I. Vztah správního řádu ke zvláštním úpravám. II. Základní zásady činnosti správních orgánů. Zásady správního řízení Přednáší: doc. JUDr. Soňa Skulová, Ph.D. září 2013 Úvodem - rekapitulace: Správní řád (zákon č. 500/2004 Sb., v platném znění) -členění: o /. - Úvodní ustanovení (§§ 1-8) o //. - Obecná ustanovení o správním řízení (§§ 9 -129) o ///. - Zvláštní ustanovení o správním řízení (§§ 130 - 153) o IV. - Vyjádření, osvědčení, sdělení (§§ 154 - 158) o V. - Veřejnoprávní smlouvy (§§ 159- 170) o VI. - Opatření obecné povahy (§§ 171 - 174) o VIL - Společná, přechodná a závěrečná ustanovení (§§ 175- 183) o VIII. - Účinnost (§ 184). • Rozsah působnosti správního řádu dále dotčen dalšími ustanoveními: • § 158 odst. 1 ve spojení s § 177 odst. 2 ( = použití části čtvrté na Jiné úkony" výslovně neupravené), • § 175 („stížnost"), • vnitřní odkazy na použití jiných částí zákona , zpravidla z části druhé, resp. třetí zákona ( § 154, § 170- VPS,§ 174 0.1-OOP) • § 177 odst. 1 ve spojení s §§ 2 - 8 (= působnost základních zásad činnosti správních orgánů na „výkon veřejné správy"). Téma I. Vztah správního řádu ke zvláštním právním úpravám postupu správních orgánů • Základ právní úpravy: § 1 odst. 2 správního řádu: „Tento zákon nebo jeho jednotlivá ustanovení se použijí, nestanoví-li zvláštní zákon jiný postup." Tím založena subsidiárnípůsobnost správního řádu. • Ve zvláštních zákonech ( zpravidla v přechodných ustanoveních), odkaz na použití správního řádu („nestanoví-li tento zákon jinak...). • Nemusí však být výslovně uvedeno. • Subsidiarita správního řádu : pro správní řízení, a také pro další postupy upravené ve správním řádu t (a také výslovně neupravené - viz působnost části čtvrté). Vztah správního řádu ke zvláštním úpravám Tedy: • - má-li zvláštní zákon vlastní úpravu daného pojmu, institutu, či pravidla -správní řád se nepoužije. • Nemá-li, použije/í se příslušné/á ustanovení správního řádu. • V jednotlivých zvláštních zákonech rozdílný rozsah odlišností od správního řádu. POZN.: V seminářích - zaměření na zákony s rozsáhlejší speciální úpravou: - zákon o přestupcích (z.č.200/1990 Sb., v platném znění) - stavební zákon ( z.č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu, v platném znění). Téma II Základní zásady činnosti správních orgánů (§§ 2-8 správního rádu, + § 177 odst. 1 /působnost zásad/ ) II. 1. Základ a původ základních zásad: • Tradice veřejné správy • ústavní ( čl. 36 odst. 1, 38 odst. 2 LZPS), mezinárodní a evropský základ (zejm. čl.6 odst.l EÚLPZS - právo na řádný, spravedlivý proces a rozhodnutí. • LZP EU (čl. 41 - „právo na dobrou správu". • principy „dobré správy" = širší katalog, včetně soft-law RE -rezoluce a doporučení Výboru ministrů Rady Evropy (zejména doporučení č. 12007/7). Pojem „dobrá správa", „principy dobré správy" (Exkurz) - uplatňován v evropském správním prostoru. - společný hodnotový a právní základ. - jsou právní i neprávní povahy (etika, efektivnost -vstřícnost, slušnost, zdvořilost). Srov.: - „Desatero" veřejného ochránce práv, - kodex správné správní praxe (EU), - kodexy chování úředníků (etický kodex - usnesení vlády z května 2012) Základní zásady činnosti správních orgánů (§ 2-8 SŘ) -slouží jejich naplňování. Základní zásady činnosti správních orgánů • II. 2. Význam, závaznost, úloha a aplikace zásad S právně závazné ( vč. implicitních, nepsaných), Některé jsou přímo ústavními principy. S Jde o principy zákonné úpravy = ovlivňují znění konkrétních pravidel v zákoně, ^ interpretační pravidlo (systemat. výklad pfi aplikaci konkrétních pravidel) (+ nástroj právní argumentace), Pokrač.: Význam, závaznost, úloha a aplikace zásad : S působí současně (systém), někdy v konfliktu napr. Rychlost vs. materiální pravda) a proto nutné poměřováni S působí praefer legem (pokud pravidlo nestanoví jinak), S zvláštní důležitost pro správní uvážení [diskreční pravomoc) = kde zákon nedává presné řešení. Pozn: Otázka nejen zákonnosti, ale také (věcné) správnosti rozhodnutí (řešení), a také spravedlnosti. = Jak najít řešení případu, jak je následně přezkoumat ? S Judikatura principy formuluje, precizuje. -vzrůstající úloha! III.3 Jednotlivé základní zásady činnosti správních r o organu: Správni rad Zásady nepojmenovává, ale závazně stanoví. Označení- používané v evropském, mezinárodním kontextu (+ tradice). • Zásada legality (zákonnosti) - / 2 odst. 1/ - je základem a rámcem pro činnost verejné správy A také pro ostatní zásady. = SO musí jednat v souladu s celým právním řádem. Jednotlivé základní zásady činnosti správních orgánů: Zásady obsažené v 2: nejen procesní povahy, neboť určují obsah rozhodnutí - tedy i materiální: • Zásada proporcionality (přiměřenosti vhodnosti) výkonu veřejné správy a přijatých řešení. (= vzfah účelu, prostředků, míry zásahu či omezení práv dotčených osob). • Její komponenty, jež obstojí také samostatně : □ Zákaz zneužití správního uvážení ( 2 odst. 7), tedy zneužití pravomoci SO (účelu, rozsahu). Komponenty proporcionality, další zásady: □ Zásada ochrany dobré víry a oprávněných zájmů dotčených osob (vč. materiálních) ( 2 odst. 3) + zároveň □ Zásada jednání SO v souladu s veřejným zájmem ( 2 odst. 4) nutnost poměřování, vyvažování zájmů, práv. S proporcionalitou souvisí: o Zásada preference smírného odstranění rozporu ( 5) = subsidiarity mocenského řešení, (doplňuje zásadu proporcionality). Další zásada v 2: o Zásada legitimního očekávání (a předvídatelnosti), (§ 2 odst. 4 in fine). i S k právní jistotě, + rovnosti (materiální). Další základní zásady činnosti správních orgánů: • Zásada materiální pravdy ( 3), - zjistit stav věci, o němž nejsou důvodné pochybnosti + k naplnění zásad z 2. • Zásada procesní rovnosti a nestrannosti postupů správních orgánů ( 7), + opatrení k zajištění rovnosti. Další základní zásady činnosti správních orgánů: • Zásada veřejné správy jako služby a ochrany práv dotčených osob ( § 4 - zejm. procesních), někdy také: zásada „dobré správy". = poučení, uvědomění o postupu, vstřícnost, zdvořilost. • Zásada spolupráce správních orgánů a souladnosti postupů vůči dotčeným osobám( 8 ) (ty však musí správní orgán upozornit, že již je vůči nim postupováno...). • Zásada rychlosti ( 6) /+ opatření proti nečinnosti dle 80/, a také hospodárnosti postupů ( co nejméně zatěžovat) = „procesní ekonomie". Zásady správního řízení Pro účely správního řízení (upraveno v části II. a III. Správního řádu) lze z dikce dalších ustanovení dále dovodit následující zásady: • zásada písemnosti kombinovaná zásadou ústnosti (vedení řízení § 15, jednací jazyk § 16, spis § 17, protokol § 18, ústní jednání § 49), • zásada procesní rovnosti dotčených osob s modifikacemi - konkretizace, postavení účastníků § 27, doručování rozhodnutí 19 a násl., odvolací lhůta při neoznámení rozhodnutí § 84), • zásada oficiality modifikovaná zásadou dispoziční (počínaje zahájením řízení § 44 a násl, dále § 45 odst. 1 -zúžení či zpětvzetí návrhu do vydání provostupň. rozhodnutí , dispozice s řádným opravným prostředkem..), Pokračování - Zásady správního řízení • Zásada neveřejnosti správního řízení ( + výjimečně veřejné ústní jednání - § 49), • zásada dvouinstančnosti (odvolací řízení - § 81 a násl.), • zásada jednotnosti řízení, modif.zásadou koncentrace (§ 36 odst, 1 ve spojením s § 82 odst. 4 - k novým skutečnostem se přihlédne, jen nemohly-li být uplatněny dříve), • zásada volného hodnocení důkazů (§ 50 odst. 4), s výjimkou závazných podkladů, zásada řádného odůvodnění rozhodnutí (§ 68 odst, 3, § 155 odst, 3) - • xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx