Motivace ve sportovním prostředí •"Chemistry is a class you take in high school or college where you figure out 2 plus 2 is 10, or something" - Rodman • •Phil Jackson (trenér): "Dennis měl zvláštní schopnost navodit uvolněnou atmosféru i ve chvílích, kdy šlo do tuhého. Jak byste mohli zůstat vážní, když vedle vás sedí chlapík s velkým žlutým smajlíkem nabarveným ve vlasech?" Mourinho to Balotelli - https://www.youtube.com/watch?v=AwXgfBzK_L4 Psychologie sportu •„Disciplína zabývající se sportovním tréninkem a dalšími podmínkami výkonnosti sportovce včetně jeho osobnosti i osobnosti trenéra.“ • •Vznik •1898 – sociální experiment na poli cyklistiky (Norman Triplett) Motivace •Proces, který determinuje •Směr •Intenzitu •Stálost • •Dělíme na: •Vnitřní •Vnější • •Zdroje motivace: •Potřeby •Návyky •Zájmy •Hodnoty •ideály • • Teorie •Maslowova pyramida •Krátkodobě lze porušit (častokrát je dokonce potřeba seberealizace podmíněna neuspokojením fyziologických potřeb) • • •McClellend-atkinsonova teorie o potřebě úspěchu •Potřeba úspěchu = odhodlání – strach z neúspěchu Srovnání task a ego-oriented atletů Task-oriented Ego-oriented Chápání úspěchu Vlastní výkony v minulosti Porovnání s ostatními Příčina úspěchu Zdokonalování vlastních schopností Náhoda a talent Reakce na neúspěch Vytrvání Podvádění Dokazete rict priklady z profi sportovcu / vlastní zkusenosti? Druhy koučování ve sportu •Koučování v soutěži •Momentální interakce •Některé sporty mají tuto interakci značně omezenou • •Koučování krátkodobé •Souvisí s dosažením cíle v rámci sezony (dosažení play-off, vyhnutí se baráži…) •Cílem je ‚nalazení‘ sportovce do kýženého stavu • •Koučování dlouhodobé •Celoživotní působení trenéra na svěřence •‚transition‘ po konci kariéry, vyrovnání se se slávou •Koordinace jak sportovní přípravy a osobního života Druhy koučování ve sportu Koučování v soutěži Bez názvu.png Koučování v soutěži •„At the end of this game, the European Cup will be only six feet away from you, and you’ll not even able to touch it if we lose. And for many of you, that will be the closest you will ever get. Don’t you dare come back in here without giving your all.“ – Sir Alex Ferguson (manager) (1999 European Cup final with Bayern Munich, half-time team-talk) Krátkodobé koučování • Motivační typ mluvení s hráči: Příkazy a příliš instrukcí omezuje aktivitu • •„Co uděláš když chceš míč? Kam naběhneš?„ •„Víš, kde jsi udělal chybu?“ •„Jak myslíš, ze jsi teď hrál?“ •„Můžu ti nějak pomoci?“ • Dlouhodobé koučování •Duální kariéra Jak na vás motivačně působí tyto „motivy“ (1-10)? 1)„Dneska ses fakt snažil, tak tady za odměnu máš XYZ.“ 2)„Tady máš XYZ... a udělěj ABC.” 3)„Kvalitní výkon v tomto testu bude stěžejní pro váš budoucí studijní život.“ 4)„Uvidíme, kdo bude nejrychlejší!“ 5)„Kdo dokáže udělat tohle… ?“ • 1) 1) Prohlubování vnitřní motivace v praxi •Nepotlačování vnitřní motivace • •Vnější motivy užívat minimálně, pouze k „dokreslení“ a především spontánně a zpětně („Dneska ses fakt snažil, tak tady za odměnu máš / můžeš…“) • •Veřejné pochvaly však čas od času působí pozitivně na odhodlání sportovce („Tohle cvičení ti opravdu jde… Pojď to všem ukázat…“) Prohlubování vnitřní motivace v praxi •Možnost volby •Umožnění svěřencům možnost participace na stavbě tréninkové jednotky (nechat jim vybrat nějaké cvičení) •„Za odměnu si můžeš (nebo vítězné družstvo) vybrat co budeme na konci tréninku dělat…“ • • •„Skutečná odpovědnost se rodí tam, kde máme možnost volby, možnost se spolupodílet na tom, co, jak a kdy budeme konat. Čím větší je náš vklad, tím větší odpovědnost jsme schopni a ochotni přijmout“ Prohlubování vnitřní motivace v praxi •Zdůraznění důležitosti činnosti • •„Tento test bude tvořit 25% vaší konečné známky“ , „Kvalitní výkon v tomto testu bude stěžejní pro váš budoucí studijní život.“ •Strach – nejsilnější motivátor •Nepoužívat u jedinců, jejich sebehodnocení jsou nízká! •Pouze sporadicky! • •„Uvidíme, kdo bude nejrychlejší!“ •Rovněž užívat pouze sporadicky (k dokreslení motivační struktury) •Satisfakci zažije pouze vítěz, zbytek týmu zažije negativní pocity -> vytvořená negativní hodnota převýší tu pozitivní • •„Kolikrát dokážete během 30 vteřin přebehnout…“ , „Kdo dokáže udělat tohle… ?“ •Ptáme se taky hráčů, jak je to bavilo a jak se jim dařili kličky atd. • Prohlubování vnitřní motivace v praxi •„Nakažlivost emocí“ / Entuziasmus •„Pygmalion efekt“ •Experiment -> sebenaplňující předpověď •Silným determinantem v progresu svěřenců je důvěra Shrnutí •Vnější motivy spontánně za snahu/dobře odvedenou činnost •Veřejně chválit •Nejsilnější motiv je strach (sporadicky) •Dejte hráčům možnost volby (vybrat si cvičení / trest pro prohrávající) •Pouze sporadicky motivujte stylem „Kdo bude nejrychlejší?“ •Souvisí s task/ego oriented sportovci -> individuální přístup • • •https://www.youtube.com/watch?v=bftFLXLJui0 •