C0-HD-TOP.png C0-HD-BTM.png METODOLOGIE A STATISTIKA 1 Martin Sebera Fakulta sportovních studií, MU Brno, 2017 C0-HD-TOP.png CÍL PŘEDMĚTU • •Na konci tohoto kurzu bude student schopen: •definovat vědní obor Kinantropologie •vytvořit téma bakalářské práce •vytvořit strukturu práce •popsat metody získávání a zpracování dat •stanovit vědeckou otázku a hypotézy •interpretovat výsledky • C0-HD-TOP.png LITERATURA •DISMAN, Miroslav. Jak se vyrábí sociologická znalost: příručka pro uživatele. 3. vyd. Praha: Karolinum, 2000. ISBN 80-246-0139-7. •GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. Translated by Vladimír Jůva. Brno: Paido, 2000. 207 s. ISBN 8085931796. •HENDL, Jan. Přehled statistických metod zpracování dat :analýza a metaanalýza dat. Vyd. 1. Praha: Portál, 2004. 583 s. ISBN 8071788201. •PUNCH, Keith. Úspěšný návrh výzkumu. Vydání druhé. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0980-5. •PUNCH, Keith. Základy kvantitativního šetření. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-381-9. •ZHÁNĚL, Jiří, Vladimír HELLEBRANDT a Martin SEBERA. Metodologie výzkumné práce. Brno: Masarykova univerzita, 2014. 65 s. 1. ISBN 978-80-210-6875-9. C0-HD-TOP.png LITERATURA •Elektronické výukové materiály •SEBERA, Martin a Renata KLÁROVÁ. Metodologie bakalářské práce. Brno: Masarykova univerzita, 2014. s. nestránkováno, 24 s. ISBN 978-80-210-7379-1. •http://www.fsps.muni.cz/impact/metodologie-bakalarske-prace/ •SEBERA, Martin a Renata KLÁROVÁ. Metodologie magisterské práce. Brno: Masarykova univerzita, 2014. s. nestránkováno, 20 s. ISBN 978-80-210-7380-7. •http://www.fsps.muni.cz/impact/metodologie-magisterske-prace/ •SEBERA, Martin a Renata KLÁROVÁ. Výzkumné projekty. Brno: Masarykova univerzita, 2014. nestránkováno, 50 s. ISBN 978-80-210-7452-1. •http://www.fsps.muni.cz/impact/vyzkumne-projekty/ •SEBERA, Martin a Renata KLÁROVÁ. Statistika v kinantropologii. Brno: Masarykova univerzita, 2014. s. nestránkováno, 31 s. ISBN 978-80-210-7409-5. •http://www.fsps.muni.cz/impact/statistika-v-kinantropologii/ •SEBERA, Martin a Renata KLÁROVÁ. Aplikovaná matematická statistika. Brno: Masarykova univerzita, 2014. s. nestránkováno, 51 s. ISBN 978-80-210-7427-9. C0-HD-TOP.png ZÁKLADNÍ POJMY •VĚDA •Utříděný soubor poznatků v dané oblasti •Systematické a organizované získávání informací • •Cíle vědy jsou: •deskripce (popis) •explanace (vysvětlení) •predikace (předpověď) •pochopení událostí •řízení C0-HD-TOP.png ZÁKLADNÍ POJMY •VÝZKUM •Systematický proces řešení problémů •Systematický proces sběru a analýzy informací pro určitý účel •Problematizuje a syntetizuje dosavadní znalosti •Zahrnuje kritickou analýzu •Vede ke zvyšování znalostí • •Vědecký výzkum je systematické, kontrolované, empirické a kritické zkoumání hypotetických výroků o předpokládaných vztazích mezi přirozenými jevy (Kerlinger, 1972). C0-HD-TOP.png ZÁKLADNÍ POJMY •Metoda, metodologie a metodika •Metoda - nástroje ke zkoumání daného výzkumného předmětu; způsob a aplikace postupu k dosažení stanoveného výzkumného cíle •Metodologie - studium metod a vědeckých postupů; nauka o metodách •Metodika - postup (návod, „recept"), jak v praxi postupně realizovat výzkumné procedury vztahující se k realizaci • •Teorie •Základním cílem vědy je získání znalostí na základě faktů. •Teorie je množina propojených tvrzení, která vysvětluje určitá fakta. C0-HD-TOP.png ZÁKLADNÍ POJMY •Charakteristiky dobrého výzkumu •Zabývá se hledáním odpovědí na neřešené otázky •Zdůrazňuje rozvoj teorie, zobecnění •Zahrnuje sběr nových dat pro nové účely •Vyžaduje pečlivě navržený plán výzkumu, procedur pro sběr dat a jejich analýzu •Usiluje o objektivitu a logiku •Výsledky jsou úplně a přesně zaznamenány a dokumentovány C0-HD-TOP.png ZÁKLADNÍ POJMY •Kinantropologie (více definic) •kinésis (pohybovat se); anthrópos (člověk); logos (slovo) •Věda o pohybové aktivitě člověka a o jeho záměrném pohybovém a duševním zdokonalování. •Studium motorických znaků, projevů a struktur lidského pohybu a motoriky •Analýza pohybu a jeho souvislostí s jinými jevy •Společenskovědní a biomedicínské aspekty pohybu člověka •Způsoby a možnosti působení na rozvoj systémů lidské motoriky a pohybových projevů C0-HD-TOP.png VÝBĚR TÉMATU •Vypsaná témata v Isu Øis.muni.cz/auth/rozpis/?fakulta=1451 •Archív závěrečných prací Øna MU: is.muni.cz/auth/thesis/ - obhájené závěrečné práce, včetně posudků vedoucího práce a oponenta! Øna UK: http://www.cuni.cz/UK-4427.html 1.Téma by mělo odpovídat zájmům posluchače a navazovat na jeho dosavadní studium 2.Prameny pro zpracování práce musí být pro kandidáta fyzicky dostupné 3.Zpracovatelnost podkladů by měla odpovídat kulturní úrovni kandidáta 4.Metodologické předpoklady pro daný výzkum musí být na takové úrovni, aby odpovídaly zkušenosti a dosavadní průpravě kandidáta. •Eco (1977) C0-HD-TOP.png STRUKTURA A NÁVRH PROJEKTU •1. ÚVOD •2. SYNTÉZA POZNATKŮ •3. VÝZKUMNÝ PROBLÉM, CÍLE, VÝZKUMNÉ OTÁZKY, (HYPOTÉZY) •4. PLÁN VÝZKUMU •5. VÝSLEDKY •6. DISKUSE •7. ZÁVĚRY C0-HD-TOP.png STRUKTURA A NÁVRH PROJEKTU •1. ÚVOD • •2. SYNTÉZA POZNATKŮ •rešerše •historický přehled •stav zkoumané problematiky •teoretický úvod do problematiky • •3. VÝZKUMNÝ PROBLÉM, CÍLE, VÝZKUMNÉ OTÁZKY, HYPOTÉZY •zdůvodnění, význam a potřeba studie •cíl práce •výzkumné otázky (hypotézy) •vymezení studie C0-HD-TOP.png STRUKTURA A NÁVRH PROJEKTU •4. PLÁN VÝZKUMU •Strategie, výzkumná metodologie •Konceptuální rámec •Zkoumaný vzorek •Sběr dat •Měřící nástroje a procedury •Analýza dat •Zajištění kvality výzkumu C0-HD-TOP.png STRUKTURA A NÁVRH PROJEKTU •5. VÝSLEDKY •Výpočty – statistické charakteristiky a výsledky statistických postupů, tabulky, grafy •Argumentace pro odpovědi na výzkumné otázky, zamítnutí/nezamítnutí hypotéz • •6. DISKUSE •Diskuse výsledků vzhledem k vědecké literatuře •Důsledky pro praxi, teorii nebo další výzkum • •7. ZÁVĚRY •Doporučení pro další výzkum C0-HD-TOP.png LITERÁRNÍ REŠERŠE •Předchází tvorbě vědecké práce a je to mimo jiné návrh výzkumného projektu a výběr vhodné metodiky •Systematický a opakovatelný postup pro hledání a sloučení již vytvořených výsledků •Vyhledání literatury a informačních zdrojů •Knihovny, elektronické informační zdroje, jiné internetové zdroje Identifikování klíčových slov. •Volba citačního rejstříku: Web of Science, SCOPUS, Google Scholar. •Úprava vyhledávacího dotazu. •Výběr relevantních článků. •Studium vybraných článků. C0-HD-TOP.png LITERÁRNÍ REŠERŠE •Identifikujete mezery v literatuře •Vyhněte se bádání vybádaného •Nedělejte stejné chyby jako vaši předchůdci •Začněte tam, kde ostatní skončili •Zjistíte, které práce jsou klíčové pro váš obor •Můžete srovnat svůj projekt s ostatními •Naleznete postup, metody a výsledky vhodné pro váš projekt •Identifikujete protikladné názory • ØDiscovery.muni.cz (přístup vpn.muni.cz) ØGoogle Scholar (scholar.google.cz) C0-HD-TOP.png CITAČNÍ NORMA •Publikační a citační etika •tvorby citací: is.muni.cz/do/rect/el/estud/prif/ps11/metodika/web/ebook_citace_2011.html •citační záznam lze nalézt Øv discovery.muni.cz Øv knihovnickém systému aleph.muni.cz Ølze použít citační manažér Zotero integrovaný se všemi prohlížeči C0-HD-TOP.png CITAČNÍ NORMA ČSN ISO 690 •https://www.citace.com/CSN-ISO-690.pdf • •1. Základní pravidla pro vytváření bibliografických citací •2. Struktura bibliografické citace •3. Pravidla a prvky bibliografické citace •4. Metody citování a odkazování •5. Úprava abecedního seznamu biobliografických citací •6. Praktické příklady C0-HD-TOP.png CITAČNÍ NORMA ČSN ISO 690 •Harvardský systém (forma jméno-datum) • •Odkaz na bibliografickou citaci v textu •Například Holá (2006) tvrdí, že komunikaci lze charakterizovat jako proces sdílení určitých informací. Řečené však ještě neznamená slyšené (Šuleř, 2009b, s. 75) • •Bibliografické citace •HOLÁ, Jana, 2006. Interní komunikace ve firmě. Brno: Computer Press. ISBN 80-251-1250-0. •ŠULEŘ, Oldřich, 2009b. 100 klíčových manažerských technik: komunikování, vedení lidí, rozhodování a organizování. Brno: Computer Press. ISBN 978-80-251-2173-3. • C0-HD-TOP.png VARIANTY VÝZKUMU •Převzato z http://web.ftvs.cuni.cz/hendl/metodologie/typy_vyzkumu.htm •Neexistuje úplně jednotná terminologie pro označování metodologie •Seznam 20 typů identifikovaných metodologií spolu s jejich charakteristiko •V jedné výzkumné práci se mohou navíc uplatnit dvě nebo více metodologií najednou •Názvy metodologií se liší v různých vědních oborech •Uvedené varianty se skutečně používají v praxi vědeckého zkoumání C0-HD-TOP.png 1. TYP: METODOLOGICKÁ STUDIE •Tyto studie zkoumají nové přístupy (metody) a jejich potenciální přednosti proti současným přístupům (metodám). Obsah studie může tvořit měření, pozorování, organizování, zobrazování a komunikaci. takové studie často využívají vývojové nebo evaluační procedury. •Příklad: a)Metaanalýza klinických pokusů b)Longitudinální versus průřezové studie věkových kohort při zkoumání vývoje osobnosti. c)Návrh nové procedury měření. • C0-HD-TOP.png 2. TYP: PŘÍPADOVÁ STUDIE •Rozbor stavu, vývoje a interakcí s prostředím jednoho nebo více jedinců, skupin, komunit a institucí, operačních jednotek, ale i programů, které se pozorují, dokumentují a analyzují, aby se popsaly a vysvětlily jejich stavy a vztahy k interním a externím ovlivňujícím faktorům. •Příklady: a)Tréninkový deník vybraného sportovce b)Management sportovního klubu c)Obnovení a vývoj Sokola po roce 1989. C0-HD-TOP.png 3. TYP: KOMPARACE •Zkoumají se dvě nebo více existujících situací, aby se zjistily typy, stupeň a příčina jejich podobnosti a rozdílnosti. •Příklady: a)Kurikula, které se vyučují na vysokých školách kinantropologického typu v různých zemích. b)Komparace výuky tělesné výchovy na běžné základní škole a na alternativní základní škole c)Komparace úrovně výbušné síly d) • C0-HD-TOP.png 4. TYP: KORELAČNĚ-PREDIKTIVNÍ STUDIE •Studují se korelace mezi určitými fenomény (proměnnými) a provádí interpretace vztahů. Tyto studie zahrnují určení, kolik variace v závisle proměnné je vysvětleno variací jedné nebo více nezávislých ovlivňujících faktorů. Zjištěných vztahů se využívá pro provádění predikce. •Příklady: a)Vztah mezi velikostí rodiny a věkem jejich členů k rozsahu využívání zdravotnických služeb. b)Vztah mezi socio-demografickými parametry rodičů a způsobem a intenzitou pohybových aktivit jejich dětí. c)Vliv laterality dolních končetin na provedení základních skoků klasického tance d) • C0-HD-TOP.png 5. TYP: EXPERIMENT •Jedna nebo více nezávisle proměnných se cíleně manipulují a pozoruje se efekt na cílovou (závisle) proměnnou. Výsledky se vysvětlují pomocí nějaké teorie nebo se tato teorie testuje. Uplatňuje se randomizace do skupin (např. do skupin s intervencí a bez intervence). •Příklady: a)Redukce úzkosti pomocí pohybového programu. b)Efektivita terapeutických postupů. c)Zvýšení síly a vytrvalosti u seniorů na základě 3 měsíční intervence • C0-HD-TOP.png 6. TYP: EVALUACE •Předpokládá se, že se provádí nějaký program nebo projekt určitým způsobem a s určitými cíli. Výzkum je zaměřen na popis aktuálního průběhu a určení toho, zda se daných cílů dosahuje a které další efekty jsou přítomny. Existuje mnoho modelů evaluačního výzkumu (Hendl, 1999). •Příklady: a)Evaluace sebeobranných modelových situací pro osoby na vozíku b)Vliv protidrogového programu. c)Evaluace moderních přístupů a metod v angličtině d) • • C0-HD-TOP.png 7. TYP: VÝVOJOVÉ STUDIE •Zkoumání změn v čase jednoho nebo několika veličin nebo fenoménů. •Příklady: a)Vývojové trendy v tréninku síly b)Vývoj schopností se písemně vyjadřovat. c)Analýza vybraných faktorů ovlivňujících léčbu nemoci • C0-HD-TOP.png 8. TYP: ANALÝZA TRENDŮ •Zkoumají se fenomény, které se mění v čase, aby se identifikoval směr a velikost trendu, provádí se interpretace a predikce. •Příklady: a)Vývoj rekordních výsledků v dané disciplíně. b)Finanční analýza vybraného sportovního klubu c) c) • C0-HD-TOP.png 9. TYP: DOTAZOVÁNÍ NA POSTOJE •Zkoumá se, popisuje se a interpretuje chování, názory a intence specifické skupiny lidí. •Příklady: a)Stravovací preference hospitalizovaných jedinců podle rodu, věku a regionu. b)Politické a sociální názory učitelů tělesné výchovy. c)Vliv vybraných faktorů na návštěvnost nejvyšší fotbalové soutěže v České republice • C0-HD-TOP.png 10. TYP: STAV (STATUS) •Zkoumá se reprezentativní nebo specifikovaná skupina, aby se zjistily charakteristiky objektu pozorování. •Příklady: a)Prevence nadváhy a obezity u žáků na prvním stupni ZŠ z pohledu učitelů b)Zaměstnanost specifikované skupiny obyvatel. c)Vzdělání, povinnosti, aktivity a vnímání stavu trenérů mládežnických družstev. • C0-HD-TOP.png 11. TYP: EXPLORACE •Zkoumání relativně neznámé oblasti za účelem vyhledání nebo podrobnějšího popsání objektů nebo fenoménů obvykle s cílem jim lépe porozumět. •Příklady: a)Charakteristika jazykového projevu v definované komunitě sportovců. b)Smysl života u studentů FSpS c)Hejného metoda výuky matematiky a její sociální aspekt • C0-HD-TOP.png 12. TYP: HISTORICKÁ STUDIE •Jedinci, instituce, komunity a aktivity se zkoumají s cílem rekonstruovat přesně a nestranně minulost, pokusit se o interpretaci a vliv na současnost nebo testovat určitou hypotézu.. •Příklady: a)Vliv myšlenek Coubertina na vývoj olympijského hnutí. b)Původ a status sokolského hnutí. c)K problematice výuky biologie na ZŠ • C0-HD-TOP.png 13. TYP: MODELOVÁNÍ •Návrh systému, který představuje zobrazení přirozeného systému do systému umělého. Zahrnuje zkoumání adekvátnosti modelu a jeho využití pro zkoumání přirozeného systému. •Příklady: a)Biomechanické modely pro zkoumání pohybu lidského těla. b)Matematické modely pro zkoumání ekonomických systémů. c)Pokročilé metody síťové analýzy pro modelování tréninku d) • C0-HD-TOP.png 14. TYP: NÁVRH A DEMONSTRACE •Návrh, popis a zdůvodnění nových systémů v ekonomice, školství nebo ve zdravotnictví, návrh výchovných programů, instrukčních materiálů, způsobu monitorování nemocnosti, návrhy terapií, návrh obecného typu tréninkového plánu atd.. Tento typ je doprovázen minimálně formativní evaluací. •Příklady: a)Návrh kurikula pohybové výchovy pro děti od jednoho do tří let. b)Návrh tréninku s cílem zvýšit výbušnou sílu pro určitý typ sportu a sportovce. c)Analýza kondiční přípravy reprezentace ve atletice • C0-HD-TOP.png 15. TYP: META-ANALÝZA •Procedura pro kombinování výsledků výzkumu o měřených veličinách nejistého typu, pochopení jejich variace a určení možné průměrné velikosti efektu. Získá se zpracováním výsledků z příslušné literatury a testováním hypotéz. •Příklady: a)Vliv pohybových aktivit na zdraví. b)Hodnocení a zkoumání výsledků posuzování určité terapie různými týmy. c)Metody meta-analýzy v onkologickém výzkumu • C0-HD-TOP.png 16. TYP: REVIEW A SYNTÉZA •Kvalitativní přehled znalostí v dané oblasti a pokus o syntézu s určitým zaměřením. a)Analýza efektu vysoce intenzivního intervalového tréninku b)Vývoj znalostí o vlivu sportu na socializaci jedince. Vyznačení dobře a málo probádaných úseků a pokus o teoretickou syntézu. c)Dosavadní přístupy k léčbě dané nemoci. Doporučení pro praxi. Vyznačení slabých míst a doporučení směrů dalšího zkoumání. d)Hudba jako facilitátor relaxace u sportujících výkonnostního i vrcholového sportu e) • C0-HD-TOP.png 17. TYP: TEORETICKÉ STUDIE •Navrhuje se a rozvíjí teoretické, úsporné a výstižné vysvětlení určité třídy fenoménů. •Příklady: a)Možná objektivita v psychologii: Teoretická studie b)Postoje žáků středních škol k vegetariánům c)Teorie intelektuálního rozvoje. d)Teorie motorických programů. • C0-HD-TOP.png 18. TYP: ANALYTICKÁ PRÁCE •Shromažďují se určité množiny dat (dokumenty) nebo se provádějí studie s cílem rozpoznat a vysvětlit principy, které mohou řídit určitá jednání a akce. Speciální podtypy zahrnují mikro- a makro-analýzy a rozbor politických opatření. •Příklady: a)Zvládání extrémních typů lidského jednání na pohotovostních odděleních v nemocnicích. b)Analýza prožité zkušenosti neprofesionálních tanečníků s taneční volnočasovou aktivitou c)Zaměstnávání handicapovaných středoškoláků v ekonomicky slabé oblasti. • C0-HD-TOP.png 19. TYP: KVALITATIVNÍ STUDIE •Jedná se o obecný styl nebo formu výzkumu spíše než o specifickou metodologii. Ve skutečnosti kvalitativní výzkum využívá mnoho metodologií a přístupů, které mohou být využity výzkumy jiných typů. •Příklad: a)Zkoumání vývoje názorů fyzioterapeuta na spokojenost se svojí profesí a míry uplatnění získaných znalostí pomocí hloubkových rozhovorů malého počtu jedinců provedených rok po zakončení studia a opakovaných po určité době. b)Sebepojetí, vnímání a prožívání vlastního těla c)Využití expresivních terapií v procesu léčby drogových závislostí d) • C0-HD-TOP.png 20. TYP: KVASIEXPERIMENT •Srovnávají se skupiny, přičemž alokace nebyla provedena randomizací. Je možná pouze částečná kontrola porušení interní validity. Nalézá uplatnění v situacích, v kterých není možné provést pravý experiment z ekonomických nebo etických důvodů. •Příklady: a)Všechny příklady uvedené u 5. typu (Experiment). V těchto případech však nemůžeme realizovat některé předepsané procedury svázané s pravým experimentem. b)Posuzování rychlostních a vytrvalostních schopností izometrickou dynamometrií u 12-13-letých atletů •