Didaktika tělesné výchovy np4115 osnova vývoj tělesné výchovy 1600 - 1918 ´základy ve starověku ´Komenský – všestranný rozvoj ´tereziánské reformy – 1774 PŠD ´Felbiger – systém škol (triviální, hlavní, normální) ´TV jako povinná součást osnov – 1869 ´cvičení pořadová, prostná a nářaďová; 2 hodiny týdně ´vznik tělovýchovných hnutí (Orel, Sokol) vývoj tělesné výchovy 1918-1945 ´Tyršova národní soustava (1924) – doplnění kurikula ´postupné změny v klasifikaci - ne pouze výkon, ale i snaha ´orientace na individualitu žáka – přirozená cvičení ´první náznaky metodiky ve 40. letech 20. století ´ ´ ´ ´ ´ ´ „Ve zdravém těle, zdravý duch!“ ´ ´ ´ ´ ´ ´https://www.youtube.com/watch?v=_WObEPeMQDU vývoj tělesné výchovy 1948-1989 ´povinná tělesná výchova na všech typech škol – 1948 ´od 6. ročníku genderové dělení ´orientace znovu na výkon – sportovní zaměření ´formulace zdravotních, vzdělávacích a výchovných cílů ´v osnovách gymnastika, atletika, hry, plavání, lyžování, bruslení + teorie ´ vývoj tělesné výchovy 1948-1989 ´vznik pedagogických VŠ – příprava učitelů tělesné výchovy ´tělesná výchova ovlivněna sovětským systémem (zrušen Sokol) ´normativní osnovy – zvýšené požadavky (odznak zdatnosti) ´snaha o propojení školní tělesné výchovy se zájmovou – jednotné osnovy ´ignorace pohybově znevýhodněných jedinců ´tendence o změnu ze sportovního zaměření tělesné výchovy na prožitek a kladný vztah k pohybovým činnostem ´ ´ ´ ´ ´ ´ ´ ´ ´ ´ https://www.youtube.com/watch?v=dgu9cvChOlY ´ vývoj tělesné výchovy 1989-2007 ´společenské změny = změny školství (liberalizace kurikul, diverzifikace škol) ´PŠD zkrácena na 9 let, ZŠ prodloužena na 9 let (v 70. letech 10 a 8) ´2-3 hodiny tělesné výchovy týdně – optimalizace dle jednotlivých škol ´soustředěné vyučování ´respektování ontogenetického vývoje jedince (senzitivní období) ´2001 – Bílá kniha ´2007 – RVP (ŠVP) ´ didaktika tělesné výchovy tělesná výchova ´“cílevědomá výchovná a vzdělávací činnost působící na tělesný a pohybový vývoj člověka, upevňování jeho zdraví, zvyšování tělesné zdatnosti a pohybové výkonnosti, na utváření trvalého vztahu člověka k pohybové aktivitě“ ´základní, rekreační, zdravotní (specializovaná) didaktika tělesné výchovy didaktika ´„teorie vzdělávacího procesu ve vyučování“ ´pojem propracován J.A. Komenským ´obecná didaktika – společné znaky vzdělávacího procesu ´aplikovaná didaktika – konkrétní zaměření na daný předmět ´didaktika tělesné výchovy ve dvou smyslech ´ akademická vědní disciplína ´ studijní předmět didaktika tělesné výchovy didaktický proces ´základem dyadická interakce „učitel-žák“ ´základní prvky DP jsou činnosti žáka ´ činnosti učitele ´ podmínky ´ tendence a cíle (projekt výchovy a vzdělání) didaktika tělesné výchovy výzkum ´zkoumání účelově zaměřeného lidského pohybu – kinantropologie ´výzkum v didaktice tělesné výchovy součástí kinantropologie a pedagogiky ´jak? v jakém věku? jakými prostředky? co musí učitel umět? jak efektivně naučit žáka?..... ´metody výzkumu v didaktice tělesné výchovy empirické teoretické ´ ´ didaktika tělesné výchovy výzkum ´empirické metody – získávání, shromažďování (fixace, klasifikace, analýza, generalizace) dat ´pozorování, rozhovor, dotazování, testování ´ ´teoretické metody – poznávání, zpracování dat za účelem utváření teorií, hypotéz, modelů ´analýza a syntéza, indukce a dedukce, modelování, formalizace didaktika tělesné výchovy výzkum ´na základě hodnocení sledovaných jevů rozlišujeme výzkum ´kvalitativní ´popis a interpretace, komplexní obraz, přirozené podmínky, ´pozorování, rozhovor ´spíše ve společenských vědách, terénní, explorativní ´ 👇🏼KAZUISTIKA👆🏼 ´kvantitativní ´podpora či zamítnutí hypotézy, tvrzení ´teorie -> hypotézy -> sběr dat -> analýza dat -> výsledky ´experiment ´spíše v přírodních vědách, laboratorní, explanativní kurikulární dokumenty reforma…proč? ´složitě definovatelné – písemná interpretace NPV (Bílá kniha, 2001) ´program Základní škola 1996 -2014 ´současné pojetí tělesné výchovy – RVP a ŠVP (dvě úrovně) ´ ´aktivizace, motivující hodnocení, nalézání a zpracovávání informací, rozvíjení kompetencí, samostatnost při tvorbě ŠVP ´ ´www.nuv.cz/t/rvp ´ ´ kurikulární dokumenty RVP a ŠVP ´státní úroveň – RVP ´závazné pro tvorbu ŠVP ´vzdělávací oblasti – části vzdělávacího programu (3 etapy) ´vzdělávací obory – části vzdělávací oblasti, vymezují obsah učiva ´ ´školní úroveň – ŠVP ´rozpracovaní vzdělávacího obsahu ´realizace klíčových kompetencí ´široký vzdělanostní základ ´ kurikulární dokumenty oblast “Člověk a zdraví“ ´obor Výchova ke zdraví ´základní informace o zdraví člověka, hygieně a prevenci ´propojování složek zdraví ´ ´obor Tělesná výchova ´kladný (trvalý) vztah k pohybu a prožitek z něj ´pohyb jako součást zdravého životního stylu ´respektování pohybového nadání (ZTV pro II. a III. zdravotní skupiny) ´ kurikulární dokumenty kompetence (způsobilost) ´soubor vědomostí, schopností, dovedností a hodnot ´důležité pro rozvoj jedince ´ ´k učení ´k řešení problému ´komunikativní ´sociální a personální ´občanské ´pracovní/k podnikavosti edukační proces typy ´plní řadu funkcí ´funkce aktivovány prostřednictvím vzdělávání – a) formálního ´ b) neformálního ´ c) informálního ´ ´nutnost vzdělání s cílem získání všeobecných vědomostí a dovedností ´plnění životních rolí ´dodržování norem ´vzdělání má složku informativní a výchovnou ´ ´ ´ ´ ´ ´ ´ ´ edukační proces formy ´organizační formy výuky ´několikeré dělení - dle prostředí (třída, spec. prostory školy, přirozené prostředí) ´ - dle uspořádání žáků (frontální, skupinové, individuální) ´ - dle rozdělení rolí (řízené, otevřené) ´ - dle časové dimenze (VJ, exkurze, semináře, turnaje) edukační proces efekty ´pozitivní projevy ´rozvoj smyslových procesů, rozumových procesů, představivosti ´ vnímání…myšlení…paměť ´rozvoj intelektuálních dovedností, schopností samostatného učení ´ organizace…kontrola…seberegulace ´rozvoj mezilidských vztahů, adaptace ´ emoční inteligence…socializace ´rozvoj společenské aktivity ´ ´ edukační proces fáze plánování ´dovednost učitele ´informovanost, zkušenost, erudice -> efektivita, organizovanost, návaznost ´plán celoroční -> plán tematických celků -> plán VJ ´ ´celoroční plán - 1 předmět, 1třída, 1 školní rok ´ - potřeba učitele i kontrolních orgánů ´ - časové hledisko, logická návaznost ´ - vychází z RVP - ŠVP ´ - dotace 2 hodin týdně - ?? ročně ´ - složen z tematických celků edukační proces fáze plánování ´tematické celky - konkrétní obsah vyučování (i požadavky na hodnocení) ´ - požadavky na vědomosti, dovednosti ´ - požadavky na rozvoj pohybových schopností ´ - v souladu se schopností MU žáků ´ - navazují přípravy na VJ edukační proces fáze přípravy ´4 základní prvky (i plánování) - výběr výukových cílů ´ - výběr typu a charakteru činností, pořadí a časové rozvržení hodiny, výběr pomůcek ´ - příprava pomůcek a materiálů ´ - způsob sledování a hodnocení práce a výsledků žáků ´individuální záležitost ´součást nepřímé činnosti v rámci pracovní doby ´nejvhodnější písemná - proč? edukační proces fáze hodnocení ´součást výchovně-vzdělávacího procesu ´předmětem hodnocení především tělesný rozvoj, pohybová výkonnost, adaptace, vědomosti a vztah k TV ´význam informativní, motivační a diagnostický ´principy hodnocení - komplexnost, individualismus, respektování předpokladů, spravedlivost, výstižnost, objektivita, spravedlivost, pozitivita ´ ´ ´„Neúspěch nás učí, že porážka sedá přežít. Neuspět není ostuda. Ostuda je bát se vstát a zkusit to znovu“ (B. Barber) ´ ´ ´ edukační proces fáze hodnocení ´druhy hodnocení - několikeré hodnocení ´z hlediska cíle - prediktivní, formativní, sumativní ´z hlediska předmětu porovnání - normativní, kriteriální, individualizované ´ ´klasifikace - klasifikační stupně neboli „známky“ (Německo 6, Itálie 10, Francie 20, Lucembursko 60) ´ ´ KLASIFIKACE vs SLOVNÍ HODNOCENÍ ´V: stručnost, rychlost, efektivita V: důkladná charakteristika, klady a nedostatky ´N: možná neobjektivnost a nevypovídající hodnota N: časová náročnost, administrativa, obtížnost ´ nehodnotí jednotlivé prvky ´ ´ ´ edukant periodizace - pojmy ´Antropomotorika - součást Kinantropologie, předmětem pohyb/hybnost; zkoumání aspektů pohybových předpokladů a projevů člověka v souvislosti s jeho vývojem; výstupem znalosti pro hodnocení motoriky ´ontogeneze - vývoj jedince (početí -> smrt) ´ontogeneze motoriky - individuální vývoj pohybových projevů jedince v průběhu života; ovlivněna genetikou, prostředím a volním úsilím ´prepubescence ´pubescence ´adolescence edukant periodizace vývoje ´mladší školní věk (prepubescence), 6-11 let - zpomalení růstu do výšky, růst objemu těla; chlapci vyšší hodnoty síly; doporučení všestranného pohybového rozvoje; rozvoj vytrvalosti; vyučovací proces - názorné ukázky ´střední školní věk (pubescence), 10-15 let - růst do výšky intenzivnější než růst objemu (končetiny rostou rychleji než trup-diskoordinační projevy); prohlubování rozdílů v pohybových schopnostech; rozvoj rychlosti, explozivní, dynamické i statické síly; hormonální změny - prožívání a chování; vyučovací proces - slovní/abstraktní přístup ´starší školní věk (adolescence), 14-19 let - snížení tempa růstu výšky i hmotnosti; u chlapců nárůst svalové hmoty, u dívek stagnace výkonnosti; rozvoj koordinace; netrénování jednici dosahují maxima motorické výkonnosti; možnost určení somatotypu; vrchol motorického vývoje edukant somatotyp ´tělesný typ člověka ´vyjádření předpokladu k vykonávání určité pohybové činnosti ´určení pomocí HC vzorce (hmotnost, výška, obvod a šíře určitých částí těla, kožní řasy) ´tři základní typy dle Sheldona (1954) ´zóny A-E dle Chytráčkové (1989) ´ edukant pohybové schopnosti - struktura ´soubor vnitřních předpokladů k pohybové činnosti ´ovlivněny somatotypem, vlastnostmi osobnosti, motivací, prostředím…. ´metody rozvoje - oblast sportovního tréninku ´ ´ edukant pohybové schopnosti - diagnostika ´PS podmiňují osvojení pohybových dovedností ´hodnocení PS i PD prostřednictvím testování ´ ´a) silové schopnosti - stisk ruky, shyby, skoky daleké a dosažné, sed-lehy… ´b) rychlostní schopnosti - reakce na vjemy, tapping, člunkový běh… ´c) koordinační schopnosti - rovnováhové a reakční testy; Eurofit a Unifit test... ´d) vytrvalostní schopnosti - Cooper, měření TF a DF, W170… ´e) flexibilita - Iowa-Brace test… edukant výběr talentů a TV talentovaných ´diagnostika biologického věku ´spojení nadání/talent s růstovou akcelerací ´vhodné testování - NE srovnání s ostatními ´ ´“využití“ talentovaných žáků při výuce TV ´specializované pohybové hry - 1. stupeň ZŠ ´sportovní třídy - 2. stupeň ZŠ ´sportovní školy - převážně SŠ ´u všech typů zvýšená dotace hodin TV ´ ´ ´ edukant TV zdravotně oslabených ´žáci s poruchou zdraví, ta zabraňuje plnohodnotné účasti v TV - II. a III. ZS ´a) oslabení pohybově podpůrného systému ´b) oslabení srdečně cévního a dýchacího systému ´c) neuro-psychická a vnitřní oslabení ´ ´snaha o integraci, zároveň individuální přístup ´speciální cvičení dle oslabení, Zdravotní tělesná výchova (dle počtu omezených, nutná znalost vhodných aktivit i kontraindikace) ´cíle? ´ ´ edukátor profese ´ ´realizuje edukaci -> řada profesí ´pedagogický pracovník - učitel ´zodpovědnost za přípravu, řízení, organizaci a výsledky vzdělávacího procesu ´nároky stupňovány, podpora rodiny snižována ´vykonávání několika rolí … ´náročná profese (v očích veřejnosti podceňovaná - „prázdniny“ atd.) edukátor osobnostní a odborné předpoklady ´vrozené a získané ´hodnotová orientace - ovlivněno zaměřeností osobnosti ´pedagogické kompetence - odborná způsobilost k výkonu profese (soustava poznatků, vědomostí, dovedností a zkušeností) ´ a) didaktické předpoklady ´ b) řídící a organizační schopnosti ´ c) komunikativní schopnosti ´ d) akademické schopnosti ´vlastnosti osobnosti - temperament, charakter, svědomí, empatie, motivace ´ edukátor proces formování ´osobnostní zaměření -> ´první pedagogické zkušenosti -> ´motivace ke studiu učitelství -> ´potřeba sebevzdělávání -> ´vlastní pedagogická praxe -> projevy vlastností osobnosti -> formování osobnosti učitele edukátor typologie osobnosti učitele ´logotrop - kladení důrazu na předmět, teoretické vědomosti a poznání, neorientuje se na žáka, přísné požadavky a vyžadování maximálního množství informací ´paidotrop - snaha o pochopení žáka a o jeho výchovu, vzbuzení zájmu o učivo, více individuální přístup, respektování úrovně žáku, tendence k výběru “oblíbenců“ ´ ´autoritativní typ - neuznává názory žáků, příkazy a zákazy, “nepřítel“ ´demokratický (praktický) typ - komunikace, volba, autorita i „přítel“ ´liberální (sociální) typ - volnost žáků, nedominance, „přítel“ edukátor „ideální“ učitel ´ spravedlivý přátelský empatický erudovaný autoritativní důsledný ´ chápající přísný komunikativní koncentrovaný soustředěný ´ systematický organizující řídící analyzující charakterní věcný milý ´ usměvavý pozorný reagující přizpůsobivý vychovávající upřímný ´ přímý sebevědomý nearogantní taktní motivující povzbuzující ´ etický trpělivý profesionální hodnotící adaptující napomáhající ´ korigující výstižný taktický pozorný aktivní uvědomělý názorný ´ zásadový výrazný pořádný klidný cílevědomý přesvědčivý vytrvalý cíle tělesné výchovy ´“stimulovat a rozvíjet bio-psycho-sociálně účinný celoživotní pohybový režim; pohybové schopnosti, dovednosti a vědomosti; morálně-volní vlastnosti osobnosti a vztah k pohybové aktivitě; pohybově zdravotní prevenci…“ ´ ´vzdělávací - poznatky, postupy, metody, zásady životosprávy, pohybové dovednosti a návyky, rozvoj pohybových, senzomotorických a intelektových vlastností; základem KOMUNIKACE ´výchovné - stimul charakterových vlastností, estetiky a tvořivosti, ochrany ŽP; kladný postoj k pohybu, sportovní činnosti a tělesné zdatnosti; základem CHOVÁNÍ ´zdravotní - kompenzace hypokineze, regenerace duševních sil; základy hygienických návyků; základem AKTIVIZACE ´socializační - kooperace, poskytnutí dopomoci a záchrany, důvěra; sebepojetí, sebedůvěra, tolerance; základem OVLIVŇOVÁNÍ cíle tělesné výchovy ´ obsah tělesné výchovy učení ´reflektuje cíle tělesné výchovy ´učivo v TV rozděleno na činnosti 1) ovlivňující zdraví ´ 2) ovlivňující úroveň pohybových dovedností ´ 3) podporující pohybové učení ´pojem motorické učení - identifikace a uspořádání cílů (poznání motivace a pohybových předpokladů žáků)…výběr a uspořádání učiva…průběžné a souhrnné hodnocení ´ - všeobecná průpravná cvičení…speciální průpravná cvičení…cvičení v lehčích podmínkách…cvičení ve ztížených podmínkách…opakování - generalizace…diferenciace…automatizace… tvořivá koordinace ´ ´ obsah tělesné výchovy motorické učení ´ obsah tělesné výchovy motivace ´hybným “motorem“ činnosti je motiv ´vnitřní motivace - vlastní pohnutky ´vnější motivace - motivy přicházející od druhé strany ´pozitivní a negativní motivace ´činitelé motivace - novost, uspokojení, úspěch (míra a poměr), sociální faktory, návaznost, individuální přístup ´ ´uplatňování tzv. progresivního vyučování místo tradiční výuky ´uplatňování vhodných didaktických stylů, principů a zásad obsah tělesné výchovy didaktické styly ´projev činnosti a interakce učitel-žák ´otázka cíle vyučování a fáze nácviku ´aspekt kvality a kvantity materiálního vybavení ´ ´styl A příkazový B praktický ´ C reciproční D se sebehodnocením ´ E s nabídkou F s řízeným objevováním ´ G se samostatným objevováním ´ H s autonomním rozhodováním žáka o učivu/stylu ´v tělesné výchově především styly A-E ´ ´ ´ ´ ´ ´ obsah tělesné výchovy didaktické zásady ´v souladu s cíli a zákonitostmi vyučovacího procesu ´určují charakter a efektivitu 👆🏼 ´zásada uvědomělosti a aktivity - pochopení smyslu a podstaty, výsledek poznání a vědění ´zásada názornosti - vytváření představ a pojmů na základě vnímání, přímá a nepřímá ukázka, didaktická technika ´zásada soustavnosti - logické uspořádání, návaznost, známé -> neznámé, jednoduché -> složitější, konkrétní -> abstraktní ´zásada přiměřenosti - obsah a rozsah odpovídá stupni rozvoje a schopností, diferenciace vnější a vnitřní ´zásada trvalosti - opakování, efektivní zapamatování a vybavení si vědomostí a dovedností ´provázány s didaktickými styly a vyučovacími metodami a postupy obsah tělesné výchovy vyučovací metody ´uspořádání učiva, činnosti učitele a žáka ´v rámci edukačního procesu ´ ´motivační - viz motivace 👆🏼, souvislost s potřebami a incentivy (přístup individuální, typologický, topologický) ´expoziční - předání obsahu učiva žákovi (přímo, zprostředkovaně, heuristicky, samostatně), souvislost s didaktickými styly ´fixační - procvičení, upevnění a zdokonalení, souvislost s věkem a osobnostními vlastnostmi žáků a typem nacvičovaného ´diagnostické - hodnocení, kontrola; vstupní, průběžná a finální diagnostika obsah tělesné výchovy vyučovací postupy ´základní strategie ve vzdělávacím procesu ´ ´komplexní postup - jednoduché cviky (základní gymnastika, průpravná cvičení), aplikace u dětí předškolního a mladšího školního věku ´analyticko-syntetický postup - nácvik složitých pohybových struktur (sportovní gymnastika), opakování jednotlivých částí a následné propojování, aplikace u starších dětí ´synteticko-analytický postup - kombinace obou předchozích postupů (sportovní hry), aplikace u starších dětí organizace tělesné výchovy organizační formy výuky ´vnější uspořádání organizačních a didaktických podmínek vyučování ´ ´povinné - vyučovací jednotka, výchova v přírodě, výcvikové kurzy (pouze doporučovány), zdravotní tělesná výchova ´nepovinné - volitelný předmět „sporty a pohybové aktivity“ ´doplňkové - cvičení v jiných hodinách, pohybové přestávky ´zájmové - soutěže, kroužky, zájezdy, výlety organizace tělesné výchovy vyučovací jednotka obecně ´základní organizační forma povinných předmětů ´uspořádaný systém hlavních prvků výchovně-vzdělávacího procesu ´determinována obsahy a cíli ´samostatný celek se souvislostí s předchozími i následujícími jednotkami ´dle RVP 45 minut ´ ´dělení dle: hlavních složek v-v procesu (viz vyučovací metody), obsahu (gymnastika, úpoly, atletika…), tematické činnosti (monotematické, smíšené), pohlaví, intencionality (povinné, nepovinné) ´ organizace tělesné výchovy vyučovací jednotka TV a její struktura ´součást povinných předmětů základního i středního vzdělávání ´běžně 2x týdně 45min (doporučeno 3x45) ´komplexní působení ´ ´úvodní část - uvedení do VJ (odlišné od jiných předmětů), nástup, cíl(e) hodiny, rušná (zahřátí organismu, pohybové hry) a průpravná (strečink) část, 8-15 minut ´hlavní část - základ VJ, nácvik nových pohybových dovedností (praktická ukázka - zásady?) či opakování (procvičování, zdokonalování) již naučených, 22-30 minut ´závěrečná část - kompenzační cvičení, uklidnění organismu, hodnocení hodiny, 6-10 minut organizace tělesné výchovy bezpečnost ´nutnost znalosti zákonných bezpečnostních předpisů ze strany učitele ´zodpovědnost za bezpečnost žáků ´školní řád, provozní řády, organizační směrnice ´ ´poučení o bezpečnosti (na začátku šk. roku), upozornění na možná rizika, kontrola nářadí a náčiní, dopomoc, záchrana, respektování didaktických zásad… ´při úrazu -> poskytnutí první pomoci, zajištění lékařského ošetření, záznam do knihy úrazů, vyrozumění zákonného zástupce ´činitelé ovlivňující bezpečnost - učitel, žák, podmínky, kurikulum ´ ´ ´ ´ ´