Pedagogika sportu Úvod Vladimír Jůva Fakulta sportovních studií MU juva@fsps.muni.cz Základní literatura nSvoboda, B. Pedagogika sportu. Praha : Karolinum, 2000. ISBN 80-246-0156-7. nJANSA, P. a kol. Sportovní příprava : vybrané kinantropologické obory k podpoře aktivního životního stylu. Rozš. 2. vyd. Praha : Q-art, 2009. ISBN 978-80-903280-9-9. (Především kapitola 1 a 2) nJANSA, P. a kol. Pedagogika sportu. Vydání druhé. Praha : Karolinum, 2018. ISBN 978-80-246-3986-4. nJŮVA, V. Vybraná témata z pedagogiky sportu. http://www.fsps.muni.cz/impact/uvod-do-pedagogiky-sportu nVybrané články v časopisech – Česká kinantropologie, Studia sportiva, Tělesná kultura, Tělesná výchova a sport mládeže, Telesná výchova a šport, … ? > Další informační zdroje nAktuální informace na webových stranách: nMinisterstvo školství – http://www.msmt.cz – proklik sport – od 1. 8. 2019 Národní sportovní agentura – ??? nČeský olympijský výbor – http://www.olympic.cz – proklik Česká trenérská akademie nSport a EU – http://ec.europa.eu/sport nTělesná výchova v UK – http://www.afpe.org.uk nPedagogika sportu německy mluvících zemí – http://www.sportpaedagogik-online.de nSport a rozvoj (celý svět) http://www.sportanddev.org nVzdělávání a excelence trenérů http://www.icce.ws nTrenérství UK – https://www.ukcoaching.org > Pedagogika sportu nPedagogika = věda o permanentní výchově – edukaci nPedagogika sportu = věda o sportovní edukaci nSport = formy tělesné činnosti, jež si kladou za cíl harmonický rozvoj jedince, zdraví a soutěžní výkon (Zákon 2001) nSport = školní + rekreační + soutěžní > Pojetí sportovní edukace n1. Edukace a socializace nvýchova – edukace = hodnotově pozitivně zaměřená (např. výchova sportem v souladu se Světovým anti-dopingovým kodexem, Evropskou chartou sportu, ...) Ý nsocializace – proces společenského začleňování = hodnotově indiferentní (např. socializace sportem – působí i negativní vlivy, např. doping, násilí, agrese, ...), patologická socializace = mimo žádoucí normy > Pojetí sportovní edukace n2. Hodnotové orientace sport. edukace na) antika – ATÉNY – kalokagathia (krása a dobro) = gymnastická + múzická výchova nb) Novověk – autentická a svobodná osobnost (Rousseau Þ Úmluva o právech dítěte – OSN 1989) nc) Současnost – zdravá (fyzicky, psychicky i sociálně) a autonomní osobnost > Pojetí sportovní edukace n3. Rozvoj jedince = dědičnost + prostředí + edukace n bezděčnost záměrnost nEdukace = nzáměrné působení na rozvoj jedince (pomoc jedinci) s cílem dosáhnout pozitivních změn v jeho vývoji n nEdukace = procesy řízeného učení n nSportovní edukace = edukace sportem, ve sportu a pro sport n n Sportovní trénink = procesy řízeného hl. motorického učení, ale současně pomoc jedinci na jeho cestě životem > Pojetí sportovní edukace nSportovní edukace může být: npřímá – intencionální (bezprostřední působení sportovního trenéra) nnepřímá – funkcionální (působení upraveným prostředím – např. sportovního klubu – materiálním a sociálním – jeden z úkolů trenéra = kultivovat prostředí) nheteroedukace (výchova druhým jedincem – např. trenérem) nautoedukace (sebevýchova) – trenér motivuje > Pojetí sportovní edukace nSportovní edukace by měla být: ndemokratická – rovnost šancí (např. problém muži x ženy, ekonomické zázemí, …) nhumanistická – úcta a respekt ke sportovci = trenérství orientované na sportovce npluralitní – obsah, pojetí, diskuse, ... nintegrující – pro znevýhodněné (integrace, inkluze x separace) npermanentní – po celý život > Pojetí sportovní edukace nSportovní edukace má rysy: nformálního vzdělávání – ve vzdělávacích institucích (např. trenérské licence) nneformálního vzdělávání – mimo formální vzdělávací systém (např. aktuální semináře pro trenéry) ninformálního vzdělávání – neorganizované (každodenní zkušenost) >