Didaktika tělesné výchovy Mgr. Roman Grmela, Ph.D. Katedra podpory zdraví grmela@fsps.muni.cz Konzultační hodiny: Úterý: 8:30-9:30 MS Teams Písemný test (70% úspěšnost) Tělesná výchova •tělesný a pohybový vývoj • •upevňování zdraví • •zvyšování tělesné zdatnosti • •pohybové výkonnosti • •tělovýchovného vzdělávání • •trvalý kladný vztah k pohybové aktivitě • Základní struktura TV • • •Základní TV • •Rekreační TV • •Zdravotní TV Základní TV • • •tělesný rozvoj • •tělovýchovné vzdělání • •školní tělesná výchova Rekreační TV •tělesná zdatnost • •pohybová výkonnost • •aktivní odpočinek • •zábava (především dospělým jedincům) • •v zájmových formách TV na škole i mimo školu • •různých formách PA dospělých Zdravotní TV • • •zdravotní nedostatky • •ve vyučovacím předmětu Zdravotní tělesná výchova Didaktika TV •řecky „didaskein“ • •německý pedagog Raike (16.17. stol.) • •o rozšíření se zasloužil především J.A.Komenský (16.17.stol.) • •teorie vzdělávacího procesu ve vyučování • •Pojem didaktika TV je užíván ve dvojím smyslu: • • • •akademická vědní disciplína (součást kinantropologie i pedagogika) • •studijní předmět v kurikulu přípravy učitelů TV • • • • • Podstaty didaktického (vzdělávacího) procesu: interakce: „žák-učitel-učivo-podmínky“ „učitel-žák“ (motivace, percepce, aktivace) činnost učitele (postupy, styly, metody, zásady) Vzdělávací proces 1. Činnost žáka 2. Činnost učitele 3. Podmínky VNĚJŠÍ ČINITELÉ • Rodinná výchova • Masmédia • Trenéři, cvičitelé • Mezipředmětové vztahy • Lékaři – pediatři VYUČOVÁNÍ A UČENÍ V TV •proces osvojování •zdokonalování •upevňování pohybových návyků a dovedností a vědomostí • •Pohybový návyk • •Pohybová dovednost • • •Vědomosti • •Motorické učení VYUČOVÁNÍ A UČENÍ V TV Pedagogické aspekty motorického učení: • • •1. Motivační předpoklady • •2. Pohybové předpoklady • •3. Cíl vyučování 1. 4.Stimulace 5. 5.Percepce a prezentace úkolů 6. Zpevňování a retence 7. Integrace Ideomotorický trénink Reminiscence Transfer Interference Plató dovednosti FÁZE MOTORICKÉHO UČENÍ •V procesu učení lze vymezit tři až čtyři fáze: • •seznámení – první pokusy • •nekoordinovanost, souhyby • •GENERALIZACE • 2.NÁCVIK A OPAKOVÁNÍ zpevňování, hrubě zvládnutý pohyb DIFERENCIACE monotónní charakter křečovitost nekoordinovanost zdokonalování pohybových dovedností AUTOMATIZACE koordinované pohyby automatismus nevyžadují soustředěnou pozornost Čtvrtá fáze MU ?? Kreativita Osobní styl