UČENÍ EVA JEŘÁBKOVÁ Definice lUčení je jednou z podmínek trvalejší modifikace psychických a somatických funkcí, která vzniká na základě zkušenosti. lUčení může vést k trvalejší změně v prožívání, uvažování i chování. l lFunkcí učení je adaptace na prostředí, ve kterém jedinec žije. lVýsledkem učení je zkušenost, která má charakter nějaké změny (postoje, chování atd.). l l„Zkušenost je sdělitelná, nikoliv předatelná.“ lZákladní modely jednoduchého učení lKlasické podmiňování lOperativní podmiňování l l lVýznamné lidské formy učení lKognitivní učení lPoznávací strategie lSociální učení Paprskový diagram řeč myšlení inteligence pozornost vůle motivace Emoční ladění pamět učení Sociální učení lSociální učení je závislé na kontaktu se společností. lUmožňuje jedinci, aby rozuměl pravidlům, která v této společnosti platí, a na jejich základě se přizpůsobil a začlenil se do ní. l lNápodoba (učení pozorováním, sociální role) lUčení identifikací l lDodržování norem – odměny a tresty l Řekni mi a já zapomenu, ukaž mi a já si zapamatuji, nech mě to udělat a já pochopím. Čínské přísloví lVztah l HRA – UČENÍ – PRÁCE l lCo se učíme a co si zapamatujeme? l10% co slyšíme l15% co vidíme l20% co současně vidíme a slyšíme l40% o čem diskutujeme l80% co přímo zažijeme, nebo děláme l90% z toho co se pokoušíme naučit druhé l lSkinerova teorie programového učení lPrincip aktivní odpovědi lPrincip minimálních kroků lPrincip průběžného odměňování lPrincip individuálního tempa l Vývoj učení lmladší školní věk 6 – 8let lMechanický způsob učení l lstřední školní věk 9 - 11let lUbývá tendence učit se pouze mechanicky lUčivo začínají rozdělovat podle souvislostí l lStarší školní věk 12 – 15let lUmí si zvolit účelné způsoby učení – selektivní opakování náročnějšího učiva lVytváří si systém, který jim ulehčí zapamatování l l l RVP lKompetence k učení l lŽák využívá vhodné naučené metody, strategie učení včetně mnemotechnických pomůcek a jiné pomocné techniky lPracuje s učebnicemi, a učebními pomůckami lPoznává vlastní pokroky a uvědomuje si problémy, které mu brání v učení lDokáže vyhledávat a využívat informace v praktickém životě lChápe obecně používané termíny, znaky a symboly lUvědomuje si význam vzdělávání v kontextu s pracovním uplatněním Literatura lČÁP, J., MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-463-X. l lFONTANA, D. Psychologie ve školní praxi. 2. vyd. Praha : Portál, 2003. ISBN 80-7178-626-8. l lMAREŠ, J. Styly učení žáků a studentů. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7178-246-7.