Mgr. Michal Vičar ¡Zrání (biologický vývoj) versus učení ¡Aktivita versus pasivita ¡Vědomý versus nevědomý vývoj ¡Nature vs. Nurture ¡ ¡ ¡Diferenciace – od difúzních ke specifickým projevům ¡Fixace – vývoj jako relativně ireversibilní změny organizmu ¡Asimilace x akomodace, integrace ¡od jednoduchého ke komplexnímu ¡Individuálnost vývoje ¡Linearita, kontinuita, diskontinuita ¡Emocionální ¡Sociální ¡Kognitivní ¡Motorický ¡ ¡Deprivace či vrozené vady ¡ - mentální retardace, ADHD, Autismus,… ¡ Empirismus Interakcionismus Nativismus tradice učení J. Locka Behaviorismus a neobehaviorismus - růstové teorie (Arnold Gesell) - psychoanalýza systémový přístup, cirkulární kauzalita, konstruktivismus J.B.Watson, B.F. Skinner A. Bandura A. Gesell S. Freud Ainsworth Erikson …. L.S. Vygotskij, A.R. Lurija J. Piaget Kohlberg Zároveň můžeme říci, že se jedná o tři paradigmata Empirismus (exogenní paradigma): zúročeno úsilí dvou angličanů J. Locka a D. Huma (17. A 18. Stol.), kteří vytrvale odmítali Descartesovi poznámky o vrozených instinktech Poznání pochází z vnějšího světa. Vývoj je výsledkem specifických vnějších faktorů působících na jedince Nativismus, hereditarismus (endogenní paradigma): Předchůdcem endogenního paradigmatu je tzv. racionalismus představovaný v 17. Stl. René Descartesem. Vývoj je výsledkem výlučně vniřtních vlivů Vývojové milníky a etapy jsou predeterminovány a každý stupeň je zároveň kritický obdobím pro další vývoj. Pořadí sekvencí je odolné vůči vlivům prostředí a je tedy relativně tálé (Freud, Erikson) Patří sem i Wilsonova kontroverzní teorie (evoluční teorie, sociobiologie, ale samozřejmě se zaměřuje více na fylogenezi než ontogenezi) V rámci této skupiny můžeme rozlišit teorie: Racionální - růstové teorie (Gesell) Instinktivistické – psychoanalýza Interakcionismus (syntetické, konstruktivismus): Vliv Immanuela Kanta (18.stol.), snaha o komplexní pohled. Př. Vodík a kyslík jsou bezbarvé plyny bez chuti a vůně. Pokud jsou tyto prvky slučovány za určitých podmínek (teplo a tlak) vznikne nová molekula – voda. Voda je kapalina. Jak je možné, že kapalina vznikla z látek, které jsou plyny. Který z nich se na vzniku podílel víc? Odpověď – jde o syntézu, nová kvalita vznikla z určitých substancí atomů, poze za určitých podmínek. Konstruktivismus je ekvivalentem syntézy. Podobně jako v chemii, nové charakteristiky vznikají, když lidé interagují s okolním prostředím. Piaget, Kohlberg velmi „čistí“ představitelé: vývoj je přirozeným důsledkem řešení problémů C:\WINDOWS\Profiles\Marek\Application Data\Microsoft\Media Catalog\Freud 2.jpg ¡Psychická energie, libido, pud ¡Id, Ego, Superego ¡Pojem nevědomí ¡Psychosociální konflikt Stadium Věk Popis (místo stimulace, ústřední témata) Orální 0-1 Ústa. Kojení a odstavení Anální 1-3 Anus. Vyměšování a nácvik toalety, nezávislost a sebekontrola Falické 3-6 Genitálie. Elektřin a Oidipův komplex, sex. role, morální vývoj. Latence 6-12 Energie se přesouvá do fyzických a psych. aktivit. Potlačení sexuální aktivity jako důsledek Oidipova (Elektřina) komplexu. Genitální 12 - Genitálie. Sexuální zralost, rozvoj vztahů. C:\WINDOWS\Profiles\Marek\Application Data\Microsoft\Media Catalog\piaget_2.jpg ¡Schémata ¡ekvilibrium, asimilace, akomodace ¡konstruktivismus ¡Vývoj myšlení Etapa Věk Senzorimotorická inteligence kordinace senzorických a motorických aktivit, dosažení vědomí zachování předmětu Nar. – 1,5 - 2 Symbolické a předpojmové myšlení egocentrický pohled na svět 1,5-2 – 4 Názorné myšlení intuitivní, používání pojmů, usuzování vázáno na vnímané nebo představované 4 – 7-8 Konkrétní operace logické operace 7-8 – 11-12 Formální operace – užití abstraktních symbolů 11-12 - C:\WINDOWS\Profiles\Marek\Application Data\Microsoft\Media Catalog\Vygotskij.jpg ¡Zóna nejbližšího (proximálního) vývoje ¡Myšlení a řeč ¡Kulturní a historická podmíněnost vývoje Ačkoli zemřel mlád na tuberkulózu jeho dílo je famózní. C:\WINDOWS\Profiles\Marek\Application Data\Microsoft\Media Catalog\Skinner.jpg ¡operantní podmiňování, pozitivní posilování, negativní posilování, tresty ¡S-R model ¡Učení a zkušenosti plynoucí z něj jsou zdroje vývojových změn ¡A. Bandura – sociální učení ¡ ¡Důraz na aktivitu člověka, vrozené dispozice k osobnostnímu růstu, teorie odmítají být redukcionistické ¡Vývoj jako sebeutváření, člověk si sám stanoví své cíle (v dětství krátkodobé a provizorní, s věkem stále konkrétnější) ¡Frankl, Adler, Maslow, Ch. Buhlerová, C.R. Rogers ¡ ¡ http://courses.washington.edu/lilchild/discon.jpg ¡Vývoj nejen výkonnosti ¡ D:\Michal\Doktorat\MonografieSportovniTalent\Obrazky\Obrázek6,Trendy.bmp