Koučink Koučink •„How coaching works“ •https://www.youtube.com/watch?v=UY75MQte4RU • Koučink - historie •Sokrates – filozofický přístup • •1. polovina 20. stol (Napolen Hill, Dale Carnegie) • •80. léta 20. století (Whitmore, Gallway) – generace hippies / baby boomers -> individualismus, vlastní štěstí Koučink = kladení otázek! Srovnání s: •Psychoterapií •Trénováním •Mentorováním Limity koučinku •Vnitřní •(Ne)zapálenost klienta, nulová vnitřní motivace •Syndrom vyhoření / přepálení psychické kondice klienta • •Vnější •Nedůvěřivost klientů •Neměřitelnost • • Rozdělení koučinku •Individuální •Týmový •Koučink sebe samého • •Formální •Neformální Rozdělení koučinku Koučujeme všichni •Odemykání dětského potenciálu •https://www.youtube.com/watch?v=yYjFN7VpmMY • Nástroje koučinku •Naslouchání •Získání informací •Nabytí důvěry • •Kladení otázek •Jaké otázky jsou ideální a jaké nejsou? Proč? Naslouchání •Dávejte najevo své zaujetí pro jeho řeč. Dívejte se s očekáváním, když začíná hovořit. Svým postojem vyjádřete, že budete naslouchat, dívejte se na něj, mimikou a případně i gesty naznačte, že plně vnímáte, co říká. Využívejte „zrcadlení“, postojovou odezvu. •Klaďte otázky k tomu, co právě řekl. Ujasněte si, o čem hovoří, ujistěte se, že jste vše správně slyšeli, pamatujte na různé typy otázek (otevřené, uzavřené, hypotetické). •Nedokončujte věty druhého. •Ověřte si, že jste správně pochopili podstatu sdělení druhé strany. •Nedejte se ovlivnit předsudky vůči druhé straně (pozor na „haló efekt“, zvlášť silně se projevuje právě při naslouchání. •Pokud to situace umožňuje, dělejte si poznámky. •Buďte trpěliví, zbytečně nepřerušujte hovořícího, zvláště ne slovy „ano, ale…“. Chcete-li jeho řeč zkrátit, využijte opět formu otázek, které ho povedou zpět k tématu, které chcete probrat. • Kladení otázek •ANO: „Co, kdy, kdo, kolik?“ • •NE: „Proč? Je váš cíl..? „ • •NE: Rady zakončené otazníkem – „A co to udělat tak, že…?“ • •NE: Manipulativní otázky • Manipulativní otázky •Pocit viny •„Hádej, kdo je tím problémem?“ •„Víš, kdo za to zase může?“ •Sugesce •„Přece byste nechtěli, abychom…“ •Citové vydírání •„Co si budou myslet ostatní, když se k nim nepřipojíš?“ •„Víš, kolik lidí před tebou to zvládlo?“ GROW GROW • Reakce správného kouče •Nesoudit, neradit ani nepředávat zkušenosti - pouze se snažit pochopit. •„Výborně“ •„To se mi líbí“ •„Dobře“ •„Dobrá práce“ •„Jasně“ •„Mmm-hmmm“ Shrnutí •Co byste doporučili člověku, který má očividně „rány“ z minulosti a chce se „posunout“? •Největší limit koučinku? • •Co dělá a nedělá správný kouč? •Jaké nástroje (ne)používá? •Jaké otázky (ne)používá? •Jakou motivaci uplatňuje? • • •Co se stane, když poradíte jedinci, jak například vést firmu/trénink/cokoliv a on selže? •Co se stane, když skrz vaše otázky sám přijde na způsob, jak vést firmu/trénink a on selže? • • Cvičení 1, 3, 4, 7, 10, 12, 13, 16, 17, 20, 21, 23, 24, 26, 28