Didaktika - 3 § §Didaktické zásady §Rozvoj pohybových schopností §Názvosloví - lehy § Didaktické zásady §staleté zkušenosti §principy stanovil již J.A. Komenský §velká didaktika – 29 zásad §zákonitosti, určují charakter a ovlivňují přímo i nepřímo efektivitu TV procesu § mezi základní didaktické zásady patří: §- názornosti, soustavnosti, přiměřenosti, trvalosti, uvědomělosti a aktivity, vědeckosti Didaktické zásady- názornost §zásada názornosti §přesný popis při provádění cvičení §(názorná ukázka, video, fotografie apod.). §= všechny prostředky pro rychlé, dokonalé a správné představy o pohybu) §návštěva soutěží a sportovních utkání-metoda pasivního pohybu §srovnání ukázky vzorné a vzápětí chybně provedeného pohybu (met. poh.kontrastu). Didaktické zásady- názornost §využití moderních technologií, aplikace didaktické techniky – výhody §1. bezchybné provedení ukázky na záznamu §2. možnost zpomalení či zastavení v uzlových bodech (televize, el. tužky) §3. zvýšení motivace § (lyžování, plavání..) § Didaktické zásady - soustavnost §zásada soustavnosti §- uspořádání musí tvořit ucelený systém § (pravidelnost, systematická práce, promyšleně) § § § Didaktické zásady - soustavnost §jádrem realizace zásady soustavnosti je postup: §- od známého k neznámému §- od jednoduchého ke složitému §- od konkrétního k abstraktnímu §- od zvláštního k obecnému Didaktické zásady - soustavnost §při cvičení - v průběhu rozeznáváme: §- základní polohu §- průběh cvičení §- výdrž v konečné poloze §- návrat do celkové polohy -celkové uvolnění a odpočinek §Pozornost věnujeme plynulosti opakování v koordinaci s dýcháním a s uvolněním. §Pohyb stále korigujeme (opravujeme). § Didaktické zásady - přiměřenost §zásada přiměřenosti §obsah, rozsah, obtížnost cvičení musí odpovídat: -zdravotnímu stavu -pohybovým schopnostem -věkovým zvláštnostem -pohlaví -individuální zvláštnosti -sportovní zájmy -správná aplikace = dokonalá znalost jedince - - - - Didaktické zásady - přiměřenost §cvičení metodicky řadíme úměrně k obtížnosti, aby nedocházelo k narušení pohybového stereotypu Didaktické zásady - trvalost §zásada trvalosti §efektivita vědomostí a dovedností = -zapamatování, kdykoliv vybavit a prakticky použít -vedeme cvičence k pravidelnému soustavnému pohybovému režimu, jako součást přirozeného životního stylu Didaktické zásady – uvědomělost a aktivnost §zásada uvědomělosti a aktivnosti §vysvětlujeme význam pravidelného pohybu a účel jednotlivých cviků -snažíme se získat aktivní spolupráci cvičenců -význam = pochopení smyslu a podstaty prováděné činnosti – cíl, kladný vztah k PA, překonávání překážek, obtíží – volní vlastnosti -stimulace = povzbuzení, rozhovor, zpětná vazba ad. Didaktické zásady - vědeckost §zásada vědeckosti §- na základě diagnostiky §- lékařské vyšetření a doporučení §- sledujeme účinnost procesu §- seznamujeme se snovými poznatky -uplatňujeme nové metody vědecky podložené a doporučované § Dělení pohybových schopností §Silové schopnosti §Kondiční schopnosti - energetické § SILOVÉ SCHOPNOSTI §Schopnost překonávat vnější odpor svalovým úsilím podle zadaného úkolu: §zátěž vlastního těla nebo jeho částí (gravitace) §hmotnost břemene (plný míč, činka, kettlebell..) §odpor jiného cvičence §odpor upevněných předmětů (guma, pružina, lano, ...) §odpor prostředí (voda, sníh, ...) §odpor pohyblivých předmětů (zátěž, ...) §Silové sporty: ... Pohybové schopnosti §Základem v rozvoji PS je tělesné zatěžování (objem, intenzita, frekvence a složitost) v kombinaci s odpočinkem (délka a jeho charakter). § ROZVOJ SILOVÝCH SCHOPNOSTÍ 1.Objem (kvantita) 2.Kvalita (intenzita) 3.Způsob provedení 4.Počet opakování 5.Odpočinek 6. § Je třeba vždy diferencovat dle pohlavních, věkových zákonitostí, ale i individuálních zvláštností jedince!!! ad 1) objem, kvantita sila ON – opakovací norma OM – osobní maximum ad 2) kvalita, intenzita zatížení §Dle rychlosti provedení: §konstantní rychlost §akcelerující rychlost ad 3) způsob provádění §základní poloha §celková tělesná aktivita §v pohybu §na místě §atd. §podmínky cvičení §aktivní pohyb v odlehčené poloze §aktivní pohyb s dopomocí §aktivní pohyb v celém rozsahu §aktivní pohyb s odporem § ad 4) četnost zátěže §Dávkování §série §počet opakování v sérii (tréninkový fyziologický účinek mají poslední pokusy v sérii) §správnost provádění cvičení ad 5) odpočinek §Pauza mezi jednotlivými sériemi: §aktivní (strečink, kompenzace, jiné cvičení, ...) §pasivní (leh, sed, ...) § §Dle délky: §krátký (do 2 min) §střední (3-5 min) §dlouhý (delší než 6-8 min) LEHY §polohy celého těla, kdy na podložce spočívá trup nebo jeho část § § Rozdělení lehů Podle části trupu Rozdělení lehů Podle úhlu v kolenou §Lehy – nohy jsou napjaty § § §Lehy pokrčmo – nohy jsou pokrčeny, úhel v podkolení > 900 § § § § §Lehy skrčmo – nohy jsou skrčeny, úhel v podkolení ˂ 900 § Rozdělení lehů Podle vzájemné polohy nohou § §Snožné – nohy jsou u sebe § § § §Roznožné – nohy jsou oddáleny § § § §Skřižné – nohy jsou překříženy § § LEHY §Lehy vznesmo – nohy směřují šikmo vzhůru, dolní část trupu je zvednuta § § § § § § leh vznesmo leh vznesmo roznožný § pokrčmo § §Leh sedmo – trup je opřen o šikmou základnu pod úhlem menším než 450 a část hmotnosti spočívá na hýždích. LEHY LEHY Lehy