MU-IS/119! 77/2017/587831/FSpS FAKULTA SPORTOVNÍCH STUDIÍ Směrnice Fakulty sportovních studií č. 11/2017 Pokyny k vypracování závěrečných prací (bakalářských/magisterských/rigorózních) (ve znění účinném od 12. 10. 2017) Podle § 28 odst. 1 zákona č. 111/1998 Sb., o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů (zákon o vysokých školách), ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o vysokých školách") a v souladu s Organizačním řádem Fakulty sportovních studií, vydávám tuto směrnici: Článek 1 Předmět úpravy Předmětem této směrnice je stanovení pravidel pro vytváření závěrečných prací studenty Fakulty sportovních studií. Článek 2 Charakter závěrečné práce 1. Doporučený rozsah bakalářské práce je 40-60 normostran, doporučený počet citací 20 (min. 5 cizojazyčných). Bakalářská práce může být založena na orientačních výzkumech, výzkumných šetřeních nebo může jen uceleně zpracovat, utřídit a kriticky analyzovat přehled poznatků o závažném odborném problému. Může také obsahovat předvýzkum, resp. pilotní studii pro navazující diplomovou práci. Bakalářská práce může mít také metodický nebo projektový charakter, resp. charakter literární rešerše pro budoucí magisterskou práci. 2. Doporučený rozsah magisterské práce 60-90 normostran, doporučený počet citací 30 (min. 10 cizojazyčných). V magisterské práci autor prokazuje, že je způsobilý používat relevantní výzkumné metody, organizovat informace do smysluplných celků a prezentovat zjištěné výsledky stylem odpovídajícím vědeckým standardům. Na magisterskou práci jsou kladeny vyšší vědecké 1 nároky, měla by mít výzkumný nebo aplikační charakter. V magisterské práci lze použít výsledky a závěry bakalářské práce, shoda autorských textů nesmí přesáhnout 50 %. 3. Rigorózní práce se obvykle zabývá aplikovaným, profesním výzkumem, očekává se vyšší kvalitativní úroveň než u práce magisterské. Doporučený rozsah 80-100 normostran, doporučený počet citací 40 (minimálně 15 cizojazyčných). Pro strukturu rigorózní práce platí stejná pravidla jako pro magisterskou práci. V rigorózní práci lze použít výsledky a závěry magisterské práce, shoda autorských textů nesmí přesáhnout 50 %. Článek 3 Struktura závěrečné práce Závěrečná práce může mít z obsahového hlediska charakter (1) empiricky zaměřené práce založené na empirických výzkumech, (2) teoreticky zaměřené práce, která uceleně zpracovává, třídí a kriticky analyzuje shromážděné poznatky o odborném problému a má kompilační nebo deskriptivně-analytický charakter. Obecná struktura závěrečné práce může být modifikována s ohledem na charakter práce (viz příklady struktury empiricky, resp. teoreticky zaměřené práce). 1. NÁZEV PRÁCE má sdělit co nejvíce informací co nejmenším počtem slov, má být stručný, přesný a výstižný, má obsahovat hlavní pojmy charakterizující práci a postup řešení (může být doplněn o podtitul), má obsahovat funkční vztahy, indikující nezávislé a závislé proměnné, informuje o výzkumném problému a cílech. 2. Bibliografické identifikace (CZ, ANG) jsou na samostatných listech zařazeny na začátku práce za povinnými vstupními stránkami před OBSAHEM (viz příloha 5, příloha 6). Důležitou součástí bibliografické identifikace jsou anotace a klíčová slova (viz dále). 3. ANOTACE je stručný výtah obsahu závěrečné práce, slouží pro rychlou orientaci v dané práci. Doporučený rozsah 200-300 znaků. Anotace je součástí bibliografické identifikace a je řazena na samostatném listu na začátku práce za povinnými vstupními stránkami (před OBSAHEM). Obvyklá struktura anotace: Úvod do problematiky (Introduction). Metodika (Methods). Výsledky (Results). Závěry (Conclusions). 4. KLÍČOVÁ SLOVA mají vyjadřovat obsah práce, řadí se abecedně. Doporučeno max. 30 znaků. Klíčová slova jsou součástí bibliografické identifikace. Klíčová slova nemají být shodná s názvem práce. 5. OBSAH je strukturován v souladu s členěním textu samotné práce. Veškeré názvy kapitol a podkapitol musejí být shodné, jejich názvy by neměly přesahovat jeden řádek. Je vhodné využít automatické generování. V obsahu jsou uvedeny PŘÍLOHY se seznamem příloh, pokud je to žádoucí. 2 6. SEZNAM POUŽITÝCH SYMBOLŮ A ZKRATEK Jedná se o nepovinnou část, obecně známé zkratky (např. fyzikální jednotky, základní statistické charakteristiky atd.) není nutné vysvětlovat, uvedeny a objasněny by měly být zvláštní symboly a zkratky. 7. ÚVOD obsahuje základní informace o tom, co práce řeší a proč. Objasňuje zvolené téma a stručně je zasazuje do souvislostí. Uvádí motivaci autora k volbě problematiky, její aktuálnost, stručnou formulaci řešených problémů. Vychází z obecného (i historického) základu řešené problematiky, může zmiňovat dosavadní vědecko-výzkumné poznatky jako východiska pro výzkum. Formuluje celkový cíl práce, neobsahuje výsledky, v úvodu se necitují autoři. Doporučený rozsah cca 1-1,5 normostrany. 8. SYNTÉZA POZNATKŮ (možno použít i názvy Přehled literatury, Teoretická východiska). Jedná se o významnou část závěrečné práce, autor zde prokazuje schopnost vyhledání literatury z různých zdrojů (knihovna, katalogy, databáze, internet, atd.) pomocí klíčových slov. Kapitola obsahuje přehled relevantní a aktuální literatury k řešené problematice (citace dle normy ČSN ISO 690) a kritické zhodnocení poznatků ve vztahu ke zkoumané problematice práce. Na závěr kapitoly by měl být v krátkém odstavci formulován výzkumný problém vycházející ze syntézy poznatků. Doporučený rozsah cca 15-30 normostran. 9. CÍLE VÝZKUMU, VÝZKUMNÉ OTÁZKY, HYPOTÉZY. V této kapitole jsou přesně, stručně, konkrétně a srozumitelně formulovány cíle výzkumu vycházející z formulace výzkumného problému v závěru kapitoly 2. Je formulován explicitní GasnÝ) záměr, jak shromáždit data, aby bylo možno zodpovědět výzkumný problém. Obvykle formulujeme více cílů. Postupné kroky je možno popsat pomocí dílčích cílů, resp. úkolů. V této kapitole je nezbytné formulovat výzkumné otázky (VO) a/nebo hypotézy (H). VO i H se týkají určitých vlastností nebo charakteristik jedinců nebo určitých objektů, vycházejí z poznatků získaných při literární rešerši. H je alternativou VO, je-li formulována VO, není vždy nutné (aleje možné) formulovat H. Je ovšem možné formulovat VO pro řešení jednoho cíle a H pro řešení jiného cíle. H formuluje předpoklad vztahu mezi výzkumnými proměnnými, který se výzkumem zamítá, nebo jej nelze zamítnout. Při formulaci H je nutno respektovat tzv. kritéria dobrých hypotéz, s ohledem na jejich charakter (rozdílové, vztahové, změnové) je testovat pomocí adekvátních metod. Doporučený rozsah cca 1-2 normostrany. 3 10. METODIKA je velmi důležitá část práce, má charakterizovat typ výzkumu z důvodu použití adekvátního postupu (kvantitativní, kvalitativní, smíšený), výzkumný soubor a design výzkumu (plán, postup, organizace, výzkumné metody). Kapitola Metodika se obvykle člení na následující podkapitoly: - popis výzkumného souboru/objektu (rozsah, způsob výběru, věk, další charakteristiky), - použité výzkumné metody a přístroje/nástroje, - sběr výzkumných dat (časový rozvrh, způsob a podmínky sběru dat), - analýza dat (charakteristika proměnných, metody statistického zpracování dat). Kapitola by měla případně obsahovat zmínku o existenci informovaného souhlasu účastníků výzkumu a o souladu se základními etickými pravidly (viz příloha 10 Etická pravidla závěrečných prací na FSpS MU). Metodickou část mají obsahovat také teoreticky zaměřené práce (např. typu rešerše, teoretické analýzy a přehledy). Doporučený rozsah cca 3-6 normostran. 11. VÝSLEDKY jsou stručně, přehledně a přesvědčivě prezentovány pomocí textu, tabulek, resp. obrázků a grafů. Prezentované výsledky by měly být stručně komentovány (zejména ze statistického hlediska), interpretovány a při eventuálním spojení této kapitoly s Diskusí také srovnávány se současným stavem poznání. V části výsledky by neměly být citace jiných autorů, ty patří do diskuse. Doporučený rozsah cca 10-20 normostran. 12. DISKUSE (důsledky, doporučení pro praxi). Zde jsou výsledky komparovány se současným stavem řešené problematiky, jak je uveden v teoretické části práce. Jsou diskutovány výsledky studií jiných autorů. Je nutno formulovat informace, zda stanovené hypotézy práce byly zamítnuty, resp. je nelze zamítnout a proč. V případě použití výzkumných otázek jsou zde formulovány odpovědi. Doporučený rozsah cca 10-15 normostran. 13. ZÁVĚRY. V závěrech je nutno stručně a jasně shrnout dosažené výsledky, odpovědět na výzkumné otázky, resp. prezentovat výsledky testování hypotéz a z nich vyplývající závěry. Je možno z výsledků naznačit případné směřování dalšího výzkumu, doporučení a návrhy pro praxi, resp. pro teorii. Neuvádějí se citace jiných autorů. Doporučený rozsah cca 1 -2 normostrany. 4 14. LITERATURA (Neuvádí se číslo kapitoly, strany se číslují, ale nezapočítávají se do minimálního počtu stran. Možno použít i názvy Použitá literatura, Seznam literatury, Referenční seznam). Seznam literatury musí obsahovat veškerou použitou literaturu citovanou v textu, naopak neuvádí díla, která se v textu necitují. Seznam se řadí abecedně podle iniciály příjmení (prvního) autora díla, u více děl téhož autora chronologicky. Citace více tvůrců, které začínají stejným jménem, se řadí rovněž chronologicky. Internetové zdroje se uvádějí ve společném seznamu s tištěnými zdroji. Používají se bibliografické citace podle normy ČSN ISO 690 (01 0197) platné od 1. dubna 2011 a příklady uvedené v této směrnici. 15. PŘÍLOHY (Neuvádí se číslo kapitoly, strany se nečíslují.) Tato část obsahuje veškeré materiály (např. fotografie, grafy, tabulky, dotazníkové formuláře apod.) podstatné pro pochopení a doplnění textu (zdroj se uvádí formou bibliografické citace). Nejdříve se uvádí seznam příloh, pak samotné přílohy, každá příloha má tedy své číslo a název (např. Příloha 1: Dotazník XZY.) a v textu práce musí být na ni náležitě odkázáno. Strany příloh se nečíslují a nezapočítávají se do minimálního počtu normostran. První přílohu tvoří případný vzor informovaného souhlasu účastníků výzkumu (tzn. bez vyplněných údajů). Vyplněný informovaný souhlas s příslušnými podpisy (za každou vyšetřovanou osobu) zůstává uložen u vedoucího práce. Článek 4 Formální náležitosti závěrečné práce 1. Práce musí být vytištěna na bílém papíře formátu A4 (210 x 297 mm), vždy pouze jednostranný tisk. Závěrečnou práci je možno psát v 1. osobě jednotného čísla, v 1. osobě množného čísla nebo v trpném rodě. Celá práce musí být psána jednotně, ve stejné osobě/rodě/čase. 2. Jazyk práce Práce je psána v souladu se Studijním a zkušebním řádem Masarykovy univerzity Brno (ve znění účinném od 1. 9. 2017, články 22, 23, 37 a 38). 3. Způsob psaní textu Písmo: Times New Roman, velikost 12 bodů (ve vysvětlivkách a poznámkách pod čarou 10 bodů), s výjimkou kapitol a podkapitol (viz dále) Řádkování: 1,5 (v poznámkách pod čarou 1,0) Zarovnání textu: do bloku (oboustranné zarovnání) Okraje: vlevo 3,5 cm, vpravo 2,5 cm, nahoře 2,5 cm, dole 2,5 cm 5 4. Členění textu Používáme maximálně čtyř úrovní číslovaných kapitol (desetinné číselné třídění), jednotlivé úrovně se odlišují velikostí písma. Na konci číselného výrazu (tj. po poslední číslici) se tečka nedělá (např. 1.1,3), mezi číslem a začátkem názvu kapitoly je jedna mezera. Tečka se nedělá ani za názvy kapitol. Číslování kapitol začíná Úvodem a končí Závěry. Seznam použité literatury (LITERATURA, resp. Referenční seznam) a PŘÍLOHY se nečíslují. Každá hlavní kapitola začíná na nové stránce. Podkapitoly se od předchozího textu oddělují mezerou. Text v jednotlivých kapitolách se píše normálním písmem o velikosti 12 bodů. Názvy hlavních kapitol - velké, tučné písmo o velikosti 14 bodů. Názvy kapitol druhého řádu - tučné písmo o velikosti 13 bodů. Názvy kapitol třetího řádu - tučné písmo o velikosti 12 bodů. Názvy kapitol čtvrtého řádu - netučné písmo o velikosti 12 bodů. 5. Číslování stran Číslují se všechny platné strany počínaje první fyzickou stranou práce, přičemž na některých stranách se číslo strany nezobrazuje (např. prázdné strany, titulní strana, poděkování, prohlášení, strany se zvláštní grafickou úpravou; první číslovanou stranou je tedy většinou ta, kde se nachází Obsah). Pro číslování se používají arabské číslice, které jsou umístěny na straně dole zpravidla uprostřed. 6. Tabulky Každá tabulka musí mít své číslo a stručný a výstižný název (např. Tabulka 1: Základní statistické charakteristiky souboru tenistů 11-12 let). Název se umísťuje nad tabulku a nedělá se za ním tečka. Případné vysvětlivky jsou umístěny pod tabulkou (velikost písma 10). Hlavička (název sloupců) v tabulce se píše s velkým počátečním písmenem. Písmo použité v tabulce má být stejného typu jako základní text, může být zmenšeno o jeden až dva body. Doporučuje se zarovnání textu takto: v levém sloupci tabulky obvykle vlevo, v ostatních sloupcích doprostřed. Pokud jsou v ostatních sloupcích čísla, zarovnávají se stejnými desetinnými řády pod sebe, obsahují-li tyto sloupce nesouměřitelné číselné údaje (např. v různých jednotkách), desetinné řády se zarovnávat nemusejí. Čára kolem celé tabulky a vodorovná linka pod hlavičkou mohou být tlustší než ostatní čáry v tabulce. Je-li v práci více tabulek, číslují se průběžně. V textu na ně musí být náležitý odkaz (např. Přehled základních statistických charakteristik je uveden v tabulce 1). 7. Obrázky Každý obrázek (jako obrázek označujeme i graf, schéma, fotografii) musí mít své číslo a stručný a výstižný název, který se umísťuje pod obrázek (např. Obrázek 1: Struktura sportovního výkonu), nedělá se za ním tečka. Případné vysvětlivky se umísťují pod název obrázku s označením Vysvětlivky (velikost písma 10), Je-li v práci více obrázků, číslují se 6 průběžně. V textu musí být na ně náležitý odkaz (např. Struktura sportovního výkonu je znázorněna na obrázku 1). 8. Poznámky pod čarou Slouží k umístění doplňujících informací, které nepatří přímo do hlavního textu. Poznámky se číslují arabskými číslicemi v horním indexu průběžně v celé práci. Uvádějí se na té straně, kde se nachází text, k němuž se vztahují. Text poznámky pod čarou končí tečkou. Velikost písma 10 bodů, řádkování 1,0. Článek 5 Etická pravidla závěrečných prací na FSpS Závěrečné práce, jejichž součástí je výzkum lidí, musejí být projektovány a realizovány v souladu s platnými právními předpisy České republiky, s Etickým kodexem akademických a odborných pracovníků Masarykovy univerzity (2008), v duchu helsinské deklarace Etické principy lékařského výzkumu zahrnujícího lidské subjekty (2013) a Etickými standardy pro sportovní výzkum - aktualizace pro rok 2016 (Harriss a Atkinson, 2015). Etická pravidla závěrečných prací na FSpS MU jsou uvedena v příloze 10 této směrnice. Článek 6 Citační norma ČSN ISO 690 S platností od podzimního semestru 2017 se na FSpS MU zavádí používání citační normy ČSN ISO 690 pro všechny bakalářské, magisterské a rigorózní závěrečné práce. Norma ČSN ISO 690 (01 0197) je aktualizovaná citační norma platná od 1. 4. 2011 a je českou verzí mezinárodní normy ISO 690:2010. Touto normou se ruší a nahrazují ČSN ISO 690 (01 0197) z prosince 1996 a ČSN ISO 690-2 (01 0197) z ledna 2000. V rámci této normy jsou povoleny 3 různé způsoby odkazování na bibliografické citace v textu: číselná metoda, harvardský systém a metoda poznámek pod čarou. Z důvodu jednotného pojetí závěrečných prací na FSpS MU Brno zvolte variantu ČSN ISO 690 - autor, datum (tzv. harvardský systém, který ale nemá nic společného s tzv. Harvardským stylem). 7 Článek 7 Závěrečná ustanovení 1. Tato směrnice rusí Pokyny k vypracování závěrečné (bakalářské/diplomové/rigorózní) práce, účinné od března 2013. 2. Tato směrnice navazuje na Studijní a zkušební řád Masarykovy univerzity, zejména články 22, 23, 37 a 38. 2. Výkladem jednotlivých ustanovení této směrnice pověřuji proděkana pro studium FSpS. 3. Průběžnou aktualizací této směrnice a příloh pověřuji garanta předmětu Metodologie. 4. Kontrolu dodržování této směrnice vykonávají vedoucí kateder. 5. Toto opatření nabývá platnosti dnem zveřejnění. 6. Toto opatření nabývá účinnosti 12. 10. 2017. V Brně dne 12. října 2017 děkan FSpS MU PŘÍLOHY Příloha 1: Obecná struktura závěrečné práce Příloha 2: Citační norma ČSN ISO 690 Příloha 3: Vzor titulní strany desek, ve kterých je závěrečná práce svázána Příloha 4: Vzor první strany (titulní list) Příloha 5: Vzor prohlášení Příloha 6: Vzor poděkování (přesný text není předepsán) Příloha 7: Vzor bibliografické identifikace (česky) Příloha 8: Vzor bibliografické identifikace (anglicky) Příloha 9: Vzor obsahu Příloha 10: Etická pravidla závěrečných prací na FSpS MU 8 Příloha 1: Obecná struktura závěrečné práce Titulní strana desek (vzor viz Příloha 3) Titulní strana - první list (vzor viz Příloha 4) Prohlášení (vzor viz Příloha 5) Poděkování (vzor viz Příloha 6) Bibliografická identifikace (česky, vzor viz Příloha 7) Bibliographical identification (anglicky, vzor viz Příloha 8) OBSAH (vzor viz Příloha 9) (SEZNAM POUŽITÝCH SYMBOLŮ A ZKRATEK, fakultativně) 1 ÚVOD 2 SYNTÉZA POZNATKŮ 3 CÍLE, VÝZKUMNÉ OTÁZKY, HYPOTÉZY 4 METODIKA 5 VÝSLEDKY 6 DISKUSE 7 ZÁVĚRY LITERATURA PŘÍLOHY Příklady struktury empiricky, resp. teoreticky zaměřené práce: Struktura obsahu empiricky zaměřené práce 1 Úvod (cca 1-1,5 strany) 2 Syntéza poznatků (teoretická východiska práce, cca 15-30 stran) 3 Cíle, výzkumné otázky, hypotézy (cca 1 -2 strany) 4 Metodika (cca 3-6 stran) 5 Výsledky (cca 15-20 stran) 6 Diskuse (cca 3-6 stran) 7 Závěry (cca 1 -2 strany) Literatura Přílohy Struktura obsahu teoreticky zaměřené práce 1 Úvod (cca 1-1,5 strany) 2 Syntéza poznatků (současný stav bádání, cca 5-10 stran) 3 Cíle a úkoly (cca 1-2 strany) 4 Metodika (cca 2-3 strany) 5 Deskriptivně-analytická část práce (cca 30-50 stran) 6 Závěry (cca 2-4 strany) Literatura Přílohy Příloha 2: Citační norma ČSN ISO 690 S citační normou ČSN ISO 690 (01 0197) je možno se seznámit, resp. pracovat na těchto odkazech: 1. Bibliografické odkazy a citace dokumentů (http://www.citace.com/download/CSN-ISO-690.pdf 2. Generátor citací Citace pro (https://www.citacepro.com/) je možno použít po přihlášení přes univerzitní účet MUNI (UČO a sekundární heslo). Po přihlášení je nutno zvolit v levém sloupci citační styl (Zvolte citační styl). Zvolte variantu ČSN ISO 690 - autor, datum. 3. Orientační a zjednodušená verze ČSN ISO 690 je uvedena pod názvem „Metodika tvorby bibliografických citací" na webové adrese https://is.muni.cz/do/rcct/el/estud/prif/psl 1 /metodika/web/ebook_citace_2011 .html 4. Dalšími nejznámějšími citačními manažery jsou Zotero a EndNote. Pro Zotero Knihovna univerzitního kampusu MU zpracovala interaktivní tutoriál: https://kuk.muni.cz/animace/eiz/zotero/index.html). Vzhledem k tomu, že citace podle uvedených zdrojů vykazují drobné odlišnosti, je pro studenty FSpS MU závazné používat následující nejčastěji používané příklady. Je tedy nezbytné, aby student překontroloval výstupy z použitých citačních manažerů a případně je opravil podle příkladů uvedených v této směrnici. 2.1 Příklady citací a bibliografických citací 2.1.1 Citace v textu Přímá citace se uvádí v uvozovkách na začátku a na konci (tečka za závorkou). Přímé citace se používají nejčastěji u definic, u výroků, které jsou považovány za velmi významné nebo podstatné. V tom případě se doslova citovaná část textu dává do uvozovek, v odkazu na citaci je nutno uvést příjmení autora, rok vydání a číslo strany (viz příklady): „Nejen ovoce, ale také zelenina dodává organizmu důležité sacharidy" (Clark, 2009, s. 18). „Motorické schopnosti jsou chápány jako relativně upevněný, více či méně generalizovaný předpoklad pro určité činnosti, jednání a výkony" (Rothig a Prohl, 2003, s. 36). „Za třetí pilíř kondice jsou vedle síly a vytrvalosti považovány rychlostní schopnosti" (Hohmann, Lames a Letzelter, 2010, s. 228). „Motorická schopnost je charakterizována jako soubor vnitřních, relativně samostatných předpokladů splnit pohybový úkol" (Čelikovský a kol., 1990, s. 78). Jako jednání je přitom označována „připravenost a možnost přiměřeně jednat nebo reagovat ve známých a překvapivých situacích" (Rieder, in Rothig a GrôBing, 1990, s. 76). 10 Nepřímá citace (volné použití textu citovaného autora) znamená uvedení důležitých myšlenek relevantních autorů, jež jsou interpretovány a dál rozváděny (v odkazu uvádíme příjmení autora, rok vydání, bez uvedení stránky): Clark (2009) považuje za důležitý zdroj sacharidů, např. rýži. Je obecně známo, že mezi nejobtížnější úkoly v rozvoji rychlostních schopností patří ovlivňování rychlosti formou zvolení cviků a odporu (Malý a Dovalil, 2017). Podle autorů Hohmann, Lames a Letzelter (2010) jsou síla, vytrvalost a rychlost řazeny mezi kondiční schopnosti. Dále jsme v textu použili podklady autorů Hendl a kol. (2014), kteří se zabývali problematikou využití statistických metod ve sportu. Sekundární citace znamená, že přebíráte citaci z jiného zdroje. Nedoporučuje se to, mělo by sejí používat pouze v případě, pokud primární citace není dostupná. V seznamu použité literatury citujeme pouze zdroj. Sekundárních citací by v práci mělo být minimum. Podle Clarka (in Peterson, 2009) je důležitým zdrojem sacharidů také ovoce. Rolí tělesné výchovy v prevenci proti násilí se zabývali i Mandigo, Corlett a Vasquez (in Kevin a Chiaki, 2014), kteří zjistili, že... 2.1.2 Bibliografické citace Bibliografická citace je souhrn údajů o citovaných publikacích, resp. jejich částech, a jejich soupis je uložen v kapitole Literatura. Seznam bibliografických citací má být uspořádán abecedně, bibliografická citace dokumentu jednoho tvůrce předchází bibliografickým citacím děl více tvůrců se stejným prvním autorem. Více bibliografických citací děl jednoho tvůrce se řadí od nejstaršího dokumentu. Bibliografické citace děl více tvůrců, která mají stejného prvního autora, se řadí chronologicky. Uvádíme příklady citací nejběžnějších druhů děl podle platné normy. 2.1.2.1 Kniha a kapitola v knize (tištěná a elektronická verze, 1 autor, 2, 3 autoři) Kniha (monografie) CLARK, Nancy. Sportovní výživa. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2783-7. MALÝ, Tomáš a Josef DOVALIL. Doplňkový odpor v tréninku rychlostních schopností. Praha: Mladá fronta, 2016. Edice Českého olympijského výboru. ISBN 978-80-204-4274-1. HOHMANN, Andreas, Martin LAMES a Manfred LETZELTER. Úvod do sportovního tréninku. Prostějov: Sport a věda, 2010. ISBN 978-80-254-9254-3. HENDL, Jan a kol. Statistika v aplikacích. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0700-9. 11 Kapitola v knize ZHÁNĚL, J. Statistické metody v kinantropologii a antropomotorice. In: HENDL, Jan, ed. Statistika v aplikacích. Praha: Portál, 2014, s. 345-360. ISBN 978-80-262-0700-9. GREENFEAF, Christy a Petrie A. TRENT. Studying the Athletic Body. In: ROPER, Emily A., ed. Gender relations in sport. Rotterdam: Sense Publishers, 2013, s. 119-140. ISBN 978-94-6209-453-6. MANDIGO, James, John CORLETT a Ruben VASQUEZ. The role of physical education in the prevention of youth violence: a lifeskills-based approach in El Salvador. In: KEVIN, Young a Okada, CHIAKI, eds. Sport, social development and peace. Bingley: Emerald, 2014, s. 103-126. ISBN 78-1-78350-885-3. Elektronická verze MEMMERT, Daniel. Teaching tactical creativity in sport: research and practice [online]. Abingdon, Oxon: Routledge, 2015 [cit. 2017-07-10]. ISBN 978-041-5745-901. Dostupné z: http://eds.b.ebscohost.com/eds/ebookviewer/ebooL/bmxlYmtfXzk30DM10F9fQU41?sid=7b 6b006f-5f68-4d61-bae8-62al5552435b@.sessionmtirl02&vid=17&hid=http:// ed s. b .ebscoho st .com/&fo rmat=EK/ PETERSEN, Anne C, Joshua JOSEPH a Monica, N. FEIT. New Directions in Child Abuse and Neglect Research [online]. Washington. District of Columbia: National Academies Press, 2014 [cit. 2017-07-10]. ISBN 978-030-9285-124. Dostupné z: http://eds.b.ebscohost.com/eds/ ebookviewer/ebook/ZTAwMHh3dl9fODY3ODg4X19BTg2?sid-7b6b006f-5f68-4d61-bae8-62al5552435b@sessionmgrl02&vid=39&format=EB&rid=48 BROWN, Lee E. Muscle strength. In: BROWN, Lee E. a National Strength & Conditioning Association (U. S.). Strength Training [online]. 2nd ed. Human Kinetics, 2016, 35-56 [cit. 2017-07-10], ISSN 978-149-2522-089. Dostupné v kolekci e-knih na platformě EBSCOhost: search.ebscohost.com SMOLL, Frank. Athletic Stress: Teaching Coping Skills to Young Athletes. In: SMITH, Roland Edward, Frank, SMOLL a Lucas, SMOLL. Sport psychology for youth coaches: developing champions in sports and life [online]. 2nd ed. Lanham: Rowman, 2012 [cit. 2017-07-10]. ISBN 978-1-4422-1715-7. Dostupné z: http://eds.b.ebscohost.com/eds/ebookviewer/ebook/bmxlYmtfXzUwNjI2MF9fQU41?sid=7b6 b006f-5f68-4d61 -bae8-62al 5552435b@sessionmgr 102&vid=47& 12 2.1.2.2 Příspěvek ve sborníku (tištěná a elektronická verze, 1 autor, 2, 3 autoři) MANDAL Eugenia. Sport aktivity and body image of men and women. In: FLEMR, L., J. NĚMEC a K. KUDLÁČKOVÁ, eds. Physical activity in science & practice: Conference Proceedings in Celebration of the 60th Anniversary of the Establishment of the Faculty of Physical Education and Sport, Charles University in Prague. Prague: Karolinum, 2014, s. 71-82. ISBN 978-80246-2620-8. VISNAPUU Milvi a Katrin KARU AUK. Relationships of playing performance characteristics with antropometrical parameters and motor abilities. In: FLEMR, L., J. NĚMEC a K. KUDLÁČKOVÁ, eds. Physical activity in science & practice: Conference Proceedings in Celebration of the 60th Anniversary of the Establishment of the Faculty of Physical Education and Sport, Charles University in Prague. Prague: Karolinum, 2014, s. 41-50. ISBN 978-80-246-2620-8. SANO, K., T. HISANO, A. MAKINO, T. ODA, C. NICOL a P. V. KOMI. Musculoskeletal characteristics for elite distance runners and non-competitive Kenyans. In: FERRAUTI, A., P. PLATEN, E. GRIMMINGER-SEIDENSTICKER, a kol., eds. European College of Sport Science: Book of Abstracts of the 22nd Annual Congress of the European College of Sport Science - 5th - 8th July 2017, Metropolis Ruhr - Germany. MetropolisRuhr, 2017, s. 18-19. ISBN 978-3-9818414-0-4. Elektronická verze ŠIMONEK, Jaromír. Level of physical activity and inactivity of slovak adolescents. 6th international scientific conference on kinesiology [online]. Zagreb: Faculty of Kinesiology, University of Zagreb, 2011 [cit. 2017-08-07], ISBN: 978-953-317-013-8. Dostupné z: https://www.researchgate.net/profde/Hugo_Sarmento3/publication/256492932_Konferencija_ zbornik-2011 -web/links/00b7d52317b69e29fl O00000.pdf?origin=publication_list#page=347 SMAJLOVIČ Nusret a Slavenko LIKIČ. Levels and structure of speed and strength qualities of boys of different maximum running speed levels. 6th International scientific conference od kinesiology [online]. Zagreb: Faculty of Kinesiology, 2011 [cit. 2012-01-02]. ISBN: 978-953-317-013-8. Dostupné z: https://www.researchgate.net/publication/256492932 JK.onferencijazbornik-2011-web JUSSILA, Anne-Mari, Raija OKSANEN a Jari PARKKARI. TEKO - an intervention via internet to comprehensive schools to decrease sport injuries in Finland. Proceedings of the Multidisciplinary Academic Conference. Prague, 2016 [cit. 2017-08-12], ISBN 978-80-88085-14-0. Dostupné z: http://eds.b.ebscohost.com/eds/pdfviewer/pdfviewer?vid=56&sid=7b6b006f-5f68-4d61-bae8-62al5552435b%40 13 2.1.2.3 Článek v časopisu (tištěná a elektronická verze, 1 autor, 2, 3 autoři) HANCOCK, David J. Female relative age effects and the second-quartile phenomenon in young female ice hockey players. Psychology of Sport and Exercise. 2017, 32, s. 12-16 [2017-05-20]. DOI: 10.1016/j.psychsport.2017.05.002. ISSN 14690292. Dostupné také z: http://linkinghub.elsevier.com/retrieve/pii/S1469029216301571 FORD, Paul R. a Mark A. WILLIAMS. No Relative Age Effect in the Birth Dates of Award-Winning Athletes in Male Professional Team Sports. Research Quarterly for Exercise and Sport. 2011, 82(3), s. 570-573 [2017-05-20]. DOI: 10.1080/02701367.2011.10599790. ISSN 0270-1367. Dostupné také z: http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/02701367.2011.10599790 MARTIN, Hilary a kol. Multicohort analysis of the maternal age effect on recombination. Nature Communications. 2015, 6 [cit. 2017-08-07]. DOI: 10.1038/ncomms8846. ISSN 2041-1723. Dostupné také z: http://www.nature.eom/doifinder/l 0.103 8/ncomms8846 Elektronická verze GAZERANI, Parisa. Performance Enhancement by Brain Stimulation. Journal of Sports Science and Medicine [online]. 2017, 16 [2017-05-20]. ISSN 1303-2968. Dostupné z: http://www.j ssm.org/letterajssm-16-43 8.xml.xml KAPPENSTEIN Jennifer a Alexander FERRAUTI. Intervallsprinttraining verbessert die aerobe Ausdauer im Grundschulalter. Deutsche Zeitschrift für Sportmedizin [online] 2015, 66, s. 128-133 [cit. 2017-07-10]. ISBN 978-0-19-9600553. Dostupné z: https:// w \ v vv. resea rc h gat c. net/pu b 1 i c at i o n/2 7 7 913 3 2 3 Intervall spnnttraining_verbesserl_die_ aerob e_Ausdaue r_im_Grundschu 1 al ter. STÖGGL, Roland, Erich MÜLLER a Thomas STÖGGL. Do Maximal Roller Skiing Speed and Double Poling Performance Predict Youth Cross-Country Skiing Performance? Journal of Sports Science and Medicine [online]. 2017, 16, s. 383-390 [2017-05-20]. ISSN 1303-2968. Dostupné z: http://www.jssm.org/researchjssm-16-383.xml.xml 2.1.2.4 Webová stránka, článek na webu Masarykova univerzita [online], Brno: Masarykova universita, © 1996-2009 [2017-05-20]. Dostupné z: http://www.muni.cz ZVOLANEK, Jan. Grónské ledovce loni tály nejvíc za poslední tři desetiletí. In: Idnes.cz [online]. Praha: MAFRA, a.s., 2011 [2017-05-20], Dostupné z: http://zpravy.idnes.cz/gronske-ledovce-loni-taly-nejvic-za-posledni-tri-desetileti-pq9-/zahranicni.aspx?c=A 110122_085 810_zahranicni J an 14 2.1.2.5 Kvalifikační práce (bakalářská/diplomová/rigorózní) BOZDĚCH, Michal. Organizace a řízení tréninkového procesu u akrobatického rokenrolu. Brno, 2014. Diplomová práce. Masarykova univerzita v Brně, Fakulta sportovních studií, katedra kineziologie. Vedoucí diplomové práce Pavel Korvas. 2.1.2.6 Zákony ČESKO. Zákon č. 111 ze dne 22. dubna 1998 o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů. In: Sbírka zákonů České republiky. 1998, částka 39, s. 5388-5419. ISSN 1211-1244. 15 Příloha 3: Vzor titulní strany desek, ve kterých je závěrečná práce svázána Hřbet vazby obsahuje jméno autora a rok vydání MASARYKOVA UNIVERZITA Fakulta sportovních studií BAKALÁRSKA PRACE nebo MAGISTERSKÁ PRACE nebo RIGORÓZNI PRACE Brno 2017 (titul) jméno příjmení 16 Príloha 4: Vzor první strany (titulní list) MASARYKOVA UNIVERZITA Fakulta sportovních studií Katedra (podle vedoucího práce) Analýza rozvoje koordinačních schopností dětí mladšího školního věku Bakalářská/Magisterská/Rigorózní práce Vedoucí bakalářské (magisterské/ /rigorózní) práce: Prof. Dr. Jan Novák, Ph.D. Vypracoval: Bc. Jiří Nováček Obor Tělesná výchova a sport Brno 2017 17 Príloha 5: Vzor prohlášení Prohlašuji, že jsem bakalářskou (magisterskou/rigorózní) práci vypracoval/a samostatně pod vedením (uvést vedoucího práce, resp. konzultanta), uvedl/a jsem všechny použité literární a odborné zdroje a dodržoval/a zásady vědecké etiky. V Brně dne podpis 18 Příloha 6: Vzor poděkování (přesný text není předepsán) Děkuji (vedoucímu práce, konzultantovi, atd.), za pomoc a cenné rady, které mi poskytli při zpracování bakalářské (magisterské/rigorózní) práce. 19 Příloha 7: Vzor bibliografické identifikace (česky) Bibliografická identifikace Jméno a příjmení autora: Bc. Monika Dvořáčková Název bakalářské (magisterské/rigorózní) práce: Možnosti využití fuzzy teorie pro hodnocení ve sportu Pracoviště: katedra kineziologie Vedoucí bakalářské (magisterské/rigorózní) práce: prof. PhDr. Jan Novák, PhD. Rok odevzdání závěrečné práce: 2017 Anotace: (200-300 znaků) Klíčová slova: (max. 30 znaků) Príloha 8: Vzor bibliografické identifikace (anglicky) Bibliographical identification Autor's first name and surname: Be. Monika Dvořáčková Title of the master thesis: Department: Department of Kinesiology Supervisor: prof. PhDr. Jan Novák, Ph.D. The year of submission of the final thesis: 2017 Annotation: (200-300 letters) Key words: (max. 30 letters) Príloha 9: Vzor obsahu závěrečné práce OBSAH 1 ÚVOD 6 2 SYNTÉZA POZNATKŮ 8 2.1 Sportovní výkon 9 2.2 Faktory sportovního výkon 13 2.2.1 Kondiční faktory 16 2.3.2 Psychické faktory 25 3 CÍLE, VÝZKUMNÉ OTÁZKY, HYPOTÉZY 35 4 METODIKA 37 4.1 Popis výzkumného souboru/objektu 38 4.2 Výzkumné metody (přístroje/nástroje) 39 4.3 Sběr výzkumných dat 40 4.4 Analýza dat 41 5 VÝSLEDKY 43 5.1 Analýza ... muži 44 5.2 Analýza ... ženy 50 6 DISKUSE 56 7 ZÁVĚRY 65 LITERATURA 70 PŘÍLOHY 78 22 Příloha 10: Etická pravidla závěrečných prací na FSpS MU Základní etická pravidla 1. Závěrečné studentské práce, jejichž součástí je výzkum lidí, musejí být projektovány a realizovány v souladu s platnými právními předpisy České republiky, s Etickým kodexem akademických a odborných pracovníků Masarykovy univerzity (2008), v duchu helsinské deklarace Etické principy lékařského výzkumu zahrnujícího lidské subjekty (2013) a Etickými standardy pro sportovní výzkum - aktualizace pro rok 2016 (Harriss a Atkinson, 2015). 2. Studenti ve své výzkumné činnosti musí chránit práva a svobody všech účastníků výzkumu, proto: - minimalizují rizika poškození duševního a tělesného zdraví správnou volbou a prováděním diagnostických metod, - pravdivě informují zkoumané osoby o smyslu výzkumu, o způsobu jeho provádění, o případných zdravotních rizicích i o způsobu publikací výsledků, - respektují dobrovolnost zapojení zkoumaných osob do výzkumu, - chrání osobní údaje zkoumaných osob před zneužitím, - v případě výzkumu reakce lidí na fyzickou a duševní zátěž (např. cvičení), při měření a testování osob, nebo odběru a analýze jejich vzorků (krev, moč, pot, sliny, expirační kondenzát apod.) předkládají studenti zkoumaným osobám před výzkumem informace o plánovaném výzkumu a vyžadují písemné potvrzení jejich souhlasu se zapojením do výzkumu (v případě nezletilých dětí jejich zákonných zástupců, zpravidla rodičů) -prostřednictvím Informovaného souhlasu účastníků výzkumu (viz níže). 3. Všichni autoři závěrečných studentských prací musejí respektovat etická pravidla publikování vědeckých prací: - povinnost autora psát pravdivě, - uvádět autory, jejichž myšlenky, názory nebo výsledky práce ve své práci student použije. 4. Za dodržování výzkumné etiky závěrečné studentské práce je odpovědný především sám student, který je hlavním řešitelem výzkumu a autorem práce. Kontrolu dodržování etických pravidel provádí příslušný vedoucí práce, příp. školitel studenta. 23 Informovaný souhlas účastníků výzkumu Informovaný souhlas účastníků výzkumu je důležitý dokument přinášející účastníkům výzkumu důležité informace a současně dokládající souhlas těchto osob s jejich zapojením do výzkumné práce studenta. Podepsané Informované souhlasy student předá svému vedoucímu učiteli, který je archivuje na svém pracovišti. Vzor Informovaného souhlasu (nepodepsaný) vloží student do příloh své závěrečné práce. Text informovaného souhlasu musí být pro účastníky výzkumu (případně jejich zákonné zástupce) svým rozsahem a formulacemi přiměřený a srozumitelný. Text informovaného souhlasu vždy obsahuje: A. Informace pro účastníky výzkumu - Název a adresa fakulty: Fakulta sportovních studií Masarykovy univerzity, Kamenice 5, 62500 Brno. - Jméno a kontakt na studenta (UČO, studijní program a ročník, telefon), který je hlavním řešitelem výzkumné práce, který komunikuje se zkoumanými osobami, vysvětluje jim výzkum a odpovídá na jejich dotazy. - Jméno, název katedry, adresa a telefon učitele-vedoucíhopráce, příp. školitele, s nímž student svou práci realizuje, který ji odborně garantuje a kontroluje práci studenta. - Název studentské výzkumné práce - Smysl a cíl výzkumu - Podrobný popis způsobu zapojení zkoumaných osob do výzkumu - kdy, kde, co a jak budou provádět; jak budou měřeni nebo testováni; jaká budou provádět cvičení; jak dlouho to bude trvat; jaká k tomu bude příprava atd. - Bezpečnostní opatření - případná rizika poškození zdraví zkoumaných osob a způsob minimalizace těchto rizik. - Způsoby zpracování výsledků výzkumu, jejich publikace a zejména ochrany osobních údajů zkoumaných osob (anonymita, neidentifikovatelnost zkoumaných osob), bránících tyto údaje před zneužitím dalšími osobami, např.: S Vašimi osobními údaji bude nakládáno jako s přísné důvěrnými podle zásad pro ochranu osobních údajů, v souladu s platnými právními předpisy České republiky. K Vašim osobním údajům budou mít přístup pouze pověření vědečtí pracovníci účastnící se této studie. Jsou povinni zajišťovat a zachovávat důvěrnost Vašich osobních údajů. Budou Vás na Vaši žádost informovat, které údaje o Vás shromažďují a za jakým účelem. Máte právo nahlížet do záznamů vedených o své osobě. 24 - Dobrovolnost zapojení zkoumané osoby do výzkumu a možnost kdykoliv bez udání důvodu výzkum opustit, např.: Vaše účast ve výzkumu je dobrovolná, výzkum můžete kdykoliv bez uvedení důvodu opustil, aniž by tomu řešitelé výzkumu bránili. B, Prohlášení a souhlas účastníků s jejich zapojením do výzkumu, např.: - Prohlašuji, že jsem byl informován a pochopil jsem smysl tohoto výzkumu a způsob svého zapojení do něho {jak je psáno výše v bodu A). - Souhlasím se zapojením do tohoto výzkumu, zapojuji se dobrovolně, bez nátlaku. - Souhlasím s publikací výsledků výzkumu, které neumožní identifikaci mé osoby, resp. mého dítěte. - Svůj souhlas se zapojením do výzkumu potvrzuji svým podpisem. - Místo a datum souhlasu. - Citelné jméno a podpis účastníka výzkumu (u nezletilých a nesvéprávných osob jejich zákonného zástupce). 25