Přednáška: Mgr. Alena Skotáková, Ph.D. ¡SPU se mohou ve srovnání s tělesným, smyslovým či mentálním postižením jevit jako méně závažné ¡Pro žáky s těmito poruchami a jejich rodiče však znamenají velkou překážku na vzdělávací cestě ¡Pojem SPU označuje různorodou skupinu poruch často na podkladě dysfunkce centrální nervové soustavy ¡Často jsou doprovázeny dalšími příznaky ¡Termíny – specifické vývojové poruchy učení nebo chování, specifické poruchy učení, vývojové poruchy učení ¡3-4 % dětí školního věku a mládeže trpí specifickými poruchami učení ¡Důležité: ¡ - včasné rozpoznání dětí s možným rizikem poruch učení ¡ - včasná podpora rizikových dětí vedoucí k prevenci poruch učení ¡ ¡DYSLEXIE – specifická porucha čtení, projevující se neschopností naučit se číst běžnými výukovými metodami. Dítě má problémy s rozpoznáním a zapamatováním si jednotlivých písmen (podobná b-d, s-z, t-j, podobných hlásek a-e-o, b-p). Náročné je spojování hlásek v slabiku a souvislé čtení slov, související s oslabením v oblasti spolupráce obou hemisfér. ¡DYSGRAFIE – specifická porucha grafického projevu postihuje celkovou úpravu písemného projevu, osvojování jednotlivých písmen, napodobení tvaru, spojení hlásky s písmenem a řazení písmen, zaměňují tvarově podobná písmena, tiskací a psací písmena. Písmo je neuspořádané, těžkopádné, neobratné. Píší pomalu, namáhavě, psaní vyžaduje hodně pozornosti. ANd9GcS7WhA5EDtu-SxB3F-z9yXhyEEJC07Z_H79i-tsdXNWI-hHo4Gvhd9gXXImvg ¡DYSORTOGRAFIE – specifická porucha pravopisu, vyskytující se velice často s dyslexí. Týká se tzv. specifických dysortografických jevů – vynechávky, záměny tvarově podobných písmen v písemné podobě, zkomoleniny, chyby z artikulační neobratnosti. Ovlivňuje proces aplikace gramatického učiva. Ústně zdůvodní, potřebují čas a reedukaci. ¡ ¡ ANd9GcReUrUrul-Z-T1GoNja2d8lEiAKti3RN3OiwGohXJTwLTmyxSDxDqhm8g ¡DYSKALKULIE – specifická porucha matematických schopností – zvládání základních početních výkonů ¡DYSMÚZIE, DYSPINXIE, DYSPRAXIE – nevyskytují se v zahraniční literatuře, české specifikum ¡ ¡LMD (příčiny encefalopatické) – cca 50% ¡Dědičnost (příčiny hereditální)- cca 20% ¡Kombinace LMD a dědičnosti (příčiny smíšené) – cca 15% ¡Neurotická nebo nezjištěná etiologie – cca 15% ¡ ¡ ¡LMD – lehká mozková dysfunkce, v zahraničí uváděný pojem ADD, ADHD – syndrom deficitu pozornosti s hyperaktivitou – syndrom příznaků, které se mohou lišit či vyskytovat společně, avšak mají stejného jmenovatele – oslabené funkce centrální nervové soustavy ¡LMD (ADHD) se může projevovat ve třídě takto: ¡Impulzivita: mluví, když nejsou tázáni, vykřikují, dělají cvičení bez pokynů apod. ¡Slabá „pracovní“ paměť: neschopnost aplikovat koncept ¡Dys-organizace: problémy s plánováním, zapamatováním si stejných nebo podobných kroků, směrů a materiálů ¡Hyperaktivita: neposedné, roztěkané chování ¡Nepozornost: denní snění, rozladěnost neschopnost udržet pozornost ¡Obtíže při zpracování verbálních informací: riziko jazyk. problémů ¡Děti s LMD (ADHD) mají nejlepší výsledky v: ¡Stručnosti – krátkodobé aktivity ¡Různorodosti – změna, pestrost úkolů ¡Struktuře – rutina, organizace ¡Děti s LMD (ADHD) trpí poruchami komunikace ¡Postižena je jemná koordinace artikulačních pohybů, řeč je pomalá, těžkopádná. ¡Asimilace souhlásek při výslovnosti slov nebo slovních skupin (sykavky, d, t, n, ď, ť, ň) ¡Narušen jazykový cit – rozvoj slovní zásoby, porozumění mluvené řeči, hledání slov potřebných k vyjádření myšlenky, … ¡ ¡S LMD (ADHD) se pojí také poruchy chování: ¡Primární symptomy jako součást LMD a deficitů dílčích funkcí: ¡ - poruchy pozornosti ¡ - infantilní chování – souvisí s nerovnoměrným vývojem dětí ¡ - zvýšená vzrušivost – výrazně reagují na nepříjemné zvuky, vyznačují se zvýšenou pohotovostí ¡Sekundární – jako důsledek prožívání neúspěchu, negativního hodnocení dospělých a zejména jako „výraz pocitu bezmoci vůči obtížím“ ¡Primární prevence – jakékoliv kroky , které přispívají k podpoře psychického zdraví ¡Screening – provádíme u dětí předškolního věku a u žáků po nástupu do školního vzdělávání ¡Individuální péče prováděná v rámci vyučování učitelem kmenové třídy – u mírnějších poruch. ¡Individuální péče prováděná učitelem, který je absolventem speciálního kurzu. Péči zajišťuje i speciální pedagog či školní psycholog. Působí na ZŠ, reedukace probíhá formou dyslektických kroužků, kabinetů dyslektiků, reedukační péči a postupy konzultuje s poradenskými pracovišti ¡Skupiny individuální péče při základních školách. Dítě dochází v průběhu dne do speciální třídy (ČJ se zaměřením na reedukaci), vrací se do kmenové třídy. Zajišťuje speciální pedagog. ¡„Cestující učitel“- většinou pracovník PPP nebo SPC v průběhu vyučování provádí reedukaci ¡Speciální třídy pro děti s poruchami učení a chování. Snížení počet žáků, vyučuje speciální pedagog, třídy se zřizují při ZŠ, individuální přístup, reedukace v průběhu celého vyuč. procesu. ¡Speciální školy pro děti s poruchami učení ¡Třídy při dětských psychiatrických léčebnách – děti s těžkým postižením, nebo kombinované postižení, probíhá reedukace, terapeutická i medicínská péče ¡Individuální a skupinová péče – v PPP, SPC. Formou edukativních a stimulačních skupin, individuálně vedená reedukace, zapojí se i rodiče ¡ ¡Auditivní typ – převažuje učení sluchovou cestou (nejvíce využívá poslech výkladu, komunikuje s učitelem, klade otázky, učivo si nahlas předříkává, namlouvá na diktafon, učí se s rodičem pomocí rozhovoru) ¡Vizuální typ – převažuje učení zrakovou cestou (využívá učebnice, zápisy v sešitech, dělá si výpisky, taháky, přehledy, využívá nákresy, diagramy, učí se pomocí pozorování) ¡Haptický typ – převažuje učení pomocí hmatu (názorné pomůcky, pokusy, manipulace s konkrétními předměty) ¡Motorický typ – převažuje učení pomocí pohybu ( při učení chodí, mění často polohu, využívá rytmizace) ¡Posadit dítě před sebe, samotné nebo vedle klidného dítěte ¡Vysvětlovat novou látku krátkými větami a jednoduchými slovy ¡Ujišťovat se, že vše dobře pochopilo, vštěpovat posloupnosti ¡Domluvit se na úkolech – krátké termíny, na známkování, na počtech možných chyb, na počtu zadaných úkolů ¡Vyhnout se únavě, rychlému tempu, pomoci najít si čas na daný počet cvičení ¡Nechat dítě odpovídat na otázky, dodávat odvahu přeskakovat otázky ¡Vyhnout se učení těžké látky po aktivitě, která dítěti vzala mnoho energie ¡Pomoci v počátku plnění úkolu, trpělivost při pomalosti ¡Rozvíjet odborné poznatky ¡Podporovat a nechat zažívat úspěch ¡Vytvořit si pomůcky ¡Bartoňová, M., Vítková, M. Strategie ve vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a specifické poruchy učení. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2007. ISBN 978-80-7315-140-9 ¡PIPEKOVÁ, J. (ed.) Kapitoly ze speciální pedagogiky. 2., rozšířené a přepracované vydání. Brno : Paido, 2006. ISBN 80-7315-120-0. ¡