Sebeobrana specifických skupin na Fakultě sportovních studií Masarykovy univerzity v Brně pro obor Speciání edukace bezpečnostních složek Mgr. Jitka Čihounková, Ph.D. cihounkova@fsps.muni.cz Zvláště zranitelné oběti •Z EU do legislativy států EU, ČR zákon o obětech trestné činnosti (1.8.2013) - § 2 odst. 4 •Dítě •Osoba, která je postižena fyzickým, mentálním nebo psychickým hendikepem nebo smyslovým poškozením, které ve spojení s různými překážkami může bránit plnému a účelnému uplatnění této osoby ve společnosti ve srovnání s jejími ostatními členy •Oběť TČ obchodování s lidmi (§ 168 TZ) •Oběť TČ proti lidské důstojnosti v sexuální oblasti nebo TČ, který zahrnoval násilí či pohrůžku násilím, jestliže je …zvýšené nebezpečí způsobení druhotné újmy…s ohledem na její věk, rasu, národnost, sex.orientaci,…zdrav.stav, rozumovou vyspělost, schopnost vyjadřovat se, …nebo s ohledem na vztah k osobě podezřelé ze spáchání TČ nebo závislosti na ní. Systematika úpolů •Úpolové předpoklady •Úpolové systémy •Úpolové aplikace –Profesní –Osobní •Specifických skupin –Ženy –Děti –Senioři –Další osoby se specifickými potřebami: zrakově, sluchově, mentálně, tělesně hendikepovaní – • Sebeobrana specifických skupin •Proč se vyčleňuje? –hrozby (motivy útoku) •Vyšší riziko závažné újmy (ve fyzické nevýhodě - nižší hmotnost a úroveň motorických schopností, horší schopnost rozeznat nebezpečí apod.) –prostředí (často známé) –prostředky sebeobrany –didaktika sebeobrana_post.jpg Cíle kurzů sebeobrany pro specifické skupiny •Osvojení preventivních návyků a strategií •Zvýšit sebevědomí a sebejistotu při řešení základních konfliktních situací •Zvýšit šance na úspěšné řešení sebeobranné situace •Uvědomit si vlastní limity i schopnosti • Didaktika •Hlavní pozornost je věnována prekonfliktní fázi, tedy prevenci a komunikačním strategiím v sebeobraně. Problémem bývá nesoulad ve verbálním a nonverbálním projevu potenciální oběti. •Při fyzické obraně dbáme na bezpečnost, pro úder např. používáme otevřenou dlaň namísto pěsti, zdůrazňujeme nutnost úniku, oznámení trestného činu Policii ČR a možnosti následné péče po traumatickém zážitku viktimizace. • Sebeobrana žen •Hrozby: specifické motivy útoku - sexuální, loupež, pomsta; domácí násilí •Didaktika: zábrany x latentní agresivita •Organizace výuky: –ženy cvičí s figuranty –modelové situace v tělocvičně, –prostorách budov i ve venkovních –prostorách, ve kterých ženy čelí –řízenému útoku figuranta (muže). • obet TC.png Sebeobrana žen - kominukace •Submisivita x asertivita x agresivita •Komunikační strategie •Lsti, výmluvy, předstírání •Nonverbální komunikace •Často vybavenější i vynalézavější než muži •je důležité i komunikační strategie procvičovat a v modelech upevňovat (latentní agresivita) • • • sebeobrana_žena_prej.jpg Fyzická obrana žen •Jednoduché techniky bez použití velké síly •Velké svalové skupiny •Páky max. na malé klouby •Útoky na citlivá místa útočníka •Prevence zranění (otevřená dlaň) •Útěky •Zvyšování fyzické kondice a obratnosti •Improvizované zbraně •Obranné prostředky •Útěk • Sebeobrana dětí •Hrozby: –pachatelem dítě/mladistvý (šikana, ponižování) –Pachatelem dospělý (neschopnost rozpoznat nebezpečí, dospělí jako autorita) •Únos •Sexuální zneužívání •Týrání osoby žijící ve společné domácnosti (svěřené osoby) –fyzické –Psychické (nadávky, urážky, svědectví…) • týrané dítě.jpg Sexuální zneužívání •Zneužití důvěry a pomoci oběti •Vlákání oběti do pasti (místo kontaktu je/není místem činu) •Pod legendou vetření do bytu oběti •Využití profese k navázání kontaktu • •Každá 4.-5.dívka, 12.-14. chlapec •Převládají vztahové delikty (důvěra, ochota oznamovat) •Orientace na nejisté, osamocené, opomíjené děti •Využití nepřítomnosti rodičů •Projev zájmu, běžné komunikační postupy • Sebeobrana dětí •Prevence •Komunikační strategie, lsti •Žádost o pomoc dospělého sebeobrana děti.jpg sebeobrana_holka.jpg •Didaktika •Hry •Modelové situace místo přednášek •Přesvědčení, že ne vždy je vhodné se prát a oznámení příkoří není „bonzáctví“ Fyzická sebeobrana dětí •Udržování bezpečné vzdálenosti •Útok na citlivá místa •Páky na malé klouby •Útěk • Sebeobrana_děti.jpg Sebeobrana_děti.jpg NE Údery pěstí Hody, strhy Dlouhodobý fyzický odpor Sebeobrana seniorů •Hrozby –týrání, krádeže, loupeže •Didaktika –Komunikace –Schopnost rozeznat nebezpečí, ochranné bariéry –Nácvik triviálních bezpečnostních opatření –Improvizované zbraně, osobní alarmy senior_napadená.jpg Sebeobrana osob se specifickými potřebami •Hrozby •Krádeže (snížená schopnost se bránit) •Didaktika •Maximálně individuální práce – vysoké nároky na instruktory a jejich pomocníky •Každý účastník má svého figuranta •Cíl maximálně rozvinout potenciál každého jedince • • • Projekty sebeobrany specifických skupin na FSpS •2014 kurz sebeobrany pro zrakově postižené, •2015 kurz sebeobrany pro osoby na mechanickém vozíku •2016 kurz sebeobrany pro osoby na mechanickém vozíku II Kurzy sebeobrany specifických skupin na FSpS Martin Bugala z fakulty sportovních studií (uprostřed) vede na univerzitě kurz sebeobrany pro vozíčkáře. •v podzimním semestru •12 lekcí po 120 minutách jednou týdně, poslední dvě lekce modelové situace •před kurzem bylo dotazováním zjištěno, kterých situací se nevidomí či vozíčkáři nejvíce obávají a jak jistí se cítí v různých fázích sebeobranné akce (prevence, komunikace, fyzický střet) Kurzy sebeobrany specifických skupin na FSpS •Asistenti: studenti Speciální edukace bezpečnostních složek •Metodika kurzů vychází z teorie konfliktu a je zaměřena především na počáteční fáze řešení konfliktu •2 fáze evaluace •Dotazník před a po kurzu •Expertní analýza videozáznamu sebeobranných modelových situací Závěr • •Sebeobrana I 0 / ¼ •Od 2013 samostatný předmět 1/1 •Bude zařazeno do kurikula navazujícího magisterského studijního oboru Aplikovaná sportovní edukace bezpečnostních složek Děkuji za pozornost