SPRÁVNÍ PRÁVO – OBECNÁ ČÁST přednáška č. 4 ORGANIZACE VEŘEJNÉ SPRÁVY I. PrF MU, říjen 2015 © petr průcha Kraje (NUTS III) a okresy (NUTS IV) v České republice Z předchozí přednášky n n n nSubjekty správního práva jsou jak nositelé příslušných pravomocí, tak adresáti veřejno-správního působení (nezaměňovat se „subjekty veřejné správy“) n n nSprávně právní vztahy jsou zpravidla individualizovány co do subjektů a konkretizovány co do předmětu K pojmu organizace n nMnohovýznamovost samotného pojmu organizace, v jejímž smyslu můžeme organizaci chápat jednak jako ninstituci nebo soubor institucí, nstrukturu, či dokonce nsystém určitého organizačního uspořádání; mimo to může pojem organizace vyjadřovat označení nčinnost(i) organizačního charakteru nTzv. formální a tzv. neformální organizace nReorganizace Organizační principy, resp. systémy veřejné správy n n n princip centralizace a decentralizace, n koncentrace a dekoncentrace n n princip územní a rezortní n n princip monokratický a kolegiální n n princip volební a jmenovací n Struktura organizace veřejné správy . n n n Ústřední orgány státní správy n n Územně dekoncentrované (specializované) orgány n státní správy n n Organizace územní veřejné správy s všeobecnou n působností n n Orgány (subjekty) profesní a zájmové samosprávy Vláda, ministerstva a jiné ústřední správní úřady (ústřední orgány státní správy) n nvláda - vrcholný orgán výkonné moci (Ústava České republiky, úst. zákon č. 1/1993 Sb.; tzv. ústavní orgán) n nministerstva - ústřední orgány státní správy, resp. ústřední správní úřady, v jejichž čele stojí člen vlády (zákon č. 2/1969 Sb.) n ntzv. jiné ústřední správní úřady - v jejichž čele již člen vlády nestojí (zákon č. 2/1969 Sb.) n Ministerstva - ústřední orgány státní správy, resp. ústřední správní úřady, v jejichž čele stojí člen vlády (v pořadí dle zákona č. 2/1969 Sb.) n nMinisterstvo financí, nMinisterstvo zahraničních věcí, nMinisterstvo školství, mládeže a tělovýchovy, nMinisterstvo kultury, nMinisterstvo práce a sociálních věcí, nMinisterstvo zdravotnictví, nMinisterstvo spravedlnosti, nMinisterstvo vnitra, nMinisterstvo průmyslu a obchodu, nMinisterstvo pro místní rozvoj, nMinisterstvo zemědělství, nMinisterstvo obrany, nMinisterstvo dopravy, nMinisterstvo životního prostředí Členění ministerstev podle oblastí, resp. úseků veřejné správy nspráva hospodářská nMinisterstvo financí, nMinisterstvo průmyslu a obchodu, nMinisterstvo zemědělství, nMinisterstvo dopravy, nMinisterstvo pro místní rozvoj, nMinisterstvo životního prostředí n nspráva sociálně – kulturní nMinisterstvo kultury, nMinisterstvo školství, mládeže a tělovýchovy, nMinisterstvo zdravotnictví, nMinisterstvo práce a sociálních věcí n nspráva administrativně – politická nMinisterstvo obrany, nMinisterstvo vnitra, nMinisterstvo spravedlnosti, nMinisterstvo zahraničních věcí n n Tzv. jiné, resp. další ústřední správní úřady n n Český statistický úřad, n Český báňský úřad, n Český úřad zeměměřický a katastrální, n Úřad průmyslového vlastnictví, n Úřad pro ochranu hospodářské soutěže, n Správa státních hmotných rezerv, n Státní úřad pro jadernou bezpečnost, n Energetický regulační úřad, n Český telekomunikační úřad, n Národní bezpečnostní úřad, n Úřad vlády České republiky n n Ministerstva a ostatní ústřední správní úřady n nve veškeré své činnosti řídí ústavními a ostatními zákony a usneseními vlády n nv okruhu své působnosti plní úkoly stanovené v zákonech a v jiných obecně závazných právních předpisech a úkoly vyplývající z členství České republiky v Evropské unii a v ostatních integračních seskupeních a mezinárodních organizacích, pokud jsou pro Českou republiku závazné n nzpracovávají koncepce rozvoje svěřených odvětví , nejrůznější podklady, návrhy zákonů, apod., které předkládají vládě n nnižší orgány státní správy jim podávají zprávy a sdělují údaje, které si ministerstva a ostatní ústřední správní úřady vyžadují v rozsahu nezbytně nutném pro plnění svých úkolů n Tzv. územně dekoncentrované orgány státní správy n n n nfinanční ředitelství (8) a finanční úřady (zákon č. 531/1990 Sb.) ncelní ředitelství (8), celní úřady (zákon č. 185/2004 Sb.), nobvodní báňské úřady – 9 obvodů (navazují na Český báňský úřad) - (zákon č. 61/1988 Sb.), nzeměměřické a katastrální inspektoráty (7 obvodů), a katastrální úřady pro jednotlivé kraje (zákon č. 359/1992 Sb.), núzemní inspektoráty - Státní energetické inspekce – v krajích (zákon č. 458/2000 Sb.), Státní zemědělské a potravinářské inspekce – 7 obvodů (zákon č. 146/2002), Česká obchodní inspekce - 7 obvodů (zákon č. 64/1986 Sb.), nkrajská vojenská velitelství (zákon č. 585/2004 Sb.), nkrajské ředitelství policie (zákon č. 273/2008 Sb.), noblastní inspektoráty práce - 8 obvodů (navazují na Státní úřad inspekce práce) – (zákon č. 251/2005 Sb.), nokresní správy sociálního zabezpečení (zákon č. 582/1991 Sb.), nkrajské veterinární správy (zákon č. 166/1999 Sb.), nkrajské hygienické stanice, s územními pracovišti (zákon č. 258/2000 Sb.) n n n n . nDalší státní orgány núřady s celostátní působností (ne ústřední) nnapř. Zeměměřický úřad (zák.č. 359/1992 Sb.), Úřad práce (zák.č. 73/2011 Sb.) apod. n nZvláštní složky noblast bezpečnosti a obrany - zejm. Armáda ČR, Vojenská kancelář prezidenta republiky, Policie ČR, Celní správa ČR, HZS ČR, Vězeňská služba ČR, Parlamentní stráž, zpravodajské služby (BIS, Úřad pro zahraniční styky a informace, Vojenské zpravodajství) noblast poradenství – např. Bezpečnostní rada státu, Legislativní rada noblast krizového řízení – Ústřední povodňová komise, Ústřední krizový štáb, n n nVeřejnoprávní instituce nveřejné vysoké školy, ČTK, VZP, ČKA . nStátní ústavy nmají různou formu a právní povahu nsprávy – např. Správa Krkonošského národního parku, Správa vojenského bytového fondu nústavy – např. Státní veterinární ústav, ústavy sociální péče, nagentury – např. Česká informační agentura životního prostředí nakademie, školská zařízení – např. Policejní akademie, Justiční akademie nnemocnice, léčebny, diagnostické ústavy nmuzea, galerie, památníky, knihovny, archivy, divadla, opery, filharmonie n nStátní podniky nnapř. povodí řek, Lesy České republiky, Státní tiskárna cenin, Česká pošta n nStátní fondy nnapř. Státní fond kultury ČR, Státní fond dopravní infrastruktury, Státní fond rozvoje bydlení . n V 90. létech 20.století) se u nás projevovala poměrně silná tendence k vytváření dalších specializovaných, územně dekoncentrovaných orgánů státní správy a vyčleňování příslušných působností z působností dřívějších okresních úřadů. n nPo r. 2000 se postupně začala organizace slaďovat s územními obvody krajského samosprávného uspořádání. n nOpodstatnění existence specializovaných územních orgánů je nutno v souladu s jejich posláním hledat především v účelnosti a míře jejich speciálního zaměření. Zájmová či profesní samospráva n nhistoricky byla představována nejrůznějšími komorami, svazky, gremii a společenstvy, a plnila ve veřejné správě významné poslání n nod počátku 90. let se se postupně vytvářely, resp. znovu ustavovaly, nejrůznější samosprávné veřejnoprávní korporace profesního a zájmového charakteru, zpravidla s postavením komor a společenstev n nzatímco u dnes existujících komor převládá princip povinného členství, u společenstev se naopak uplatňuje princip dobrovolnosti Podle současného právního stavu se v oblasti komor jedná o : n n n n advokátní komoru, n notářskou komoru, n exekutorskou komoru, n komoru patentových zástupců, n komoru daňových poradců, n komoru auditorů, n hospodářskou komoru, n agrární komoru, n komoru architektů, n komoru autorizovaných inženýrů a techniků činných n ve výstavbě, n lékařskou komoru, n stomatologickou komoru, n lékárnickou komoru, n komoru veterinárních lékařů, n n n n n n n n Právní úprava komor nZákon č. 85/1996 Sb., o advokacii, ve znění pozdějších předpisů nZákon č. 358/1992 Sb., o notářích a jejich činnosti (notářský řád), ve znění pozdějších předpisů nZákon č. 120/2001 Sb., o soudních exekutorech a exekuční činnosti (exekuční řád), ve znění pozdějších předpisů nZákon č. 417/2004 Sb., o patentových zástupcích a o změně zákona o opatřeních na ochranu průmyslového vlastnictví nZákon č. 523/1992 Sb., o daňovém poradenství a Komoře daňových poradců České republiky, ve znění pozdějších předpisů nZákon č. 93/2009 Sb., o auditorech a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů nZákon č. 301/1992 Sb., o Hospodářské komoře České republiky a o Agrární komoře České republiky, ve znění pozdějších předpisů nZákon č. 360/1992 Sb., o výkonu povolání autorizovaných architektů a o výkonu povolání autorizovaných inženýrů a techniků činných ve výstavbě, ve znění pozdějších předpisů nZákon č. 220/1991 Sb., o České lékařské komoře, České stomatologické komoře a České lékárnické komoře, ve znění pozdějších předpisů nZákon č. 381/1991 Sb., o Komoře veterinárních lékařů České republiky, ve znění pozdějších předpisů V oblasti společenstev jde zejména o : n nživnostenská společenstva n (spojení s hospodářskými komorami), n nzemědělská, potravinářská a lesnická společenstva n (spojení s agrárními komorami) n n nviz Zákon č. 301/1992 Sb., o Hospodářské komoře České republiky a o Agrární komoře České republiky, ve znění pozdějších předpisů n SHRNUTÍ, ZÁVĚR n n n Regiony soudržnosti (NUTS II) v České republice …a co nás čeká příště n n n n Organizace veřejné správy II. n n územní a místní veřejná správa