Cena •strana 1 •strana 2 •strana 3 Cena •směnná hodnota produktu, nejčastěji vyjádřená v penězích, •při rozhodovacích procesech kupujících má cena dvojí funkci: –alokační –informační. •je jediným prvkem marketingového mixu, který představuje pro firmu zdroj příjmů. • •Cenová politika •musí být podřízena celkové firemní strategii, •je třeba analyzovat postavení konkurence na trhu, •musí se opírat o výsledky podrobných analýz vývoje struktury trhu. •strana 4 Cenová politika •Při tvorbě ceny musíme brát v úvahu: –ceníkovou cenu, –slevy, –platební a úvěrové podmínky. •strana 5 Omezující faktory tvorby ceny 1.Vnitřní faktory (cíle firmy, marketingový mix, diferenciace výrobků, náklady,...) 2.Vnější faktory (poptávka, konkurence, distribuční síť, opatření centrálních orgánů, velikost trhu, inflace, kupní síla spotřebitele, legislativa – např. daně, společenské a psychologické vlivy – cena považována za indikátor kvality,…) • • •strana 6 Spotřebitelské referenční ceny •Spotřebitelé mají zpravidla jistá očekávání ceny, kterou chtějí zaplatit. Jsou založena na: – dřívějších zkušenostech – „selském rozumu“ – vnímané adekvátnosti ceny •Dva druhy referenčních cen: – interní – založené na spotřebitelově paměti – externí – založené na prostředí (ukazatele, jiné výrobky v prodejně, apod.) •strana 7 Citlivost na cenu snižuje •Jedinečnost hodnoty – vychází z jedinečnosti (obtížné nahraditelnosti) produktu. •Nízké povědomí o alternativě – jaké mají zákazníci povědomí o náhradních produktech (substitutech)? •Obtížné porovnání – pokud nemají možnost snadno porovnat kvalitu substitutů (typické zvláště pro služby či nové produkty na trhu). •Pokud cena produktu představuje malý podíl z celkových příjmů zákazníka. •Vnímání celkového užitku – čím větší užitek a výhody jim plynou z užívání produktu. •Sdílení nákladů – hradí-li výdaje i někdo jiný. •Zhodnocení investice – bude-li produkt používán ve spojení s již dříve zakoupeným produktem (např. autopříslušenství). •Vnímaná vyšší kvalita - má-li produkt vyšší kvalitu, prestiž nebo exkluzivitu. •strana 8 Nákladově orientovaná •aplikace různě modifikovaných kalkulačních postupů, •vyčíslení nákladů a zisku na daný výrobek. •Metody –přirážková: cena = fixní náklady + variabilní náklady + zisk –návratnost investic •Náklady –proporcionální – přímý materiál, mzdy dělníků –progresivní – reklama –degresivní – spotřeba energie –indiferentní – manka, škody •Výhody této ceny –jasná pravidla, zisk u každého výrobku •Nevýhody –neodráží reálnou situaci na trhu, sezónnost, životní křivku •Metody tvorby ceny •strana 9 Prémiová cena •= Premium pricing •Vysoká cena, když je produkt jedinečný. •Tento přístup se používá tehdy, máme-li zásadní konkurenční výhodu. • •Svojí povahou se shoduje se strategií označovanou jako pomalé sbírání smetany a strategie orientace na výrobu zboží s unikátními vlastnostmi. •strana 10 •Metody tvorby ceny Prémiová cena •výrobek musí být obohacen o jedinečné rysy týkající se: –kvality, –technicko-ekonomických parametrů, –dobře fungující prodejní sítě, –kvalitního poprodejního servisu, – •zvýšené náklady uhradí spotřebitel ve zvýšené ceně výrobku, • •cena zboží a služeb vyšší kvality obvykle o 5 – 30 % převyšuje cenu zboží standardního. •strana 11 (Rychlé) sbírání smetany •Skimming pricing •Vysoká cena za nabízenou zásadní konkurenční výhodu, která ale není dlouhodobě udržitelná. • •strana 12 •Metody tvorby ceny Penetrační cenová strategie •Pronikání na trh (penetration pricing) •Aplikovaná tehdy, kdy se snažíme získat podíl na trhu. •Poté, co je cíl dosažen, cenu zvyšujeme (co dělat, aby se podíl na trhu opět nesnížil....?) • •strana 13 •Metody tvorby ceny Strategie „výhodná cena“ •Economy pricing, analogie se strategií orientace na nízké náklady. •Produkt nižší kvality je nabízen za výhodnou cenu. Firma se snaží snížit náklady tak, aby mohla nabídnout výhodnou cenu. •Snižování nákladů při současném zvyšování objemu výroby, využívání úsporných technologií a prevence vzniku neracionálních nákladů. •Vyráběný sortiment se zužuje, firma se orientuje na standardní výrobky, klesá počet modifikací. • •strana 14 •Metody tvorby ceny Podle konkurence •Cena je stejná (příp. velmi blízká) jako u konkurenčních produktů. •Výhody –Jednoduchost –Zákazníci jsou na cenovou úroveň zvyklí a považují ji za přijatelnou •Nevýhody –Neodráží náklady, nemusí přinést dostatečný zisk, cenové války, nesprávná cena konkurence •Využití –Nejčastěji u surovin, u kterých lze těžko odlišit přidanou hodnotu: zemědělské produkty, ocel, dřevařské výrobky, nebo u kterých cenu určuje dominantní výrobce (cenový vůdce) •Metody tvorby ceny •strana 15 Vnímaní hodnoty zákazníkem •Rozhodující je hodnota výrobku (jak ji vnímá zákazník). •Vnímání hodnoty je ovlivněno ostatními prvky marketingového mixu. •Pokud je tato cena nižší, než náklady na produkci, pak je třeba zhodnotit, co k tomu vede, je-li možné tuto situaci změnit – pokud ne, produkt se nevyplatí dodávat na trh. •Vychází se ze znalosti psychiky zákazníků a z možností jejího ovlivňování. •Velký počet zákazníků se rozhoduje k nákupu na základě ceny výrobku a snaha při nákupu ušetřit je typická. •Důležité je využití –segmentace trhu –emotivních záležitostí (prestiž – automobil, módní oblečení, spotřební elektronika) –rozšiřující efekty, reklama, atraktivní balení, místo prodeje • •Metody tvorby ceny •strana 16 Další cenové strategie •Psychological pricing – cenová strategie založená na psychologickém principu (cenoví vůdci, liché ceny) •Product line pricing – cenová strategie produktových řad (cenové řady) •Product bundle pricing – při tvorbě balíčků, kdy je zkombinováno několik produktů, z nichž některé jsou více prodejné, jiné mají pomalejší obrat (komplementarita) •Geographical pricing – cenová strategie s odlišnými cenami pro různá území •Loss leader (strategy) – ztrátový vůdce, využíváno obchodními řetězci k nalákání zákazníků do obchodu •Price discrimmination – cenová diskriminace (dle odebraného množství – pozor na imaginární slevy, dle citlivosti na cenu, sezónní slevy, dle sociálního statutu – zákaznických segmentů, podle místa – kina a divadla, podle doby – „noční proud“ a telefonní hovory) • •strana 17 •srážka při platbě (skonto, hotovostní sleva), •množstevní sleva: –kumulativní (věrnostní) –nekumulativní, •prodej na protiúčet, •časové / sezónní srážky, •propagační slevy. Změny ceny •strana 18 Povánoční slevy Slevy a výprodeje •Důvody poskytování – povzbuzení prodejů nebo urychlení plateb. •U některých kategorií zákazníků může jít o slevy trvalé (např. studenti, důchodci, věrní zákazníci,…) nebo slevy přechodné, týkající se všech zákazníků. •Učí zákazníky špatným návykům – vyhlašujete-li slevy pravidelně v určitém období, zákazníci mohou odkládat nákupy až na toto období. •Pravidelné slevy vedou k horší citlivosti k vnímání skutečné tržní ceny vašeho produktu – „normální“ ceny pak mohou být vnímány jako příliš vysoké. •strana 19 V praxi nejčastěji používaná řešení při nemožnosti zvýšit cenu •Snížení objemu produkce •Náhrada kvalitnějších surovin méně kvalitními •Produktové řady (tvorba portfolia) •Vytváření balíčků (kombinace více produktů nebo s dárky) •Budování vlastních distribučních sítí •strana 20