PEDAGOGICKÉ (didaktické) PRINCIPY (ZÁSADY) PEDAGOGICKÉ PRINCIPY uzákladní požadavky usilující o efektivnost edukačního procesu umimořádný příspěvek J. A. Komenského (1592–1670) uaplikace do nejrůznějších edukačních oblastí (školní, mimoškolní, volnočasové, rodinné, sportovní, autoedukace, …) > PEDAGOGICKÉ PRINCIPY uprincip cílevědomosti ujasně stanovit cíle edukace cíle dostatečně zdůvodnit (motivovat) upřiměřeně je objasnit jedinci nebo skupině > PEDAGOGICKÉ PRINCIPY uprincip soustavnosti (systematičnosti) upožadavek, aby veškeré podněty byly uspořádány do zdůvodněného systému upůsobení i činnosti vychovávaného mají být co nejsoustavnější uprincip uvědomělosti = požadavek, aby vychovávaný kladeným nárokům plně porozuměl > PEDAGOGICKÉ PRINCIPY uprincip aktivnosti = požadavek: uopřít se o samostatnou činnost vychovávaného (o jeho podněty, nápady) uaktivizovat jeho poznávací, citové a volní procesy uopírat se o jeho zájem a stimulovat jej vhodnou motivací > PEDAGOGICKÉ PRINCIPY uprincip názornosti uvycházet ze smyslového nazírání skutečnosti i obrazů (statických i dynamických) = přímý názor (technologie – kamery, PC, 3D) uopírat se o dosavadní představy a zkušenosti = nepřímý názor usystematicky rozvíjet nazírací a představovací schopnosti (vnímání, pozorování a fantazii) > PEDAGOGICKÉ PRINCIPY uprincip trvalosti = požadavek, aby se jednou osvojené vědomosti a dovednosti staly „trvalým majetkem“ upomůže: uopakování a procvičování uvhodný výběr základních prvků upřiměřené tempo uzachovávání předchozích principů uemotivnost práce > PEDAGOGICKÉ PRINCIPY uprincip emocionálnosti = požadavek: uprobouzet v edukačním procesu adekvátní citové prožitky uopírat se o ně uudržovat trvale radostnou tvůrčí atmosféru (vtip, pochvala, ...) – „pozitivní náročnost“ > PEDAGOGICKÉ PRINCIPY uprincip přiměřenosti – požadavek: uaby obsah, formy a metody edukace byly v souladu s: u - věkovou vyspělostí u - se specifiky pohlaví u - s dosavadní úrovní uje nutná: u - pedagogická diagnostika u - individuální přístup u - přiměřená náročnost > Volnočasové principy ujejich aplikace je klíčová pro volnočasové aktivity (např. pro rekreační sport) ujejich aplikace je často vhodná pro další oblasti (např. závodní, soutěžní sport) > Volnočasové principy udosažitelnost: uprostorové a časové možnosti (např. dopravní dostupnost, vhodná doba aktivit, …) uoprávněný pocit vychovávaných, že je provází ochota, náklonnost, laskavost i úspěch > Volnočasové principy ucharakter výzvy v podobě: uinspirujícího a přitažlivého materiálního i sociálního prostředí unabídek zajímavých nejen aktivit > Volnočasové principy umožnost iniciativy nabízí: uúčastníkům rozvíjet vlastní aktivity upodle možností uspokojovat osobní potřeby uparticipovat na celkové koncepci urozvoj potřebných sociálních kompetencí >