Pedagogika sportu (dc4903) Vladimír Jůva juva@fsps.muni.cz 3. 12. 2020 Pedagogika sportu (PgS) – požadavky •absolvovaná PgS v Mgr. studiu (popř. doplnit) •bloková výuka: 3/XII – Vymezení PgS 10/XII – Empirická PgS 17/XII – Výzkum sportovně-pedag. profesí 14/I 16:00–18:30 – Prezentace studentů, závěr Pedagogika sportu (PgS) – požadavky •Ukončení – kolokvium – požadavky: 1.Povinná literatura: - Jansa, P. a kol. (2018) Pedagogika sportu - Elektronická studijní opora – http://www.fsps.muni.cz/impact/pedagogika-sportu/ - Metodologická literatura k pedagogice sportu 2.Excerptum 1 zahraniční publikace k PgS s kritickou analýzou výzkumného designu 3.Přehled vztahu zpracovávané disertace k PgS 4.Prezentace na semináři ad 2) + ad 3) (zaslat min. 3 pracovní dny před termínem prezentace) + rozprava • Vymezení PgS •Pedagogika = věda o permanentní výchově – edukaci •Pedagogika sportu = věda (výzkum) o sportovní edukaci •Sport = formy tělesné činnosti, jež si kladou za cíl harmonický rozvoj jedince, zdraví a soutěžní výkon (Zákon 2001) •Sport = soutěžní + rekreační + (školní) → •Tři základní oblasti PgS Vymezení sportovní edukace •Edukace = •záměrné působení na rozvoj jedince (pomoc jedinci) s cílem dosáhnout pozitivních změn v jeho vývoji • •Edukace = procesy řízeného učení (facilitace učení) • •Sportovní edukace = edukace sportem, ve sportu a pro sport • • Sportovní trénink = procesy řízeného, hl. motorického učení, ale současně pomoc jedinci na jeho cestě životem Vymezení sportovní edukace •Sportovní edukace má rysy: •formálního vzdělávání – ve vzdělávacích institucích (např. školní TV) •neformálního vzdělávání – mimo formální vzdělávací systém (např. semináře trenérů) •informálního vzdělávání – neorganizované (každodenní zkušenost) Vznik současné PgS •dlouhá historie vývoje „sportovně pedagogického myšlení“ •PgS – ve světě rozvoj od 60. let 20. století •vznik PgS souvisí s rozvojem vědy o sportu (Sport Science, Sportwissenschaft) a vědy o pohybu člověka (kineziologie, kinantropologie, ... ) •kriticky reflektuje dřívější názory na tělesnou výchovu •reaguje na dynamický rozvoj soutěžního i rekreačního sportu po 2. světové válce •zkoumá edukační význam sportu v současné společnosti •u nás rozvoj: - pedagogická kinantropologie (hl. didaktika TV – prof. Dobrý, Rychtecký, Fröml, doc. Mužík, …) - pedagogika sportu (prof. Svoboda – hl. pro trenéry, doc. Jansa a kol. – široké pojetí pedagogiky sportu) Vědecké začlenění PgS •Pedagogika sportu = významná oblast: •kinantropologie – pedagogická kinantropologie (ČR), posiluje PgS •věd o sportu – pedagogika sportu (Evropa) •kineziologie (např. Austrálie) •věd o výchově (např. SRN) Pojetí PgS •sporadicky termín motopedagogika: •klade si za cíl komplexní rozvoj osobnosti za využití jejího pohybu •utváření osobnosti pomocí procesů motorického učení (SRN) •užší označení – motopedagogika = motorické učení jako pomoc jedincům se specifickými potřebami Pojetí a začlenění PgS •anglosaské země – physical education = velmi široké označení (studium TV), posiluje se termín sport(s) pedagogy •německá „Sportwisenschaft“ – Sportpädagogik •Slovensko – športová edukológia Pojetí PgS v UK, USA, AUS •věda „... o učení a trénování ve sportu a v tělesné výchově“ (UK) •výzkum motorického učení •funkce – příprava sportovních pedagogů •kritické zaměření – „americký mýtus o významu sportu pro rozvoj charakteru“ •smysl sportu = jeho edukační dimenze Pojetí PgS v SRN •pedagogika sportu v rámci věd o sportu (Sportpädagogik, např. Haag; Hummel, 2001) – velmi široké pojetí (od konce 60. let 20. století) •zkoumá procesy sportovní edukace: - všech věkových skupin, - ve všech formách sportu (vrcholový – pro všechny), - ve všech formách edukace (školní, mimoškolní, rodinné i volnočasové) - ve všech edukačních institucích Pojetí PgS v SR •sportovní edukologie (športová edukológia) = zkoumání, vývoj a vyhodnocování výchovy, vzdělávání a působení na tělesný, funkční, pohybový, psychický a sociální rozvoj člověka prostředky sportu (Sýkora 2000) •Labudová (2002) – velmi široké pojetí, tzn. edukační procesy ve výkonnostním sportu i sportovní procesy v podmínkách školy, sportu pro všechny i pro zdravotně oslabené Pojetí PgS v SR •struktura sportovní edukologie: •edukologie školní tělesné výchovy a sportu •edukologie výkonnostního a vrcholového sportu •edukologie sportu pro všechny •edukologie sportu zdravotně oslabených •edukologie atletiky, gymnastiky, her, lyžování, plavání, tanců, ... •didaktika tělesné výchovy a sportu – zabývá se tělovýchovným učitelstvím, pohybovým cvičitelstvím a sportovním trenérstvím Pojetí PgS v ČR •pedagogika sportu (např. Svoboda, 2000) – hl. procesuální stránka sportovního tréninku (motorické učení, průběh sportovní dráhy, profese a osobnost trenéra, ...), tzn. pedagogika sportu = vztah edukace a soutěžního sportu •současnost – snahy o široké vymezení PgS = tzn. pedagogika i školního a rekreačního sportu (viz Jansa) •pedagogická kinantropologie = výzkum edukačních procesů, jejichž jádrem je integrace pohybového učení a stimulace energetických systémů a jejich efekty ve specifickém edukačním prostředí (www – cz kin.) základní edukační prostředí = tělesná výchova (školní) a sport ve svém užším pojetí, tzn. soutěžní sport – hlavně didaktika TV + zdraví Postavení a začlenění PgS Medicínsko-přírodovědná východiska biomechanika, antropomotorika, sportovní medicína, sportovní traumatologie, sportovní fyziologie, ... Sociálně-vědecká východiska psychologie sportu, sociologie sportu, pedagogika sportu, ... kinantropologie kineziologie (objekt – pohyb člověka) věda(y) o sportu (objekt – sport) Východiska politických a ekonomických věd ekonomie sportu, sportovní management, sportovní politika, ... Kulturně-vědecká východiska historie sportu, filozofie sportu, „komparativní kinantropologie“, ... PgS v poli napětí PedSp Tendence PgS •humanistická sportovní edukace – zaměření na sportovce, žáka, klienta, … = pomoc na cestě životem •posilování nondirektivního přístupu •sportovní edukace = rozvoj zdravé osobnosti (viz „pohyb jako lék“, tzn. lékař předepíše → sportovní pedagog realizuje) – heteroedukace → sportovní autoedukace •důraz na empirický výzkum – posilování kvalitativního výzkumu (jedinečnost sportovce, trenéra, …) •výsledky výzkumů = ovlivnění praxe (např. změny zájmů mládeže → školní TV → vzdělávání učitelů TV, …) •přenos vědění – věda o sportu → praxe (např. trenérství) •… Výzkumné pole PgS cíl sportovní edukace (určuje obsah) sportovní pedagog účastník (žák, návštěvník, sportovec, klient, …) podmínky sportovní edukace prostředky sportovní edukace efekty sportovní edukace Výzkumné pole PgS: •vztah edukace a sportu – široce pojatý fenomén, tzn. školního sportu (označení všech sportovních aktivit, které probíhají v rámci instituce školy), soutěžního sportu a rekreačního sportu •edukaci ve sportu, sportem a pro sport •otázky související s edukací ve sportu a za jeho využití •edukační funkce sportu = imanentní potenciál sportu a reálné sportovní (pohybové) aktivity, které iniciují specifické edukační procesy = takové činnosti, při nichž se nějaký subjekt učí, obvykle za působení (přímého nebo zprostředkovaného) jiného subjektu, který vyučuje nebo instruuje Děkuji Vám za pozornost