Tělesná zdatnost Pohybové schopnosti a dovednosti Terminologie - postoje Schopnost versus dovednost §S- částečně genetický podmíněný (obecný) předpoklad k pohybové činnosti § §D – učením získaná (specifická) pohotovost k pohybové činnosti k řešení pohybového úkolu Schopnost versus dovednost §S- částečně vrozená D- vytvořená praxí §S- generalizovaná D- úkolově specifická §S- relativně stabilní a trvalá §D- snadněji modifikovatelná praxí §S- podkládá mnoho různých dovedností a činností §D- závislá na několika schopnostech §S – počet omezený D-počet nevyčíslitelný Schopnost versus dovednost §Příklady: §S – silové, rovnováhové §D – smečovat, řídit auto § §Proces rozvoje: §S – trénink (tělesná příprava) §D – nácvik, výcvik (technická příprava) Pohybové schopnosti § § Vztah mezi efektivitou nácviku pohybových dovedností, individuální tělesnou výkonností a pohybovými schopnostmi, je velmi úzký. § § Pohybové schopnosti §Definice: §Pohybové schopnosti se často vymezují jako souhrn vnitřně integrovaných a relativně samostatných dispozic subjektu, potřebných ke splnění pohybového úkolu (Čelikovský a kol., 1990). §Komplexní a soustavný rozvoj pohybových schopností žáků, s přihlédnutím k pohlaví a věku, zvyšuje jejich tělesnou zdatnost, odolnost i výkonnost. § Struktura pohybových (motorických) schopností §Efektivní provedení libovolné pohybové činnosti je obvykle zajištěno více než jednou pohybovou schopností. §Např. skok do výšky – potřebuji zapojit rychlost, výbušnou sílu DK, obratnost, pohyblivost. Hierarchické uspořádání motorických schopností (dle Měkoty 2005) §Generální motorická schopnost §1. Kondiční schopnosti („energetické“) §2. Hybridní schopnosti („smíšené“) §3. Koordinační schopnosti („informační) Hierarchické uspořádání motorických schopností §Ad 1. Vytrvalostní schopnosti §- aerobní vytrvalost §- anaerobní vytrvalost §- vytrvalost silová § Silové schopnosti §- silová vytrvalost §- maximální síla §- rychlostní síla Hierarchické uspořádání motorických schopností §Ad 2. Rychlostní schopnosti -rychlostní síla -akční rychlost -reakční rychlost §Ad 3. Rovnovážná, rytmická, orientační (rychlost orientace, přesnost hodnocení vzdálenosti, přesnost identifikace tvaru, přesnost hodnocení úhlu, komplexní orientace), diferenciační. § Motorické schopnosti §Silové §Rychlostní §Vytrvalostní §Koordinační §Ohebnostní § KOMBINACE §Rychlostní vytrvalost §Rychlá síla §Silová vytrvalost §Obratnost v rychlosti §Silová obratnost Rozvoj PS ve školní TV §Základem v rozvoji PS je tělesné zatěžování (objem, intenzita, frekvence a složitost) v kombinaci s odpočinkem (délka a charakter). §Aplikace zatížení a odpočinku v tělovýchovném procesu se mění v závislosti na rozvoji jednotlivých schopností, věku, pohlaví i aktuálnímu stavu – psychika, fyzický stav. Rozvoj PS ve školní TV §Při záměrném rozvoji pohybových schopností ve školní TV uplatňovat tyto principy: Rozvoj PS ve školní TV §koncentrovat rozvoj pohybových schopností do senzitivních období §spojovat rozvoj pohybových schopností se vzděláváním a výchovou žáků §rozvíjet všechny základní pohybové schopnosti §tělesné zatížení zvyšovat postupně §přivykat žáky k jejich individuálně-maximálních zátěží § § Rozvoj PS ve školní TV §rozvíjet pohybově schopnosti plánovitě a pravidelně §tělesné zatížení dávkovat přiměřeně dle předpokladů žáků §pohybové schopnosti rozvíjet jen při plném zdraví a ve spojitosti se správnou životosprávou §koncentrovat rozvoj pohybových schopností do určitých cyklů a pravidelně dosažené výsledky kontrolovat, testovat § § Sensitivní období rozvoje PS chlapci SensitObd RF – rychlostně frekvenční schop. RS – rychlostně silové schopnosti AS – absolutně silové schopnosti SS – staticko silové schopnosti OV – obecně vytrvalostní schopnosti SV – silové vytrvalostní schopnosti J - výborné předpoklady rozvoje (> 2x) S – střední předpokl. rozvoje (1,5-2x více) N – nízké předpoklady rozvoje (1-1,5x více) Sensitivní období rozvoje PS dívky SensitObdDivky RF – rychlostně frekvenční schop. RS – rychlostně silové schopnosti AS – absolutně silové schopnosti SS – staticko silové schopnosti OV – obecně vytrvalostní schopnosti SV – silové vytrvalostní schopnosti J - výborné předpoklady rozvoje (> 2x) S – střední předpokl. rozvoje (1,5-2x více) N – nízké předpoklady rozvoje (1-1,5x více) Postoje Poloha těla, kdy se podložky dotýkají chodidla/o nebo jejich část. Postoje § §Podle úhlového vztahu mezi stehnem a bércem §stoje – noha v koleně napjata, na základně spočívá celým chodidlem. § výpon - stojná noha na špičce § §podřepy – stehno svírá s bércem tupý až pravý úhel. Míra pokrčení je vyjádřena výrazy mírný – hlubší. § §dřepy – stehno a bérec stojné nohy (nohou) svírají ostrý úhel. Provedení dřepu se rozumí na špičkách, provedení na celých chodidlech se vyjádří v popise. § Postoje §obounož Konkrétní příklady § §Postoje snožné podřep spojný §Postoje rozkročné dřep rozkročný §Postoje nožné výpon únožný § stoj měrný § § §jednonož stoj na P/L …. § podřep na P/L … dřep na P/L …. § výpon na P/L …. § Postoje snožné obounož § §Chodidla se dotýkají § §Příklady: §Stoj spojný §Stoj spatný §Stoj rozpatný §Stoj měrný §Stoj skřižný P přes L § § § Postoje rozkročné obounož § § § § § § § § stoj rozkročný výpon rozkročný § § § § § § §nohy jsou od sebe, hmotnost těla je rovnoměrně rozložena na obě nohy § §rovina čelná nebo bočná (chodidla jsou od sebe asi na délku kroku), jinou vzdálenost upřesníme v popise výrazem úzký – široký. § § § § § § § § § Postoje nožné obounož §Jedna noha je stojná (je na ni většina váhy), druhá opěrná (jen se dotýká podložky) §Stoj před nožný §Podřep zá nožný §Dřep ú nožný §Výpon Postoje §Příklad popisu §Základní poloha Typ postoje Bližší upřesnění § §Stoj spatný §Podřep únožný pravou/levou §Dřep spatný na celých chod. §Stoj křižný levou přes pr. §Výpon rozkročný pravou vpřed §