Didaktické styly Rozvoj silových schopností Názvosloví - podpory Didaktické styly § § § § § nPřesně vymezený algoritmus (přesný návod, postup) vzdělávacího procesu z pohledu interakce cvičitel – cvičenec (učitel, žák). nRozhodování cvičitele – kolik rozhodnutí provede cvičitel a kolik jich přenese na cvičence. nVolba stylu (konkretizace cíle, rozvoj PS, vyspělost, motivace, mat. vybavení). n Didaktické styly § § § § § nNení bráno, jako „osobní styl“, žádný není lepší než druhý, žádný není nejlepší. nVíce základních stylů – mění se role, aktivita, interakce, zodpovědnost cvičitele i cvičence v procesu učení. nZměnami lze zvýšit účinnost efektivitu tělovýchovného procesu. Didaktické styly § § § § § n Nejčastější používané styly: npříkazový npraktický nreciproční nse sebehodnocením ns nabídkou n Didaktické styly §Příkazový – veškerá rozhodnutí provádí cvičitel sám (pouze pokyny, z hlediska času velmi efektivní, podřízení se skupině). §Praktický – dílčí část rozhodnutí přenáší cvičitel na cvičence (cvičitel určí metody, formy, cvičenec okamžik zahájení a ukončení, možnosti navržených cvičení, individiuální rytmus, tempo…např. individuální rozcvičení). § Didaktické styly §Reciproční – přesun zpětnovazebních informací a korekce cvičení cvičencem. §Cvičitel vysvětlí kriteria správného provedení pohybu, např. cvičení ve dvojicích – střídání funkce cvičenec - pozorovatel (ten provádí korekce cvičence), cvičitel sleduje oba, ale zpětné informace dává pouze pozorovateli, nikoliv cvičenci. Didaktické styly §Se sebehodnocením – cvičenci cvičí samostatně, sami se pokoušejí posoudit správnost provedení pohybu a aktivně dospět k určité formě autokorekce. § §Cvičitel cvičence sleduje a v případě potřeby poskytuje zpětné informace. Didaktické styly §S nabídkou – cvičitel určuje učivo, cvičenec si volí obtížnost a náročnost pohybové činnosti. § §Získáváme informace o aspirační úrovni žáků (různá náčiní, nářadí – výběr obtížnostní úrovně). Rozvoj silových schopností - změny svalové síly v ontogenezi § §8-18 let plynulý vzestup §do puberty shodná tendence u obou pohlaví §od cca 10 let roste více absolutní síla než relativní §v dospělosti rozdíl cca 30% §sensitivní období chlapci 12-18 let §sensitivní období děvčata 11-13 let §výrazné zpomalení růstu svalové síly po 30. roku věku Metody rozvoje svalové síly v praxi - nejčastěji používané metody 1.Přirozené posilování 2.Metoda komplexní 3.Kruhová metoda 4.Rychlostní metoda 5.Vytrvalostní metoda 6.Metoda opakovaných úsilí 7.Metoda kontrastní 8.Metoda maximálních úsilí 9.Metoda izometrická 10.Metoda plyometrická 11.Metoda intermediární 12.Metoda brzdivá 13.Metoda izokinetická 14.Metoda elektrostimulační § §https://www.fsps.muni.cz/emuni/data/reader/book-5/07.html Metoda přirozeného posilování §počáteční fáze rozvoje silových schopností u začátečníků §všestranný rozvoj síly s harmonickým růstem všeobecné zdatnosti §základní prostředek u nejmladších sportovních kategorií (běhy, skoky, šplh, úpolová cvičení, cvičení ve dvojicích, modifikovaná gymnastická cvičení na nářadích …) §pohybové hry obecného charakteru (s přenášením, vlečením předmětů atd.) §drobné úpolové hry (s přetahy a přetlaky) §cvičení ve dvojicích §šplhání s obměnami v přírodě i tělocvičně (s přírazem i bez) §odrazová skokanská příprava na místě i v pohybu §překonávání přírodních i umělých překážek (chůzí, skokem, během, lezením) i ve formě nejrůznějších překážkových tratí §gymnastická cvičení kondičního charakteru v nejrůznějších polohách (sedy, kleky, lehy, stoje) i vázaně v kombinacích § Doporučené prostředky: Metoda komplexní §Navazuje či doplňuje základní přirozené posilování i s opatrným použitím doplňkových odporů, tj. zátěží velmi malé a malé hmotnosti. §Zahrnuje rozvoj více schopností v jedné cvičební jednotce. Výběr cvičení není omezen, dávkování je však podřízeno rozvoji síly. Doporučované zátěže vzhledem k věku Věk Zátěž (% těl. hmotn.) 11 10 12 20 13 30 14 40 15 50 16 60 * u dívek se doporučuje polovina udávaných hmotností Doporučené prostředky: §gymnastická cvičení (mj. prvky akrobacie - kotouly, stoje..) §cvičení komplexního charakteru §cvičení na nářadí (hrazda, bradla, kruhy) §posilování ve dvojicích a trojicích (na místě, v pohybu i s dopomocí) §cvičení v přírodě s využitím stromů, nerovností, polen a kamenů) §odporová cvičení (spolucvičenec) Kruhová metoda (kruhový provoz – organizační forma tréninku) §organizační pestrost s možností zapojení značného počtu cvičenců najednou §účinné střídání zatížení různých svalových skupin § Možnosti obměny: §počet stanovišť (nejlépe přiměřený cílům a možnostem přípravy, 6-12) §počet opakování cviku na jednom stanovišti §velikost zatížení (počtem stanovišť a sérií, tj. okruhů) §způsob provádění (intenzita cvičení, 30-40% MVC - maximální volní kontrakce) §čas cvičení (zpravidla odpovídá období přípravy) §délka a forma odpočinku Doporučené možnosti: §klasické aerobní zatížení = pomalejší tempo + kratší odpočinek § (vhodná volba pro adolescenty a začátečníky) §anaerobní zatížení silového charakteru = krátké (max. 30 s), velmi intenzivní zatížení na každém stanovišti + delší odpočinek (1-2 min) § (lední hokej, atletické sprinty, atd.) Metoda opakovaných úsilí §Jde o cvičení prováděná s menší zátěží a s co největší rychlostí (hody, skoky, běhy). §Vhodné provádět soutěživou formou. zátěž 60-80% MVC počet opakování 6-10x série 4-6 odpočinek 3-6 minut nebo dle TF varianty sestupná vzestupná pyramida Standardizované motorické testy § §Aplikace testů za standardních podmínek § - jednotná metodika - objektivní a reprodukovatelné výsledky TESTOVÁNÍ SILOVÝCH SCHOPNOSTÍ §Preference: §jednoduchost provedení s minimalizací složky dovednostní §kontrolní cvičení s dobrou výpovědní hodnotou vzhledem ke sledovanému kritériu fyzické zdatnosti §Platí: čím obecnější test, tím větší možnost porovnání výkonnosti s četnějšími soubory sportující i nesportující populace, ale také tím menší výpovědní hodnota pro konkrétní sportovní odvětví §x §čím specifičtější test pro dané sportovní odvětví, tím menší možnost porovnání výkonnosti s četnějšími soubory sportující i nesportující populace, ... § Explozivní silové schopnosti §Testy horních končetin: §Hod jednoruč na vzdálenost z místa (míček, míč - softball) §Hod plným míčem ze stoje rozkročného horním obloukem na vzdálenost z místa, držení obouruč, možno i jednoruč (medicineball, 2-3 kg) §Testy dolních končetin: §Vertikální skok (výskok odrazem snožmo prostý, popř. dosažný) §Skok daleký z místa odrazem snožmo (stoj mírně rozkročný, se švihem paží ze zapažení do předpažení, současně odraz - doskok pokrčmo s předpažením zabraňujícím přepadu vzad, měří se čistá délka skoku od odrazové čáry po poslední stopu dopadu) Rychlostně-silové schopnosti §Testy opakovaných pohybů částí těla ve stanoveném čase (co největší počet opakování po dobu 30-60 s): §shyby §shyby modifikované §kliky §kliky modifikované §lehy-sedy §lehy-sedy modifikované (s otáčením trupu) §přednožování (vleže, ve svisu) §zvedání činky (hmotnost zátěže nad 60 % MVC) Staticko-silové schopnosti §Jednorázová sil. schopnost – dynamometrie (Newton): §stisk ruky (handgrip) §mrtvý tah (dead lift) §dřep ze stoje (back squat, front squat, ...) §flexe v kloubu loketním §extenze v kloubu kolenním Vytrvalostně silové schopnosti §Testy výdrží (čas do odmítnutí): . §výdrž ve shybu nadhmatem (popř. podhmatem) §výdrž flexe v kloubu loketním §výdrž v záklonu v sedu §výdrž v přednosu §Testy opakovaných pohybů částí těla v čase (2 min. a více, popř. do odmítnutí či neudržení dané frekvence): §shyby §kliky §sedy-lehy §přednožování §dřepy §zvedání činky (hmotnost pod 40 % maxima). PODPORY §polohy celého těla, při nichž se o základnu opíráme pouze pažemi, popř. jejich částmi § podpory prosté § § § §polohy celého těla, při nichž se o základnu opíráme pouze pažemi, popř. jejich částmi a jinou částí těla podpory § smíšené § Dělení podporů Podle úhlu v loketním kloubu § §VZPORY – paže jsou napjaty, § podložky se dotýkají dlaně § § §PODPORY na předloktích § na loktech § na pažích § §KLIKY – paže jsou pokrčeny § (mírný klik) § paže jsou skrčeny § § Dělení podporů Podle místa opory paží vzhledem k poloze těla §Podpory vpředu – § paže se opírají před tělem § (obvyklé – v popisu se neuvádí) § §Podpory vzadu - § paže se opírají za tělem § §Podpory vpravo/vlevo – § paže se opírají o základnu § na uvedené straně těla § Dělení podporů §Na obou pažích (v popise se neuvádí) § - vzpor ležmo § - mírný klik ležmo § - klik ležmo § §Na jedné paži – uvádí se, která paže je v kontaktu se základnou § vzpor ležmo na P podpor na L předloktí vlevo ležmo § Upřesnění popisu podporů Podle polohy rukou (vzpory, kliky) Upřesnění popisu podporů Podle polohy páteře, pánve §Dle polohy páteře §ohnutě §prohnutě § §Dle polohy pánve (podpory, vzpory ležmo) §vysazeně Podpory smíšené – schéma tvorby popisu PODPORY - NÁZEV PODPORY - NÁZEV §2. část vyjadřuje: -o kterou další část se tělo opírá o základnu § k názvu vycházejícího z konkrétní polohy celého těla se přidá koncovka - mo § §Podpory: stojmo, podřepmo, dřepmo, výponmo, klečmo, sedmo, ležmo SCHÉMA POPISU PODPORŮ vycházejících z postojů Mírný → VZPOR KLIK PODPOR NA PŘEDLOKTÍCH (vpředu) vzadu vpravo vlevo STOJMO PODŘEPMO DŘEPMO VÝPONMO (snožný) rozkročný přednožný zánožný únožný SCHÉMA POPISU PODPORŮ vycházejících z kleků Mírný VZPOR KLIK PODPOR NA PŘEDLOKTÍCH (vpředu) vzadu vpravo vlevo (zpříma) KLEČMO skrčmo sedmo (snožný) rozkročný přednožný zánožný únožný ohnutě prohnutě ruce poblíž ruce podál ruce skřižmo na pěstech na prstech SCHÉMA POPISU PODPORŮ vycházejících ze sedů Mírný VZPOR KLIK PODPOR NA PŘEDLOKTÍCH (vpředu) vzadu vpravo vlevo SEDMO (snožný) roznožný skřižný P/L přes skrčmo pokrčmo přednožný P/L únožný P/L SCHÉMA POPISU PODPORŮ vycházejících z lehů § § § § § § § §Termín vysazeně – trup svírá s nohama tupý až pravý úhel § Mírný VZPOR KLIK PODPOR NA PŘEDLOKTÍCH (vpředu) vzadu vpravo vlevo LEŽMO (snožný) roznožný skřižný P/L přes vysazeně prohnutě Příklady podporů Příklady podporů Příklady podporů Příklady podporů