Empirická pedagogika sportu (dc4903) Vladimír Jůva juva@fsps.muni.cz 10. 12. 2020 > Výzkumné pole PgS: •vztah edukace a sportu – široce pojatý fenomén, tzn. školního sportu (označení všech sportovních aktivit, které probíhají v rámci instituce školy), soutěžního sportu a rekreačního sportu •edukace ve sportu, sportem a pro sport •otázky související s edukací ve sportu a za jeho využití •edukační funkce sportu = imanentní potenciál sportu a reálné sportovní (pohybové) aktivity, které iniciují specifické edukační procesy = takové činnosti, při nichž se nějaký subjekt učí, obvykle za působení (přímého nebo zprostředkovaného) jiného subjektu, který vyučuje nebo instruuje > Výzkumné pole PgS: •= sportovní edukace (SE): •její vývoj = historický výzkum (proměny, národní a kulturní specifika, rozvoj SE, ...) •její současnost = hlavně empirický výzkum •její rozvoj = budoucnost = prognózy (← empirický výzkum) + teoretický (normativní) přístup (tvorba konceptů = individuální, institucionální, komunitní, státní, globální, ... plány a vize SE – kurikula, kodexy) •její srovnávání = komparativní výzkum (synchronní, chronologický) > Výzkumné pole PgS = SE cíl sportovní edukace (určuje obsah) sportovní pedagog účastník (žák, návštěvník, sportovec, klient, …) podmínky sportovní edukace prostředky sportovní edukace efekty sportovní edukace > Historický výzkum (HV) •předmět = komplexní dějiny lidstva, tzn. včetně vzniku, vývoje, proměn a rozvoje SE •historický výzkum v pedagogice sportu = klíčové problémy vývoje teorie a praxe SE = východisko empirického výzkumu •empirický výzkum = předmět reálně existuje •X – historický výzkum = objekt vědeckého zájmu zde a nyní neexistuje •Þ hlavní metoda = analýza historických pramenů •typy pramenů – primární + sekundární • > Historický výzkum (HV) •Soudobé tendence HV i v pedagogice sportu: •komparativní historie = místo monografického bádání (např. jedna osobnost) konfrontace více historických dimenzí ® přehodnocení stereotypů •historie všedního dne (dějiny každodennosti) = detailní analýzy jednotlivých událostí •mikrohistorie (teleskop X mikroskop) = hluboká analýza vybraného fenoménu •HV soudobých dějin •orální historie (narace) •výzkum životního příběhu (postupy blízké empirickému kvalitativnímu výzkumu) • • • • > Teoretická (normativní, klasická) pedagogika sportu •klasický pedagogický koncept (od Herbarta) = klíčová pozice patří cílům, které jsou normativní a jsou obtížně empiricky zdůvodnitelné •analogicky i pedagogika sportu = nejen empirická, ale i teoretická (normativní, duchovědně orientovaná, klasická) koncepce •klíčové = teleologické směřování (vize, rozvoj, směřování, cíle, modely, …) > Normativní pedagogika sportu •humanistická orientace – podstatný úkol pedagogiky sportu = identifikace a reflexe obrazů člověka (Prohl, 2006) •charakteristické = diskuse o hodnotách, cílech a normách sportovní edukace •normativní pedagogika sportu má vztah k filozofii a etice sportu > Normativní pedagogika sportu •Typické otázky: •Co tvoří klíčové cíle sportovní edukace? •Podporují vytčené cíle sportovní edukace rozvoj osobnosti nebo ji poškozují? •Můžeme stanovených cílů sportovní edukace dosáhnout? •Proč dané cíle můžeme nebo nemůže splnit? •... > Normativní pedagogika sportu •analýzy soudobého sportu dokumentují časté jevy, jež humanistická společnost nemůže akceptovat •význam normativní pedagogiky sportu – klíčový důraz na lidské hodnoty a s nimi související směřování sportovní edukace •východisko – Coubertinova analýza hodnot sportu •dále se rozvíjí v olympijské pedagogice •smyslem olympizmu je zapojit sport do procesu harmonického rozvoje člověka s cílem utvořit mírovou společnost, která zachovává lidskou důstojnost (Olympijská charta) •princip fair play = edukační dimenze (nejen) soutěžního sportu > Normativní pedagogika sportu •Normativní koncept = východisko pro: •sportovní pedagogy (trenéři, učitelé TV, cvičitelé, instruktoři, ...) – orientace na dobrý a zdařilý život sportovců a na naplnění jejich přirozených zájmů •sportovce – podstatné je pochopení pravidel, postupů a kritérií, jež umožní rozhodovat, které požadavky mají splnit a které odmítnout (autonomie sportovce) •výzkum (viz kritická pedagogika sportu) > Normativní pedagogika sportu •Kritika: •vytváří pouze ideální konstrukty •neopírá se o realitu analyzovanou empirickými výzkumy •Význam: •sportovněpedagogické postuláty (normy, předlohy, modely) se nemohou doslovně přenášet do praxe, ale = nepostradatelná hodnotová orientace v originální práci sportovních pedagogů, kteří ji musí vždy autenticky a originálně aplikovat •vymezení východisek empirického výzkumu > Empirická pedagogika sportu •empirická pedagogika – od počátků 20. století – experimentální pedagogika •= snahy o přesná měření – výzkum edukačního procesu – vstupů a výstupů (testy – počátky viz IQ) •typický výzkum pedagogických otázek z pozice behaviorální psychologie = vypracování exaktního výzkumného aparátu = metody a techniky •Thorndike – výzkumy chování, učení (stimul – reakce) •stálý význam behaviorální psychologie – např. výzkumy motorického učení, trenérských stylů, … > Empirická pedagogika sportu •VYCHÁZÍ: •ze snahy přenést do pedagogiky metodologii přírodních věd •z kritiky normativní a duchovědné koncepce (nedostatečná racionalita) •z odmítnutí hodnotících soudů, edukačních požadavků (norem) a etických kritérií •ZÁKLAD: •poznání pedagogické technologie, informace o objektu zvaném „sportovní edukace“ •podstata zkoumaného objektu se odhaluje na základě hypotéz a jejich ověřování •dosahované výsledky se stávají východiskem pedagogických prognóz > Empirická pedagogika sportu •rozvoj empirické pedagogiky sportu – 2. polovina 20. století •podstata = empirický výzkum sportovní edukace •výzkumná témata, např.: - motorické učení – efekty sportovní edukace - komunikace a motivace ve sportu - didaktické znalosti sportovního pedagoga - reflexe a sebereflexe sportovního pedagoga - metody a styly učení a výuky (trenéra, učitele, …) - vzdělávání sportovních pedagogů, přenos vědění - komplexní aktivity sport. pedagoga a sportovce - kurikulární výzkumy - … > Empirická pedagogika sportu •rozvoj empirické vědy = fundovaná metodologie •metodologie pedagogiky sportu vychází z: - z metodologie kinantropologie - z metodologie věd o sportu - z metodologie pedagogiky - z metodologie sociálních věd •autoři – např. Hendl, Gavora, Chráska, Miovský, Š. Švec, Šeďová, Švaříček zahraniční – angl., něm. •význam infrastruktury pedagogiky sportu (kinantropologie, kinesiologie, věd o pohybu, věd o sportu – např. německé databáze) > Empirická pedagogika sportu •rozvoj metodologie věd o sportu – viz SRN, UK, USA: •teoretické a praktické informační zdroje ve vědě o sportu (Haag; Hein 1990) – význam infrastruktury vědy •výzkumné metody a techniky, plánování výzkumu a získávání údajů ve vědě o sportu (Strauß; Haag 1994) •statistická a hermeneutická analýza dat ve vědě o sportu (Strauß; Haag; Kolb 1999) •oblasti teorie a výzkumná témata ve vědě o sportu (Haag; Strauß 2003) •výzkum trenérského vzdělávání (Leeds Beckett University) •výzkum vzdělávání trenérek (University of Minnesota, …) > Empirická pedagogika sportu •Kritika empirického přístupu: •chybějící teoretická a etická orientace výzkumů •nedostatek odpovědnosti (cíl = „technologie, ne člověk“) •deterministické pojímání sportovní edukace (vychovávaný jako předmět technické manipulace) •redukcionismus (opomíjení otázek edukačních cílů, zjednodušování komplexních pedagogických problémů) = •nedostatečný zřetel k sociálním podmínkám •multiplikace výzkumných témat •… > Empirická pedagogika sportu •REAKCE NA KRITIKU = zdůraznění specifik ve výzkumu sportovní edukace = respektování bázových principů vycházejících z normativní pedagogiky sportu (Prohl 2006): 1.odpovědnost k praxi = kritické východisko sportovně-pedagogického výzkumu 2.povinnost k vlastnímu předmětu výzkumu = respektování etických a antropologických východisek 3.svoboda výběru témat a výzkumných metod = možnost adaptace výzkumných postupů > Empirická pedagogika sportu •úsilí o integraci empirických a normativních přístupů → •rozvoj tzv. kritické pedagogiky sportu •normativní koncepce spoluvytvářejí východiska výzkumů •humanisticky orientovaný empirický výzkum •výsledky výzkumů – integrace do „norem“ → •tvorba klíčových dokumentů o sportovní edukaci (sportu) •impulzy pro vzdělávání sportovních pedagogů → •rozvoj humanisticky orientované sportovní edukace > Kritická pedagogika sportu Pedagogika sportu normativní (duchovědná, klasická) empirická (výzkumná) ÚKOLY směřování sportovní edukace – jaká by měla být? výzkum procesů sportovní edukace – jaká je? VÝSLEDKY stanovení hodnot a norem – to, co by mělo být vyhodnocování výzkumů – to, co existuje PROPOJENÍ hodnot kritická pedagogika sportu faktů > Typy výzkumů v PgS: •základní – řešení klíčových problémů (sporadické) •aplikovaný – řešení problémů praxe (typické) • - výzkumné šetření • - akční výzkum (prováděný samotným sportovním pedagogem) • - „kapesní“ výzkum •kvantitativní – „klasické“ •kvalitativní – „moderní“ •smíšený – trend > Kvantitativní – kvalitativní přístup v PgS kvantitativní kvalitativní cíl testování hypotéz vytváření hypotéz logika deduktivní induktivní počet případů vysoký malý generalizace možná a měřitelná nemožná informace redukovaná bohatá kontakt zprostředkovaný těsný a dlouhý validita nízká potenciálně vysoká reliabilita vysoká nízká Výzkumný proces v PgS •1. Vymezení výzkumného problému Øco zkoumat? (aspekt, prvek, rozvoj, efekty, ... SE ve vztahu k minulosti, současnosti, popř. budoucnosti) Økoho? způsoby výběru – kvantit. x kvalit. výzkum Øco? (kurikulární dokumenty SE, koncepční materiály, ...) Økde? (místně, státně, mezinárodně, globálně, ...) Økdy? (např. dlouhodobé výzkumy) Øjak? (teoreticky, empiricky, metavýzkumy, ...) Øza co? (ekonomická náročnost výzkumu) Ø- ...? • > Výzkumný proces v PgS •2. Informační příprava •obsahová (monografie, časopisy, databáze, ...) klíčová slova? •+ metodologická – dle vhodného výzkumného designu (kvanti x kvali x smíšený) •tvorba přehledové studie = historická + teoretická + obsahová + metodologická východiska výzkumného problému • • > Výzkumný proces v PgS •3. Formulace (a)výzkumných otázek vždy •(b) hypotéz ne vždy, např. ... • > Výzkumný proces v PgS •4. Zjišťování (sport. pedagogických) faktů výzkumnými metodami a technikami •4.1 Kvantitativní výzkum Ødotazník – vymezení, typy Øpozorování – vymezení, typy Ørozhovor – vymezení, typy Øexperiment – vymezení, typy Ødidaktický test – vymezení, typy Øsociometrický test – vymezení, typy Ø... • > Výzkumný proces v PgS •4. Zjišťování (sport. pedagogických) faktů výzkumnými metodami a technikami •4.2 Kvalitativní výzkum Ødotazník – vymezení, typy Øpozorování – vymezení, typy Øinterview – vymezení, typy Øfocus group – vymezení, průběh Øanalýza dokumentů – vymezení Øpřípadová studie – typy Øzakotvená teorie Øvýzkum životního příběhu – koho? Øetnografie – vymezení Ø... • > Výzkumný proces v PgS •5. Vyhodnocení výsledků kvantitativní – jevy, které lze měřit, počítat – statistické techniky, tabulky, grafy kvalitativní – hluboká analýza, popis •6. Zpracování výsledků psaní zprávy o výzkumu (věda = vědecký text) prezentace – diskuse > Děkuji Vám za pozornost