Vznik a vývoj pedagogiky sportu Počátky sportovní edukace npohybové aktivity (PA) – vždy součástí edukace = základní edukační prostředek (vztah k práci a boji) – první „trenéři“ nvznik sportu – sportovní edukace = tradiční oblast každé kultury – vyšší stadium rozvoje civilizace nantický svět – ve školách i mimo ně systematická gymnastická výchova, vojenská výchova – Sparta, olympijské hry nstředověk – rytířské hry + další „sporty“ n > Rozvoj sportovní edukace nnovodobá národní hnutí – tělovýchova a sport = profilové aktivity nnapř. sokolské hnutí (Tyrš, Fügner) – kulturně edukační – důraz na prvky filozofické, morální i estetické nnovodobý sport – tradiční prostředek napomáhající rozvoji zdraví, fyzické zdatnosti a obratnosti, sociálním kompetencím i morální a estetické kultivaci osobnosti > Rozvoj sportovní edukace nmoderní doba – řada problémů spjatých s profesionalizací a ekonomickou lukrativností ve sportu (doping, násilí, morální selhání některých sportovců i funkcionářů) nnarůstají problémy ve vztahu soutěžního sportu a edukace nklíčové je hnutí za fair play a za zachování základních hodnot sportu (sport = radost, potěšení, zdravá forma rekreace, …) > Počátky „sportovně-pedagogické teorie“ nPlaton (427–347 př. Kr.) - význam tělesných cvičení - vztah k branné výchově - rozvoj i dívek nAristoteles (384–322 př. Kr.) - význam tělesných cvičení - tělesná cvičení mají předcházet intelektuálnímu rozvoji n nstředověk – pokles významu TV (celková redukce péče o tělo) nrenesanční myšlení, např. François Rabelais (1494–1553) – v novém přístupu k životu doceňuje sport jako podstatný prostředek edukace aristoteles platon François Rabelais > Počátky „sportovně-pedagogické teorie“ nJan Amos Komenský (1592–1670) - TV = součást komplexní edukace - přínos k rozvoji školní TV - TV začlenil všech stupňů vzdělávací soustavy nJohn Locke (1632–1704) - TV má prioritní význam - TV + mravní + rozumová výchova = tři základní oblasti edukace - pojetí TV = podpora zdraví a rozvoj zdatnosti = předpoklad úspěšného života n comenius jlocke2 > Počátky „sportovně-pedagogické teorie“ nJean Jacques Rousseau (1712–1778) - význam TV v přirozeném prostředí, v souladu s individuálními potřebami, v radostné atmosféře a se svobodnou nabídkou pohybových aktivit - zrod novodobých TV koncepcí nJohann Christoph GuthsMuths (1759–1839) - klasik školní tělesné výchovy rousseau3 GutsMuths > Počátky „sportovně-pedagogické teorie“ nJohann Heinrich Pestalozzi (1746–1827) - švýcarský humanistický pedagog - položil základy metodice elementární výuky - přirozené pohyby = základ TV v primární škole - výchovné vyučování (cíle mravní výchovy) n npojetí sportovní edukace výrazně ovlivňovaly rozvíjející se tělovýchovné systémy, např. německý, švédský a anglický nzavádění školní TV v 19. století – nejprve živelně, později povinně (u nás 1869) Pestaloz > Miroslav TYRŠ (1832–1884) nnejvýraznější postava českého kulturního života druhé poloviny 19. století nprofesor dějin umění na univerzitě v Praze nteoretik a organizátor tělesné výchovy n1862 inicioval založení první české celonárodní masové tělovýchovné organizace Sokol nvytvořil tělovýchovnou soustavu a české tělovýchovné názvosloví nnadčasový význam = požadavek začlenění tělesné výchovy do celkového rozvoje člověka i celé společnosti tyrs > Rozvoj „sportovně-pedagogické teorie“ nimpulzy anglické koncepce sportu (19./20. st.): nrytířsky pěstovaný sport = příspěvek k míru a solidaritě nmoderně chápaný sport = prostředek olympijské výchovy nPierre de Coubertin (1863–1937) – navazuje současná olympijská pedagogika (Olympic Pedagogy) nolympijská výchova místo turnerské a gymnastické TV > Rozvoj „sportovně-pedagogické teorie“ npodněty reformní pedagogiky n(přelom 19. a 20. st,. 20. a 30. léta 20. st.): ndůraz na přirozenost dítěte a jeho svobodu nposílení výchov včetně TV a zdravotních aspektů nvýchodisko humanistické sportovní edukace naktuální i pro dnešek nnapř. školní farma Eduarda Štorcha na Libenském ostrově v Praze (20. léta 20. st.) npojetí sportovní edukace v totalitních systémech: ndůraz na ideologické cíle nnapř. pojetí TV ve fašistickém Německu n > Zneužití sportu v totalitních systémech Sport a fašistické Německo: nvýznam TV u organizace Hitlerjugend nOH Berlin 1936 nLeni Riefenstahlová – 1. dokument o OH – Olympia Soudobá pedagogika sportu nve světě rozvoj od 60. let 20. století nvznik pedagogiky sportu souvisí s rozvojem vědy o sportu (Sport Science, Sportwissenschaft) nkriticky reflektuje dřívější názory na tělesnou výchovu nreaguje na dynamický rozvoj soutěžního i rekreačního sportu po 2. světové válce nanalyzuje edukační význam sportu v současné společnosti nu nás především rozvoj didaktiky TV nrozvoj pedagogické kinantropologie (profesoři Dobrý, Rychtecký, Fröml, …) nrozvoj pedagogiky sportu (prof. Svoboda, doc. Jansa, …) >