ¡ ¡ ¡Pygmalion efekt ¡= sebenaplňující předpověď ¡ ¡ ¡ ¡ ¡ ¡ ¡více např.: http://cs.wikipedia.org/wiki/Sebenaplňující_předpověď ¡Učitel volí míru odstupu – změna je možná jen jedním směrem ¡Pojetí učitelské role je různé – slovník, maminka, pánbůh, kámoš, trestaný… ¡Učitel musí zůstat vždy profesionálem – §etické hranice §nikdy nepoškodit §zodpovědnost § ¡ ¡školní hierarchie a její smysl ¡sociální status učitele a žáka ¡učitel mocný či bezmocný? ¡zbytečné prosazování statusu ¡ ¡Zadávání úkolů, kontrola, pomoc, organizace… ¡VZOREC 5 kroků podle D. Fontany 1.Pozdrav a uvítání 2.Ustavení vztahu 3.Úkoly hodiny 4.Ukončení vztahu 5.Rozloučení ¡Classroom Management Strategies To Take Control Of Noisy Students ¡http://youtu.be/u086rr7SRso ¡ ¡ SITUACÍ ¡prevence ¡proaktivita ¡rozhodnost ¡umění výběrově ignorovat ¡neztratit ze zřetele cíl ¡profesionalita (vs. osobní prožívání) ¡umění používat nástroje (výukové metody, odměny a tresty, komunikační styly, humor…) ¡sebereflexe, učení se ze zkušenosti ¡dále vizte Doporučení pro učitele (in prezentace Klima sociální skupiny ¡ ¡Dobrá škola: Role dobrého učitele ve třídě ¡http://www.youtube.com/watch?v=9HVJmBEpYJk ¡Taková běžná hodiny matematiky ¡http://www.youtube.com/watch?v=QjMxpnqBN3g ¡Fontana, David: Psychologie ve školní praxi. kap. 13 a 11 ¡ ¡Kohoutek, Rudolf: Pedagogická psychologie. ¡ kap. 9.3, 10 a 12