Motorické schopnosti C:\Users\Klárka\Downloads\generalni-motoricka-schopnost-positive.png Obr.1 (Měkota, 2005) Vytrvalostní schopnosti —= schopnost odolávat únavě —= schopnost vykonávat určitou pohybovou činnost po zvolený časový úsek s co nejvyšší intenzitou —Globální – lokální —Krátkodobá – střednědobá – dlouhodobá — (do 2 min) (2-10 min) (nad 10 min) —Obecná – speciální —Statická - dynamická — Testování vytrvalostních schopností —Cooperův test —Distanční běh (600 m, 800 m, 1000 m, 1500 m) —Běh po dobu 6, 9, 20 min —Legerův test (stupňovaný člunkový běh na 20 m) —Celostní motorický test – Jacík —Laboratorní testy (Step test, test W- 170, VO2 max) Další testy VYTRVALOSTNÍCH schopností —KOSMINŮV TEST — —* v bývalém SSSRK pro běhy na 800 a 1500 m —dráha 400 m — —800 metrů —2 úseky po 60 sekundách s maximálním úsilím – odpočinek 3 minuty —druhý usek z místa, kde skončil úsek první —zaznamenáváme celkovou vzdálenost za oba úseky — —1500 metrů —4 úseky po 60 sekundách s maximálním úsilím – odpočinek 3 minuty à 2 minuty à 1 minuta —další úsek se startuje z bodu, kde skončil úsek předchozí —Zaznamenáváme celkovou vzdálenost za oba úseky —SKOKY PŘES ŠVIHADLO — => testování speciální vytrvalosti —boxeři —Vybavení – švihadlo —Provedení — - testovaný se snaží po dobu 2 minut zvládnout co nejvíce přeskoků přes švihadlo — - skáče se bez meziskoku — —Žáci ve věku 12 – 19 let Výkon Počet skoků slabý Do 100 podprůměrný 100-140 průměrný 140-180 nadprůměrný 180-220 výborný 220-250 vynikající Nad 250 —12 MINUT JÍZDA NA KOLE Þtestování vytrvalostních a kardio-vaskulárních schopností organizmu —Provedení - jízda na kole po dobu 12 minut —Hodnocení - výkon je měřen v kilometrech —Muži ( Teplý, 1995 ) — — — — Ženy (Teplý, 1995) — Výkon/věk 15-17 18-29 30-39 40-49 50-60 Slabý <3,5 <3,3 <3,1 <2,8 <2,6 Podprůměrný 3,5-4,5 3,3-4,1 3,1-3,8 2,8-3,4 2,6-3,2 Průměrný 4,6-5,5 4,2-5,0 3,9-4,6 3,5-4,2 3,3-4,0 Dobrý 5,6-6,6 5,1-5,9 4,7-5,6 4,3-5,2 4,1-4,9 Výborný >6,6 >5,9 >5,6 >5,2 >4,9 Výkon/věk 15-17 18-29 30-39 40-49 50-60 Slabý <2,8 <2,5 <2,1 <1,8 <1,6 Podprůměrný 2,8-3,7 2,6-3,5 2,2-3,0 1,9-2,6 1,7-2,3 Průměrný 3,8-4,7 3,6-4,5 3,1-3,9 2,7-3,6 2,4-3,1 Dobrý 4,8-5,7 4,6-5,4 4,0-4,9 3,7-4,4 3,2-3,9 Výborný >5,7 >5,4 >4,9 >4,4 >3,9 —12 KM PLAVÁNÍ —=> testování vytrvalostních a kardio-vaskulárních schopností organizmu —Provedení - plavání libovolným stylem po dobu 12 minut —Hodnocení: — Výkon Muži Ženy Slabý <310 <290 Průměrný 500 450 Vynikající >720 >600 —CHŮZE NA 2 KM (VÝPOČET VO2 MAX) — Þposuzuje vytrvalostní schopnosti a aerobní vytrvalost Þatletická dráha, silnice ( s pevným, rovným povrchem ) s naměřenou vzdáleností 2 km , vhodný je atletický ovál, stopky Þ —Provedení: —u TO zjišťujeme věk a hmotnost —à CO NEJRYCHLEJI UJÍT 2 KM —Snaha udržet rovnoměrné tempo blížící se tempu maximálnímu —čas se měří s přesností na 1 sekundu —hned po ujití 2 km měříme SRDEČNÍ FREKVENCI po dobu 15 sekund – vynásobíme x4 àvypočítáme odhad ukazatele maximální aerobní kapacity - VO2max —VÝPOČTY àMuži = 186,6 – ( 5,32 x čas ) – ( 0,22 x TF ) – ( 0,32 x věk ) – ( 0,24 x hmotnost ) àŽeny = 124,2 – ( 2,81 x čas ) – ( 0,12 x TF ) – ( 0,16 x věk ) – ( 0,24 x hmotnost) Čas - v minutách TF – tepová frekvence Hmotnost – v kg Věk / Zdatnost Hluboce podprůměrná podprůměrná průměrná Vytrvalostnětrénovaní muži ženy muži ženy muži ženy muži ženy 20 37,5 30,5 41,5 33,5 45,5 36,2 53,5 42,2 25 35,5 28,9 39,5 31,9 43,2 34,8 51,2 40,7 30 33,2 27,3 37,3 30,3 41,2 33,2 49,2 39,1 35 31,3 25,7 35,3 28,7 39,3 31,6 47,3 37,5 40 29,6 24,1 33,5 27,0 37,5 30,0 45,5 35,9 45 27,8 22,5 31,8 25,5 35,8 28,4 43,8 34,3 50 26,2 20,9 30,2 23,9 34,2 26,8 42,2 32,7 55 24,6 19,3 28,6 22,3 32,6 25,2 40,6 31,1 60 23,0 17,7 27,0 20,7 31,0 23,6 39,0 29,5 —BURPEE TEST § §opakovaně střídáme polohy: §vzpor DŘEPMO -> vzpor LEŽMO -> vzpor DŘEPMO -> stoj § §Ženy – 1 minuta §Muži – 2 minuty § §Hodnocení: počet cyklů v daném čase § Výsledek obrázku pro burpee test Věk (v letech) Chlapci Dívky 9 13-14 13-14 12 25-26 13 15 27-29 12 Průměrný počet pohybových cyklů. Žáci 4.-6. ročníku a dívky 7.-12. ročníku cvičí 30 s, chlapci 7.-12. ročníku 60 s. (měření Haag, 1981). Výkon/věk 15-17 18-29 30-39 40-49 50-60 slabý >47 >49 >55 >63 >68 podprůměrný 47-43 49-44 55-46 63-52 68-60 průměrný 42-39 43-40 45-42 53-49 59-57 dobrý 38-36 39-37 41-39 48-46 56-54 výborný <36 <37 <39 <36 <54 Výkon/věk 15-17 18-29 30-39 40-49 50-60 slabý >56 >58 >62 >69 >74 podprůměrný 56-53 58-54 62-56 69-63 74-69 průměrný 52-50 53-51 55-53 62-58 68-65 dobrý 49-47 50-48 52-50 57-55 64-61 výborný <47 <48 <50 <55 <61 Burpee test, 20 cyklů, v sekundách (měření ČR, 1995) Muži Burpee test, 20 cyklů, v sekundách (měření ČR, 1995) Ženy Silové schopnosti —= schopnost překonávat, udržovat nebo brzdit odpor svalovou kontrakcí — —Statická (izometrický stah)- dynamická (izotonický stah) —maximální síla - explosivní síla - rychlá síla - vytrvalostní síla Testování silových schopností —Dynamometrie – ruční, zádová, další formy —Výdrž v záklonu v sedu pokrčmo —Přednožování v lehu na zádech —Shyby ve visu —Kliky ve vzporu ležmo —Leh, sed opakovaně —Skok daleký z místa —Skok dosažný —Hod plným míčem obouruč — — Další testy SILOVÝCH schopností —VÝDRŽ V HRUDNÍM ZÁKLONU V LEHU NA BŘIŠE ( ,,Trunk Lift“) — Þzjišťuje vytrvalostní staticko-silovou schopnost a pohyblivost extenzorů trupu. Þ —Vybavení: pravítko dlouhé min. 30,5 cm; vodorovná podložka — —Výchozí poloha: TO leží na břiše, paže zasunuty pod stehna, dlaně se dotýkají stehen —à TO provede pomalu hrudní záklon z VP – pohled směřuje dopředu —nesmí docházet k záklonu hlavy směrem vzhůru (prohlubuje se krční lordóza) a ke zvedání nohou z podložky, přičemž nohy nepřidržujeme !!! — —Hodnocení - Měří se vzdálenost od podložky do úrovně nosu (v cm). — Rating Men Women Excellent >10.00 >9.75 Good 8.00 - 10.00 7.75 - 9.75 Average 6.00 - 7.99 5.75 - 7.74 Fair 3.00 - 5.99 2.00 - 5.74 Poor <3.00 <2.00 Atleti do 36 let Trunk neck Flexibility https://www.youtube.com/watch?v=mLuaN1BK_cM —OPAKOVANÝ BENCH-PRESS — Þzjišťuje vytrvalostní dynamicko-silovou schopnost extenzorů paží a pletence ramenního Þ —Pomůcky: činky -ŽENY - o hmotnosti 16 kg -MŮŽI – o hmotnosti 36 kg —metronom určující 60 úderů za minutu —posilovací lavice — —Provedení - TO leží na zádech a pažemi zvedá činku o dané hmotnosti z polohy na prsou do napjatých paží podle úderů metronomu àTO se snaží provést maximální počet zvednutí činky v daném rytmu àpokus končí, když TO nezvedne činku nebo neudrží zadaný rytmus !!! — — Hodnocení - maximální počet opakovaných zdvihů do ukončení pokusu — http://casri.cz/Images/B152058.jpg Výkon/Věk 20-29 30-39 40-49 50-59 60+ vynikající > 1.26 > 1.08 > 0.97 >0.86 > 0.78 velmi dobré 1,17-1,25 1,01-1,07 0,91-0,96 0,81-0,85 0,74-0,77 průměrný 0,97-1,16 0,86-1,00 0,78-0,90 0,70-0,80 0,64-0,73 slabý 0,88-0,96 0,79-0,85 0,72-0,77 0,65-0,69 0,60-0,63 velmi slabý < 0.87 < 0.78 < 0.71 <0,64 < 0,5 Test bench-press 1 opakování – muži (podle The Institute for Aerobic Research, Dallas) Výkon/Věk 20-29 30-39 40-49 50-59 60+ vynikající > 1.26 > 1.08 > 0.97 >0.86 > 0.78 dobrý 0,72-0,77 0,62-0,65 0,57-0,60 0,51-0,53 0,48-0,50 průměrný 0,97-1,16 0,86-1,00 0,78-0,90 0,70-0,80 0,64-0,73 slabý 0,88-0,96 0,79-0,85 0,72-0,77 0,65-0,69 0,60-0,63 velmi slabý < 0.87 < 0.78 < 0.71 <0,64 < 0,59 Best bench-press 1 opakování – ženy (podle The Institute for Aerobic Research, Dallas ) —DŘEP NA SEDAČKU DO SEDU —=> testujeme maximální sílu (silovou vytrvalost) svalstva dolních končetin – zejména přední strany stehen - a hýždí — — http://casri.cz/Images/B152068.jpg —AKCELERAČNÍ TRENAŽÉR — Þ testování speciální rychlé a maximální síly —izolované testování silové schopnosti hlavních svalových partií dolních končetin a paží (flexe a extenze v hlavních kloubech) — — Pro rychlostně silové disciplíny je vhodné i sledování reakční doby na akustický signál. Obsahem základní baterie je 5 testů. — Hodnocení: — - nárůst síly v čase — - dosažené silové maximum — - celkový výkon — — — — — — — 1) flexory kyčelního kloubu 2) flexory kolenního kloubu 3) extenzory kolenního kloubu kolenního kloubu http://casri.cz/Images/Akcelerator_1.jpg http://casri.cz/Images/Akcelerator_2.jpg http://casri.cz/Images/Akcelerator_3.jpg —4) flexory ramenního kloubu — — — — — —5) extenzory ramenního kloubu http://casri.cz/Images/Akcelerator_4.jpg http://casri.cz/Images/Akcelerator_5.jpg Rychlostní schopnosti —= schopnost provést pohyb co nejrychleji nebo provádět určité pohyby s co nejvyšší frekvencí opakování —Reakční (jednoduchá, výběrová) – akční (akcelerační, frekvenční, rychlost se změnou směru) —Základní rychlost – komplexní rychlost — — Testy rychlostních schopností —Reakční rychlost: —Zachycení padající gymnastické tyče —Zachycení plochého měřítka rukou, nohou —Reaktometrie —Akční rychlost: —Běh na 50 m s pevným startem —Běh na 20 m s letmým startem —Prostý člunkový běh (4 x 15, 4 x 10 m) —Člunkový běh zařazený do UNIFIT testu —Běh na místě —Talířový tapping paží —Tapping nohou ve stoje, v sedě — — — — — Další, netradiční testy RYCHLOSTNÍCHschopností —KISTLER —= měří rychlou (odrazovou) sílu dolních končetin —testujeme na dynamometrické desce Kistler —TO provádí maximální odraz snožmo do vertikálního výskoku — — Kistler 2 Kistler 3 Kistler 4 Kistler 5 Kistler 6 http://casri.cz/Images/B152078.jpg BĚH K OČÍSLOVANÝM MEDICINBALŮM —Test komplexních rychlostních schopností —Pomůcky: 6 medicinbalů, stopky, pásmo, křída —Hodnocení: čas od zavolání 1. čísla až do posledního dotyku — — Hnízdil, 2012 (a) Šlosrová, (2010) b) Havel, (1998) c) Lajbl, (2002) d) Kovář, (1983) e) Moravec, (1990)) CVIČENÍ REAKCE NA MÍČ —Testování komplexních rychlostních schopností —Pomůcky: 2 lavičky (délka 4 m), fotbalový míč, pásmo, žebřiny —Provedení: Na horních koncích šikmých laviček se nachází míč držený učitelem. — TO stojí na startu, zády do směru běhu, paty na startovní čáře. — Učitel na akustický signál „hop“ pustí míč. — Úkolem TO je co nejrychleji reagovat na akustický signál, — otočit se, běžet k lavičce a kutálející se míč — zastavit oběma rukama. —Hodnocení: hodnotí se vzdálenost od místa — startu míče k místu, kde TO míč zastavila. — (2 pokusy, zapisuje se ten lepší) — — — — — Hnízdil, 2012 Normy testu —Testy jsou součástí pětičlenné baterii testového profilu koordinačních schopností (Kohoutek et al.,2005) — — Hnízdil, 2012 Výsledek obrázku pro basketbalový míč kreslený STŘELBA NA KOŠ ZA 15 S —Test komplexních rychlostních schopností —Pomůcky: basketbalový míč, koš na basket, stopky —Provedení: TO stojí čelem ke koši za basketbalovým míčem, který leží na čáře trestného hodu proti koši. Na povel TO uchopí míč, běží ke koši a libovolným způsobem se snaží hodit koš. TO nesmí nikdo podávat míč. TO se snaží za daný čas nastřílet co nejvíce košů. —Hodnocení: zaznamenáváme počet střelených košů za daný čas — — DYNAMICKÁ POHYBLIVOST TRUPU —Test komplexních rychlostních schopností —Provedení: TO si stoupne zády ke stěně tak, aby se při předklonu nedotýkal hýžděmi stěny (vzdálenost asi 30-40 cm), nohy rozkročené v šíři ramen. Na stěně v místě středu zad TO, v úrovni ramen, označíme bod X, druhý bod Y vyznačíme na zemi mezi špičkami nohou. TO se předkloní s napnutýma nohama a dotkne se špičkami prstů oběma rukama bodu Y, pak se rychle zvedne a otočí trup tak, aby se dotkl bodu X za zády. Střídá otáčení vlevo a vpravo. —Hodnocení: zaznamenává se počet dotyků bodu X na stěně za 20 s — http://www.sportvital.cz/sport/testy/fitness-testy/pruznost/dynamicka-pohyblivost-trupu/ Zdroje —Zvonař, M., & Duvač, I. (2011). Antropomotorika: pro magisterský program tělesná výchova a sport (1. vyd.). Brno: Masarykova univerzita. —Měkota, K., & Novosad, J. (2005). Motorické schopnosti (1. vyd.). Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. —Hnízdil, J., Havel, Z. (2012) Rozvoj a diagnostika vytrvalostních schopností (1.vyd.). Ústí nad Labem: Univerzita J.E. Purkyně v Ústí nad Labem. —http://www.sportvital.cz/sport/testy/fitness-testy/ —https://www.brianmac.co.uk/flextest3.htm — —