APLIKACE PEDAGOGICKÝCH PRINCIPŮ (ZÁSAD) VE SPORTOVNÍ EDUKACI PEDAGOGICKÉ PRINCIPY uzákladní požadavky usilující o efektivnost edukačního procesu umimořádný příspěvek J. A. Komenského (1592-1670) uaplikace do nejrůznějších edukačních oblastí (školní, mimoškolní, volnočasové, rodinné, sportovní, autoedukace, …) > PEDAGOGICKÉ PRINCIPY uprincip cílevědomosti ujasně stanovit cíle sportovní edukace (tréninku) ucíle dostatečně zdůvodnit (motivovat) upřiměřeně je objasnit jedinci nebo skupině > PEDAGOGICKÉ PRINCIPY uprincip soustavnosti (systematičnosti) upožadavek, aby veškeré podněty byly uspořádány do zdůvodněného systému upůsobení i činnosti sportovce mají být co nejsoustavnější uprincip uvědomělosti = požadavek, aby sportovec kladeným nárokům plně porozuměl > PEDAGOGICKÉ PRINCIPY uprincip aktivnosti = požadavek: uopřít se o samostatnou činnost sportovce (o jeho podněty, nápady) uaktivizovat jeho poznávací, citové a volní procesy uopírat se o jeho zájem a stimulovat jej vhodnou motivací > PEDAGOGICKÉ PRINCIPY uprincip názornosti uvycházet ze smyslového nazírání skutečnosti i obrazů (statických i dynamických) = přímý názor (technologie – kamery, PC, 3D) uopírat se o dosavadní představy a zkušenosti sportovce = nepřímý názor usystematicky rozvíjet nazírací a představovací schopnosti (vnímání, pozorování a fantazii) > PEDAGOGICKÉ PRINCIPY uprincip trvalosti = požadavek, aby se jednou osvojené vědomosti a především motorické dovednosti staly „trvalým majetkem“ upomůže: uopakování a procvičování uvhodný výběr základních prvků upřiměřené tempo uzachovávání předchozích principů uemotivnost práce > PEDAGOGICKÉ PRINCIPY uprincip emocionálnosti = požadavek: uprobouzet ve sportovní činnosti adekvátní citové prožitky uopírat se o ně uudržovat trvale radostnou tvůrčí atmosféru (vtip, pochvala, ...) – „pozitivní náročnost“ > PEDAGOGICKÉ PRINCIPY uprincip přiměřenosti – požadavek: uaby obsah, formy a metody sportovní edukace byly v souladu s: u - věkovou vyspělostí u - se specifiky pohlaví u - s dosavadní úrovní uje nutná: u - pedagogická diagnostika u - individuální přístup u - přiměřená náročnost > Dvě cesty dlouhodobé koncepce sportovního tréninku uk dosažení sportovního výkonu vede: ua) raná specializace ub) trénink odpovídající vývoji > Dvě cesty koncepce tréninku 1. Strategie tréninku uRANÁ SPECIALIZACE uTRÉNINK ODPOVÍDAJÍCÍ VÝVOJI uDosáhnout vysoký výkon co nejdříve. uPlán tréninku si klade za cíl co nejrychleji dosáhnout úspěchu. uDosáhnout pouze výkonnost přiměřenou věku. uNejvyšší výkon = perspektivní cíl, dětství a mládí je přípravnou etapou k dosažení tohoto cíle. > Dvě cesty koncepce tréninku 2. Obsah tréninku uRANÁ SPECIALIZACE uTRÉNINK ODPOVÍDAJÍCÍ VÝVOJI uÚzké zaměření vede k jednostrannosti. uCenu má jen to, co směřuje rychle k cíli. uOdpovídající podíl všestrannosti. uProstor pro hru, zážitky, neformální setkávání ap. > Dvě cesty koncepce tréninku 3. Velikost zatížení uRANÁ SPECIALIZACE uTRÉNINK ODPOVÍDAJÍCÍ VÝVOJI uJít až na hranici únosnosti. uNeúměrné nároky na ještě nevyzrálé jedince. uZřetel na individuální vývoj. uPostupné a pozvolné stupňování nároků na sportovce. > Dvě cesty koncepce tréninku 4. Pedagogicko-psychologické rysy uRANÁ SPECIALIZACE uTRÉNINK ODPOVÍDAJÍCÍ VÝVOJI uTvrdost, cílevědomost. uPsychické momenty charakteristické pro práci dospělých: napětí, vážnost, racionalizace, tlak na výkon. uTrénink odpovídající mentalitě věku, omezování tlaku na výkon. uAktuální výkonnostní cíle nejsou zcela nejdůležitější. uRadost, hravost, uvolněnost, bohatství prožitků, ocenění. > Dvě cesty koncepce tréninku 5. Důsledky uRANÁ SPECIALIZACE uTRÉNINK ODPOVÍDAJÍCÍ VÝVOJI uÚnava fyzická i psychická. uBurn out – „vyhoření“. uPoškození, úrazy. uPozdější nižší výkonnost. uProblém celoživotního vztahu ke sportu. uMírně vyšší výkonnost. uŠance vyšší fyzické a především psychické pohody. uPředpoklad celoživotního pozitivního vztahu ke sportu. > Volnočasové principy ujejich aplikace je klíčová pro volnočasové sportovní aktivity (pro rekreační sport) ujejich aplikace je často vhodná pro výkonnostní sport (závodní, soutěžní sport) > Volnočasové principy udosažitelnost: uprostorové a časové možnosti (např. dopravní dostupnost, vhodná doba tréninku, …) uoprávněný pocit sportujících, že je provází ochota, náklonnost, laskavost i úspěch > Volnočasové principy ucharakter výzvy v podobě: uinspirujícího a přitažlivého materiálního i sociálního prostředí unabídek zajímavých nejen sportovních aktivit > Volnočasové principy umožnost iniciativy nabízí: uúčastníkům rozvíjet vlastní aktivity upodle možností uspokojovat osobní potřeby uparticipovat na celkové koncepci urozvoj potřebných sociálních kompetencí >