Koordinační schopnosti Hana Hudečková Nikola Koňaříková Jana Sítařová Daniel Kořenek *Vysoký nárok na CNS a analyzátory *Sensitivní období 11-13 let *Kognitivní, percepční a paměťové operace *Opakování, matka moudrosti *Integrované útvary *Působí komplexně *Samotné koordinační schopnosti bez schopností kondičních působit nemohou. * * * *Diferenciační schopnosti *Orientační schopnost *Reakční schopnost *Rytmická schopnost *Rovnováhová schopnost *Schopnost sdružování *Schopnost přestavby *Docilita, Flexibilita Do koordinačních schopností řadíme: *vysoký objem opakování, přiměřená intenzita, na kvalitativně vysoké úrovni *od nejjednodušších ke složitějším cvičením *od stálých podmínek k proměnlivým (uvnitř, venku, případně po různých prvcích) *provádět cvičení v různých obměnách (kotoul na 100 způsobů) *kombinace již dříve osvojených a dokonale zvládnutých prvků (vazby) *cvičení provádět pod tlakem (časová tíseň, rozhodování,...) *cvičení s dodatečnými informacemi: omezení nebo naopak vyzdvižení funkce jednoho z analyzátorů ( cvičení se zavázanýma očima, cvičení složitějších - asymetrických pohybů před zrcadlem) * Zásady pro rozvoj koordinačních schopností: Quadrant jump test Y-Balance test * * *Dynamická rovnováha *3 směry, 3 pokusy na každou DK *Zaznamenává se nejlepší pokus * * * * * *https://www.youtube.com/watch?v=MdypNR9Hx9Q *Měříme koordinaci horních končetin *Popis testu: *TO nejprve zacvičí 5x sestavu předpažit - upažit - připažit, poté dostane pokyn, aby levá paže byla o jednu dobu napřed, měříme čas potřebný k bezpečnému zvládnutí (trojímu bezchybnému provedení) *Zaznamenáváme čas potřebný k naučení pohybu * Asynchronní a asymetrické pohyby pažemi *Koordinace ruce – zrak *To háže tenisovým míčkem o zeď ze vzdálenosti 2m. Z pravé – zeď – do levé a zpět. *Počítáme úspěšné * chycené míčky za 30s * Házení o zeď Rating Score (in 30 seconds) Excellent > 35 Good 30 - 35 Average 20- 29 Fair 15 - 19 Poor < 15 *Nerytmické bubnování (rytmická schopnost horních a dolních končetin) *TO dvakrát udeří do stolu levou rukou, pak překříží pravou přes levou a opět udeří dvakrát pravou, pravou se dotkne čela a spustí ji na stůl *cyklus opakujeme po dobu 20 sekund *test opakujeme 4x *zaznamenáváme počet správně provedených cyklů v každé sérii * Test rytmických schopností Test rytmických schopností II. *Bubnování rukama i nohama *TO provádí v rohu čelem ke zdi tento cyklus: *levou nohou udeří 2x do levé stěny- pravou rukou 1x do pravé stěny- levou rukou 2x do levé stěny- pravou nohou 1x do pravé stěny- stoj snožný *provádíme po dobu 20 sekund *test opakujeme 4x *zaznamenáváme počet správně provedených cyklů v každé sérii Gama V- test *Instrukce: *Testovaná osoba má za úkol nakreslit současně 2 znaky, pravou rukou znak V a levou rukou zjednodušený znak gama do časového limitu 2s, tak abyste dodrželi kritéria správného provedení. Cílem je splnit úkol co nejmenším počtem pokusů. *Kritéria: *a) separace obou znaků *b) oválná asymetrická smyčka u znaku gama *c) ostrý hrot a rovná ramena u písmena V *d) plynulost čar i pohybu *e) stejná velikost obou znaků, v rozmezí 5 – 8cm * *Optimalizace rovnováhy a koordinace * elisférický pohyb- kombinace eliptických drah * stimulace 95% svalové hmoty, zapojení svalů a kloubů celého těla * tělo v trojrozměrném, * spirálovitém a nelineárním * pohybu * *https://www.youtube.com/watch?v=K6OHH-qt3vQ * * * * * Imoove * vyhodnocení: stav hlubokého stabilizačního systému, odchylky v postoji a rovnováze * širokospektré využití- fyzioterapie a rehabilitace, ortopedie, trénink, prevence pádů, poúrazové stavy... * fotbal: https://www.youtube.com/watch?v=b_UN_InT4qw * golf: *https://www.youtube.com/watch?v=mf9yf1O3Mmg Děkujeme za pozornost!