Přechod na menu, Přechod na obsah, Přechod na patičku
     

3.1 Stavba nohy

Anatomicky i fyziologicky nohu dělíme na tři oddíly (obr. 13, 14):

  • Zánártí

    Část nohy, která je málo pohyblivá a pevná, přenáší hmotnost těla, je tvořeno sedmi kostmi zánártními.
  • Nárt

    Pružná část nohy, tlumí nárazy při chůzi, je tvořen pěti kostmi nártními.
  • Prsty

    Udržují stabilitu nohy, přičemž palec je důležitý při odvíjení nohy při chůzi a běhu, jsou ze čtrnácti článků prstů – palec má dva články, ostatní prsty jsou tříčlánkové.
Obr. 13: anatomické rozdělení kostí nohy (viz 1)
Obr. 13: anatomické rozdělení kostí nohy (viz 1)
Obr. 14: anglický popis kostí kostry nohy (viz 2)
Obr. 14: anglický popis kostí kostry nohy (viz 2)

Noha plní funkci statickou (je oporou vzpřímeného těla), dynamickou (nezbytná pro chůzi a běh) a adaptační (tlumení nárazů, přizpůsobení nohy povrchu podložky apod.). Pro tyto své funkce je vybavena složitou a architektonikou dvou klenutých oblouků (podélné a příčné klenby), které tvoří přizpůsobené kosti, klouby, vazy a svaly (obr. 15).

Obr. 15: Kosterní, kloubní, vazové a svalové spojení (viz 2)
Obr. 15: Kosterní, kloubní, vazové a svalové spojení (viz 2)

Nožní klenba se postupně vyvinula s přechodem člověka na bipední chůzi. Její nejdůležitější funkcí je pružením bránit tělo proti otřesům, kterým by jinak byly při každém kroku vystaveny vnitřní orgány, hlava a hlavně mozek. V batolecím věku je noha normálně vbočená a klenba je vyplněna tukovým polštářem, proto na otisku nohy u malých dětí není klenba patrná. Většinou se klenba postupně vyvíjí, pouze u větších vad přetrvává vbočené postavení nožek a klenba se nevyvíjí. Obvykle je vytvořena až kolem čtvrtého roku věku. (Toppischová, Šnoplová, 2008)

Mgr. Martin Zvonař, Ph.D.kolektiv |
Katedra kineziologie, Fakulta sportovních studií, Masarykova univerzita |
Návrat na úvodní stránku webu, přístupnost |
Stránky Fakulty sportovních studií MU
| Technická spolupráce:
| Servisní středisko pro e-learning na MU
| Fakulta informatiky Masarykovy univerzity, 2010

Technické řešení této výukové pomůcky je spolufinancováno Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.