ROZVOJ AKTIVIT A TVOŘIVOSTI Zdenko Reguli Lucie Mlejnková MOTIVACE KE VZDĚLÁVÁNÍ jedním z nejdůležitějších úkolů andragoga je motivovat účastníky s rozvoji sebe sama a k vyvinutí dostatečné aktivity, aby byla tato snaha efektivní Činnosti lektora: lektor motivuje účastníky vysvětlením, jaký význam má probírané učivo pro praxi a pro osobní život uvádí úspěšné aplikace poznatků a dovedností v praxi seznámí v úvodu svého vystoupení s cíli, obsahem a strukturou vyučovací jednotky usměrňuje účastníky ke spolupráci ve vyučování vede účastníky k promyšlení učiva, k zobecňování konkrétních poznatků, k odhalování příčin jevů a podobně vede účastníky k využívání zkušeností a nově nabytých vědomostí a dovedností v praxi. METODY Z hlediska vztahů k praxi: teoretická teoreticko- praktická praktická z hlediska aktivizace: přednáška dialogové metody projektové metody manažerské hry hraní rolí KREATIVITA Kreativní účastník je bystrý a duševně čilý, tzn. není omezen předsudky je otevřený a zvídavý, nezřídka dokonce plný touhy po objevování nových věcí snadno rozezná otevřené problémy (problémová senzitivita) a dovede je správně posoudit. chopí-li se jednou nějakého problému, hned tak se ho nepustí, neboť se vyznačuje vytrvalostí, pevným postojem, pevnou vůlí a schopností prosazovat své myšlenky v žádném případě však nelpí na určitém směru myšlení, poněvadž je schopen rozpoznat nesprávné cesty, zachovávat odstup a nespokojí se s prvním řešením, které se naskytne je schopen nadchnout se a v případě nutnosti na sebe také bere rizika KREATIVITA Působení skupiny můžeme vysvětlit v několika bodech: - skupina napomáhá rozvíjení styků mezi svými členy, pomáhá změkčovat „zkostnatělé“ struktury myšlení a odbourávat prostředky - společnou prací lze snáze zvládat obtížné úkoly - procesy ve skupinách (vztahy, způsoby chování, struktura a vzájemné vlivy) lze poznat a řídit pomocí poznatků a metod skupinové dynamiky – tím lze výrazně zvýšit efektivnost práce ve skupině - diskuze ve skupině slouží k tomu, aby se myšlenky nevytvářeli izolovaně, ale aby jej znali všichni členové skupiny - myšlenky se mohou vzájemně doplňovat - asociacemi se rodí nové myšlenky - velké množství rodících se myšlenek umožňuje jejich posouzení, čímž se zvyšuje kvalita skupinové práce - myšlenky se posuzují z rozmanitých stanovisek a nejsou postiženy jednostranností - extrémní myšlenky a čistě subjektivní názory se v diskuzi odhalí, uhladí a přiblíží obecnému konsenzu KREATIVNÍ METODY brainstorming brainwriting metoda CNB synektika laterální myšlení metoda pro-kontra metoda black – box morfologické metody mřížka myšlenek morfologická skříňka BRAINSTORMING Zásady 4-12 osob širokému spektrum odborných znalostí a různý stupeň zkušeností Hierarchické rozdíly mezi účastníky by neměly být příliš veliké, jinak bude tok myšlenek brzděn Účast dobrovolná, nebo alespoň ne proti vůli účastníka seznámení s problémem teprve na vlastním setkání jednoduchá struktura skupiny. Řízení má na starosti lektor (moderátor) a administrativu obstará zapisovatel Každý účastník se smí volně vyjadřovat bez hodnocení vhodnosti nápadu. Pravidla nápady mají být přednášeny spontánně a volně, a to i když se zdají neobvyklé, nebo dokonce absurdní zapisovatel zaznamenává myšlenky anonymně, heslovitě, způsobem viditelným všem účastníkům Jde o množství návrhů – kvantita je důležitější než kvalita Neuplatňuje se autorské právo, výslovně je žádoucí navazovat na návrhy předchozího diskutujícího (pokračovat v nich a dále rozvíjet). Během jednání nesmějí být návrhy kritizovány nebo hodnoceny. V případě nutnosti musí zasáhnout moderátor. BRAINWRITING metoda podobná brainstormingu myšlenky jsou sdělovány písemně po zapsání svých myšlenek a návrhů (někdy je nucen napsat určitý počet návrhů) předá účastník papír svému sousedovi tímto způsobem se pokračuje, dokud jednotlivé papíry neoběhnou všechny účastníky. Výhody: efektivnost daná materiálním a časovým omezením, jakož i stanovenými pravidly o výměně myšlenek písemný způsob vylučuje rušivé vlivy nekonečných diskuzí a usnadňuje koncentraci. V etapě hledání myšlenek se uvnitř skupiny neprojevuje napětí a konflikty proces hledání nemůže být ovládán dominantními osobnostmi nesmělí lidé, kteří se ostýchají pronášet své myšlenky před publikem, zde mohou své návrhy zaznamenávat na papír „anonymně“ CNB (COLLECTIVE NOTEBOOK) - každý účastník vede pro sebe po dobu cca čtyř týdnů poznámkový list k zadanému problému na který zaznamenává: spontánně všechny své myšlenky poznámky k vlastnímu zadanému problému jeho rozšíření, novou definici náměty řešení ze zpráv a odborné literatury Každý účastník uzavře po uplynutí lhůty svůj soubor myšlenek Uspořádá a objasní nejlepší myšlenky Uvede návrhy dalšího postupu Lektor (moderátor) shromáždí příspěvky, vyhodnotí a prodiskutuje je na semináři za přítomnosti všech účastníků SYNEKTIKA vyvolávání asociací a tvorba analogií, vytváření předpokladů pro nalézání nových myšlenek Fáze předložení návrhů řešení a prvků všeho druhu, které spolu zdánlivě nesouvisí návrhy řešení se pomocí systematické tvorby analogií obměňují a zavedou nás ke zcela novému stanovisku k – původnímu problému po ověření se nakonec vyvíjejí konkrétní myšlenky zaměřené k řešení původního centrálního problému Tvorba nových myšlenek přejít na významově příbuzný problém – např. „sklad“ místo „parkoviště“ vytvářet osobní analogie – např. vmyslit se do situace někoho jiného hledat analogie v jiné oblasti, např. příroda místo techniky, rodiny místo státu vzdálit se od problému: změnit činnost, uvolnit se, a tím se osvobodit od zaměření na určitý směr řešení LATERÁLNÍ MYŠLENÍ Změna úhlu pohledu na daný problém přeruší se zvolený nebo váznoucí myšlenkový proces a odvede se stranou. To může tento navyklý myšlenkový proces uvolnit, podnítit intuici, a dokonce vést k novým nečekaným řešením Praktické techniky sloužící k rozvoji alternativ: zpochybníme domněnky a předpoklady dosavadního postupu a u každého takového zpochybněného bodu si položíme otázku proč chápeme zadání problému jako návrh, který můžeme realizovat různými způsoby rozložíme problém na dílčí problémy, abychom zlepšili celkový přehled a nalezli přístupy k dílčím řešením obrátíme danou situaci, abychom se odpoutali od původního způsobu uvažování a dospěli k nové pozici použijeme brainstorming k získání alternativních myšlenek hledáme analogie, u nichž je přístup k řešení známý a lze jej modifikovat na původní problém PRO-KONTRA Pro a proti. Kritika, negace a konstrukce Přístupy vzájemná argumentace v určité věci až k dosažení vzájemné dohody prostřednictvím lektora Shromažďovat vlastní protiargumenty k určité nalezené myšlence a snaha je pak vyvracet Vzájemná výměna argumentů a protiargumentů a jejich působení Odkládání řešení určitého problému nebo jeho posuzování, tzn. nechat pracovat čas za sebe Kritické posouzení určité věci a přitom neakceptování dané skutečnosti, nýbrž její posouzení pomocí určitých měřítek Zaujetí stanoviska při shromáždění všech použitelných argumentů Uvedení a pečlivé zvážení všech argumentů pro a proti Použití klasického třístupňového postupu. Teze – antiteze – syntéza, nebo vytvoření vlastního názoru při konfrontaci opačných stanovisek MANAŽERSKÉ HRY Podnikové hry Rozdělení účastníků vzdělávání do podskupin. Každá podskupina samostatně tvoří vedení společnosti. Úkolem je prodávat, investovat, vyrábět, podnikat a všechny další činnosti, které jsou pro vedení společnosti charakteristické. Skupiny navzájem soupeří. Funkční hry napodobuje se určitá podniková funkce a formy rozhodování na její úrovni. jednou učiněná rozhodnutí neleze vzít zpět. Charakterizuje to dynamičnost procesu. Skupiny pozorujeme jako malé sociální skupiny.