Vybrané historické edukační modely Demokratický edukační model – J. A. Komenský Utilitaristický edukační model – J. Locke J. A. KOMENSKÝ (1592–1670) comenius > Životní mezníky n* 1592 okolí Uh. Brodu ndětství, studia, učitel n1620 – Bílá Hora npronásledování a skrývání n1628 – exil nLešno, Anglie, Švédsko, Uhry n1648 – konec 30leté války nHolandsko n+ 1670 comenius > Hlavní pedagogické spisy nDidaktika velká nInformatorium školy mateřské nVševýchova nBrána jazyků otevřená nSvět v obrazech nŠkola hrou n… comenius > Základní rysy edukace ndemokratismus – edukace pro všechny, rovnost šancí nhumanismus – škola = dílna lidskosti, úcta, integrace nrealismus – výchova pro život (pojetí MŠ, Orbis pictus) nencyklopedismus – vše podstatné, všeobecné vzdělání, hledání národního kurikula noptimismus – možnosti edukace a vychovávaných nškola zrození … škola smrti (6 + 6 + 6 + 6 + ………..…) n comenius > John Locke 1632–1704 ndomácí lékař a vychovatel n1693 spis Myšlenky o výchově nvýchodisko moderní edukace orientované na život nindividuální výchova nsoukromý vychovatel (přísnost → postupně přítel) nvýchova mladých gentlemanů Locke > John Locke 1632–1704 ntělesná výchova (+ otužování, hygiena, vhodná strava, …) nmravní výchova – sebeovládání nrozumová + jazyková výchova nutilitarismus nvýchodisko moderní edukace zaměřené na život (VB, USA) nvýznam sportu = úspěch v životě Locke > Komparace Komenský – Locke nKOMENSKÝ (1592–1670) LOCKE (1632–1704) nobsah edukace: encyklopedismus x utilitarismus nforma edukace: školní hromadná x individuální núčastníci edukace: všichni x gentleman JAKRembrandt Locke >