PSYCHOMOTORIKA Hravé pohybové aktivity Pedagogické, psychologické a sociologické aspekty psychomotoriky Mgr. Gabriela Janíková FSpS MU Brno, 2020 OBECNÉ POJETÍ PEDAGOGIKA - vzdělávání a výchova v nejrůznějších sférách života a společnosti vvzdělávání: proces získávání vědomostí, dovedností a postojů vvýchova: cílevědomé působení na jedince ve smyslu formování a rozvíjení osobnosti SOCIOLOGIE - jednání lidí ve společnosti Psychomotorika •Psychomotorika rovnoměrně rozvíjí fyzickou, psychickou i sociální stránku každého jedince. •Prostřednictvím her má na zřeteli vylaďování psychofyziologického stavu člověka. Je formou aktivního odpočinku, procesem regenerace a vhodnou aktivitou ke kompenzování duševní námahy. •Je jednoduchá, záměrná a poutavá. Jedním z hlavních cílů psychomotoriky je naučit děti vnímat své vlastní tělo, rozumět mu a přijmout ho s nedostatky (Mužík, Krejčí, 1997). •Rozmanitost předmětů, které psychomotorika používá, vyvolává intenzivní prožitek z pohybu, aktivuje fantazii zúčastněného tak, že si vytvoří pohybové stereotypy sám (Adamírová,1993). Pedagogické (výchovné) aspekty psychomotoriky I: Oblast těla – uvědomování si sebe sama -smyslové vnímání -vnímání stability a rovnováhy -vnímání pocitů (+/-) II: Oblast materiální -vlastnosti předmětů -vnímavost, cit pro krásu (ESTETIKA) • fyziologické • kognitivní • emocionální HLEDISKO Pedagogické (výchovné) aspekty psychomotoriky III: Oblast společenská -správné jednání, pravidla (ETIKA) -interakce s druhými (SOCIOLOGIE) -projevy temperamentu (PSYCHOLOGIE) -vztahy k opačnému pohlaví (SEXUÁLNÍ VÝCHOVA) Pedagogické aspekty v psychomotorice §prostřednictvím psychomotorických činností dochází k výchově osobnosti, pro jejíž vývoj a učební procesy jsou rozhodující především pohyb, jednání a vnímání §psychomotorické činnosti mohou pomáhat v rozvoji osobnosti již od ranného dětského věku (pomocí jednoduchých činností můžeme rozeznávat vývojová opoždění nebo poruchy, a při tom je můžeme kladně ovlivňovat) (Hermová, 1994) §psychomotorické hry nabízejí vhodné podněty a kritéria pozorování pro pedagogické vedení tzv. problémových dětí (dyslexie, dysgrafie, dyskalkulie, syndrom ADH, ADHD, hyperaktivita apod.). Psychomotorická cvičení se mohou stát vhodným pedagogicko – terapeutickým opatřením pro zlepšení pedagogického procesu u problémových dětí (Blahutková, 2003). UČENÍ V PSYCHOMOTORICE •sociální učení (Jak se chovám v určité situaci?) •prožitek je „nejlepší učitel“(Jak se cítím určité situaci?) •prostředí formuje osobnost (Jak mě druzí ovlivňují?) • prožitek je „nejlepší učitel“ - Sebepoznání sebe, druhých, světa – učí lépe chápat Aspekt mravní - Výchovné využití her není novou neznámou a její kořeny nalezneme již v řadě historických výchovných koncepcí dějin pedagogiky. Od druhé poloviny 20. století se utvářejí nové herní aspekty, prostřednictvím kterých nám hra nabízí nové edukační možnosti jak ve škole, tak v oblasti mimoškolní výchovy. Připomeňme alespoň význam prožitku, který je považován za "nejlepšího učitele", jež umožňuje účastníkům her nahlédnout do svého nitra osobnosti (učí sebepoznání) a seznámit se tak se složitým světem, který se mnohdy verbálními metodami nedá vysvětli a racionální úvahou pochopit. Neméně významný je aspekt mravní. Pravidla hry říkají hráčům, jak se mají chovat a jejich dodržováním se také učí respektovat jisté zákonitosti, které jsou analogií zákonům a pravidlům v reálném světě. Prostřednictvím hry lze také simulovat určité situace, se kterými se v reálném životě setkáváme jen velmi zřídka. Nemůžeme opomenout ani aspekt simulační, ale i mnoho dalších. Hra je v tomto případě chápána jako "život nanečisto". Psychologické aspekty v psychomotorice §prostřednictvím psychomotorických cvičení lze poznávat, i částečně rozvíjet osobnost člověka ve všech jejích stránkách a dimenzích §v herních činnostech a situacích lze pozorovat projevy temperamentů, úzkostnosti, strachu, obavy, prožitku ze hry, z činnosti s netradičním materiálem, z vnímání vlastního těla apod. (psychomotorika poukazuje na těsné spojení a souvislost psychického a motorického prožívání) §prostřednictvím některých psychomotorických činností lze osobnost nejen poznávat, ale i ovlivňovat, pomocí řešit obtížné situace §Nezastupitelné místo má psychomotorika jako forma psychoprofylaxe u jedinců závislých (drogová závislost, alkoholismus, gemblerství) - pomocí těchto činností lze pomáhat v návratu jedince zpět do společnosti (Blahutková, 2003). Sociologické aspekty psychomotoriky III. kompetenční oblast psychomotoriky SPOLEČENSKÁ qNAVOZOVÁNÍ KONTAKTŮ, KOMUNIKACE, KOOPERACE qBUDOVÁNÍ DŮVĚRY, ODPOVĚDNOSTI qPOMOC DRUHÝM, POTLAČENÍ SVÝCH VÝHOD Sociologické aspekty psychomotoriky •NAVOZOVÁNÍ KONTAKTŮ – seznamování, vzájemný kontakt bez dotyku/s dotykem •BUDOVÁNÍ DŮVĚRY – důvěra v druhého, pocit odpovědnosti za druhé, přizpůsobování se •POMOC DRUHÝM – schopnost spolupráce, pomoci a oběti (prosociální chování) Jsem brán skupinou... Lidská činnost „HRA“ nejen v psychomotorice HRA JAKO DŮLEŽITÝ PROSTŘEDEK ROZVOJE OSOBNOSTI •rozvoj poznávacích procesů a jejich vlastností •příležitost k rozvoji poznání v oblasti sociální - rozvíjí schopnosti socializace a komunikace (jazykové dovednosti, volní jednání, mezilidské vztahy, charakterové vlastnosti apod.) •zažít úspěch i prohru •promítání přání i konfliktů Nutné předpoklady vedoucí k rozvoji osobnosti •aktivní přístup •hra se specifickým cílem (hranice času a obsahu) •zpětná vazba •otevřenost výsledků •interakce •soutěživost •kooperace a participace všech (skupinová koheze) • Možnost otevřeného vyjadřování pocitů Hermochová – 7 – 11 –Hry pro život Aktivní spoluúčast: uplatňování svých citů ap ocitů, povídat, pohybovat se, vyjednávat mezi sebou, rozhodovat se za sebe, … > > > Psychologie Pedagogika Sociologie Fyziologie Etika Filosofie Estetika Sex. výchova ROZVOJ OSOBNOSTI PSYCHOMOTORIKA Rozvoj osobnosti nejen v psychomotorice příprava na život poznání sebe, poznání prostředí (sociální dovednosti) šťastný život umění relaxovat Shrnutí üjedinci mají problémy v kontaktech se skupinou üproblémy s komunikací a přijímání sebe sama üpsychomotorika– forma pohybové aktivity, která je zaměřena na prožitek z pohybu- vede k poznávání vlastního těla, okolního světa ü- cílem je vytvoření bio – psycho – socio - spiritualní pohody člověka üpropojenost psychomotoriky s dalšími vědními disciplínami– včetně sociologie üprostřednictvím psychomotorických činností působíme na rozvoj osobnosti ve vztahu jedince a kolektivu, pomáháme zvládat problematiku sociálních fobií a problematiku komunikace üjedinec s pomocí jednoduchých činností hledá svoje místo v kolektivu a je schopen komunikace s ostatními ü Shrnutí üněkteré aktivity vyžadují spolupráci dvojic, skupiny atd. a vytvářejí se spontánní vztahy üproces socializace v psychomotorice probíhá od navozování kontaktů, komunikace, kooperace přes budování důvěry, odpovědnosti až po pomoc druhým, potlačení svých výhod üsociální vnímání: navazování kontaktů/ komunikace/ kooperace üvytváření pozitivních společenských vlastností, odpovědnost, připravenost pomáhat üprožitkově zaměřená výchova pohybem üradost z vlastního pohybu, ze hry a z tělesných cvičení üschopnost podřídit se / vést üpoznávání vlastního těla a okolního světa ü Prostor pro Vaše dotazy… http://t2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSlBnDNP-uby0K6ceYdvRsNI6l2PrHHXkEekCunr1DB252fapaW_g