Pedagogický výzkum Empirická pedagogika lempirická pedagogika – od počátků 20. století – experimentální pedagogika (Meumann, Lay, Binet – IQ, Thorndike – vztah stimul – reakce) lsnahy o přesná měření edukačního procesu – vstupů a výstupů (testy) ltypický výzkum pedagogických otázek z pozice behaviorální psychologie – rozpracovala exaktní výzkumný aparát (výzkumné metody a techniky) > Empirická pedagogika lVYCHÁZÍ: lze snahy přenést do pedagogiky metodologii přírodních věd = exaktní výzkum lz kritiky normativní a duchovědné koncepce (nedostatečná racionalita) lz odmítnutí hodnotících soudů, edukačních požadavků (norem) a etických kritérií lZÁKLAD: lpoznání pedagogické technologie, informace o objektu zvaném „edukace“ lpodstata zkoumaného objektu se odhaluje na základě hypotéz a jejich ověřování ldosahované výsledky se stávají východiskem pedagogických prognóz > Empirická (moderní) pedagogika lrozvoj empirické vědy = fundovaná metodologie lmetodologie pedagogiky vychází z metodologie sociálních věd lrozvoj vlastní metodologie pedagogiky (Gavora, Chráska, Hendl, Švaříček, ...) > Metodologie pedagogiky lmetodologie pedagogiky = metody, techniky a prostředky výzkumu edukace ljev = bezprostřední výsledek smyslového vnímání lfakt = zobecněný jev, obecný poznatek lhypotéza = tvrzení o předpokládaném zjištění (tzn. musí být ověřitelná a vyvratitelná) lvalidita = měříme to, co chceme zkoumat? lreliabilita = kvalita, stabilita a spolehlivost měření > Výzkumný proces lVýzkum = systematický způsob řešení problémů rozšiřování vědomostí lidstva lTypy výzkumu: lzákladní – řešení klíčových problémů laplikovaný – řešení problémů praxe - výzkumné šetření - akční výzkum - „kapesní“ výzkum lkvantitativní – kvalitativní > Kvantitativní – kvalitativní přístup l kvantitativní kvalitativní lcíl testování hypotéz vytváření hypotéz llogika deduktivní induktivní lpočet případů vysoký malý lgeneralizace možná a měřitelná nemožná linformace o případu redukovaná bohatá lkontakt s respondenty zprostředkovaný těsný a dlouhý lvalidita nízká potenciálně vysoká lreliabilita vysoká nízká > Výzkumný proces l1. Vymezení výzkumného problému (co zkoumat, koho, kde, kdy, jak, za co, ...) l2. Informační příprava (monografie, časopisy, databáze, ...) l3. Formulace výzkumných otázek l4. Formulace hypotéz (ne vždy v kvalitativním přístupu) > Výzkumný proces l5. Zjišťování pedagogických faktů výzkumnými metodami a technikami: - pozorování - explorace – rozhovor, dotazník - experiment - analýza pedagogických dokumentů - výzkum životního příběhu - etnografie - ... > Výzkumný proces l6. Vyhodnocení výsledků kvantitativní – jevy, které lze měřit, počítat – statistické techniky kvalitativní – hluboká analýza, popis l7. Zpracování výsledků psaní zprávy o výzkumu (věda = vědecký text) >