Rozvoj mentálních dovedností Rozvoj vybraných mentálních dovedností •Zvládání strachu •Sebedůvěra •Reakce na stres •Stanovování cílů Zvládání strachu •Pocit flow •Soustředění se na přítomnost (strach v přítomnosti neexistuje – je to něco, co by se mohlo stát – strach z výšek/spadnu ze skály) •Systematická desenzibilace •Záměrné vystavování nepříjemným podnětům •Transformace toho, čeho se bojíme, v příležitost •(+ motivace, - strach) •Imaginace • Cvičení •Máte hráče, který je o poločase evidentně nervózní a tvrdí, že ‚to‘ nedokáže… Co mu na to řeknete? •Na reakci máte půl minuty Sebedůvěra •„Vědomí vlastních kvalit a schopností doprovázené vírou v budoucí úspěšné výkony.“ • •„Fake it till you make it“ •Stokrát vyřčená lež se stává pravdou •Hypnóza •Tu lze chápat jako psychoterapeutickou metodu využitelnou při léčbě řady psychických problémů a nemocí (fobie, deprese…), přičemž ji lze charakterizovat třemi základními znaky : •Změněným stavem vědomí •Zvýšenou ovlivnitelností •Hyper-koncentrací pozornosti • • Sebedůvěra •Feedback •Metoda „sendviče“ •U dětí a jedinců s nízkým sebevědomím („Ještě lepší by bylo, kdyby…“) •U profesionálů nepoužívat (zbytečné chlácholení) • •Feedback vázaný na činnost •NE – feedback vázaný na osobu: „jsi hloupý, jsi šikovný“! •ANO – feedback vázaný na činnost: „Tohle se ti moc nepovedlo“ , „dobrá práce“, „ještě lepší by bylo, kdybys tam přidal…“ • •NE - Feedback vztažený na sociální okolí •„Jsi horší, lepší než…“ •Neporovnávat • •NE - Feedback postavený na soucitu •Dáváme tím najevo, že jedinci už nevěříme •Radši vyjádřit mírné znepokojení: „Jednoduše jsi do toho nedal úplně všechno. Vím, že se můžeš ‚kousnout‘ ještě více…“ • • Sebedůvěra •Imaginace •Více druhů imaginace (‚Best possible-selves‘, ideomotorické představování…) • •Např: představování si sebe sama v utkání za nepříznivého stavu, načež utkání závod na základě vašich činů nakonec vyhrajete • •Představa musí být živě prožitá (podvědomí nepozná rozdíl mezi realitou a silně prožitou představou • •To bude resultovat ve zvýšené sebevědomí při vyrovnaných utkáních, protože jedinec jich už „zažil“ hodně • • Stanovování cílů •Realistické cíle, ale stále náročné • •Kombinace výsledkových (vyhrát zápas o dva góly) a výkonových (porovnávání výkonů momentálních s těmi z minulosti) • •Kombinace krátkodobých a dlouhodobých •Riziko zanechání činnosti z důvodu nízké sebedůvěry při déletrvajícím nedosahování (dlouhodobého cíle) • •Pouze pozitivní (vyhrát ligu, zaběhnout v čase 1:00…), nikoliv negativní cíle (nespadnout do druhé ligy) • Kombinace krátkodobých a dlouhodobých cílů •„Pokud je dlouhodobým cílem (snem, vizí) mladého běžce být nejlepší na světě, tak mezi jeho aktuální výkonností (osobní rekord v běhu na 1500 metrů je 3:55) a výkonností nejlepších na světě (čas okolo 3:30) je výrazný, více jak půlminutový rozdíl, který může vnímat jako nedosažitelný a tím pádem frustrující, demotivující. Pokud si však sestaví postupný plán na čtyři roky (Olympijský cyklus), kdy v průběhu každého z těchto roků potřebuje zlepšení o cca 7 – 8 vteřin, tzn. Jeho cílem pro letošní rok je dosáhnout času na úrovni 3:47. To už je cíl, který je lépe uchopitelný a při tvrdém tréninkovém úsilí dosažitelný. Navíc je třeba zdůraznit fakt, že každé dosažení stanoveného dílčího cíle má sebeposilující účinek – podporuje sportovní sebedůvěru, důvěru ve vlastní schopnost stanovovat si a dosahovat další cíle. Sportovec potřebuje kombinaci dlouhodobého, vysněného cíle (vizi) a cíle „na dosah ruky“ který ho za vizí táhne.“ Stanovování cílů •Proč? •Sportovci se stanovenými cíli disponují větší touhou při podávání výkonů než sportovci bez stanovených cílů • •Stanovené cíle podporují tvorbu strategických plánů, což usnadňuje jejich dosažení • •Stanovené cíle dodávají sportovci větší touhu u činnosti vytrvat i přes časy lemované neúspěchy (např.: několik porážek v řadě), jelikož sportovec má stále před sebou něco, čeho dosáhnout chce • •Stanovení cílů má pozitivní dopad také na týmový výkon, tak také na týmovou kohezi (pokud má tým společný cíl, více drží při sobě) • Reakce na stres •Vědomé užívání body language •Pohyby hormonů kortizolu a testosteronu po dvou minutách •Otevřená / uzavřená body language • •Dechová cvičení •Frekvence šesti nádechů a výdechů za minutu •Nádech 5 vteřin a výdech 2 vteřin -> fyziologické změny (tep) • Psychoterapie •1) Přebírání zodpovědnosti (Gestalt terapie) •Má za následek větší vliv nad svým vlastním životem •Nástrojem je SELF-TALK •Příklad: „Tak například namísto „tys mne naštval“ se pacient učí říkat „já mám na tebe zlost a přijímám za to odpovědnost“. Psychoterapie •2) „Prázdná židle“ •pacient si má na prázdnou židli před sebou posadit různé části svého já nebo svého těla a nebo různé osoby ze svého života, s nimiž si potřebuje něco vyřídit. Střídavě pak mluví za sebe a za toho nebo „to“, co si posadil na prázdnou židli Test •Co je sebedůvěra a jaké máme techniky na její rozvoj? •Co je imaginace? •Jaký je rozdíl mezi imaginací a ideomotorickým představováním? •Co znamená systematická desenzibilizace? •Popište psychoterapeutickou metodu „Prázdnou židli“. •V čem spočívá placebo efekt? •