Winnipeg Jets: Případová studie o síle sportovní značky http://www.sportbiz.cz/wp-content/uploads/2014/02/home_jersey-1989_big.jpg •Hodnota značky (brand) – podceňovaná část sportovního managementu a marketingu v ČR (branding – strategické budování a/nebo posilování značky) •Příběh Winnipeg Jets – využití nadčasové hodnoty značky •NHL podzim 2011: Philadelphia Flyers – Winnipeg Jets 8:9 •Duben 1996 – Jets vypadli z play-off s Detroit Red Wings; prodej franšízy do Phoenixu Coyotes (Arizona USA) •Poč. 90. let 20. stol. – expanze NHL do USA – tlak na kanadské kluby – růst provozních nákladů (vyplácení mezd hráčům v USD, klesající hodnota CAD) • • • • •Winnipeg Jets: •patřil mezi nejvíce postižené kluby •ekonomicky nejmenší trh NHL (750 tis. obyv.) po přesunu Quebec Nordiques do Denveru •žije zde více než 60 % obyvatel provincie Manitoba •Winnipeg Arena – 13 500 diváků (nejméně v NHL) •neudržitelné ekonomické podmínky http://www.sportbiz.cz/wp-content/uploads/2011/11/winnipeg.jpg •Prodej licence (1996): •vlastník franšízy Barry Shenkarow + souhlas vedení NHL → Steven Gluckstern •původně do Minnesoty (přišla o North Stars – Dallas, 1993) •přesun do Phoenixu (Coyotes) • •Plán návratu (2007): •společnost True North Sports and Entertainment – jednání o hokejové franšíze v New Yorku (1. pokus) •další zájemci: Houston, Kansas City, Seattle a Las Vegas •nejlepší prezentace - Winnipeg •Vedení NHL zvažuje dvě možnosti: a)zcela nová franšíza b)prodej jedné ze stávajících franšíz •2009: bankrot klubu Phoenix Coyotes – jeho odkoupení vedením NHL a další prezentace společnosti True North S & E (2. pokus) •NHL a peníze z veřejného rozpočtu zachovali klub v Arizoně •2011: 3. pokus – NHL se stěhuje z Atlanty (Trashers) do Winnipegu (schválení vedením NHL) •Jméno nového klubu – podle průzkumu: Jets, Moose (AHL)……? • •Oznámení nového jména – draft NHL, 3. volba ve 2. kole – tým Winnipeg Jets •Reakce fanoušků: http://www.youtube.com/watch?v=Fyln183cRi8 •Původní „rebranding“ po diskuzích s fanoušky zamítnut •Historie značky Jets od 1969 (junioři), 1972 (WHA, Bobby Hull), 1979 (NHL) •Jets v NHL: první se systematickým scoutingem (kvalitní posily i z Evropy) •Návrat do NHL – marketingově využitelné (nový sponzor – Budweiser – oficiální partner celé NHL) •Reklamní kampaň: odpočet času do prvního zápasu Jets a v NHL začne hrát 7. tým z Kanady – z regionální události č. 1 se stala i celonárodní akce • • • • •Za každý vzkaz (přání k návratu do NHL) na Twitteru – 1 CAD od Budweiseru na hokej ve Winnipegu •Hokejový spot: •https://www.youtube.com/watch?v=mWxcRPE_ud4 • • • • http://www.sportbiz.cz/wp-content/uploads/2011/11/cheers-canada1.png •Sponzoring – využití produktu (příp. obalu): • • • • • •V týmech se pokuste najít odpovědi: 1.Formulujte poučení z této případové studie. 2.Znáte nějaký podobný pozitivní případ v ČR? 3.Znáte nějaký podobný negativní případ v ČR? http://www.sportbiz.cz/wp-content/uploads/2011/11/bud_cans_winnipeg.jpg •Závěrečné poznámky: •budování sportovní značky je dlouhodobý proces •nestačí ani pár let nebo drahá kampaň k vytvoření vztahu mezi fanoušky a klubem (příp. sponzorem) •silné pouto je třeba posilovat a rozvíjet („otevřené karty“ směrem k fanouškům, úcta k historii klubu a bývalým hvězdám, dlouhodobý finanční efekt) •Kometa, Zbrojovka x Baník, Slavia? •Mountfield x Motor; ČSOB Pojišťovna x Tesla •Polemizujte s těmito názory: 1.„Stěžejní pro sportovní klub je získání finančně silného sponzora“ 2.„Cesta k peněženkám fanoušků vede přes jejich srdce“ •