SENZITIVNÍ OBDOBÍ A INTELIGENCE Mgr. Michal Vičar INTELIGENCE ¢Jako přizpůsobení se okolí, adaptace. ¢Jako schopnost abstraktně myslet ¢Jako vhled a pochopení ¢Jako schopnost učení se. ¢Schopnost učení se z nově vzniklých situací ¢Jako schopnost vyrovnávat se s životními úkoly ¢Inteligence je věc, která se uplatňuje pouze v testech inteligence INTELIGENCE ¢Obecná inteligence- tzv. G faktor (Spearman) — —Není zárukou úspešnosti, ale předpokladem pro ní ¢Speciální dovednosti —Spíše predikují úspěšnost ¢ ¢Rozvoj - řeč, kritické období vývoje, vlčí děti ¢ ¢Howard Gardner - model mnohočetné inteligence — — — IQ TESTY ¢obecný termín pro standardizované testy, kterými se měří inteligenční kvocient jedince. ¢Velké množství testů ¢Nejznámější: WAIS III (autor Wechsler) ¢(v psychologii nejvyužívanější), IST, Ravenovy progresivní matice ¢Nadání – 130 a více, genialita 140 a více (180) ¢ ¢ ¢ ¢ ¢ IQ TESTY ¢ ROZLOŽENÍ IQ VE SVĚTĚ C:\Users\user2\Desktop\Michal\obrazek distribuce IQ.png ROZLOŽENÍ IQ VE SVĚTĚ ¢Jsou Evropani nadanější než Afričani? ¢Jak jsme na tom oproti a Číňanům či Mongolům? ¢Černoši v USA dosahují o cca 15 bodů nižších výsledků, než běloši. Průměrné IQ Romů u nás je 80. Proč? ¢ ROZLOŽENÍ IQ VE SVĚTĚ ¢Flynnův efekt ¢Kultura, systém a náročnost školství. ¢Špatná výživa ¢Genetické rozdíly? Enviromentální rozdíly? ¢Konstrukce IQ testů ¢ ¢Vlohy x schopnosti ¢Zrání x učení ¢Simontonův model talentu SENZITIVNÍ OBDOBÍ - PŘEHLED D:\Michal\Doktorat\MonografieSportovniTalent\Obrazky\obrázek č. 11, senzitivni obdobi.bmp DISKUSE ¢Raná specializace x Obecný pohybový základ VÝVOJ VÝKONNOSTI ¢Biologický věk x chronologický věk ¢Problematika dříve zrajících jedinců ¢Problematika výběrového ročníku